بازدید 3802

متخصص داخلی چه کارهایی انجام می دهد؟

دکتر داخلی پزشکی است که در زمینه بیماری‌های مربوط به اندام‌ها و سیستم‌های داخلی بدن تخصص دارد، اما تخصص وی محدود به این موارد نیست. دکتر متخصص و فوق تخصص داخلی همچنین می‌تواند مراقبت‌های پیشگیرانه را برای بیمار انجام دهد و هر موردی را از بثورات پوستی گرفته تا عفونت گوش درمان کنند. در عین حال آنها فقط بزرگسالان را درمان می‌کنند و جراح نیستند.
کد خبر: ۱۱۵۳۰۳۲
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲ 19 February 2023

هنگام انتخاب یک پزشک مراقبت‌های اولیه(PCP)، می‌توانید یک دکتر داخلی یا پزشک خانواده را انتخاب کنید. هر دو می‌توانند طیف وسیعی از مشکلات و بیماری‌ها را درمان کنند. دکتر متخصص و فوق تخصص داخلی از علم کامل و عمیقی درباره مسائل مربوط به سلامت بزرگسالان برخوردار هستند. اما پزشکان خانواده کودکان را نیز مانند بزرگسالان درمان می‌کنند، بنابراین آنها دارای دانش گسترده‌تری هستند.

متخصص داخلی چه کارهایی انجام می دهد؟

دکتر داخلی چه می‌کند؟

تعداد زیادی از متخصصان داخلی در زمینه درمان بسیاری از از بیماری‌ها توانایی کاملی دارند. این پزشکان معمولا افراد را در مطب خود می‌پذیرند. آنها بیماری‌های مزمن را مدیریت می‌کنند و اغلب با بیماران خود ارتباط طولانی مدت دارند.

برخی از آنها نسبت به انتخاب یک رشته فوق تخصصی مانند قلب و عروق یا گوارش علاقه نشان می‌دهند. البته این افراد دکتر داخلی هستند، اما در حوزه انتخابی خود نیز تخصص کاملی دارند. برای انجام این کار، آنها ممکن است یک تا سه سال دیگر آموزش ببینند.

برخی از متخصصین داخلی فقط بیماران بیمارستان را پذیرش می‌کنند. برخی دیگر امکان دارد در محیط‌های مختلف مراقبتی، مانند مراکز توانبخشی یا آسایشگاه فعالیت کنند. بعضی نیز به مسائل تحقیقاتی پزشکی ورود می‌کنند و در این زمینه فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

روند آموزشی پزشک داخلی

برای فوق تخصص داخلی، ابتدا باید مدرک لیسانس چهار ساله داشته باشید. همچنین باید تحصیلات زیر را نیز تکمیل کنید:

  • دانشکده پزشکی که به طور معمول چهار ساله خواهد بود
  • رزیدنتی سه ساله در رشته تخصص داخلی

یک دکتر داخلی که یک گرایش فوق تخصص را انتخاب می‌کند، به یک تا سه سال دیگر آموزش نیاز دارد. برخی از زمینه‌های تخصصی محبوب برای متخصصان داخلی عبارتند از: قلب و عروق، بیماری‌های ریوی، انکولوژی، مراقبت‌های ویژه و هماتولوژی.

دلایل مراجعه به فوق تخصص داخلی

اگر یک دکتر داخلی را به عنوان پزشک مراقبت‌های اولیه خود انتخاب کرده‌اید، برای مراقبت‌های معمول به وی مراجعه خواهید کرد. در غیر این صورت احتمالا فقط در صورت بروز یک بیماری یا مشکل خاصی به دکتر داخلی مراجعه خواهید کرد.

دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است فرد به متخصص داخلی مراجعه کند. از جمله موارد زیر:

درد شکم: درد در ناحیه شکم می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ممکن است جزئی باشد، مانند کشیدگی عضلانی یا ویروس معده. بیماری‌های جدی‌تر مانند آپاندیسیت حاد و برخی از انواع سرطان نیز باعث درد شکم می‌شوند.

برای موارد درد حاد یا اگر شکم شما در لمس بسیار حساس است، باید به اورژانس مراجعه کنید. برای دردهای با شدت کمتر، مراجعه به دکتر داخلی راه خوبی برای شروع خواهد بود. وی  می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که آیا درد شما مربوط به مشکلات گوارشی است یا ریشه در مسئله دیگری دارد.

درد قفسه سینه: درد قفسه سینه همیشه به این معنی نیست که شما دچار حمله قلبی شده‌اید. می‌تواند ناشی از مشکلات در ریه‌ها، دستگاه گوارش، اضطراب یا رفلاکس اسید باشد. البته اگر علائم حمله قلبی دارید باید با اورژانس تماس بگیرید. اما برای دردهای متفاوت و با شدت کمتر قفسه سینه، متخصص داخلی احتمالا بتواند مشکل شما را تشخیص دهد.

چه انتظاراتی از متخصص داخلی وجود دارد؟

مسائلی که در صورت مراجعه به یک دکتر داخلی اتفاق می‌افتد، به دلیل مراجعه شما بستگی دارد. با این حال، احتمالا می‌توانید انتظار این مراحل را در روند درمانی داشته باشید.

پزشک علائم حیاتی، سوابق پزشکی و لیست داروهای شما را بررسی خواهد کرد. سپس در مورد علائم و وضعیت سلامت عمومی شما سوال خواهد کرد. وی به طور معمول شما را معاینه فیزیکی می‌کند، زیرا می‌خواهد تصویر کاملی از سلامتی شما داشته باشد.

به عنوان بخشی از معاینه فیزیکی، فوق تخصص داخلی معمولا موارد زیر را انجام می‌دهد:

  • به ظاهر کلی از جمله وضعیت بدنی و نحوه حرکت شما نگاه می‌کند
  • به صدای قلب شما گوش می‌دهد، سوفل قلب، ضربان قلب نامنظم یا سایر صداهای غیرمعمول را بررسی می‌کند
  • با گوش کردن به نحوه تنفس شما، موارد متعددی را از جمله تروق، خس خس سینه یا تنگی نفس بررسی می‌کند
  • چشم‌ها، گوش‌ها، بینی، دهان و گلوی شما را بررسی می‌کند
  • بررسی شرایط پوست و ناخن‌های شما را به طور کامل انجام می‌دهد.

برای اطلاع دقیق از سلامتی، پزشک ممکن است آزمایش‌های غربالگری مانند پانل چربی یا تست تراکم استخوان را تجویز کند. وی برای مشکلات خاص آزمایش مناسب را تجویز می‌کند، خواه یک آزمایش ساده ادرار باشد یا چیزی پیچیده‌تر، مانند آزمایش تصویربرداری. ممکن است از شما خواسته شود که بار دیگر برای بررسی بیشتر بازگردید، یا به متخصص دیگری مراجعه کنید.

نقش اصلی دکتر داخلی در رفع بیماری‌ها

دکتر داخلی، در اندام‌های داخلی از جمله قلب، کلیه، کبد و ریه‌ها تخصص دارد. این پزشکان به مدیریت بیماری‌های این اندام‌ها و سایر اندام‌ها کمک می‌کنند و کاملا از نحوه تعامل آنها با یکدیگر آگاه هستند. به عنوان مثال، متخصصان داخلی با بیماران مبتلا به دیابت کار می‌کنند. این بیماری اگر به درستی مدیریت نشود، می‌تواند برخی از اندام‌های دیگر را تحت تاثیر قرار دهد.

بین دیابت و سایر شرایط، مانند فشار خون بالا و کلسترول بالا، همپوشانی زیادی وجود دارد. برخی از بیماران معمولا مشکلات سلامتی پیچیده‌ای را به دلیل اختلالات عملکرد چندین اندام به طور همزمان تجربه می‌کنند.

نقش یک متخصص داخلی اغلب یک شبیه یک دروازه‌بان فوتبال است، جایی که او سیستم‌های بدن بیمار را زیر نظر دارد و به مدیریت بیماری‌های مزمن کمک می‌کند. هنگامی که فرآیندهای بیماری پیشرفته می‌شود، متخصصان داخلی در صورت نیاز با سایر متخصصان مشورت می‌کنند.

به بیان دیگر زمانی که بیماری پیچیده می‌شود، مراقبت از بیمار را با متخصصان مربوطه هماهنگ می‌کنند. به عنوان مثال، از نزدیک با متخصصان ریه، مغز و اعصاب، انکولوژیست‌ها و چندین نفر دیگر درباره شرایط بیمار مشورت و همکاری می‌کنند.

متخصص داخلی چه کارهایی انجام می دهد؟

کلام آخر

با افزایش سن، بیماری‌های مزمن، خود را بیشتر نشان می‌دهند. بنابراین بسیاری از بیماران مراجعه کننده به فوق تخصص داخلی مشهد در سایت دکترتو جزء سالمندان هستند. بسیاری از این بیماران با بیماری‌هایی از جمله دیابت، COPD، فشار خون بالا، کلسترول بالا، بیماری قلبی، مشکلات کلیوی، مشکلات غدد درون ریز، اختلالات خونی و حتی بیماری‌های عفونی دست و پنجه نرم می‌کنند. افرادی که به عنوان فوق تخصص داخلی تهران در دکترتو فعال‌اند توانایی بررسی و درمان تمامی این بیماری‌ها را به طور کامل دارند.

 

https://doctoreto.com/blog/who-is-the-internal-specialist/

https://www.webmd.com/a-to-z-guides/what-is-internist

https://memorialregionalhealth.com/health-topics/primary-care-general-health/internist-need-one/

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل