بازدید 4995
تاملی بر اقدام اخیر معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری

پوشش مطالبات و نیاز‌های دختران با راه‌اندازی «اپلیکیشن»؟!

معاونت زنان حتی آماده سازی محتوای اپلیکیشن را هم در دستور کار دارد تا جایی که با کلیدواژه «ویترین محتوای مناسب دختران» به مذاکره با پیام‌رسان‌های داخلی مشغول است و دلیل آنکه فعلا جامعه هدف ۱۲ تا ۱۸ سال را در فاز نخست مدنظر قرار داده، آماده نبودن برنامه‌ها و بارگزاری نشدن آن‌ها برای گروه سنی زنان بالای ۱۸ سال است!
کد خبر: ۱۱۵۴۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۲ 14 December 2022

پوشش مطالبات و نیاز‌های دختران با راه‌اندازی «اپلیکیشن»؟!چگونه می‌شود مطالباتی را با راه اندازی یک اپلیکیشن پوشش داد، آن هم با اپلیکیشنی که مسئولان دایر کرده اند نه مطالبه گران؟!

به گزارش «تابناک»، در روز‌هایی که التهاباتی در کشور بروز کرده که به نوعی در نقطه شروع به زنان و دختران و مطالبات ایشان مرتبط بوده، معاونت امور و زنان و خانواده ریاست جمهوری در تدارک اجرایی طرحی است که «اپلیکیشن ویژه دختران» نام دارد و هدف از آن، پوشش دهی مطالبات و نیاز‌های دختران نوجوان اعم از پاسخگویی به سوالات و شبهات، تامین نیاز‌های معنوی، راهنمایی در مباحث بهداشت و سلامت، مشاوره و مدد رسانی در زمینه نیاز‌های روحی ـ روانی به منظور افزایش نشاط، شادابی و پرورش استعداد‌های دختران عنوان شده است.

این را انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به یک خبرگزاری گفته و تاکید نموده که برای نیل به این هدف «تهیه محتوا در فضای مجازی و پاسخگویی به نیاز‌ها و مطالبات دختران» با تمرکز بر «ایجاد "ویترین محتوای مناسب دختران" در پیام رسان‌های ملی» در دستور کار قرار گرفته و حتی منجر به مذاکراتی با بعضی از پیام رسان‌های داخلی شده و قرار است «پس از طراحی اولیه زیرساخت و تکمیل محتوا، نرم افزار مذکور در اختیار دختران قرار گیرد

اما فارغ از اینکه ارتباط اپلیکیشن با پیام رسان‌ها چگونه خواهد بود و اساسا چه نیازی موجب شده که راه اندازی یک نرم افزار به مذاکره با بعضی پیام رسان‌ها گره بخورد، این سوال مطرح است که اپلیکیشن مذکور قرار است کدام دغدغه دختران را رفع کند؟ سوالی که خزعلی در پاسخ به آن گفته: «این اپلیکیشن به نیاز‌های متعددی از قبیل ورزش و تندرستی، سلامت و بهداشت، تفریح و اوقات فراغت، علم و زندگی، شناسایی خلاقیت و ابتکار دختران، امور تربیتی و اخلاقی، مهارت‌های دهگانه بارویکرد بوم و محیط و جنسیت و بسیاری از دیگر نیاز‌ها که به اقتضای شرایط دختران و مزیت‌های ویژه نوجوانان باید به آن‌ها توجه کرد، می‌پردازد.»

پوشش مطالبات و نیاز‌های دختران با راه‌اندازی «اپلیکیشن»؟!

معاون رئیس جمهور با تاکید بر این نکته که نرم افزار یاد شده «در مرحله اول پاسخگوی دختران ۱۲ تا ۱۸ سال خواهد بود و امید می‌رود در مرحله بعد در خصوص زنان جوان هم برنامه مورد نظر تکمیل و بارگذاری شود»، درباره وضعیت فعلی این نرم افزار و زمان بهره‌برداری از آن افزوده: «این نرم افزار در حال حاضر مراحل طراحی زیرساخت و آماده سازی محتوای خود را طی می‌کند و امیدوار هستیم در ماه‌های آینده قابلیت بهره‌برداری پیدا کند. از فعالان عرصه فضای مجازی در حوزه نوجوانان و به ویژه دختران نوجوان جهت انعکاس نظرات و ارائه پیشنهادات خود به گروه «هویت دختران» معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری دعوت به همکاری می‌کنیم.»

آنچه خواندید، همه توضیحاتی است که درباره این اقدام ویژه در پایگاه اطلاع رسانی این معاونت و در گفتگو با یک خبرگزاری مطرح شده است؛ توضیحاتی که نشان می‌دهد معاونت زنان حتی آماده سازی محتوای اپلیکیشن را هم در دستور کار دارد تا جایی که با کلیدواژه «ویترین محتوای مناسب دختران» به مذاکره با پیام‌رسان‌های داخلی مشغول است و دلیل آنکه فعلا جامعه هدف ۱۲ تا ۱۸ سال را در فاز نخست مدنظر قرار داده، آماده نبودن برنامه‌ها و بارگزاری نشدن آن‌ها برای گروه سنی زنان بالای ۱۸ سال است! نکته‌ای که این سوال اساسی را به دنبال دارد که آیا پوشش دهی مطالبات نیازمند بستر است یا تولید محتوا؟!

پرسش مهمی که یک اشکال کلیدی دیگر در بطن آن نهفته است؛ اینکه آیا راه اندازی یک اپلیکیشن، راهکار مناسبی برای پی بردن به مطالبات یک گروه وسیع و تقریبا نیمی از جمعیت کشور است؟ آیا قرار است زنان در گروه‌های سنی مختلف برای بیان مطالبات خود و انعکاس آن‌ها به معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، مجبور به نصب یک اپلیکیشن شوند؟ آیا راه ساده‌تر و در دسترس تری برای این کار وجود ندارد و مثلا بهتر نیست از یک تلفن گویا یا سامانه‌هایی مانند ایمیل یا حتی مراجعه به وبسایت (که هر دو موجود هستند و نیاز به کارویژه، هزینه و راه اندازی ندارند) برای این کار بهره برد؟!

ابهامات مهمی که راه اندازی یک اپلیکیشن ویژه، آن هم با محتوا‌های از قبل آماده شده و دارای درجه بندی (چون می‌دانیم که قرار است محتوا‌ها حداقل برای دو گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال و بالاتر از ۱۸ سال تهیه شوند) به دنبال خواهد داشت؛ نرم افزاری که قرار است هم کانون دریافت مطالبات باشد، هم مرجع پاسخگویی به سوالات و شبهات باشد، هم نیاز‌های معنوی را تامین نماید، هم در مباحث بهداشت و سلامت راهنمایی دهد، هم مشاوره و مددرسانی را در زمره خدمات داشته باشد و خلاصه، همه کاره باشد! همه کاره‌ای که در عالم مثل، فرجام خوبی ندارد!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست