بازدید 6074

فضاپیمای "لوسی" فردا از نزدیکی زمین عبور می‌کند

فضاپیمای "لوسی" که ماموریت بررسی سیارک‌های "تروجان" مشتری را بر عهده دارد، فردا از نزدیکی زمین عبور خواهد کرد.
کد خبر: ۱۱۴۵۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲ 15 October 2022


به گزارش تابناک و به نقل از فوربس، ناسا گزارش داده است که فضاپیمای "لوسی"(Lucy) دقیقا یک سال پس از پرتاب، در روز یکشنبه ۱۶ اکتبر ۲۰۲۲، از نزدیکی زمین حرکت خواهد کرد تا از گرانش این سیاره برای حرکت کردن به سمت سیارک‌های "تروجان"(Trojan) مشتری استفاده کند.

سیارک‌های تروجان، بقایای باستانی منظومه شمسی اولیه هستند که در دو دسته جمع شده‌اند و مشتری را در مسیرش به دور خورشید هدایت و دنبال می‌کنند.

فضاپیمای ۴۵۰ میلیون دلاری لوسی که بخشی از برنامه "دیسکاوری"(Discovery) ناسا به شمار می‌رود، جو زمین را در ارتفاع ۳۵۰ کیلومتری از سطح زمین طی خواهد کرد. این نزدیک‌ترین فاصله هنگام شب بر فراز اقیانوس آرام خواهد بود.

ساکنان نیمه غربی آمریکای شمالی با استفاده از دوربین‌های دوچشمی یا تلسکوپ با میدان دید وسیع می‌توانند بیرون آمدن لوسی از سایه زمین را تماشا کنند. جزئیات و نمودارهای کامل توسط ناسا ارائه شده است. از آمریکای شمالی، لوسی با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست. لوسی از استرالیا نیز قابل دیدن خواهد بود.

این کار به فضاپیما امکان خواهد داد تا انرژی مداری ارزشمندی را برای سفر به سیارک‌های دوردست طی ۱۲ سال باقیمانده ماموریت خود به دست آورد. لوسی دو سال دیگر برای دومین بار به نزدیکی زمین بازمی‌گردد تا بتواند از کمربند اصلی سیارک‌ها عبور کند و به مشاهده سیارک "دونالدجوهانسون"(Donaldjohanson) و چهار سیارک تروجان بپردازد.

این نگرانی وجود دارد که لوسی ممکن است آخر این هفته، با یکی از هزاران ماهواره موجود در مدار زمین برخورد کند.

"کورالی آدام"(Coralie Adam)، رئیس گروه ناوبری لوسی در شرکت هوافضای آمریکایی "کینتکس"(KinetX) گفت: گروه لوسی، دو مانور متفاوت را آماده کرده است. اگر گروه تشخیص دهد که لوسی در معرض خطر برخورد با ماهواره یا یک قطعه زباله است، ۱۲ ساعت قبل از رسیدن به نزدیک‌ترین فاصله از زمین، فضاپیما زمان نزدیک‌ترین فاصله را بین دو یا چهار ثانیه تغییر خواهد داد. این یک اصلاح کوچک است اما برای جلوگیری از یک برخورد احتمالا فاجعه‌بار می‌تواند کافی باشد.

از آنجا که لوسی از جهت خورشید به سمت زمین پرواز خواهد کرد، قادر خواهد بود تا تصاویری را از زمین و ماه تقریبا کامل بگیرد.

"جان اسپنسر"(John Spencer)، دانشمند "مؤسسه تحقیقات جنوب غربی"(SwRI) گفت: من به ویژه به خاطر چند عکس پایانی که لوسی از ماه خواهد گرفت، هیجان‌زده هستم. شمارش دهانه‌ها برای درک تاریخچه برخورد سیارک‌های تروجان، یک کار مهم علمی است که لوسی انجام خواهد داد و نخستین فرصت برای تنظیم کردن توانایی لوسی در تشخیص دهانه‌ها به واسطه مقایسه آن با رصدهای قبلی ماه توسط سایر مأموریت‌های فضایی خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار