بازدید 2610

نخست‎وزیر ژاپن به آمریکا می‌رود

دیدار جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن در حالی برگزار خواهد شد که آزمایش‌های موشکی کره شمالی و تلاش‌هایش برای زرادخانه هسته‌ای بزرگ‌تر، متحدان آمریکا در منطقه را نگران کرده است.
کد خبر: ۱۱۵۷۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۴ 04 January 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از رویترز، یکی از افرادی که در تدارک مقدمات سفر کیشیدا به واشنگتن است، گفت: انتظار می‌رود بایدن رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر ژاپن به زودی در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) در واشنگتن دیدار کنند.

روزنامه ژاپنی یومیوری هفته گذشته به نقل از چندین منبع ناشناس دولتی ژاپن گزارش داد که کیشیدا قصد دارد در مورد سیاست امنیتی جدید توکیو که در آذر ماه شاهد رونمایی از بزرگترین تقویت نظامی ژاپن از زمان جنگ جهانی دوم بود، بحث کند.

کاخ سفید از اظهار نظر در مورد هرگونه برنامه‌ای برای این نشست خودداری کرده، همچنین سفارت ژاپن نیز از تأیید تاریخ ها خودداری کرده است.

بایدن در دیداری که در ماه اردیبهشت از ژاپن داشت، عزم توکیو برای تقویت توان دفاعی این کشور را تحسین کرد.

طرح دفاعی ۳۲۰ میلیارد دلاری ژاپن شامل خرید موشک‌هایی است که قادر به حمله به چین و آماده کردن کشور برای درگیری پایدار است. کارشناسان بر این باورند در بحبوحه نگرانی‌ها مبنی بر اینکه حمله روسیه به اوکراین می‌تواند چین را به اقدام علیه تایوان، همسایه ژاپن برانگیزد، این اقدام توکیو، برای جرات بخشیدن به نیروهای خود است.

ژاپن سال آینده و در ماه اردیبهشت میزبان گروه ۷ از جمله نشست سران رهبران این کشورها در هیروشیما خواهد بود؛ رویدادی که بایدن هم قصد دارد در آن شرکت کند. گروه ۷ که شامل انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا و کانادا نیز می‌شود به تازگی کانون تلاش‌های بایدن برای احیای اتحادهای آمریکا برای مقابله با چین و روسیه و کشورهای دیگر بوده است.

ژاپن همچنین در ۱ ژانویه (۱۱ دی) یک دوره دو ساله در شورای امنیت سازمان ملل متحد را برعهده گرفت و ریاست دوره‌ای ماهانه این نهاد ۱۵ عضوی را برای ژانویه بر عهده دارد.

یوشیماسا هایاشی وزیر امور خارجه ژاپن ماه گذشته در کنفرانسی خبری گفت: ژاپن از نقش رهبری گروه ۷ و سازمان ملل برای تحت فشار گذاشتن روسیه برای توقف جنگ در اوکراین استفاده خواهد کرد.

کریستوفر جانستون رئیس برنامه ژاپن در اندیشکده مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی واشنگتن، نوشت: سفر کیشیدا جایگاه ژاپن را به عنوان حیاتی ترین متحد آمریکا در اقیانوس هند و اقیانوس آرام تقویت می‌کند.

جانستون گفت که کیشیدا به دنبال تائید بایدن از استراتژی‌های امنیت ملی و دفاعی خود و به ویژه حمایت از دستیابی به قابلیت‌های ضد حمله است.

وی افزود: استراتژی دفاعی ژاپن مستلزم معرفی موشک‌های کروز تام هاوک ساخت آمریکا در کوتاه‌مدت است، اما جدول زمانی مشخصی ندارد. کیشیدا برای اقدام به دنبال حمایت رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود.

به گزارش رویترز، دیدار سران دو کشور همچنین به شدت بر روی مسائل امنیت اقتصادی مرتبط با چین، از جمله همکاری در زمینه کنترل صادرات برای فناوری‌های حساس مانند نیمه هادی‌ها متمرکز خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی