بازدید 9874

آخرین دفاع مقصران مرگ ۳ بیمار کرونایی در بیمارستان

کد خبر: ۱۱۴۷۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۷ 24 October 2022

همزمان با دریافت آخرین دفاع از متهمان پرونده مرگ سه بیمار کرونایی در یکی از بیمارستان‌های تهران، پرونده در انتظار اظهار نظر نهایی قضات است.

به گزارش ایران، تحقیقات در این پرونده از روز چهارم تیر سال 99 شروع شد. زمانی که گزارش مرگ سه بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه یکی از بیمارستان‌های تهران، به پلیس اعلام شد تحقیقات به دستور بازپرس شعبه یازدهم دادسرای امور جنایی تهران آغاز شد.

بررسی‌های اولیه حکایت از این داشت که یکی از بیماران کرونایی مردی ۵۵ ساله بوده که از ۱۵ خرداد ۹۹ در بیمارستان بستری شده، دیگری مردی ۳۸ ساله که از اول تیر در بیمارستان بستری بود و نفر سوم مردی ۴۹ ساله بود که از روز ۲۴ خردادماه در بیمارستان بستری و تحت درمان قرار گرفته بود.

این سه بیمار صبح روز چهارم تیرماه در فاصله زمانی ۵ تا ۶ صبح ناگهان در بیمارستان جان باختند. این در حالی بود که وضعیت عمومی خوبی داشتند و به همین دلیل خانواده‌هایشان با شنیدن خبر مرگ آنها شوکه و خواهان بررسی ماجرا شدند و از پرسنل بیمارستان شکایت کردند.

دستور بررسی علت مرگ

در ابتدا بیمارستان علت مرگ سه بیمار را ابتلا به کرونا و حال عمومی بد اعلام کرد اما از آنجایی که سه بیمار قبل از کالبدشکافی دفن شده بودند علت مرگ مشخص نبود.

به‌همین دلیل بازپرس جنایی، به سازمان نظام پزشکی دستور داد تا از پزشکان، سوپروایزر و پرستاران و مسئول فنی بیمارستان درخصوص مرگ سه بیمار کرونایی تحقیق شود و چنانچه مرتکب قصوری شده‌اند اعلام شود.

همزمان با آن هیأت کارشناسی سه نفره شامل دو مهندس پزشکی و یک پزشک خبره نیز تشکیل شد تا با انجام تحقیقات و بررسی مدارک، مقصران و میزان قصور آنها را شناسایی کند، همچنین این هیأت باید بررسی می‌کرد آیا تجهیزات بیمارستان نقص داشته یا خیر تا علت نهایی مرگ سه بیمار کرونایی مشخص شود.

در نهایت هیأت کارشناسی سه نفره نظر خود را اعلام کرد و در مورد علت مرگ بیماران نوشت: کاهش و افت غلظت اکسیژن به‌عنوان عامل شروع‌کننده مرگ در نظر گرفته شده است، اما علت اصلی مرگ ماهیت بیماری با درصدهای مختلف در سه بیمار بوده است.

ماهیت بیماری در بیمار ۵۵ ساله ۹۰ درصد و ۱۰ درصد قطع اکسیژن علت مرگ او بوده است. در خصوص بیمار ۴۹ ساله ماهیت بیماری ۸۵ درصد و افت فشار 15 درصد دخیل بوده و درخصوص بیمار ۳۵ ساله نیز ماهیت بیماری ۵۰ درصد عامل مرگ بوده و افت دستگاه فشار در مرگ وی 50 درصد مؤثر بوده است.

با اعلام این نظریه، کارشناسان هیأت سه نفره مقصران این حادثه و درصد قصور آنها را مشخص کرد. اما مقصران به نظریه کارشناسی سه نفره اعتراض کرده و این‌بار هیأتی از پنج کارشناس تشکیل شد و موضوع را مورد بررسی قرار داد.

با انجام آزمایش‌ها و تحقیقات کارشناسان، آنها اعلام کردند بخشی از مرگ بیمارها مستند به بیماری که به آن مبتلا بوده‌اند است و بخش دیگری به خاطر خطای تقصیر و قصور پزشکی است. بنابراین شخصیت‌های حقوقی و حقیقی مقصر در پرونده در نهایت 30 درصد در مرگ این سه بیمار نقش داشته‌اند.

پنج شخصیت حقوقی شامل معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی، مسئول اداره تجهیزات پزشکی معاونت درمان دانشگاه شهید بهشتی، رئیس و مسئول فنی بیمارستان، مسئول تأسیسات بیمارستان و مدیر عامل شرکت و سه شخصیت حقوقی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بیمارستان و شرکتی که مسئول دستگاه اکسیژن بود به‌عنوان مقصران حادثه معرفی شدند.

با اعلام نظریه هیأت کارشناسی پنج نفره، بازپرس حمیدرضا رستمی، آخرین دفاع را از متهمان پرونده گرفته و پرونده برای اظهارنظر نهایی درخصوص کیفرخواست به شعبه اظهارنظر دادسرا ارجاع شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست