بازدید 7310
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت:

درمان آنفلوانزا اصلا آنتی بیوتیک نیاز ندارد/ از داروی اصلی درمان این بیماری زیاد داریم و ممکن است تاریخ انقضایش برسد/ نگران شیوع سویه جدید کرونا در اروپا هستیم

ما اصلا آنتی بیوتیک را برای بیماری آنفلوانزا لازم نمی‌دانیم؛ ما برای این بیماری سرم، قرص و دارو‌های مشخص را پیش بینی می‌کنیم و درباره آنفلوانزای بدون عارضه و بستری، اصلا آنتی بیوتیک محل اعراب ندارد. اینکه عده‌ای بی رویه و به اصرار بیمار و یا سلایق شخصی از آنتی بیوتیک برای درمان آنفلوانزا استفاده می‌کنند، اشکالی است که باید پیشگیری و از آن جلوگیری شود.
کد خبر: ۱۱۴۹۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳ 08 November 2022

درمان آنفلوانزا اصلا آنتی بیوتیک نیاز ندارد/ از داروی اصلی درمان این بیماری زیاد داریم و ممکن است تاریخ انقضایش برسد/ نگران شیوع سویه جدید کرونا در اروپا هستیم«ما اصلا برای درمان این بیماری آنتی بیوتیک را لازم نمی‌دانیم؛ اینکه عده‌ای بی رویه و بنابر سلیقه آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند، اشکال است»!

به گزارش «تابناک»؛ به فاصله چند هفته از شیوع آنفلوانزا در کشور و مشکلاتی که برای شمار زیادی از هموطنان مان به دنبال داشت، دکتر شهنام عرشی، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری، پاسخگوی سوالات خبرنگاران در این خصوص بود و تاکید داشت که شیوع آنفلوانزا در کشورمان چهار هفته زودتر از هر سال رقم خورده و این موضوع پیش بینی شده بود.

وی در آغاز این نشست، با اشاره به اینکه تعداد موارد بستری و مرگ و میر کووید-۱۹ در کشورمان به حداقل رسیده، در خصوص شیوع ویروس کرونا گفت: بر اساس آمار‌های رسمی، هیچ شهر قرمزی در نقشه کرونایی کشور وجود ندارد و اکنون استان فارس و شهر شیراز در صدر مبتلایان کرونا قرار دارند. بر اساس نمودار‌های موجود وزارت بهداشت، در پیک هفتم با توجه به آمار بالای واکسیناسیون، قدرت ویروس کاهش و ایمنی جمعی افزایش داشته و به همین جهت، ابتلا و مرگ و میر به مراتب کاهش یافته است.
درمان آنفلوانزا اصلا آنتی بیوتیک نیاز ندارد/ از داروی اصلی درمان این بیماری زیاد داریم و ممکن است تاریخ انقضایش برسد/ نگران شیوع سویه جدید کرونا در اروپا هستیم
عرشی در ادامه به شیوع سویه جدید کرونا در دو کشور آلمان و فرانسه اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه عمدتا سویه‌های جدید با یک ماه تاخیر به کشور می‌رسد، همچنان نگرانی‌های ما پایدار است و پیش بینی می‌شود در اواخر پاییز و اوایل زمستان پیک جدید نه به شدت پیک‌های قبلی در کشور به وجود بیاید. توصیه وزارت بهداشت با توجه به ریشه کن نشدن ویروس کرونا، همچنان استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌های اجتماعی است.

وی افزود: طبق اعلام مجامع جهانی به دلیل کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، همچنان پیش بینی خاصی به جهت اتمام ویروس کرونا نداریم؛ اما به جهت آمار بالای واکسیناسیون روند پیک در کشور به حالت کنترل رسیده است. در حال حاضر حدود ۱۵۵ میلیون دوز واکسن در کشورمان تزریق شده و ۹۰ درصد از گروه سنی بالای ۱۲ سال، دوز نخست و ۸۵ درصد از همین گروه سنی دوز دوم را دریافت کرده اند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در ادامه نشست در خصوص شیوع آنفلوانزا در کشورمان، شیوع این بیماری را از نظر تناسب زمانی زودتر از سالیان گذشته خواند و تاکید کرد: آمار آنفلوآنزا نوع A تقریبا از اواخر مهرماه و چهار هفته زودتر از حد معمول افزایش یافت. البته تا این لحظه اتفاق غیرمترقبه‌ای به نسبت آمار‌های ابتلا و مرگ و میر ده سال اخیر در کشور رخ نداده و به سیاق سال‌های پیشین، روند شیوع آنفلوآنزا در کشور به وقوع پیوسته است.

وی با بیان اینکه بین سی تا چهل مورد مرگ و میر آنفلوآنزا از ابتدای امسال تاکنون داشته‌ایم، گفت: به رغم اینکه امسال آنفلوآنزا نوع A زودتر از گذشته رخ داده، همچنان انتظار است تا بهمن ماه و یا اسفندماه ادامه داشته باشد؛ بنابراین، واکسیناسیون برای ایمنی در برابر آنفلوآنزا بسیار موثر بوده و بهترین زمان تزریق واکسن نیز مهرماه و آبان ماه است.

درمان آنفلوانزا اصلا آنتی بیوتیک نیاز ندارد/ از داروی اصلی درمان این بیماری زیاد داریم و ممکن است تاریخ انقضایش برسد/ نگران شیوع سویه جدید کرونا در اروپا هستیم

عرشی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان تزریق واکسن آنفلوانزا در ایران گفت: ما سالانه حدود ۵۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوانزا را در سیستم‌های بهداشتی و درمانی و مراکز بهداشت و برای تزریق به زنان باردار توزیع می‌کنیم و به میزان ۳ تا ۴ میلیون دوز نیز در داروخانه‌ها توزیع می‌شود که خود بیماران مزمن به داروخانه مراجعه و واکسن را خریداری می‌کنند. در سال جاری حدود ۴۵۰ هزار دوز پیش بینی شده بود که تاکنون حدود ۲۵۰ هزار دوز از آنها تزریق شده است.

وی در ادامه درباره نگرانی از شیوع آنفلوانزای پرندگان گفت: ویروس آنفلوانزای پرندگان در سال ۹۶ بسیار وسیع شیوع یافت، اما خوشبختانه امسال درگیری خاصی را شاهد نبودیم و مهار شده است؛ هرچند همواره مراقبیم سویه‌های خطرناک پرندگان وارد اجتماع انسانی نشود، چرا که این ویروس به شدت قوی است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره عدم رعایت استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در ناوگان حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس گفت: ما در هیچ مرحله‌ای از پاندمی بر عدم رعایت و نیاز پروتکل‌های بهداشتی صحبت نکردیم و همچون گذشته بر استفاده از ماسک در فضا‌های بسته توصیه جدی داریم، چراکه افراد در صورت عدم رعایت، خود و دیگران را به ورطه بیماری می‌اندازند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت شیوع بیماری وبا در کشور گفت: امسال به دلیل شیوع زودهنگام وبا در کشور خصوصا از مرز‌های غربی و کشور عراق بسیار نگران بودیم، اما خوشبختانه با مراقبت‌های گسترده از سوی همکاران ما در حوزه دانشگاه ها، تنها ۳۸۰ مورد بیماری در کشور شناسایی و بیماری مهار شد و همکاران ما موفق شدند از وقوع یک پاندمی مرگبار جلوگیری کنند.

درمان آنفلوانزا اصلا آنتی بیوتیک نیاز ندارد/ از داروی اصلی درمان این بیماری زیاد داریم و ممکن است تاریخ انقضایش برسد/ نگران شیوع سویه جدید کرونا در اروپا هستیم

عرشی در پاسخ به سوال «تابناک» در خصوص چرایی کمبود دارو در کشور به رغم پیش‌بینی شیوع آنفلوانزا گفت: بر اساس روندی ده ساله، پیش بینی این بیماری روند روتینی است که هر ساله رقم می خورد و در سال های اخیر به دلیل بروز کرونا و رعایت‌هایی که صورت می‌گرفته، شیوع کمتری را به دنبال داشت و اکنون که مراقبت‌ها کمتر شده، پیش بینی می‌شد دوباره شدت بگیرد. اما اینکه آنتی بیوتیک کم شده یا مواردی از این دست، به پیش بینی و حوزه بهداشت و سلامت مرتبط نیست.

وی افزود: ما اصلا آنتی بیوتیک را برای بیماری آنفلوانزا لازم نمی دانیم؛ ما برای این بیماری سرم، قرص و داروهای مشخص را پیش بینی می کنیم و درباره آنفلوانزای بدون عارضه و بستری، اصلا آنتی بیوتیک محل اعراب ندارد. اینکه عده ای بی رویه و به اصرار بیمار و یا سلایق شخصی از آنتی بیوتیک برای درمان آنفلوانزا استفاده می کنند، اشکالی است که باید پیشگیری و از آن جلوگیری شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در ادامه گفت: دارو و درمان آنفلوانزا مشخص است و از اصلی‌ترین داروی ضد ویروسی که برای آنفلوانزا تجویز می‌شود، به تعداد میلیون‌ها عدد داریم که اوایل برای کرونا هم استفاده می شد و به مقدار انبوه تولید شده و حتی ممکن است تاریخ انقضایش نزدیک باشد. درباره داروهای جانبی مثل شربت سرماخوردگی و موارد دیگر، دوستان ما در غذا و دارو صاحب نظر هستند و آنها می توانند جواب بدهند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۱
درست میگن به شرطی که بیمار علائم سطحی داشته باشه ولی متاسفانه اکثرا ریه درگیر میشه و دیگه عفونت ویروسی نیست و عفونت ثانویه باکتریایی ست که نیاز به آنتی بیوتیک هست
وی همچنین تاکید کرد، برای دست شکسته گچ و آتل لازم نیست، برای شکستگی سر و زخم های باز اصلا بخیه لازم نیست، همچنین برای بیمار اورژانسی اصلا آمبولانس و اورژانس نیاز نیست!
چرا دروغ میفرمایید مگر بدون خوردن آنتی بیوتیک عفونت ازبین میرود لطفا به کلینیک کودکان سربزنید ببنید در چه وضحی هستند
تو چی میگی؟بگو دارو نیست.
بچه من آنفولانزا گرفته،
سه بار بردم دکتر متخصص، سه هفته هست درگیره، هر سه بارم بهش آنتی بیوتیک دادن.

من نمی‌فهمم چرا ایننننننهمه دروغ میگن اینا؟؟؟؟؟؟؟
بله مشکل کمبود آنتی بیوتیک هم حل شد
حالا نونده سرم و ....
یک سری عوارض مثل سینوزیت امکان داره پیش بیاد یا عفونت گوش میانی بیشتر برای بچه ها و متن کتاب ۲۰۲۲ واضحا سه انتی بیوتیک رو گفته کو اموکسی کلاو ، سفدینیر و سفتریاکسون تزریقی
اینها رو نداریم دوست عزیز ما هم میدونین انتی بیوتیک نمیخواد آنفلوآنزا لازم به گفتن شما نبود
یک سری عوارض مثل سینوزیت امکان داره پیش بیاد یا عفونت گوش میانی بیشتر برای بچه ها و متن کتاب ۲۰۲۲ واضحا سه انتی بیوتیک رو گفته کو اموکسی کلاو ، سفدینیر و سفتریاکسون تزریقی
اینها رو نداریم دوست عزیز ما هم میدونین انتی بیوتیک نمیخواد آنفلوآنزا لازم به گفتن شما نبود
انفلوانزا قبلا نیاز به انتی بیوتیک نداشت مگر ریه عفونی می شد دکتر تجویز میکرد ولی تا جایی که امکان داشت باید بدن مبارزه کند؟ولی انفلوانزای جدید که در عرض دو روز تمام ریه را درگیر می کند باید انتی بیوتیک قوی تا پایان درمان استفاده شود و در ضمن مدت درمان نیز با قبلا فرق کرده و طولانی است؟کسانی که مشگل دارند یا سن بالای پنجاه سال حتما از واکسن انفلوانزا استفاده کنند.
آمار مرگ و میر نسبت به ابتلا متاسفانه خیلی بالاست
اینکه شما می گید آنتی بیوتیک برای آنفولانزا مناسب نیست، دکتری که بهش مجوز دادید، مدرک دادید، آنتی بیوتیک تجویز میکنه، نشانه چیست، دکترهای ما صلاحیت لازم برای ویزیت ندارن؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر