بازدید 11669
نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه

تحریم‌هایی علیه اتحادیه اروپا و انگلیس اعمال می‌کنیم / هیچ گونه ادعایی را در مورد تمامیت ارضی ایران نمی‌پذیریم

امروز دوشنبه، ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۱ نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی برگزار شد و ناصر کنعانی به پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی پیرامون مسائل مختلف سیاست خارجی پاسخ داد.
کد خبر: ۱۱۵۴۵۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵ 12 December 2022

تحریم هایی علیه اتحادیه اروپا و انگلیس اعمال می کنیم

بین الملل تابناک: امروز دوشنبه، ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۱ نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی برگزار شد و ناصر کنعانی به پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی پیرامون مسائل مختلف سیاست خارجی پاسخ داد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه  در ابتدای نشست خبری با اشاره به سالروز پیروزی بر سازمان سیاه تروریستی داعش و پایانی بر خلافت خودخوانده در عراق و سوریه و منطقه بود، یاد قهرمانان بزرگ مدافع حرم و حریم آل الله در عراق و سوریه و منطقه را گرامی داشت.

کنعانی با گرامیداشت رشادت‌های سردار حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، از آنان به عنوان قهرمان بزرگ مبارزه با تروریسم بین المللی یاد کرد و افزود: یاد همه رزمندگان فداکار و شجاع که در مسیر مقاومت علیه توطئه نظام سلطه در منطقه و در مقابله علیه تروریسم سیاه داعش جان خود را تقدیم کردند و در مسیر ایجاد امنیت و تثبیت و ثبات و آرامش و شرایطی امن برای ملت‌های منطقه قدم برداشتند، گرامی می داریم.

اجازه اظهارنظر درباره تمامیت ارضی خود را نمی‌دهیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص بیانیه مشترک چین و عربستان گفت: ما به عنوان دستگاه دیپلماسی مواضع و دیدگاه های رسمی خود را به تفصیل بیان کردیم و به اطلاع مردم و افکار عمومی رساندیم.ایران هرگونه اتهامات بی‌اساس مندرج در بیانیه پایانی اجلاس ۴۳ سران شورای همکاری خلیج فارس با حضور مقام چینی را محکوم می‌کند، ما درخصوص موضوعات مرتبط با برنامه هسته‌ای کشورمان مطالب مندرج در این بیانیه را مردود اعلام می‌کنیم. برخی کشورهای منطقه با نادیده گرفتن پایبندی کامل ایران به برجام و قوانین بین‌المللی نسبت به اقدامات مشروع ایران نکاتی را در این بیانیه مطرح کردند که مردود اعلام می‌کنیم.

وی ادامه داد: ایران در مورد مسائل منطقه‌ای بر امنیت درون‌زای منطقه‌ای مبتنی بر هنجارهای بین‌المللی و عدم دخالت در امور کشورهای منطقه تاکید می‌کند و درباره جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی تنب بزرگ و کوچک تاکید می‌کنیم این جزایر جزو لاینفک و ابدی جمهوری اسلامی هستند و ادعاها درخصوص این جزایر را دخالت در امور داخلی و قلمرو سرزمینی ایران می‌دانیم لذا این ادعا از طرف هر کسی مطرح شود را محکوم می‌کنیم.

کنعانی با بیان اینکه مذاکرات رفع تحریم‌ها منحصر به جمهوری اسلامی است،گفت: طرف‌های مذاکره طرف‌های شناخته شده‌ای هستند و آمادگی داریم، بر مواضع اصولی ایران تاکید داریم و در همین چارچوب از منافع اساسی ایران حمایت خواهیم کرد.آنچه که دخالت در امور داخلی ایران باشد محکوم میکنیم و نمی‌پذیریم و به کسی اجازه دخالت در امور داخلی و اظهارنظر درباره تمامیت ارضی و سرزمینی ایران نخواهیم داد در عین حال بر همکاری‌های منطقه‌ای مبتنی بر اصول و منافع مشترک و همسایگی پایبند خواهیم بود.

وی افزود: ما در خصوص موضوعات منطقه‌ای به سیاست همسایگی مبتنی بر  منافع و اصول مشترک پایبتند هستیم و از هر گونه ابتکار و اقدام در این زمینه حمایت می‌کنیم. آنچه که مرتبط با دخالت در ایران باشد را محکوم و مردود می‌کنیم و هیچگونه ادعایی را نمی‌پذیریم و به کسی اجازه دخالت در امور داخلی و اظهارنظر در تمامیت ارضی ایران نمی‌دهیم و بر همکاری منطقه‌ای مبتنی بر اصول و منافع مشترک پایبند هستیم و در این مسیر به تلاش‌هایمان ادامه می‌دهیم.

ایران هیچ گونه مداخله و اقدام مداخله‌جویانه در امور داخلی کشور را نمی‌پذیرد

سخنگوی وزارت امورخارجه با تاکید بر اینکه ایران هیچ گونه مداخله و اقدام مداخله‌جویانه در امور داخلی کشور را نمی‌پذیرد گفت: این اقدامات را مردود، غیر سازنده و متناقض با منشور ملل متحد و مقررات و سازوکارهای بین المللی می‌دانیم، کشورها حق مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل را ندارند. درباره اقدامات غیر سازنده که انجام دادند ایران از حق واکنش متقابل برخوردار بود و در این زمینه از حقوق شناخته شناخته شده خود در حوزه دیپلماتیک استفاده کرد و واکنش متقابل نشان داد، در این ارتباط اقداماتی در راستای تحریم‌های غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی برخی کشورها انجام شد، جمهوری اسلامی ایران واکنش به موقع و سریع و متقابل نشان داد .

وی ادامه داد: در عین حال رفتارهای غیر سازنده برخی کشورها انجام دادند اقدامات مداخله جویانه ای را در قالب رویکردهای دسته جمعی از جمله از طریق ساز و کار اتحادیه اروپا انجام دادند، ایران به این اقدامات به موقع واکنش نشان داد .

کنعانی تاکید کرد: امروز در همین چارچوب لیست تحریم‌های جدیدی را علیه برخی نهادهای مرتبط با اتحادیه اروپایی شخصیت های اتحادیه اروپا هم تحریم‌هایی را علیه برخی نهادهای انگلستان و برخی شخصیت‌ها و مقامات این کشور اعلام و اعمال خواهیم کرد، بنابراین جمهوری اسلامی ایران در استفاده از ظرفیت ها و توانمندی ها و حقوق قانونی خود به منظور ایجاد بازدارندگی در رفتار غلط و غیر سازنده این کشورها تردیدی به خود را نخواهد داد و در خصوص هرگونه رفتار غیر سازنده به موقع اقدام خواهد کرد ما تاکید میکنیم مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی بدون واکنش نخواهد بود و ایران تحت تاثیر فشارهای سیاسی که با هدف اخذ امتیاز از جمهوری اسلامی در برخی زمینه ها در حال اقدام و اجرا است نخواهد گرفت.

اقدامات حقوقی را در رابطه با شبکه‌ها و رسانه‌های معاند طراحی کرده و گام‌هایی نیز برداشته‌ایم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد نقش مداخله جویانه و تحریک آمیز برخی رسانه‌های فارسی زبان گفت: ما به طور مشخص در مورد لندن هم دیدگاهیمان را اعلام کردیم و اقداماتی را هم صورت دادیم.در حوزه دیپلماتیک ما هم در تهران به سفارتخانه های آنها در جلسات ملاقات و احضاری که از سفرا و نمایندگی‌ها صورت گرفت اعتراض کرده و درخواست کردیم اقدامات لازم را برای جلوگیری از اینگونه اقدامات تروریستی انجام داده و مانع این شبکه‌ها شوند.

وی ادامه داد: در چارچوب‌های قانونی موجود هم اقداماتی را درخصوص این شبکه‌ها طراحی کردیم زیرا این شبکه‌ها در حوزه‌های خارج از سرزمینی ایران فعالیت می‌کنند در حوزه اروپا و در کشور انگلیس هستند ما از چارچوب‌های قانونی در این کشور درحال استفاده هستیم و اقدامات حقوقی را انجام داده‌ایم.این رسانه ها برای ایجاد آشوب و حمایت از اغتشاشاگران، آموزش رفتارهای تروریستی و مقابله با نیروهای مسلح و نحوه ایجاد آشوب اقداماتی که انجام دادند شهروندان ایرانی دچار آسیب شدند و تعدادی جان خود را از دست دادند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: امیدوار هستیم سازو کارهای حقوقی موجود در انگلیس با پرهیز از رفتار سیاسی به اینگونه شکایت‌ها از منظر حقوقی نگاه کنند و اقدامات بازدارنده را انجام دهند.جمهوری اسلامی ایران با توجه به نوع رابطه مواضع و پیام‌های جدی خود را از طریق دیتپلماتیک و برخی طرف‌های منطقه‌ای را اعلام کرده و ما انتظار داریم به این درخواست‌های توجه جدی کند.

کنعانی تاکید کرد: مسئولیت دولت انگلیس در میزبانی از این شبکه‌ها و فضایی که بر این‌ها فراهم کرده انکارناپذیر است و همچنین به عنوان کشوری که اینگونه جرایم در حوزه سرزمینی آن کشور انجام می‌شود، مسئولیت قانونی دارد و پاسخگوی شهروندان ایرانی باشد.

موضوع افغانستان از موضوعات بسیار مهم مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی نشست چهارجانبه ایران، پاکستان، افغانستان و کمیساریای عالی پناهندگان در تهران گفت: موضوع افغانستان از موضوعات بسیار مهم مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است.ایران در چارچوب مسائل دوجانبه در مورد کمک به توسعه ثبات و امنیت در افغانستان و ایجاد شرایط بهتر به ویژه برای شهروندان این کشور تلاش‌های حداکثری را در سالیان گذشته داشته است. در خصوص نشست چهارجانبه نیز بر مبنای نگاه ایران در مسیر کمک به صلح و ثبات در کشور و ایجاد شرایط بهتر برای مردم این کشور، موضوع آوارگان و پناهجویان افغانستان موضوع بسیار مهم است و باید حداکثر ظرفیت‌های بین‌المللی استفاده شود. 

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران پذیرای میلیون‌ها نفر از شهروندان افغانستان است و با نگاه به همسایگی و ناظر بر نگاه انسانی از تقدیم حداکثر خدمات به اینها دریغ نکرده و همواره خدمات آموزشی، بهداشتی، معیشتی و .. ارائه می‌دهد. 

کنعانی همچنین در مورد قطع دسترسی شبکه پرس.تی‌.وی به یوتل‌ست، اظهارداشت: شکبه خبری پرس.تی.وی بارها در طول سال‌های گذشته مورد تحریم قرار گرفته است و شرایطی را برای این شبکه فراهم آوردند که نتواند به عنوان رسانه آزاد و شناخته شده امکان فعالیت آزاد رسانه‌ای داشته باشد. شبکه پرس تی وی از منظر سیاست رسانه‌ای کاملا شفاف و مسئولانه و منطبق بر مقررات بین‌المللی عمل می‌کند و این اقدام غیر مسئولانه و کاملا سیاسی و خلاف فعالیت‌های مرتبط با آزادی رسانه و با انگیزه‌های سیاسی و با هدف ایجاد ممانعت از رسیدن صدای ملت ایران است. 

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد مداخله کشورهای خارجی در امور داخلی ایران گفت: مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران غیرقانونی مردود و محکوم است، ما موضع رسمی خود را اعلام کرده و این دسته از کشورها را ارجاع می‌دهیم به اقدامی که داخل کشور خودشان و در ارتباط با معترضین و منتقدین شان انجام میدهند و کشورهایی که خود مرتکب نقض فاحش حقوق بشر می‌شوند و خشونت را به صورت رسمی و علنی اعمال میکنند و دستورات سرکوب اعتراضات را هم در آنجا خبری و منتشر می کنند حق ندارند در ارتباط با اجرای قانون در دولت جمهوری اسلامی ایران که به منظور ایجاد آرامش و تامین امنیت عمومی مردم است، اظهارنظر کنند و یا اقدامات و رفتارهای مداخله‌جویانه داشته باشند.

وی در ادامه در مورد نشست شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد: همانطور که گفتیم تکرار مواضع غیرسازنده که در پایان نشست‌ها، کمکی به مناسبات دوجانبه و همکاری‌های سازنده منطقه‌ای نخواهد کرد. ما بارها دیدگاه‌ها و مواضع خود را به کشورهای شرکت کننده در این نشست‌ها اعلام کرده ایم و هم از طریق سفارتخانه‌های خود دیدگاه‌های انتقادی و اعتراضی خود را به این دسته از کشورها اعلام کردیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در مورد سفر وزیر امورخارجه به صربستان و بوسنی گفت: رابطه با کشورهای حوزه بالکان جزو اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران است و سفر انجام شده مبتنی بر وجود مناسبات دوجانبه با بوسنی و هم نگاه توآم با اهمیت جمهوری اسلامی ایران به کشورهای منطقه و مبتنی بر دعوت رسمی به عمل آمده و تلاش برای توسعه مناسبات دوجانبه انجام شد. همچنین افکار عمومی کشورها در سفرهای دوجانبه در معرض موضوعات مرتبط با روابط دوجانبه قرار می‌گیرند و طبیعتا همواره برخی رسانه‌ها با انگیزه‌ها سیاسی در حوزه‌های مورد ارتباط تلاش‌هایی می‌کنند که افکار عمومی را نسبت به مناسبات دوجانبه متاثر کنند و یا با طرح مباحث انحرافی موضوعات مورد نظر رهبران دو کشور را منحرف یا از کارآمدی لازم بیندازند.

وی تاکید کرد: ارتباط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حوزه بالکان روابط خوبی است و توسعه مناسبات صرفا موضوع دوجانبه سیاسی و اقتصادی نیست و مناسبات فرهنگی هم حائز اهمیت است. حتما همکاری‌های فرهنگی امکان توسعه و گسترش خواهد داشت. امکان آمد و رفت مردم دو کشور فراهم می‌شود. چنین فضایی به بهبود مناسبات فرهنگی دو کشور منجر خواهد شد و و جزو اهداف و برنامه های جمهوری اسلامی خواهد بود و امیدوار هستیم که با توسعه مناسبات بتوانیم زمینه توسعه مناسبات فرهنگی و مردمی دو کشور فراهم شود.

کنعانی در پاسخی به سوالی در مورد مواضع نرم جمهوری اسلامی ایران در برابر اقدامات غیرسازنده چین گفت:ارتباط با چین در سایه اراده سیاسی رهبران دو کشور مبتنی بر مصالح و منافع مشترک در حال گسترش است. در همین چارچوب امروز میزبان هیأت عالیرتبه چینی در تهران خواهیم بود که با هدف گسترش و توسعه مناسبات دو کشور به ایران سفر می‌کنند.ما در ارتباط با چین نگاهمان در مسیر توسعه مناسبات و به عبارتی هدف مشترک دو کشور هست. ما در ارتباط با موضوعات مرتبط با منافع اساسی جمهوری اسلامی ایران و موضوعات مرتبط با تمامیت ارضی جمهوری اسلامی با هیچ طرفی مصالحه و مسامحه نخواهیم کرد و در این زمینه واکنش جدی نشان خواهیم داد که در این ارتباط هم موضع رسمی را بلافاصله بیان کردیم.

وی ادامه داد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بلافاصله وارد عمل شد و سفیر چین را خواستیم و اعتراضمان را منتقل کردیم و دیدگاه‌های خود را با جدیت بیان کردیم، یادداشت اعتراضی هم در این ارتباط دادیم، جمهوری اسلامی ایران با جدیت عمل کرد و با جدیت دیدگاه‌ها و مواضع خود را بیان کرد، تاکید می‌کنم در ارتباط با موضوعات اساسی مرتبط با منافع ملی جمهوری اسلامی از جمله تمامیت ارضی با هیچ طرفی مصالحه و مسامحه نخواهیم کرد و از ظرفیت‌ها و ابزارهای دیپلماتیک در این زمینه استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی در مورد اعزام مستشار نظامی و خرید تجهیزات از سوی روسیه به ایران گفت: همکاری های ایران و روسیه در زمینه‌های مختلف در حال گسترش است، همکاری‌های دو کشور بخشی از همکاری‌های خوب و سازنده دو کشور است که در چارچوب منافع و مصالح مشترک صورت می‌گیرد ولی هیچ کشور ثالثی هم نیست اما اینکه جزئیات همکاری ها در ارتباط با منافع مشترک دو کشور طرفین در حوزه های دفاعی هم کارهای مختلفی دارند. 

وی در پاسخ به سوالی در مورد سرکوب سیاسی در ایران گفت: این ها حرف‌های رسانه‌های معلوم الحال است و ما به اینها توجه نمی‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد خرید موشک‌های بالستیک توسط روسیه از ایران گفت: بارها دیدگاه جمهوری اسلامی ایران درمورد این ادعاها در سطوح مختلف اعلام شد. ما یک طرف جنگ در اوکراین نیستیم و معتقدیم راهکار این بحران گفت‌وگوی سیاسی برای ایجاد صلح و پایان بخشیدن به جنگ است. بارها گفتیم به هیچ طرفی در این جنگ کمک تسلیحاتی و نظامی نکردیم.

وی تاکید کرد: دوباره تأکید می‌کنیم ایران همواره تلاش کرده و آمادگی دارد از مناسبات و توانمندی خود برای کمک به دیدگاه‌های دو کشور برای رسیدن به راهکار سیاسی استفاده کند.

کنعانی در پاسخ به سوالی مبنی بر تحریم‌های جدیدی اتحادیه اروپا علیه ایران به گفته جوزف بورل گفت: ما در ارتباط با تحریم‌ها دیدگاه‌های خود را همواره بیان کرده‌ایم تحریم‌ها اقدام غیرقانونی است که از سوی تعداد مشخصی از کشورها چه در آمریکا و چه در حوزه اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی اعمال می‌شود. این اقدامات غیرقانونی و غیرسازنده است. جمهوری اسلامی همواره درخصوص اینگونه اقدامات غیرسازنده پاسخ داده و اقدام کرده است.

وی تصریح کرد: همانطور که در ابتدای جلسه اعلام کردم در واکنش به اقدامات غیرسازنده و مداخله‌جویانه این کشورها در امور داخلی کشورمان، جمهوری اسلامی ایران امروز فهرست جدید تحریمی خود را علیه مقامات و نهادهای اتحادیه اروپایی و هم علیه مقامات و نهادهای کشور انگلستان اعلام و اعمال خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تغییر احتمالی در مفاد قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین با توجه به بیانیه مشترک چین و عربستان گفت: درباره این موضوع در این جلسه به طور مفصل صحبت کردیم و هم موضع رسمی منتشره ما به اندازه کافی گویا و شفاف بوده است. برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت و ۲۵ ساله جمهوری اسلامی و چین به عنوان یک نقشه راه همکاری‌های خوب و سازنده دو کشور در برنامه اجرا قرار دارد و محل اهتمام جدی دو کشور و دو دولت است. در این زمینه هیاتی هم که امروز وارد تهران می‌شود بخشی از مذاکرات متمرکز بر اجرای این برنامه خواهد بود. منافع مشترک ایران و چین اقتضا می‌کند که همکاری‌های خوب و سازنده دو کشور مبتنی بر احترام متبادل، استمرار پیدا کند و چنین اراده سیاسی در دو طرف وجود دارد.

اقدام آمریکا در اخراج ایران از کمیسیون مقام زن مغایر روح این کمیسیون است

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره خروج ایران از کمیسیون مقام زنان از سوی آمریکا گفت: در ارتباط با کمیسیون مقام زن در جلسه قبل به شکل مفصل و مبسوط توضیح دادم. ما با 43 رای از 54 رای کشورهای عضو مجموعه اکوسوک ما عضو این سازو کار هستیم. عضویت در این سازو کار تلاشی از سوی جمهوری اسلامی به کمک سازنده و موثر به ارتقای سازوکارهای بین‌المللی ناظر بر ارتقای مقام زن و حقوق زن بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما براساس اطلاع از اقدامی که دولت آمریکا در پی انجام دادن آن است می‌دانیم که این رویکرد دولت آمریکا با مخالفت جدی تعداد قابل توجهی از کشورهای عضو و مجموعه اکوسوک روبرو است و دولت آمریکا در تلاش با استفاده از ابزارها و رویکردهای مختلف سیاسی و غیرسیاسی برای جلب موافقت این کشورها است.

کنعانی ادامه داد: این یک اقدام کاملاً غیرسازنده و مغایر با روح حاکم بر چنین تشکل‌هایی است. بنابراین حتی برخلاف منویات دولت آمریکا در ارتباط با مسئله حقوق زنان است و بسیار مایه تأسف است که کشوری که هم مدعی حقوق زنان و هم مدعی دفاع از حقوق زنان در جمهوری اسلامی است و هم در اقدام غیرسازنده تلاش می‌کند که جمهوری اسلامی ایران را از حق قانونی خود در حضور یک ساز و کار بین‌المللی با روش‌های غیرقانونی خارج و بی‌بهره کند.

وی عنوان کرد: جالب اینکه براساس نظری که دوستان متخصص ما دارند می‌گویند در ساز و کار این مجموعه سازوکاری برای اخراج یک کشور عضو در آن وجود ندارد. بنابراین اقدام دولت آمریکا اگر محقق شود یک اقدام سیاسی و مخالف با روح این ساز و کار و هم ناقض با شعارهای این کشور در بحث ارتقاء حقوق زنان است و چنین موضوع غیر قابل قبول و محکوم است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: آمریکا مدعی دفاع از حقوق زنان در جمهوری اسلامی است اولا این شعار، شعار دروغی است. زنان قشر عظیمی از جامعه ایرانی هستند نصف یا بالاتر از نصف جامعه ایران را تشکیل می‌دهند تحریم‌های طولانی مدت آمریکا در طول دهه‌های متمادی به ویژه تحریم‌های یکجانبه که در این سال‌های اخیر به بهانه مسائل هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی اعمال شد، آیا زنان ایرانی از این تحریم‌ها مستثنی بودند؟کنعانی افزود: بارها اعلام کردند که مردم ایران هدف تحریم‌های ما نیستند چطور می‌توان بیش از ۱۷۰۰ یا ۱۸۰۰ تحریم که یک رکورد بی‌سابقه بین‌المللی در مناسبات میان کشورها است بر کشوری تحمیل شود و بعد زنان و کودکان آن کشور از این تحریم‌ها متاثر نشوند؟ آمریکا بعد از خروج یکجانبه از برجام مجدداً بیش از ۸۰۰ تحریم یکجانبه علیه جمهوری اسلامی تحمیل کرد این موضوع با شعار دفاع از حقوق زنان چه سنخیتی و سازگاری با یکدیگر دارند؟ مشخص است این شعار دروغ است. مضافاً اینکه بد نیست براساس اطلاعاتی که منتشر شده نگاهی هم به وضعیت زنان در داخل خود آمریکا بیندازیم.

وی ادامه داد: دولت آمریکا بزرگترین زندان ساز و هم بزرگترین زندانبان دنیا است. جالب این است که حدود یک سوم از زندانیان زن در جهان در زندان‌های آمریکا هستند گفته می شود بر اساس آمار بیش از 211 هزار زندانی زن در آمریکا وجود دارد. اجازه بدهند مراجع حقوق بشری، گزارشگران و اصحاب رسانه زندان‌های آمریکا را هم ببینند. آیا اجازه می‌دهند که ببینند زندان‌های آمریکا چگونه است؟ چرا این تعداد زندانی زن در داخل آمریکا است؟

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: چرا این میزان جرم و جنایت در آمریکا بالا است اگر همه اینها موجب واقعی هستند؟ آیا غیر از این است که دولت آمریکا عملکرد درست و سازنده‌ای نداشته و به جای توجه به امور داخلی و امور شهروندان خودش وقت و انرژی و سرمایه ملی شهروندان آمریکا را طرف توجه و مداخله در امور داخلی دیگر کشورهای جهان می‌کند؟ کشوری که مدعی دفاع از حقوق زنان است اولا این میزان تحریم نکند و دوم اینکه وضعیت وضعیت زنان در داخل آمریکا توجه کند. سطح بالای خشونت در داخل زندان‌های آمریکا گزارش‌هایی است وجود دارد. بنابراین هم اقدام غیرقانونی و دوگانه است و هم شعارهایی که می‌دهند شعارهای توخالی و دقیقا نقطه مقابل آن چیزی است که در داخل این کشورها منجمله کشور آمریکا وجود دارد.

اظهارنظر کنعانی درباره خروج بلژیک از معاهده مبادله زندانی با ایران

کنعانی درباره اقدام دادگاه بلژیک برای مبادله زندانیان اظهار کرد: متاسفم هستیم که با یک نگاه سیاسی موضوعات مرتبط با همکاری‌های قضایی دو کشور ایران و بلژیک هم تحت تاثیر قرار گرفته است آن یک موضوع قضایی میان دو کشور بود و اجرای آن می‌توانست یک اقدام سازنده میان دو کشور با تمرکز بر کمک به وضعیت شهروندان دو کشور باشد.

وی عنوان کرد: متاسفانه سیاسی نگری باعث می‌شود موافقتنامه‌ای که اساساً با نگاه به کمک به شهروندان دو کشور منعقد، تایید و تصویب شده است اجرای آن با تعلیق مواجه شود این یک رفتار سازنده و کمک کننده نیست و حتی با نگاهی که آنها ادعا می‌کند که نسبت به مسائل حقوق شهروندان و حقوق انسانی دارند سازگار نیست و امیدوارم در این نگاه بازنگری کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره شعارنویسی روز دیوار سفارتخانه‌ها گفت: ما همواره تاکید داریم که سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌ها دیپلماتیک اماکنی هستند که مبتنی بر کنوانسیون‌های بین‌المللی و مشخصا کنوانسیون‌های ژنو واجب‌الحراست هستند و باید حفاظت شوند و مصونیت دارند و نباید نسبت آنها تعرضی صورت گیرد.

کنعانی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی همواره پایبند به این موضوع بوده و در اینجا جهت به مسئولیت‌های خود عمل می‌کند و این انتظاری است که ما بارها و بارها از کشورهای میزبان خواستیم که به مسئولیت خود را در این ارتباط عمل کنند ما نقض مصونیت سفارتخانه‌ها و اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌ها را نمی‌پذیریم و به طور جدی به این موضوع پایبند هستیم.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص عملکرد دولت انگلستان در طول تاریخ علیه ملت ایران گفت: سابقه اقدامات ضدحقوق بشری دولت انگلستان نسبت به ملت ایران صرفاً محدود به سال‌های جدید و تاریخ جدید و مربوط به بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیست متاسفانه در سابقه رفتاری و عملکرد دولت انگلستان تاریخ مبسوط و حجیمی از اقدامات مختلف سیاسی، نظامی، امنیتی و اقتصادی و ضد مردمی علیه ملت ایران وجود دارد و در طول تاریخ مناسبات دو کشور ثبت است و حافظه تاریخی ملت ایران این موضوعات را فراموش نکرده است و نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آن چیزی که مربوط به اقداماتی است که در طول سالیان اخیر به ویژه بعد از پیروزی انقلاب انجام شده جمهوری اسلامی ایران مطالبه حقوق ملی خود را از هیچ کشوری از جمله دولت انگلستان به بوته فراموشی نمی‌سپارد و اینها را صرفا در اوراق و اسناد و تاریخ ثبت نخواهد کرد بلکه جزو فهرست مطالبات خود در دولت انگلیس قرار خواهد داد و قرار داده است و انشاء‌الله به مرور زمان و متناسب با شرایط پیگیری خواهد کرد.

کنعانی بیان کرد: قطعا مطالبات ملی جمهوری اسلامی از دولت انگلستان بسیار زیاد و لیست بالایی است و اگر جای مطالبه و سوال پرسیدن باشد این جمهوری اسلامی و ملت ایران هستند که باید همواره طرف انگلیسی را در مقام پاسخگویی بنشانند و درخصوص این همه سابقه جرم و جنایت و نقض حقوق ملی و مردمی جمهوری اسلامی سوال بپرسند و مطالبه کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵۸
تحریم اروپا رو بیخیال شما فعلا بپردازید به توافق عربستان و کویت بدون ایران تو میدان گازی ارش.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
جان مادرت اروپا را تحریم نکند گناهی ندارند فقط از آمریکا می ترسن دنباله روی می کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
کار سخنگویان شده، انکار و تعربف از خود. در یک کلام: شعار!
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود نوشته: نام ایران به عنوان «قدرت‌ آسیایی» در کنار چین و روسیه قرار دارد و روابط چین با دولت‌های عرب خلیج‌فارسحتی اگر با عدد و رقم‌های اقتصادی درشتی همراه باشد، روابطی یک‌طرفه و یک‌بعدی است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
پس دیگه بچه هاتون رو نمی فرستید اروپا و ...
بابا دست بردارید خسته شدیم دیگه
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
یادت بخیرروحانی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
اروپا و آمریکا باید دست بردارن چرا همش به ایران گیر میدید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
روحانی خودش باعث و بانی وضع فعلی هست
اروپا بدبخت شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
زمستان سرد و تحریمهای کمرشکن ایران و.... اروپا از دست رفت
منتقد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
این جملات نشان دهنده عدم شناخت اروپا و انگلیس است
یا شاید هم فکر کرده اید ما گول میخوریم
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
امریکا واسترالیا وآفریقا را هم تحریم کنیم بهتر نیست
آقای سخنگو، آیاواقعا متوجه میشوید چه میگوئید؟ یعنی واقعا شما دارید از مالیات من و امثال من حقوق میگیرید که این حرفها را بزنید؟
بحرین باید به ایران برگردد و دوباره رای گیری شود
بحرین باید به ایران برگردد و دوباره رای گیری شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
حتما هم با این اوضاع گل و بلبل ایران بحرینی ها دلشون می خواد جزو ایران باشند !
همین امروز رئیسی باید به این ۳ جزیره سفر کنه و اعتراض شدیدشو به چین اعلان کنه دوما دولت چین اشتباهی نکرده ک فقط وظیفشو که رفاه مردم چین هست به عربستان و ایران و روسیه ترجیح میده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
اگر واقعا دولت می خواهد برای چین مقابله به مثل کند

فقط کافیست تا از استقلال تایوان حمایت لفظی کند
اخه تحریم شما چه اثری دارد
پاسخ ها
محسن
| Belgium |
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
از امروز اروپا را تحریم می کنیم و نمی گذاریم ؟فرزندانمان به اروپا بروند میفرستیم امریکا؟؟
فعلا تحریم اروپا رو ولش یه چند تا سلطان دلار اعدام کنین!!!! تا دلار رو بیارین پایین کمرمون شکست اخه دفعه های قبل که سلطان ها رو اعدام کردین خیلی خوب جواب داد واسه سکه و خودرو این دفعه هم رو دلار اجراش کنین
میخواهید به اروپا ضربه بزنید فقط تمام اقازادها و ثروت بیت المال را که به اروپا برده اند برگردانید اروپا فلج میشود
نمیخواهد تحریم کنید فقط اقازادهایتان که با پول مردم در اروپا زندگی میکنند برگردانید اکثر کشورهای غربی فلج میشوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
به خدا اگه آقازاده ها رو برگردونن میان قاطی معترضین میشن
تو رو خدا بهشون رحم کنید...
اعلام کنید برای برگشتن دوباره بحرین به خاک ایران حاضرید با میانجی گری هر دولتی مذاکره کنید.
خواهش میکنم اقدامتون سخن نباشه.فرزندان مسئولینی که در اروپا هستنو برگردونید.سایت گازیه ارش فراموش نشه. مردم در برنامه دیوار دارن تبادل خوراک روزانه با وسایلشون میکنن. زمستان در راه هست.اتاق فکرتون هر جا که هست فکر کنم محیطش سرد هست و درست نمیتونید اندیشه کنید. فقط ان لحظه را میبینید. اندیشه کنید. خرد به خرج بدید.
علیه کانادا هم اعمال کنید تحریم
چی رو تحریم کردین؟ صادرات عاقازاده به اروپا رو؟
انها چه نیازی بما دارن که شما میخواهیدانهارا تحریم کنید ؟؟؟؟
تابی جون سلام
به مسئولان بگویید اینقدر کشورهای مظلوم صنعتی و ابرقدرتهای بی پناه رو تحریم نکنند. گناه دارند .
ضمنا" همین جوری اگه پیش بره باید چین خیانتکار هم تحریم کنیم.
دلم برای دولتمردای اروپا و انگلیس سوخت
چین رو تحریم کنید تا اقتصادش نابود شه علی برکت الله
صحیح ترین کار همین است
همانطور که تحریم های آنها هیچ اثری بر روی ایران ندارد و سیاسی است ، ما هم باید بطور سیاسی تحریمشان کنیم
چرا فقط بحرین باید به ایران برگردد
کل آسیای میانه هم ، باید به ایران برگردد و رای
یری شود
اولا چه تحریم هایی؟؟؟شما چه حربه ای دارید که اونها را تحریم کنید
در ثانی چین تمامیت ارضی ما را هدف گرفته چرا ساکت هستید؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
اقدام چین به شدت محکوم و پاسخ داده شد واقعا ندیدی؟
فردای تحریم ایران:
بانک مرکزی ج.ا اعلام کرد: کلیه دارایی های کشورهای اروپایی در بانک های ایرانی مسدود شد
صدور کلیه تجهیزات نظامی، اقلام دارویی، صنعتی و فرهنگی ایران به کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممنوع اعلام شد
کلیه واردات خودروهای اروپایی به ایران ممنوع بوده و باکسانی که این تحریم ها را به نفع اروپا دور بزنند شدیدا برخورد خواهد شد
صادرات و فروش نفت، گاز، بنزین به کشورهای اروپایی قطع و ممنوع اعلام شد
باتوجه به اهمیت کم دلار، یورو، پوند و .... در اقتصاد قدرتمند کشور عزیزمان ایران، خرید و فروش این ارزها ممنوع بوده و به دارندگان این ارزها هشدار داده میشود برای جلوگیری از ضرر و زیان واصله از این تحریم های سنگین هرچه سریعتر سرمایه خود را وارد بورس کرده تا از هرگونه ورشکستگی احتمالی جلوگیری نمایند.

ستاد تحریم گسترده ایران علیه اروپا
تحریم چین چطور؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
چین تحریمی علیه ما وضع نکرد اروپا تحریم کرده ما پاسخ متقابل دادیم در مورد غلطش با عربستان هم جوابش داده شده
پیشنهاد برای تحریمهای اروپا :
1 - بازگشت پیروزمندانه آقازاده ها به ایران
2 - عدم سفر مسئولین و آقازاده ها به اروپا
3 - عدم اعزام مسئولین به اروپا برای درمان
4 - عدم واریز وجه به حسابهای شخصی مسئولین و فرزندانشان در بانکهای اروپا
5 - عدم خرید سیسمونی و لوازم و مایحتاج شخصی مسئولین و خانواده ها و دامادهایشان از اروپا
6 - عدم فراگیری زبان انگلیسی توسط مسئولین و آقازاده ها
7 - عدم فروش نفت و گاز به اروپا
8 - جلوگیری از صادرات به اروپا
9 - بستن حسابهای مقامات اروپایی در ایران
10 - توقیف اموال اروپائیان در ایران
11 - جلوگیری از مبادلات ارزی با یورو
12 - عدم واردات خودرو از اروپا
13 - کاهش سطح واردات از اروپا
حتی دو مورد از این موارد هم به اجرا در بیاد آقای کنعانی رسالتش موفق خواهد بود و اروپا به زانو در میاد
14 - !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
:)))))))
ناشناس
| France |
۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
دمت گرم کیوان خان
ناشناس
| Azerbaijan |
۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
عالی بود.
از تحریمهای ظالمانه علیه اورپا دست بردارید - اروپا به کمک ما نیاز داره
تحریم مقامات اروپائی.......
بیانات مسؤولین وزارت خارجه برای تمدد اعصاب خوب است.
آقای سخنگو. آیا توانایی تحریم و ابزارهای آن را دارید؟ ل
وای ، یعنی چی می شه ؟
کار از مسخره کردن هم گذشته..
مگر شما مسلمان نیستید چرا اینکار را میکنید اروپایی ها گناه دارند رحم کنید
خدا قوت بابا!
واقعا ایشون را درک نمیکنم که دراین جو بد داخلی وجو بدتر خارجی چرا ایشون به طنز پردازی روی اورده و اینقدر مردم رو میخندونه!!
نزدیک چله هستش، پشمک حاجی عبدالله را تحریم کنید تا نتونن شب چله را خوش بگذرونن.
واقعا مسولان ما متوجه نميشن كه تحريم ما عليه اتحاديه اروپا اصلا هيچي براشون اهميت ندارهء،فقط ارزش يورو و دلار ميره بالا،
بیچاره ها الان چکار باید بکنن دیگه نابود شدن
توروخدا به ملت مظلوم آمریکا و اروپا رحم کنید!!!!!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر