بازدید 13397
به‌جای حذف مهره‌ها ، نقاط ضعف خودتان را حذف کنید

پیشنهادی جدید روی میز تاج؛ کی‌روش مدیر تیم‌ملی ایران!

با انتخاب کی‌روش به عنوان مدیر تیم‌های ملی فوتبال می‌توان از تخصص او در ساختارسازی بنفع فوتبال ایران استفاده کرد، ستاره‌سالاری در تیم ملی را کنترل کرد و به اختلاف نظر و سلیقه در هیات رئیسه هم پایان داد
کد خبر: ۱۱۵۴۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰ 14 December 2022

اختلاف نظر بر سر تمدید قرارداد کارلوس کیروش در راس فدراسیون فوتبال ایران بالا گرفته است؛ جایی که رییس و بیشتر از او نایب رئیس فدراسیون خواهان ابقا و تمدید قرارداد مرد پرتغالی تا پایان جام ملت‌های آسیا هستند اما اعضای هیات رئیسه دیگر زیر بار امضا پای چنین تصمیمی نمی‌روند.

به گزارش تابناک ورزشی؛ فوتبال ایران در جام‌جهانی قطر به هدف دیرینه‌اش یعنی صعود به مرحله حذفی نرسید و به وجود گروه نسبتا ساده‌ای که نصیب تیم ملی شد، با دو شکست مقابل رقبای سیاسی از جام بیست‌ودوم کنار رفت.

پیشنهادی جدید روی میز تاج؛ کی‌روش مدیر تیم‌ملی ایران!

کسب سه امتیاز برای جلب رضایت هواداران تیم ملی کافی نبود، چراکه نتایج ژاپن ، کره‌جنوبی و استرالیا نشان داد ایران با نسل فعلی به راحتی می‌توانست در بازی‌های حذفی حاضر باشد.

تیم ایران با هدایت دراگان اسکوچیچ سرمربی گمنام کروات برای اروپایی‌ها موفق شد شروع مفتضحانه مارک ویلموتس را جبران کرده و صعودی مقتدرانه داشته باشد اما چیزی که باعث تغییر او و بازگشت کی‌روش شد، اوضاع وخیم داخلی تیم ملی و شکاف عجیب بین بازیکنان اصلی در اردوها به خصوص آخرین کمپ تیم ملی در قطر با حضور اسکوچیچ بود.

مسوولان فدراسیون از ترس شکست های سنگین و عدم توانایی کنترل جو پریشان اردوهای تیم ملی، به کی‌روش رو آوردند تا دیسیپلین و نظم را دوباره به تیم برگرداند.

اسکوچیچ مربی چندان بزرگی نبود که بتواند ستاره‌هایی نظیر آزمون ، طارمی، جهانبخش ، بیرانوند و بقیه را با کاراکتر شخصی‌اش کنترل کند اما در مقابل جذبه و شخصیت کی‌روش برای بازیکنان پذیرفته شده بود.

سرمربی تیم ملی ایران گرچه در چینش نفرات مقابل انگلیس، اشتباه بزرگی مرتکب شد و شکستی تاریخی و دردناک را رقم زد، اما نشان داد به‌خوبی از پس حاشیه‌ها برمی‌آید و در جنگ‌های بیرون مستطیل سبز برنامه‌ریزی دقیق‌تری نسبت به داخل زمین مسابقه دارد.

او تیم متلاشی ایران را برای بازی با ولز جمع و تهییج کرد و موفق شد نمونه کوچک‌شده انگلیس را در بازی دوم مغلوب کند.

فوتبال پدیده اجتماعی است؛ یعنی چیزی که می‌توان آثار و نتایج اجتماعی آن را به شکل عینی بررسی کرد.
جام بیست و دوم برای ایران تمام شد و همانند جام‌های قبل می‌توان ساعت‌ها برنامه ساخت و تحلیل و بررسی داشت، سرمربی خارجی تیم را زیر سؤال برد و با او خداحافظی کرد و این آسان‌ترین روش یعنی پاک‌کردن صورت‌مسئله است.

باید پذیرفت که داشته های فنی کی‌روش برای فوتبال ایران به عنوان سرمربی تمام شده است و او هرچه می‌توانست از علم خود به بازیکنان منتقل کرد و دیگر بعید است این بازیکنان با کی‌روش به چیزی که تاکنون دست نیافته‌اند، برسند.

کی‌روش هر بار بعداز شکست می‌رود و مدتی بعد باز می‌گردد و معنی آن تحلیل‌ها و بررسی‌های نیمه‌تمام یا ناکارآمد به ما می‌گوید که بخاطر شناخت او از فوتبال ایران، مسوولان دوباره سراغش می‌روند.

این دور تکراری نشان از درس‌های آموخته نشده از ناکامی‌ها دارد، چراکه دلایل غم‌انگیز ناکامی تیم ملی را با یک فرمول بررسی می‌کنیم. شاید اینبار نیازی به حذف نباشد بلکه با جابجایی بشود نتیجه گرفت.

طرفداران مربی داخلی می‌گویند وقتش رسیده تیم ملی بعداز پنج تورنمنت مهم و اصلی اخیر که با کی‌روش نتیجه نگرفته ، به سراغ یکی از گزینه‌های وطنی برود و موافقان مربی خارجی ، خواهان استخدام یک مربی بزرگ و سرشناس اروپایی برای تغییر نسل، بازسازی وجهه تیم و ایجاد شوک هستند.

اما مربی خارجی که بخواهد در فاصله یکسال تا جام ملت‌ها ترکیب تیم ملی را زیرورو کند، نیاز به شناخت دقیق دارد. آگاهی که برای کسی آن حداقل هشت ماه زمان لازم است و در این مدت فرصت بازی‌های تدارکاتی کافی و اردوها برای ساختن تیمی منسجم با میانگین سنی پایین‌تر نیست.

از طرفی توان مربی خارجی جدید برای اداره رختکن زیر سوال است و نمی‌توان مطمئن بود که ستاره‌های یاغی و ۲۰ میلیون دلاری تیم ملی خیلی سریع با سرمربی تازه ارتباط برقرار می‌کنند.

اینجاست که می‌توان محسنات کارلوس کی‌روش را حفظ کرد و معایبش را دور ریخت! تمرکز و قدرت اجرایی بالای مرد پرتغالی در اداره موضوعات حاشیه‌ای رشک برانگیز است. پیش‌بینی این است که اگر چنین فردی بالای سر سرمربی داخلی قرار بگیرد، زوج خوبی روی نیمکت تشکیل می‌شود که ضعف‌ها را به حداقل کاهش می‌دهد.
 کی‌روش در تیم ملی کارهایی را انجام می‌دهد که باید مدیران تیم آن را انجام دهند؟! پس چه خوب است که از این خصوصیت کی‌روش برای دوره‌ای پنج تا ده‌ساله استفاده کنیم و نسلی جدید بسازیم.

کی‌روش بعداز حدود یک دهه کار در ایران، برنامه‌ریزی کلان را به خوبی انجام می‌دهد و سرمربی تیم هم روی خط ترسیم شده او کار می‌کند. به این ترتیب می‌توان در پروژه‌ای میان مدت، فاصله ایجادشده با تیم‌های ژاپن ک کره را کم کرد.

به این ترتیب ، جدال مدیران ناموفق ایرانی بر سر صندلی‌های مرتبط با تیم ملی هم پایان می‌یابد و دیگر لازم نیست نگران پست مدیر تیم ملی باشیم.

سابقه آن‌ها بیشتر از برنامه‌ریزی برای توسعه زیرساخت‌ها و منابع انسانی به‌دنبال استخدام‌ها و حرکات هدفمند در جهت توسعه روابط خود و حفظ جایگاه‌شان هستند.
امروز صحبت از تمدید قرارداد کارلوس کیروش برای ساخت نسل آینده دار است؛ اما باید دقت کرد این امر وظیفه باشگاه‌هاست نه سرمربی تیم ملی کشور! پس باید گفت که فوتبال ایران بیشتر از نیاز به دانش مربی که البته بسیار ضروری است، نیاز به مدیران بادانش، کار بلد و وفادار دارد.

پیشنهادی جدید روی میز تاج؛ کی‌روش مدیر تیم‌ملی ایران!

با توجه به این‌که این روزها، صفحات اجتماعی پرشده از تصویر عذرخواهی سرمربی تیم ملی ژاپن ( بعد از صعود به‌عنوان تیم اول از گروه مرگ و شکست برابر نایب‌قهرمان دور قبل جهان در مرحله حذفی)، بهتر است، بجای طعنه حتی به کی‌روش! که اندازه خودش در ناکامی تیم ملی مقصر است، به خود بیاییم و از نویسندۀ این یادداشت گرفته تا تمام مخاطبان آن، از امروز برای قدم‌هایی که در مسیر اصلاح، تحول و نیل به آرمان‌های فوتبال ایران برنداشته‌ایم، از مردم عذرخواهی کرده و برای اعاده حیثیت فوتبال مان هم‌قسم شویم.

با انتخاب کی‌روش به عنوان مدیر تیم‌های ملی فوتبال می‌تواند از تخصص او در ساختارسازی بنفع فوتبال ایران استفاده کرد و به اختلاف نظر و سلیقه در هیات رئیسه هم پایان داد؛ البته اگر قرارداد جدید منصفانه و با بررسی کامل بسته شود، نه شبیه قرارداد عجیب مارک ویلموتس!

نویسنده: فربد بقایی

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۵
عالیه
برای تیمی که اصول اولیه پاسکاری درست و دقیق، حفظ توپ و کار تیمی را بلد نیست و از لحاظ سرعت و قدرت بدنی از تیم های آسیایی فاصله بسیار دارد، چه نسخه ای میپیچید؟
سیاسی بازی در راس فوتبال و بازیکن سالاری و عدم داشتن باشگاههای حرفه ای واقعی، درد های ایران است.
کیروش و بقیه فقط بدرد لاپوشانی کارهای انجام نشده اند.
بهتر است مربی ایرانی بیاورید و همانند ژاپن در سطوح مختلف حرفه ای شویم.
بازیکن سالاری و نق های بازیکنان درزمین بازی آفت فوتبال است و جوانگرایی لازمه فوتبال پیر ایران است.
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
احسنت. به مربی ایرانی اعتماد کنیم و اگر قرار است موفق شویم وطنی باشد نه وارداتی
ناشناس
| Canada |
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
دوست عزیز اصول اولیه پاسکاری درست رو بازیکن ها تو تیم ملی یاد نمی گیرن. بازیکن باید از پایه درست بشه و در تیم ملی یک هفته تا دو هفته قبل از بازی دور هم جمع میشن و برای بازی اماده میشن. مربی تیم ملی قرار نیست اصول اولیه رو به بازیکن ها یاد بده! مربی تیم ملی باید بهترین های اون کشور رو دورهم حمع کنه و با تکتیک مناسب برای هر بازی بتونه برای تیم ملی موفقیت بیاره. متاسفانه اکثر بازیکن های ما چون اوصل اولیه بازی رو در زمانی که نوجان و جوان بودن یاد نگرفتن، همه انتظار دارن مربی تیم ملی بیاد و به اونا این اصول رو یاد بده که این غیر ممکن هست. ژاپنی ها رو نگاه کنید! یادمه سال 1992 بود که ایران با ژاپن بازی داشت و همه هشدار می دادن که این ژاپن خیلی تغییر کرده. اونا از 15 سال قبلش برنامه ریزی کردن و سرمایه گذاری وحشتناکی روی زیر ساخت ها، پرورش نونهالان و نوجوانان انجام دادن و به خوبی هم نتیجه اون رو گرفتن اما ما غقب گرد کردیم.
چه نویسنده خوبی چه نکته سنج افرین افرین
راست می گی بالاخره یه سفره پهنه دیگه حیفه به این زودی از دستش بدیم مدیر هم خوبه.دوست دارم
اره راست می گی همه باید فراموش کنیم تا با تاج و ... یک دوره طلایی بخور بخور جدید راه بندازیم
فقط بنده خدا نویسنده چقدر به خودش فشار اورده تا ماله کشی کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
دقیقا... خیلی خیلی خنده داره اگه فکر کنیم کی روش مدیر تیم باشه و تو موارد فنی دخالت نکنه. اصولا هیچ مربی نمی تونه به این شکل با کی روش کار کنه. البته چرا یه مربی ضعیف درجه صدم، صرفا برای کسب اعتبار می تونه دخالت های کی روش به عنوان مدیر تیم رو قبول کنه و به عنوان سرمربی روی نیمکت بشینه اما همه می دونیم که باز حرف اخر رو کی می زنه. پس لطفا بی خیال این کی روش بشیم. به جرات می گم اگه اسکوچیچ بود ما به دور بعدی جام جهانی صعود می کردیم.
قراداد کی روش حدودا سه میلیون دلاره (طبق سایت جام جهانی) ولی عددی که فدراسیون اعلام کرده پانصد هزار دلاره یعنی یک اختلاف دو و نیم میلیونی واین اختلاف بین دوستان به نسبت پست و مقام تقسیم شده حالا اگر کی روش اخراج بشه اون وقت اون بر روی سه میلیون دلار شکایت خواهد کرد نه پانصد هزار دلار به همین دلیل بخاطر اینکه گند کار بالا نیاد پس به هر قیمت و عنوانی باید کی روش حفظ بشه
وقتی باید به فوتبال خود ببالیم که مثل تیم والیبال و کشتی و وزنه برداری از سرمربی و کادر فنی ایرانی بهره ببریم. از ژاپن و مراکش یاد بگیریم. پول مملکت را در این شرایط تحریم به هدر ندهیم.
اختیار دارید ما مدیران توانمندی داریم که کیروش در خواب هم نمی تواند خودش را با آنها مقایسه کند. شما به عنوان نمونه نگاهی به صنعت خودروسازی ما بکنید که چگونه با مدیریت کارآمد و جهادی توانسته رشک رقبایی مثل بنز، بی ام دبلیو، تویوتا و .... را در بیاورد. حالا بیایم مدیر خارجی و اجنبی استخدام کنید
وقتی کارلوس کیروش روی نیمکت تیم ملی باشه آیا بازیکنان ما که اونجوری با اسکوچیچ رفتار کردند از مربی وطنی که حتما کم دانش تر از کیروش هست، حرف شنوی خواهند داشت و مربی کاریزمای لازم را برای کنترل بازیکنان و مدیر تیم ملی خواهد داشت؟
تیم ملی و سرمربی اش اگر برای مملکت اب نداشت برای خیلی ها نان داشت
فوتبال ایران اول چیزی که لازم داره اخراج و زندانی تاج که در روز روشن جلو چشم ۸۰ میلیون ایرانی در دقیقه نود سرمربی عوض کرد به خاطر اسکونتی که بهش تعلق میگیره. بعدش هم مگه تربیت یک سر مربی برای تیم فوتبال مشکلتر از تربیت دانشمندان هسته‌ای و موشکیه؟ باید مربی بعدی ایرانی باشه و شایسته سالاری و قانون‌مداری در فدراسیون فوتبال حکمفرما بشه. با مربی خارجی اگر قهرمان جهان هم بشم سرمونو اونجوری که باید بالا نمی‌تونیم بگیریم.
کیروش به فوتبال ایران آشناست. خوب میدونه از دستمزذ نجومی که میگیره سهم هر کس را چقدر باید بده. بزرگان هم دوستش دارن.
اینهمه ستاره فوتبالی در کشور داریم و اونوقت یک پیرمرد پرتغالی میشه مسئول تیم های ملی مون.
کیروش رو ت. کنید بیرون
شکر خدا که به انگلیس و آمریکا باختیم حتی اگر فقط یکی از این دو تیم رو برده بودیم به ولز هم که میباختیم کیروش تا آخرعمرش مربی تیم ملی بود شکر خدا که باختیم پس صددرصد شرش کم میشه بابا الکی که نیست به دو کشور ملعون باختیم به دو دشمن باختیم پس ایشالا گورش گمه
موافقم
به شرط اينكه يك مربي بزرگ و تراز اول بيارن
در غير اينصورت هركسي بياد زير سايه كي روش محو خواهد شد و دوباره ايشون مربي در سايه خواهد شد
اخه کدوم مرد عاقل کی‌روش میزاره دوباره مربی گری .
یه مرحله رو نتونست صعود کنه .
پول خوبی گیرریئس ومعاون میا دنه به اندازه ویلموتس خداپرست بده
آوردن کیروش به هر عنوانی خیانت وزیر پا گذاشتن عواطف ملت ایران است و هر کسی چنین پیمانی را امضا کند او منفور ترین فرد در نزد ملت ایران است
اسکوچیچ مربی چندان بزرگی نبود???????
کی روش تیم متلاشی ایران را برای بازی با ولز جمع و تهییج کرد؟؟؟؟؟؟
اینجاست که می‌توان محسنات کارلوس کی‌روش را حفظ کرد ؟؟؟؟؟؟؟؟
جدال مدیران ناموفق ایرانی بر سر صندلی‌های مرتبط با تیم ملی هم پایان می‌یابد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
امروز صحبت از تمدید قرارداد کارلوس کیروش برای ساخت نسل آینده دار است؟؟؟؟؟؟

نویسنده فقط برای تطهیر کردن کی روش و فدراسیونی که جنگ زرگری راه انداخته می نویسد بنظرم اسکوچیچ مرد بزرگ و مربی بزررگی و بالاتر از کی روش و بهترین راه استعفای این مدیران نه چندان بدرد بخور فوتبال است
اگردرجام جهانی اسکویچ بود بطورصددرصد سعودمیکردیم کی روش همیشه توزمین خراب میکند.بایدسامان قدوس ووحید امیری ثابت بازی میداد که بدلیلی چنین نکرد
فقط هروه رنار
فدراسيون اردوي كاناداي تيم ملي ( چرا كانادا؟ ) را با اردوي قطر در آن هواي گرم عوض كرد و باز هم اسكوچيچ حاضر شد با تداركات تيم بسازد و از بدترين فرصتي كه برايش فراهم شده بود عايدي براي تيم ملي داشته باشد. غافل از اينكه عده اي عزم را جزم كرده اند كه به بهاي نابودي تيم ملي او را حذف كنند و ديگري را بياورند.
دو دستگي تيم ملي و در بوغ و كرنا كردن آن هم برنامه ي خودشان بود. آخر هم شبكه ي قدرت و فساد فوتبال كار خودش را كرد.
اگر اسكوچيچ آن اردو را به جاي قطر در ايران برگزار كرده بود، شايد امروز خوشحال از پيروزي هاي تيم ملي بوديم و به زودي در تدارك قهرماني آسيا. نه اينكه كي روش بماند يا برود؟ تاج حيله گري و زد و بند بكند يا نكند؟ و …
ایشان اولین اصل مدیریت که همانا عذر خواهی از ملت وعلت و معلول ها برای این شکست بی سابقه را انجام نداد ...یک کنفرانس رسانه ای و....را نیز همان طور...چه اصراری است که دست این ادم نباید از سر تیم ملی کوتاه شود ؟ .... با توجه به جو نا مطلوبی که جضور ایشان برای تیم دارد جتما تشنخ ایجاد خواهذ شد و هیچ نتیحه ای بجز هدر دادن ارز و وقت بزای ما ندارد ....چند بار باید امتحان کرد ؟....موفق باشید
رشت انسجام خلاقیت تمرکز ودرپایان مد یریت را باید ازتیم ملی مرکش آموخت باید بجای صد آفرین هزار آفرین گفت خداییش دریک دور چهار ساله تیم ملی یک کشور اینقدر باید رشد کند که باتیم اول جهان فرانسه اینطوری بجنکند¡!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی