بازدید 14967
گفت‌وگو با مالک شریعتی؛

ارزآوری با سواپ گازی

کد خبر: ۱۱۴۶۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹ 20 October 2022

مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی در مورد بحث سواپ گازی بین ایران و روسیه گفت: مهم‌ترین بخش تجارت گاز، بحث سواپ و بهتر از آن خرید و فروش گاز است؛ یعنی اینکه ایران تبدیل به محلی برای تجارت گاز منطقه‌ای و بین المللی شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت ایران جهت ایجاد تجارت گاز در منطقه و تبدیل شدن به قطب اصلی تجارت گاز منطقه با سوآپ گاز مازاد روسیه، اظهار کرد: سواپ به معنی این نیست که لزوما ممکن است همه این گاز مورد استفاده مان باشد؛ ممکن است ما با آن خرید و فروش انجام دهیم، یا گاز را از نقطه‌ای دریافت و به نقطع‌ای دیگر ترانزیت کنیم.

این امکان در حال حاضر با برخی کشور‌های همسایه از جمله با روس ها، ترکمنستان، آذربایجان ارمنستان، عراق و پاکستان فراهم شده است و امکانی برای خرید و فروش و انتقال گاز بین این کشور‌ها از طریق ایران فراهم آورده که اقدام خوبی است. ایران ظرفیت ایجاد تجارت گاز در منطقه و تبدیل شدن به قطب اصلی تجارت گاز منطقه با سوآپ گاز مازاد روسیه را دارد.


وی تاکید کرد: دیپلماسی انرژی و گازی ما در یک سال اخیر و در دولت سیزدهم توسعه خوبی پیدا کرده است و امیدواریم به نتایج خوبی هم برسد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه سواپ گازی برای ما ارزآور است، گفت: سواپ گازی هم امنیت آفرین و هم اشتغال آفرین و تامین گاز مورد نیاز کشور را در برخی فصول مورد نیاز کشور انجام می‌دهد. این نکته بسیار مهم است که ایران از شرایط فعلی حداکثر استفاده را برای تجارت گاز و ارزآوری باید داشته باشد.


وی با اشاره به اراده دولت سیزدهم برای عقد قرارداد‌ها در حوزه سواپ گازی، خاطرنشان کرد: سواپ گازی اگر توسعه پیدا کند و مبالغ و ارقام آن بیشتر شود، می‌تواند نقش هاب منطقه‌ای را برای ما داشته باشد. در یکی دو ماه آینده کمیسیون انرژی گزارشی در این زمینه (بحث اقدامات انجام شده در حوزه سواپ گازی) به صحن ارائه خواهد داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها