بازدید 3074

اظهارنظر محمد هاشمی درباره نفوذی‌ها در صداوسیما

یکی از سوژه‌هایی که در بین اعتراضات هفته‌های گذشته توانست در صدر اخبار قرار بگیرد خرابکاری نفوذها در سازمان صدا و سیما بود. بعد از پخش مکرر «فیلم‌های آلوده» باعث شد که نهایتا مسئولان این سازمان حضور خرابکار در این سازمان را به صورت شفاف تایید کنند. آنچه تاکنون مشخص شده است خرابکاری اخیر در حوزه‌های فناوری سازمان رخ داده است.
کد خبر: ۱۱۴۴۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۰ 13 October 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از آرمان امروز، پیمان جبلی، رییس سازمان صدا و سیما در توضیح خرابکاری اخیر در رسانه ملی و پیگیری‌های انجام گرفته، گفت: «اتفاقی که اخیرا افتاد از ابعاد مختلف در حال بررسی است چون یک نگاه تخصصی باید بر این بررسی‌ها حاکم باشد. این اتفاق در حوزه‌های فناوری سازمان رخ داده و حتما باید با اِشراف و تسلط دقیق فناورانه به این موضوع نگاه و آن را بررسی کرد. بررسی‌های امنیتی و تکنولوژیک در حال انجام است و بعد از مشخص شدن نتیجه، متناسب با آن تصمیمات لازم را خواهیم گرفت. بعد از اتفاقی که سال گذشته برای صدا و سیما افتاد، هم فکری و هم افزایی بسیار خوبی بین مجموعه‌هایی که متولی امنیت شبکه هستند، انجام شد و بسیاری از آسیب پذیری‌های صدا و سیما کاهش پیدا کرد. این اتفاق اخیر گرچه رخداد تلخی بود اما سبب کاهش نقاط باقی مانده آسیب پذیر می‌شود.»

اما این تنها موضوعی نیست که باعث واکنش‌های انتقادی به این سازمان شده است، بلکه برخی معتقدند که این نهاد از مسیر اصلی خود خارج شده است و با بی‌توجهی به مسائل روز جامعه، به عدم توجه به منافع ملی محکوم شده است. در همین مورد که صدا و سیما در حال حاضر با چه مشکلاتی دست به گریبان است و اینکه حضور نفوذی‌ها در صدا و سیما چه تاریخی دارد با «محمد هاشمی»، رییس سابق سازمان صدا و سیما گفت‌وگویی انجام داده‌ایم. او معتقد است اینکه گفته می‌شود که در این سازمان پروژه‌های خرابکاری انجام می‌شود برایش تعجب برانگیز نبود زیرا از ابتدا انقلاب چنین افرادی در حساس‌ترین جایگاه‌ها حضور داشتند. در ادامه این گفت‌وگوی را می‌خوانید.

«محمد هاشمی» در پاسخ به این سوال که چرا می‌گویند رسانه ملی به منافع ملی توجهی ندارد؟ به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «انتقادی که در حال حاضر به سازمان صدا و سیما وارد می‌کنند فاصله گرفتنش از جامعه است. به این دلیل که حالا شهروندان نمی‌توانند با داستان‌های سریال‌ها و حتی برنامه‌هایی که پخش می‌کنند حس همزادپنداری داشته باشند و طبیعی است که در این شرایط از رسانه ملی فاصله بگیرند و به دنبال شبکه و برنامه‌های دیگری باشند. در زمانی که در صدا و سیما خدمت می‌کردم یکی از تاکیدات این بود که داستان‌ها و برنامه‌ها را با توجه به سلیقه شهروندان ساخته شود. به‌نوعی که مخاطب بتواند رد پای خود و اطرافیانش را در تلویزیون دنبال کنند. بسیاری از این مثال‌ها می‌توانیم بزنیم تا بگوییم که رسانه ملی از رسالت خود دور شده است و راه ارتباطی بین مردم و صدا و سیما بسیاری باریک شده است. در شرایط کنونی یکی از موضوعاتی که خلاء آن در رسانه ملی دیده می‌شود عدم توجه به نسل جدید است. هیچ ردی از علایق و سبک زندگی دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها در تلویزیون دید نمی‌شود. اگر این مبانی را ملاک قرار دهیم می‌توانیم بگوییم که رسانه ملی از منافع ملی فاصله گرفته است.»

او با تاکید بر اینکه صدا و سیما نمی‌تواند به صورت مستقل در مورد برنامه‌ها و جهت‌دهی‌های سیاسی تصمیمی بگیرد، ادامه می‌دهد: «توجه داشته باشید که حتی رییس سازمان هم نمی‌تواند در سیاست‌گذاری‌های سازمان نظر مستقلی داشته باشد. اگر بخواهیم در این مورد شفاف باشیم باید بگوییم که صدا و سیما تنها مجری سیاست‌ها و قوانینی است که نهادهای دیگر به او دستور می‌دهند. برخی انتقاد دارند که چرا صدا و سیما تنها به چهره‌های اصولگرا فرصت صحبت کردن می‌دهند. توجه داشته باشید که صدا و سیما نمی‌تواند نماینده مجلس، خطیب نماز جمعه و ... را مشخص کند و بگوید که گفته‌های فلان مسئول را پخش نمی‌کنیم و ...، چون این سازمان تنها اجرا کننده سیاست‌های بالادستی است. بهتر است برای بالا بردن کیفیت برنامه‌ها و جذب مخاطبان جوان برنامه‌های غیر سیاسی و ... پخش کنند تا بهانه‌ای برای فاصله گرفتن از رسانه ملی وجود نداشته باشند. باعث تاسف است که در مورد همه چیز نظرات و دیدگاه‌‎های گروه‌ها و جناح‌های خاصی از رسانه ملی پخش می‌شود. حتی در زمینه دفاع مقدس هم با تحریف رخ‌دادها و حوادث روبه‌رو شده‌ایم که اصلا اخلاقی نیست.»

هاشمی در واکنش به حوادث هفته‌های اخیر و پخش فیلم‌های آلوده از آنتن تلویزیون می‌گوید: «پخش فیلم‌های آلوده مرا زیاد متعجب نکرد چون اتفاقی است که می‌تواند هر لحظه رخ دهد. در مورد حضور نفوذی یا خرابکار در صدا و سیما نمی‌توان چیزی را تکذیب کرد، چون از ابتدای انقلاب افرادی که به هر شکل با نظام زاویه دارند در این سازمان فعالیت می‌کردند. سال ۶۰ که من وارد صدا و سیما شدم فضا و وضعیت کشور با حالا متفاوت بود. کشور از هر طرف تحت فشار بود. جنگ هم تازه آغاز شده بود و در داخل کشور هم گروهک‌های تروریستی و خرابکار فعالیت می‌کردند. روز دوم، سوم شروع فعالیم بود که با مورد عجیبی برخورد کردم. در ورودی ساختمان اصلی که دفتر کارم آنجا بود مشاهده کردم که بر روی یکی از دیوارها از سقف تا زمین اعلامیه‌های گروک‌های ترویستی، مارکسیت، خرابکار، نفوذی،توده‌ای و ... چسبانده شده است. ابتدا تعجب کردم، وقتی از نگهبان در این مورد سوال کردم او گفت صدا و سیما پر از نمایندگان و سمپادی‌های گروهک‌ها است، یکی دو نفر نیستند که بخواهیم از فعالیتشان جلوگیری کنیم.»

او در مورد پروژه نفوذ در سازمان صدا و سیما ادامه می‌دهد: «توجه داشته باشید که گروهک‌ها و سازمان‌هایی که دشمنی آنها با نظام مشخص شده است از نفوذی‌های خود در فرصت‌های طلایی استفاده می‌کنند، مانند چند هفته گذشته که فضای کشور ناآرام بود و این فیلم‌های آلوده پخش شد. به همین دلیل نمی‌توان از پیش این چهره‌ها را شناسایی کرد و در مورد تعداد آنها حرفی زد. هر از چندگاهی می‌بینیم که مجری‌ها یا بازیگران صدا و سیما در شبکه‌های خارجی برنامه اجرا می‌کنند و این یک موضوع طبیعی است. در زمان مسئولیت ما چند مجری و تهیه کننده خبر حضور داشتند که از صفر تا صد تهیه و پخش برنامه‌‎های خبری را انجام می‌دادند و بعد از چند مدت متوجه شدیم که این نفرات جزو نفوذی‌های منافقین(مجاهدین خلق) بودند. ما فکرش را هم نمی‌کردیم و هیچ نظارتی هم بر فعالیت‌هایشان وجود نداشت. به‌‍‌نظرم حالا هم نمی‌توان به صورت گسترده افرادی را به‌عنوان نفوذی تسویه کرد.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل