بازدید 8750
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:

حرف وزیر درباره سرمایه گذاری در دارو به جای دلار و طلا درست است/ سازوکار این سرمایه گذاری در کشور وجود دارد

نباید فراموش کنیم که کار فرهنگی هم مهم است؛ آدم باید پولی را بدست آورد که لذتی هم داشته باشد؛ اینکه پول از خرید و فروش دلار بدست بیاید یا از تولید دارو که امتی از آن بهره مند می‌شوند و سود می‌برند. آقای وزیر منظورش این بود؛ سرمایه گذاری در صندوق‌هایی که در عرصه تولید دارو فعالیت می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۵۶۷۱۹
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷ 27 December 2022

حرف وزیر درباره سرمایه گذاری در دارو به جای دلار و طلا درست است/ سازوکار این سرمایه گذاری در کشور وجود داردرشید مجدد - هربار که تب خرید و فروش امثال دلار و سکه بالا می‌گیر، یکی از واکنش‌های مسئولان، تشویق مردم به سرمایه گذاری در بازار‌های دیگر است؛ توصیه‌ای تکراری که این بار به معرفی جایگزینی عجیب منجر شد و توجه‌ها را به خود جلب کرد.

به گزارش «تابناک»، با افزایش توجه عمومی به بازار‌های مالی از جمله ارز و طلا، بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که به مناسبت رونمایی از شماری دارو‌های دانش بنیان تولید داخل برای حضار سخن می‌گفت، تاکید کرد: «از مردم درخواست می‌کنیم سرمایه‌های خود را به جای این که برای خرید دلار و سکه هزینه کنند، به طرح‌های تحقیقاتی حوزه دارو اختصاص دهند»؛ اظهاراتی که بازتاب زیادی در جامعه و به طور ویژه شبکه‌های اجتماعی یافت و واکنش‌هایی را به دنبال داشت.

اما مگر چنین امکانی وجود دارد و می‌توان در بازار تولید دارو و آن گونه که وزیر بهداشت تاکید کرده، در طرح‌های تحقیقاتی حوزه دارو سرمایه گذاری کرد؟ این سوالی است که یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به آن پاسخ مثبت می‌دهد و تاکید دارد که رویداد «فن بازار ملی سلامت» که در زیرمجموعه این معاونت در دست اجرا قرار دارد، به نوعی به این مهم می‌پردازد.

پناهی می‌گوید: اکنون یک سری صندوق‌هایی در کشور راه اندازی کرده ایم و داریم که ما هم به عنوان وزارت بهداشت در آن سهم داریم و بخشی از سهام آن‌ها در اختیار افراد حقیقی است. ۶ صندوق حمایتی و به تعبیری صندوق‌های سرمایه گذاری که بخشی از آن‌ها به صورت مشارکتی کمک می‌کنند و در میان آن‌ها صندوق‌های سرمایه گذاری جسورانه (VC) هم وجود دارد.

وی می‌افزاید: به عنوان مثال می‌شود به صندوق پرشین یا صندوق ثامن اشاره کرد که در برخی امور سرمایه گذاری کرده و محصولاتی دارند و افراد می‌توانند با سرمایه گذاری در آن صندوق‌ها به درآمد‌هایی دست پیدا کنند که شاید بهتر از خرید و فروشی باشد که در جای دیگر می‌شود انجام داد. باید مراقب هم باشیم که برخی امور مانند دلار بصورت «چشمی» سود دارد.

حرف وزیر درباره سرمایه گذاری در دارو به جای دلار و طلا درست است/ سازوکار این سرمایه گذاری در کشور وجود دارد

معاون وزیر بهداشت در ادامه می‌گوید: هم اکنون دارو‌هایی در کشور داریم که بیشترین کاربرد و بیشترین سود را دارد و اگر به آن‌ها دقیق شویم، در پشت صحنه شان صندوق‌هایی قرار دارند که مردم در آن‌ها سرمایه گذاری کرده اند. شرکت‌های دارویی خیلی قدری در کشور دایم که یک سری صندوق‌ها در آن‌ها سرمایه گذاری کرده اند و اعضای آن صندوق‌ها افراد حقیقی هستند. این سوای صندوق‌های دانش بنیان است که ما در وزارت به کار آن‌ها و اطلاعات شان اشراف داریم.

اما آیا می‌شود مثال‌هایی عینی از سرمایه گذاری مردم در این دست صندوق‌ها ارائه کرد که منجر به سود شده باشد و مستندات مربوط به آن را هم ارائه کرد؟ این سوالی است که پناهی به آن پاسخ مثبت می‌دهد و تاکید می‌کند که آمار و ارقام مالی مربوط به این امور در صندوق‌هایی که در زیرمجموعه و با همکاری وزارت بهداشت فعالیت می‌کنند وجود دارد، هرچند تصویری روشن از چگونگی سرمایه گذاری مردم در این امور ارائه نمی‌دهد.

وی در ادامه تاکید می‌کند که یکی از مباحثی که در «فن بازار ملی سلامت» دنبال می‌شود این است که مردم در جریان این امور قرار بگیرند، درباره مالکیت فکری اطلاع پیدا کنند و بدانند که برای اینکه در تولید، مثل تولید دارو و تجهیزات سرمایه گذاری کنند، چه باید بکنند و قدرالسهم شان چگونه تعیین می‌شود. البته این سازوکار در دنیا وجود دارد و در کشور ما هم وجود دارد، اما در ابتدای راه هستیم.

معاون وزیر در پایان می‌گوید: سرمایه گذاری در صندوق‌ها هم حاشیه سود بهتری دارند و هم سود پایدارتری دارند. البته نباید فراموش کنیم که کار فرهنگی هم مهم است؛ آدم باید پولی را بدست آورد که لذتی هم داشته باشد؛ اینکه پول از خرید و فروش دلار بدست بیاید یا از تولید دارو که امتی از آن بهره مند می‌شوند و سود می‌برند. آقای وزیر منظورش این بود؛ سرمایه گذاری در صندوق‌هایی که در عرصه تولید دارو فعالیت می‌کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۳۳
آیا هدر دادن بیش از یک میلیارد دلار و به روایتی دو میلیارد دلار برای ساخت واکسن کرونا کافی نیست که دوباره حرف از سرمایه گذاری در صنعت دارو می زنید؟
دارو سازی مانند خودروسازی مانند سد سازی مانند فولاد سازی....... تنها یک چاه ویل برای بلعیدن منابع و سرمایه های کشور است.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
ایران انها کشوری هست که تا کنون 6 تا واکسن کرونا ساخته ولی سهم این واکسن ها در واکسیناسیون مردم ایران حدود 10% است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
اکثر شرکتهای دارویی کشور، وابسته به هلدینگ های خاصی هستند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
ترسیدی نطر منوبنویسی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
این اعداد صحیح نیست. وامی که به صنایع واکسن ساز اصلی داده شد در کل 130 میلیون دلار بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
دولت رییسی ضعیف ترین دولت پس از انقلاب

عین الهی ضعیف ترین وزیر دولت رییسی میباشد

ایشان فقط برای کسب رانت های شرکتهای دارویی که

سهامدار هستند و یا سهامدار میشوند !!!؟

کار و تلاش میکند و بس
کشوری که نمی تواند داروهای ساده ای مانند سرم، آنتی بیوتیک..... به اندازه کافی بسازد و 90% مواد پایه و موثره کارخانجات دارویی خود را از چین و هندوستان وارد می کند، صنعت مونتاژ دارویی دارد. اکثر داروهایی هم که در داخل کشور هم اکنون تولید می شوند دارای فرمولاسیون قدیمی هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
آدرس غلط نده
داروساز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
صنعت داروسازی یک چیز است و صنعت ماده اولیه چیز دیگر. سویس که در صنعت داروسازی دنیا پیشرو و مطرح است هم مواد اولیه را وارد می کند.
در چیزی که علم نداریم صحبت نکنیم بهتر است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
ما در خاور میانه جزو اولین کشوری بودیم که ۹۲ سال

پیش صاحب سرم سازی رازی کرج شدیم و ۷۵ سال

پیش هم صاحب شعبه انستیتو پاستور فرانسه

در تهران شدیم که جزو اولین ها در آسیا بودیم

و در ساخت واکسن و انجام واکسیناسیون در کل

خاور میانه و شمال و شرق آفریقا، از طرف سازمان ملل

متحد بعنوان یک کشور پیشرو و پیشرفته و امین

به مردم کشورهای دیگر کمک واکسیناسیون و بیماری

های واگیردار می کردیم

حالا باید ببینیم چه بلائی سرمان آمده که گرفتار مشتی

کاسبکار از تحریم خدا بیخبر شدیم
از طرح دارویار معلوم شد که چند مرده حلاج هستید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
طرح دارویار با موفقیت قابل قبول اجرا شد.
بروز کمبود انتی بیوتیک ارتباط مستقیمی با دارویار نداشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
عین الله خان یا همان باقر زاده سابق

واقعا باعث عقب مانده گی پزشکی و پرستاری و دارو

سازی کشور شده اند
معلوم هست که به‌صرفه هست وقتی تولید هزار دنگ و فنگ دارد از مالیات و حقوق و بدو بدو درحالی که دلالی با یک خرید یک سودکلان می برند به خاطر همین هست می‌گوییم مالیات بر دلالی وضع شود کمتر جرات می کنند سرمایه گذاری در بخش های کاذب صورت گیرد و تورم کم می شود و تولید بالا می رود
با طناب پوسیده ی شما کسی در چاه نمی رود. شما سکوت کنید به کسی بر نمی خوره
وزیر بهداشت!!!!....علی برکت الله!!!!
وزیر بهداشت!!!!....علی برکت الله!!!!
امت؟!!!!
ممنون وزیرجان. یه بار با حرف شماها زندگی مون را گذاشتیم بورس، هنوز جاش درد میکنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
وایمیخاستم همینو بنویسم
صرف نظر از اینکه زیرساخت ها و امکانات سرمایه گذاری در بخش تولید دارو وجود دارد ، یا خیر ؟ مردم به دلیل بی اعتمادی به مسئولین و اقتصاد کشور و ریال اقدام به سرمایه گذاری در دلار و سکه می کنند ! حالا همین مسئولین بی لیاقت که اقتصاد اسفبار حاصل عملکرد همین نالایق ها است ، پیشنهادهای پرت می دهند !!!
اصلا اعتماد نیست
سرمایه گذاری کنیم تا پولمان تبدیل به کارانه پزشک شود؟
لابد مافیای دارو دیده کفگیر دولتیها به کف دیگه خورده دیگه چیزی بهش‌نمیماسه میخواد بدبخت مردم را سرکیسه کند. تو را خدا وزرای بی سواد دستتان را از جیب مردم بکشید بیرون بذارید یا این چندرقاز درآمد تو این‌گرونیها حداقل نون خالی بتونند بخورند
عمو یادگار خوابی یا بیدار؟
عین الهی جان. اگر دارو هم مثل سکه حباب داشته باشد، این یکی دیگه شوخی بردار نیست. حباب وار رگ می شود. آمبولی ایجاد می کند و انا لله و انا الیه راجعون. از من گفتن، خود دانید.
این یک مورد را قبول دارم با انواع بلا ها و استرس ها وفشارهای روحی و عصبی و مشکلات ناشی از آب و هوا و محیط و تغذیه و آلودگی بهترین سرمایه گذاری در ایران بخش دارو و درمان هست چون همه مریض هستیم و به نوعی حتما به دکتر و دارو مراجعه می کنیم حتی از نان شب هم اگر شده می زنیم ولی باید دکتر بریم و دوا بخوریم تنها صنفی که رکود ندارد و خیابان‌های پزشکان شلوغ ترین محلات شهر هستند دارو خانه ها هم پر مشتری و شلوغند عاملش را کاری ندارم ولی فکر کنم دارو بهتر از طلا و دلار جواب بدهد
چرا خودتان برای درمان به چین و فرنگ می روید؟
اين حرف درستي است اما مافيايي كه در صنعت دارو وجود دارد ، هرگز براي مردم چنين فرصتي را ايجاد نخواهد كرد . ضمن آنكه از اين حرف هاي درست كه انجام شدنش محال است ؛ گوش مردم پُر است
زیاد ۶م پرت نمیگه!به نظر بنده ی حقیر ایشون بره وزارت اقتصاد و خاندوزی بیاد وزارت بهداشت!شاید گشایش در وضعیت دولت پیش باد!کمااینکه مرحوم قاسمی در جلسه رای اعتماد میگفتن از فردا که برم وزارت نفت.....!
خجالت بکشین
پول و سرمایه مردم تو بورس رو بر باد دادید و باز هم دارید مردم رو میکشونید سمت بورس؟؟؟؟؟؟
از سهامداران شرکت برکت بپرسید سرمایه گذاری در دترو خوبه یا نه؟
.... هم حدی داره!
متاسفانه ایشان (وزیر بهداشت) ضعیفترین وزیری است که وزارت بهداشت در طول تاریخ به خود دیده.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار