بازدید 3816

نشست‌های پوتین، اردوغان و اسد بدون حضور ایران!

یک کارشناس سیاست خارجی درخصوص عدم حضور ایران در نشستی که قرار است رهبران ترکیه، روسیه و سوریه داشته باشند، می‌گوید که به دلیل نقش مهم و تاثیرگذار ایران در سوریه، نمی‌توانند به همین راحتی ایران را حذف کنند، در هر صورت باید منتظر ماند.
کد خبر: ۱۱۵۷۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۳ 31 December 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از انتخاب، حسن بهشتی‌پور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا عدم حضور ایران در نشستی که قرار است رهبران ترکیه، روسیه و سوریه، برای دستیابی به یک راه حل در سوریه داشته باشند، به معنای حذف ایران است، گفت: «تمام قرائن و شواهد موجود در سوریه نشان می‌دهد که ترکیه و روسیه دارند درخصوص اینکه چگونه منافع خود را درسوریه تقسیم کنند، کار می‌کنند. نقش ایران در اینجا یک نقش مهم و تاثیرگذار است که نمی‌توانند به همین راحتی ایران را حذف کنند.»

وی ادامه داد: «اینکه ایران با ترکیه و روسیه در سوریه کار کند قطعا کارش بهتر جلو می‌رود و بهتر می‌تواند به اهدافش برسد ولی واقعیت این است که ترکیه در یک منطقه‌ای ادعای عرضی دارد، در یک منطقه هم با افراد اخوانی‌های سوریه کار کرده است و یک منطقه هم با کردهای سوریه مشکل دارد. آن سوی قضیه هم روسیه است که بعد از حمله به اوکراین عملا یک همکاری‌های جدیدی را با ترکیه برای دور زدن تحریم‌ها شروع کرده است. بنابراین این امر نه فقط در سوریه بلکه بحث کل مناسبات روسیه و ترکیه است.»

بهشتی‌پور ضمن تاکید بر اینکه با وجود شرایط یاد شده، با یک نشست نمی‌توان قضاوت کرد که آیا این دو کشور واقعا هدف‌شان بر این است که ایران را کنار بگذارند یا اینکه در این موضوع خاص با ایران نشست را برگزار نکردند، گفت: « این کمیته مشترک بین ایران و روسیه و ترکیه جلسات متعددی در پایتخت قزاقستان، تحت عنوان آستانه که نام سابق پایتخت این کشور بود، برگزار می‌شد. هدف آن ایجاد یک راه حل سوری برای مشکل سوریه بود ولی این نشست جدا از نشست اخیر است. ضمن اینکه قبلا هم یک بار دیگر چنین نشستی برگزار شده است. در هر صورت باید منتظر ماند چراکه با یک نشست نمی‌توانیم بگوییم کلا ایران را حذف کرده‌اند.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ضمن بیان اینکه مناسبات ایران و سوریه عمیق‌تر و ریشه‌دارتر از آن است که با یک نشست حذفش کنند، خاطرنشان کرد: «باورم بر این است که باید منتظر نشست‌های بعدی باشیم و ببینیم در روندهای آتی بازهم ایران را نادیده می‌گیرند یا خیر. اگر این مسئله تکرار شد، می‌توان گفت نشانه‌هایی از اینکه بخواهند ایران را دور بزنند بروز پیدا کرده است ولی تا آنجایی که من از سوریه اطلاعاتی دارم این است که حضور ایران در سوریه و روابط نزدیکش با دولت آن، یک خط مقدمی در برابر اسرائیل تعریف شده است. به بیانی دیگر آنجا خط مقدم مقاومت در برابر توسعه‌طلبی اسرائیل تلقی می‌شود.»

 این کارشناس سیاست خارجی در ادامه مطرح کرد: «در این شرایط شواهد و قرائن نشان از حذف ایران را نمی‌دهد. افزون بر این در تحلیل سیاسی نمی‌توان با یک نشست قضاوت کرد که دارند ایران را حذف می‌کنند. در وهله اول باید نتایج نشست و تصمیماتش را ببینیم و در وهله دوم اینکه آیا این روند تکرار می‌شود یا اینکه فقط یک مورد اتفاق افتاده است.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر