بازدید 4160

میوه‌ها و سبزی‌های مناسب برای روز‌های سرد

میوه و سبزی مناسب در فصل‌های سرد برای سلامتی بسیار موثر هستند
کد خبر: ۱۱۵۷۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳ 02 January 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، این موضوع که درمیوه ها و سبزی های مناسب برای روزهای سرد هر فصل از محصولات همان فصل در رژیم غذایی خود استفاده کنیم بسیار مهم است. چون محصولات در فصل خودشان سالم‌تر هستند و خریداری آن‌ها بسیار مقرون به صرفه است. در ادامه این مطلب ده غذای مناسب فصل پاییز را معرفی خواهیم کرد تا از خواص بسیار آن در این فصل بهره‌مند شوید.

۱. سیب
به غیر از کدو تنبل، سیب میوه و علامت پاییز است و از نوع شیرین گرفته تا ترد عسلی ترش، طعمی برای هر ذائقه‌ای وجود دارد. سیب سرشار از فیبر محلول و ویتامین C است، بنابراین برای میان وعده‌ها نیز مناسب است. سیب‌هایی را انتخاب کنید که سفت و بدون لکه یا کبودی باشند. برای تازه نگه داشتن آن‌ها در خانه، آن‌ها را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. سیب‌ها اتیلن منتشر می‌کنند که فرآیند رسیدن را تسریع می‌کند، بنابراین مهم است که آن‌ها را از سایر محصولات حساس به اتیلن مانند آووکادو، موز یا مرکبات دور نگه دارید و اگر عاشق سیب هستید، اما از قهوه‌ای شدن آن‌ها پس از برش متنفرید، کمی آب لیمو به آن‌ها اضافه کنید. این کار از قهوه‌ای شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

۲. گلابی‌ها
ممکن است گلابی را به پاییز ربط ندهید، اما در این فصل طیف گسترده‌ای از انواع و طعم‌ها (آنژوس، بارتلت، گلابی قندی، فورل و سکلز) به دست می‌آید. فرقی نمی‌کند گلابی‌ها را تا زمانی که سفت هستند بچینید، سپس اجازه دهید تا برسند. آن‌ها از بالا به پایین می‌رسند، بنابراین وقتی یک فشار ملایم به ساقه می‌دهید، می‌دانید که رسیده‌اند. هنگامی که نرم شدند، می‌توانید آن‌ها را در یخچال نگهداری کنید تا فرآیند رسیدن را کاهش دهید، یا آن‌ها را در ظرف میوه نگه دارید و ظرف پنج روز بخورید. درست مانند سیب، آب لیمو می‌تواند به جلوگیری از قهوه‌ای شدن گلابی‌های بریده شده‌ی شما کمک کند. علاوه بر این، گلابی یک غذای آبدوست است، به این معنی که آب دوست است و شما را سریع سیر می‌کند. آن‌ها همچنین مملو از کربوهیدرات پیچیده‌ای به نام پکتین هستند که به عنوان سم زدایی، تنظیم کننده دستگاه گوارش و محرک سیستم ایمنی عمل می‌کند. آن‌ها به هضم غذا، کاهش کلسترول و تنظیم جذب قند در بدن کمک می‌کنند.

۳. انگور
انگور بهترین طعم خود را در پاییز دارد، زمانی که می‌توانید آن را تازه از درخت انگور میل کنید. این شامل انواعی است که در دیگر مواقع سال نمی‌توانید تهیه کنید، مانند انگور مینیاتوری، کنکورد و بدون هسته. انگور منبع خوبی از ویتامین K، ویتامین C، آنتی اکسیدان‌ها و رسوراترول است، یک ترکیب ضد التهابی که به جوان ماندن پوست کمک می‌کند. می‌توانید آن‌ها را خام بخورید یا در فریزر قرار دهید تا یک خوراکی شیرین سالم داشته باشید. انگور باید پر و سفت باشد. وقتی صحبت از رنگ می‌شود، انگور سبز باید رنگ زرد (کهربایی) و انگور قرمز باید سایه روشنی از زرشکی داشته باشد. هنگام جستجو برای یافتن خوشه عالی، از ساقه‌های پژمرده یا انگور‌های چروکیده اجتناب کنید. انگور‌های خود را تا یک هفته در یخچال نگهداری کنید و حتماً قبل از مصرف بشویید.

۴. خرمالو
شاید با غذا‌های لذیذ آسیای شرقی آشنا نباشید، اما خرمالو میوه‌ای طلایی است که سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها است. ظاهری شبیه گوجه‌فرنگی‌های کوچک زرد-نارنجی دارند و دارای ترکیبات محافظتی مشابهی مانند بتاکاروتن و لیکوپن هستند. خرمالو می‌تواند بسیار ترش باشد تا زمانی که برسد، در این صورت میوه شیرین و گس می‌شود. Hachiyas و Fuyus دو گونه خرمالو هستند. فویو‌ها به شکل گوجه‌فرنگی، شیرین‌تر هستند و زمانی که سفت و نسبتاً نرسیده‌اند می‌توان آن را خورد.

۵. زغال اخته
کرن بری فقط برای مدت کوتاهی در فصل تولید می‌شود. در واقع آن‌ها را در هیچ نقطه دیگری تازه نخواهید یافت. غذای اصلی تعطیلات سرشار از مواد مغذی گیاهی است و منبع خوبی از ویتامین C، فیبر غذایی و منگنز است. اگرچه احتمالاً کرن بری خشک را در غلات می‌خورید، کرن بری خام سالم‌تر است. آن‌ها دارای قند کمتر و یک تن ویتامین A هستند که گفته می‌شود بینایی، پوست و کلسترول بد را کاهش می‌دهد. به دنبال انواع توت‌های با رنگ روشن باشید و هر کیسه را برای چروکیده یا تغییر رنگ بررسی کنید. برای به حداکثر رساندن طراوت و طعم، کیسه را در بسته بندی محکم در یخچال نگهداری کنید (می توانند تا دو ماه خوب بمانند!)، یا برای افزایش طول عمر آن‌ها را فریز کنید.

۶. چغندر
این سبزیجات ریشه‌ای مغذی رنگین کمانی از رنگ‌ها دارند. چه قرمز، صورتی، سفید، نارنجی یا چیوگیا (داخل آن‌ها سفید و قرمز راه راه است)، چغندر یک سبزی همه کاره خوشمزه است که می‌توانید از آن به صورت بو داده، پوره شده یا خام مصرف کنید. چغندر همچنین دارای انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله پتاسیم، منیزیم، فیبر، فسفر، آهن، ویتامین‌های A، B و C، بتاکاروتن و اسید فولیک است. بر اساس تحقیقات دانشگاه اکستر، نیترات‌های طبیعی موجود در چغندر می‌توانند رگ‌های خونی را گشاد کنند، میزان اکسیژن مورد نیاز عضلات را کاهش دهند، فشار خون را کاهش دهند و استقامت را افزایش دهند. چغندر‌های سفت و صاف را انتخاب کنید. به دنبال سبزی‌هایی باشید که درخشان و براق هستند؛ و تا زمانی که قصد استفاده از چغندر را ندارید آن را نشویید، زیرا این کار می‌تواند طعم آن را کاهش دهد. هنگام دست زدن به چغندر، از دستکش استفاده کنید تا رنگ دست‌هایتان را لکه نکند، یا بعد از دست زدن به چغندر، روی انگشتانتان نمک بمالید – رنگ را به‌درستی از بین می‌برد.

۷. سیب زمینی شیرین
این سبزیجات ریشه‌ای در دسر‌ها و غذا‌های خوش طعم به همان اندازه خوشمزه هستند؛ و علیرغم طعم غنی و شیرین، سیب زمینی شیرین به طرز شگفت انگیزی مغذی است. آن‌ها مملو از کاروتنوئیدها، ویتامین E، پتاسیم و مس هستند.

۸. کدو حلوایی زمستانه
این میوه دلچسب کم چرب و سرشار از فیبر رژیمی است که شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد. همچنین مملو از کاروتنوئید‌ها است که به پیشگیری از بیماری قلبی کمک می‌کند و تقریباً نیمی از دوز روزانه ویتامین C شما را در هر وعده یک فنجان تولید می‌کند؛ و این فصل طیف گسترده‌ای از کدو‌ها و کدو‌های دلچسب را ارائه می‌دهد که برای برشته کردن، له کردن و پوره کردن مناسب هستند. کدویی را انتخاب کنید که هنگام فشار دادن سفت بماند، ساقه‌ای سالم داشته باشد و نسبت به اندازه‌اش احساس سنگینی کند. کدو حلوایی زمستانه را می‌توان در یک مکان خنک و تاریک برای چند هفته نگهداری کرد. اگر آ‌ن‌ها را برش دهید باید آن‌ها را چند روز در یخچال نگه دارید.

۹. قارچ
از گونه‌های رشد یافته مانند صدف و پورتوبلو گرفته تا گونه‌های برداشت شده وحشی مانند لوستر و مورل، همه قارچ‌ها هنگام انتخاب دسته‌ای کاملاً خاکی باید سفت و خشک شوند. قارچ‌های تازه را بهتر است در یک کیسه کاغذی بین لایه‌های حوله کاغذی مرطوب در یخچال نگهداری کنید و برای حفظ تازگی، قارچ‌های از قبل بسته بندی شده را از بسته‌بندی خارج کنید. قارچ‌ها مجموعه‌ای از مواد مغذی از جمله سلنیوم، آهن و ویتامین D را ارائه می‌دهند و برخی از انواع آن (مانند قارچ‌های آسیایی) حتی دارای مواد مغذی ضد سرطان و تقویت کننده‌های قوی ایمنی هستند.

۱۰. کلم بروکلی
روی موجود در این سبزی منجر به افزایش توان دفاعی بدن در برابر بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا می‌شود. فیبر موجود در کلم بروکلی همچنین برای حفظ سلامت دستگاه گوارش مفید است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار