بازدید 4343

توصیه به پدر و مادرهای عینکی

یک متخصص چشم‌پزشکی با تاکید بر اهمیت انجام معاینات دوره‌ای چشم‌پزشکی بویژه در کودکان،‌ گفت: بر اساس مطالعاتی که انجام شده است حدود ٢ تا ۳ درصد کودکان تا ١٠ سالگی کاهش دید یا تنبلی چشم دارند و در ۷۰ تا ۸۰ درصد آنها علت، عیوب انکساری است که با استفاده از عینک قابل درمان است؛ بنابراین مهم است که کودکان در سنین مختلف تحت غربالگری قرار گیرند.
کد خبر: ۱۱۴۵۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷ 14 October 2022

به گزارش «تابناک»، دکتر ژاله رجوی در گفت‌وگو با ایسنا،‌ با تاکید بر اهمیت اطلاع‌رسانی درباره روز جهانی بینایی، گفت: باید به غربالگری دید چشم، عیوب انکساری، فشار چشم و... توجه شود؛ زیرا ممکن است عدم شناسایی زودرس بعضی اختلالات، عوارض جبران ‌ناپذیری بر بینایی وارد کند؛ به عنوان مثال در خصوص کشف و اصلاح بینایی کودکان اگر تا سن ۱۰ سالگی اقدام لازم برای رفع اختلال دید انجام شود، در تمام طول زندگی، کودک می‌تواند از فواید آن بهره‌مند ‌شود؛ در حالیکه اگر در زمان مناسب درمان لازم صورت نگیرد، ممکن است هرگز دید کودک کاملا اصلاح نشود.

وی با تاکید بر اهمیت انجام غربالگری بیماری‌های چشم در کودکان، تصریح کرد: در بزرگسالان هم برخی اختلالات بینایی مانند گلوکوم اگر در مراحل اولیه کشف شوند، قابل درمان هستند.

آمار ۱۹ میلیونی جمعیت کودکان دچار اختلال دید در جهان

او با اشاره به اینکه امروز در جهان حدود ۱۹ میلیون کودک دچار مشکلات دید هستند، بیان کرد: این درحالی است که ۷۰ تا ۸۰ درصد این موارد قابل پیشگیری و یا درمان است و از آنجایی که همه اختلالات دید علامت‌دار نیستند و تا کودکان قادر به حرف زدن نباشند، نمی‌توانند شکایتی از دید خود داشته باشند،‌ لازم است که غربالگری دید در آنها انجام شده و هر چه زودتر موارد مبتلا کشف و شناسایی شوند. لازم است کودک سالانه یا هر شش ماه یکبار بررسی شود، اما به دلیل هزینه‌های دیگری که خانوار دارند ممکن است از این کار خودداری کنند و رفته رفته معاینات دوره‌ای فراموش شود و مشکل کودک در سنی شناسایی شود که دیگر قابل درمان نباشد.

اهمیت غربالگری چشم‌پزشکی کودکان تا یک سالگی

وی افزود: بر اساس مطالعاتی که انجام شده است حدود ٢ تا ۳ درصد کودکان تا ١٠ سالگی کاهش دید یا تنبلی چشم دارند و در ۷۰ تا ۸۰ درصد آنها، علت عیوب انکساری است که با استفاده از عینک قابل درمان است؛ بنابراین مهم است که کودکان در سنین مختلف تحت غربالگری قرار گیرند و در این زمینه معاینات یک و سه سالگی و بدو ورود به مدرسه هم می‌توانند کمک قابل توجهی به شناسایی کودکان دچار اختلال دید کنند.

رجوی با اشاره به اینکه در برخی موارد ساده حتی خود والدین هم می‌توانند در صورتی که فرزندشان دچار مشکلات بینایی باشد، متوجه آن شوند، توضیح داد: به عنوان مثال تنگ کردن مداوم شکاف پلک‌ها و یا تکان خوردن چشم‌ها و یا نزدیک شدن به تلویزیون و...علائمی است که به دنبال آن می‌بایست جهت معاینه به پزشک مراجعه کنند. حتی اگر کودک به ظاهر دید طبیعی داشته باشد، باید در یک سالگی اولین معاینه توسط چشم پزشک انجام شود و اگر عیوبی مانند انحراف چشم زودتر ظاهر شد، باید همان زمان برای معاینه مراجعه کرد.

توصیه به پدر و مادرهای عینکی

وی درباره نقش وراثت در بروز مشکلات بینایی،‌ تاکید کرد: در خانواده‌های ایرانی که ازدواج فامیلی زیاد اتفاق می‌افتد، معمولا مشکلات بینایی و وراثت عیوب انکساری بیشتر رخ می‌دهد؛ البته می‌دانیم در صورتی که پدر و مادر عینکی باشند، حتی اگر نسبت فامیلی هم نداشته باشند باید در سنین پایین‌تر کودک را برای معاینات چشم پزشکی ببرند.

اهمیت پوشش کامل بیمه‌ای خرید عینک

او درباره میزان حمایت‌های بیمه‌ای از درمان‌های مربوط به بیماری‌های چشم‌پزشکی، گفت: این مهم است که بیمه‌ها در زمینه خرید عینک‌ها کمک قابل توجه و بیشتری داشته باشند؛ بویژه در کودکان که به دلیل سن کم و جَست و خیز بیشتر احتمال صدمه بیشتر به عینک وجود دارد و خانواده مجبور به تعویض آن است. در صورت عدم پوشش مناسب و یا کامل بیمه‌ها برای خرید عینک، امکان تهیه مجدد آن در خانواده‌های کم درآمد ممکن نیست و کودک از درمان محروم خواهد شد.

کمبودهای دوره‌ای قطره‌های با چشم پزشکی

این استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره تامین دارو و تجهیزات مرتبط با چشم پزشکی، اظهار کرد: کمبودها به شکل دوره‌ای وجود دارد به عنوان مثال بعضی قطره‌ها مثل سیکلوژیل( قطره چشمی است که به طور موقت و چند ساعته تطابق چشم را فلج می‌کند و چشم پزشکان برای معاینه عیوب انکساری و تشخیص دقیق بیماری‌ها از آن استفاده می‌کنند) مدتی پیدا نمی‌شد و پزشک در این رابطه با مشکل مواجه می‌شود و ناچار است به سختی و بسیار گران‌تر آن را تهیه کند. حتی خطر استفاده موارد تاریخ مصرف گذشته آن هم وجود دارد که البته این کار اخلاقی نیست. یا گاهی در صورت پیدا نکردن قطره فوق ناچارا ممکن است از قطره آتروپین استفاده شود که به مدت یک یا دو هفته کودک را دچار تاری دید نزدیک کند. ‌

عوارض استفاده از لنزهای تماسی و کاشت مژه بر چشم‌ها

او درخصوص تاثیر استفاده از لنزهای رنگی و زیبایی در بروز مشکلات چشم‌پزشکی،‌تصریح کرد: در صورتی که به شکل کاملا بهداشتی از این لنزها استفاده شود و خود لنز هم از مراکز مجاز و معتبر تهیه شود، مشکلات کمتری وجود خواهد داشت. نکته مهم استفاده درست از محلول‌های مخصوص برای لنزها است و تحت هیچ عنوان نباید از آب شهری برای شستشوی لنز استفاده شود؛ زیرا می‌تواند سبب بروز عفونت قرنیه شود که عوارضی همچون کدورت قرنیه تا سوراخ شدن قرنیه یا نابینایی را در پی خواهد داشت. توصیه اکید ما به بیمار استفاده بهداشتی و رعایت پروتکل‌های لازم برای مصرف لنزهای تماسی است.

وی در این باره افزود: خرید لنز از داروخانه‌ها و یا آرایشگاه‌ها درست نیست. چشم پزشکان معتقدند که فروش و تحویل لنزهای تماسی در مکان‌های فوق که مسئولیت عوارض آن را به عهده نمی‌گیرند غیرقانونی و غیر اخلاقی است و باید توسط سازمان‌های مربوطه از اقدام آنها جلوگیری به عمل آید.

این متخصص چشم در خاتمه تاکید کرد: علاوه‌ بر آن انجام اقداماتی مانند اکستنشن مژه (کاشت مژه) و استفاده از چسب‌های مخصوص این کار هم در صورتی که چسب وارد چشم شود، می‌تواند عوارض جبران ناپذیری برای فرد به دنبال داشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل