بازدید 8167
۶
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح شد

تصمیم گیری واحد برای صادرات و واردات محصولات کشاورزی نداریم/ با اقدام وزارت جهاد کشاورزی، بازار کشور‌های همسایه را از دست ندهیم

رئیس نظام صنفی محصولات کشاورزی، تصمیم وزارت جهاد کشاورزی برای وضع عوارض بر صادرات محصولات کشاورزی را ناشی از برخوردار نبودن از یک تصمیم گیری واحد برای صادرات و واردت معرفی کرد و گفت: این اقدام کار درستی نیست که با کشاورز می‌کنیم.
کد خبر: ۱۱۴۸۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۲ 01 November 2022

محمد شفیع ملک زاده، رئیس نظام صنفی محصولات کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی، در واکنش به تصمیم وزارت جهاد کشاورزی برای وضع عوارض بر ۷ محصول جالیزی و محدودیت صادرات این محصولات گفت: این تصمیم وزارت جهاد کشاورزی به کشاورزی که الگوی کشت آن این محصولات باشد ضربه وارد می‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: وقتی تولید کشاورز را محدود کنیم، اگر جایگزینی برای محصول تولیدی او در نظر بگیریم، کشاورز می‌تواند به تولیدش ادامه بدهد، ولی وقتی کشاورز محصول خود را تولید کرده و این تولید به بار نشسته و باید به بازار تزریق شود تا هزینه‌های کشاورز را پوشش بدهد، صادرات را محدود و یا ممنوع کنیم، خواه ـ ناخواه روی بازار محصول تاثیرگذار است و واسطه و دلال از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند.

رئیس نظام صنفی محصولات کشاورزی ادامه داد: متاسفانه هم سریع بازار محصولات ما اشباع می‌شود و هم قیمت به شدت کاهش پیدا می‌کند تا جایی که هزینه‌های تولید را هم پوشش نمی‌دهد و تولید کننده ما هم متضرر می‌شود. این تصمیم که صادرات را محدود کنیم، اصلا کار درستی نیست.

ملک زاده ادامه داد: همیشه صادرات و واردات ما باید آزاد باشد و نظارت و کنترل درستی بر این دو موضوع انجام شود. هر زمانی که محصول مازاد داشته باشیم، صادرات بدون اینکه هزینه گزافی برای تولید کننده و صادرکننده داشته باشد انجام شود. از سوی دیگر وارد کننده هم وقتی با کمبود محصولی مواجه باشیم، باید بتواند واردات را انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: در بحث محصولات استراتژیک و خوراک دام و دانه‌های روغنی هم محدودیت واردات را در کشور داریم که این مساله به کشاورز ضربه وارد کرده است. این محدودیت صادرات و واردات هر دو زیان آور است و نباید با این سیاست‌ها به کشاورز ضربه وارد کرد.

رئیس نظام صنفی محصولات کشاورزی توضیح داد: شرایط در کشاورزی به نحوی شده که کشاورز به هر نحوی کار می‌کند باز هم متضرر می‌شود. سیاست ما باید به شکلی باشد که تولیدکننده پایدار بماند و برای تحقق آن باید از آن‌ها حمایت شود تا محصول آن‌ها به فروش برسد.

وی افزود: ما نباید به منابع آبی و خاکی کشور خسارت وارد کنیم. وقتی محصول جالیزی ما با محدودیت صادرات مواجه شود، قیمتش پایین می‌آید، وقتی این محصول قیمتی نداشته باشد و روی دست تولید کننده بماند در واقع این محصول را به ضایعات تبدیل کرده ایم و خسارت سنگینی به اقتصاد کشور زده ایم.

پس در این شرایط، قاعدتا صادرات نباید محدود شود، بلکه تحت یک شرایط خاصی باید کنترل و نظارت شود، تا اینکه کشاورز و تولید کننده با اطمینان تولید کند. با این تصمیم وزارت جهاد کشاورزی، کشاورزی که این محصولات جالیزی را تولید کرده، نمی‌داند باید با محصولش چه کار کند.

رئیس نظام صنفی محصولات کشاورزی در ادامه بیان کرد: متاسفانه اصلا تصمیم گیری واحدی برای صادرات و واردات محصولات کشاورزی نداریم. در مواقعی صادرات باز و در مواردی محدود می‌شود. این موارد نشان دهنده بی برنامگی است و کار کشاورز به یک ریسک تمام معنا تبدیل شده است.

ملک زاده درباره میزان از دست دادن بازار‌های منطقه با وضع محدودیت صادرات محصولات جالیزی توضیح داد: مساله این است که ما بازار‌های کشور‌های همسایه را که داریم، وقتی عوارض بر صادرات وضع کنیم، هزینه خرید محصولات ما برای کشور‌های منطقه بالا می‌رود. این کشور‌ها برای جلوگیری از متضرر نشدن به سوی کشور‌های دیگر می‌روند. وقتی این کشور‌ها به سمت کشور‌های دیگر بروند، این بازار‌ها را از دست می‌دهیم و برای ارتباط مجدد با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم. این اقدام وزارت جهاد کشاورزی کار درستی نیست که با تولیدکننده می‌کند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ولی بجاش تصمیم گیری برای واردات خودرو چنان جدی بوده که داره به ثمر میرسه فقط بخاطر قشری مشخص
دولت دارد کشور را بصورت هیئتی از نوع بدش اداره میکند

و با ایشاالله و ماشاالله هم نتیجه بهتر از این نخواهد شد!!!
محصول پسته هم به همین درد گرفتار شده ولی کسی نیست که از کشاورزان پسته کار حمایت کند و این بازار یک‌میلیارد دلاری در حال نابودی است
اصلا من نمیدانم این وزارت جهاد کشاورزی برای چه منظوری تشکیل شده . برای حمایت از کشاورزی یا ایجاد ممانعت برای کشاورزان . در عمل که همیشه مانع تولید بوده و هست و فلسفه تشکیل و وجود این وزارتخانه با این همه تشکیلات عریض و طویل همیشه برای من جای سوال بوده و هست
با سلام و احترام
تصمیم دولت و وزارت کشاورزی کاملا درست و بجا است.
همانطور که آقای ملک زاده خودشان هم گفته اند همیشه صادرات و واردات ما باید آزاد باشد و نظارت و کنترل درستی بر این دو موضوع انجام شود.

برای اینکه این امکان باشد که 1-همیشه صادرات و واردات ما آزاد باشد و 2- کشاورز بتواند برنامه ریزی بلند مدت داشته باشد و 3- با اندکی تغییر قیمت در داخل کشور صادرات ممنوع نشود و ... تعرفه گذاری مناسبترین راهکار است. ضمنا باید از 4- صادرات خام بتدریج کم شود و مواد فرآوری شده صادر گردد که تعرفه به آن کمک می کند.
سلام برنامه ریزی درخصوص قیمت تضمینی گندم وکلزاخیلی خوب بوده ودرخصوص نانوایی هاکه یارانه رابه نان میدهندخیلی خوب است فقط بایدمراقبت بشه که نانواکارت الکی نکشه ومحیط رابرای فروش اردفراهم کنه ولی درعوض دام رارهاکردن اصلاتولیدصرفه نداره بین هزینه تولیدوفروش خیلی فاصله هسته الان همه دامداران بخصوص دام سبک همه فروشنده شدن دام مولدرامیفروشن اگراقدامی نشه خیلی هابیکارمیشن وبرای احیااین رشته همه ضررمیکنن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست