بازدید 10171

چرا جوانان زندگی در هرجای دیگر دنیا را ترجیح می‌دهند؟

این روزها وضع به گونه ایست که وقتی لختی با آنهاها می‌نشینی خیلی باید تحمل داشته باشی که عصبانی نشوی و شکیبا هم باشی که گفتگو را به آخر برسانی زیرا جوان‌ها تو را و بزرگ‌ترها را مسئول وضع موجود می‌دانند.
کد خبر: ۱۱۴۰۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۰ 14 September 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه اطلاعات، نمی‌توان همه جوان‌های ناراضی و منتقد به وضع موجود را ساده لوح دانست که تحت تأثیر القائات دیگران قرار گرفته باشند، با این حال نباید عامل شایعه سازی و دروغ پردازی گروهی را که با نیت‌های شوم خاصی به نا رضایتی جوان‌ها دامن می‌زنند نا دیده گرفت.

ما دیگر در یک حصار زندگی نمی‌کنیم بلکه هر جوانی امروز یک جام بلورین جم را در جیب خود دارد که هر لحظه اراده کند می‌بیند دیگر جوان‌ها در دیگر کشورها چگونه زندگی می‌کنند.البته این به معنای بهشت بودن دنیای خارج و دوزخ بودن کشور ما نیست و جوان‌های ما هم انتظار ندارند که حکومت برای آنها همه چیز را رایگان ارائه دهد، یا کشور یک میلیون و ششصد و چهل وهشت هزار کیلومتر مربعی ما را مانند یک جزیره در همسایگی مان، که شاید به اندازه قشم خودمان هم مساحت نداشته باشد، با همه تسهیلات بسازد.

با این حال فقط کمبود امکانات نیست که جوان‌های ما را آزار می‌دهد. امید به فردای بهتر، نبودن تبعیض و پرداختن به شایسته سالاری در انتصاب‌ها از خواسته‌های ساده جوان‌های ماست.

داشتن اینترنت پرسرعت یکی از خواسته‌های ابتدایی جوان‌هاست. امروزه مانند گذشته نیست که انسان روی حصیر زانو بزند و به سنت طلبگی دنبال مطلب بگردد. بدون اغراق باید گفت که اگر انسان قصد یک کار پژوهشی سطح بالا را داشته باشد و بخواهد از منابع خارجی بهره گیری کند یا اکثر سایت‌ها فیلتر است یا با سرعت اینترنت مو جود باید در مواردی قید کارش را بزند.

بحث شغل و ازدواج و مسکن که در زمره خواسته‌های ضروری همه جوان‌ها در همه دنیاست در کشور ما، البته نه برای همه، به آرزوهای دور دست تبدیل شده است. متأسفانه شمار زیادی از جوان‌ها بزرگ‌ترهای خود را مقصر عدم تحقق آرزوهای حداقلی خود می‌دانند. اما آیا واقعاً پدر مادرها مسئول وضع موجودند یا در کشور ثروتمندی مثل ایران که در زمره ممالک غنی جهان قراردارد عدم برنامه‌ریزی، عدم همه‌جانبه نگری و عدم کاردانی شماری از کارگزاران حکومت در عرصه‌های مختلف چهار دهه اخیر چنین وضعی را موجب شده است؟

بدنه اجرایی کشور کند کار می‌کند و ارتشا همچنان دارد از ایمان مردم به جمهوری اسلامی قربانی می‌گیرد. جوان‌ها این واقعیت‌های تلخ را می‌بینند، و مثل افراد مسن قدرت تحمل آن را ندارند. درهای دنیا هم به روی جوان‌های تحصیل کرده ما باز است و همه مشوق‌ها هم برای جذب آنها در دنیا وجود دارد. وقتی جوانی به بازی گرفته نشود، وقتی گروههایی با دید تنگ و انحصارطلبی که دارند همه چیز را برای خود و اطرافیان خویش می‌خواهند و مانع جذب جوان‌های مستعد می‌شود حاصلش این است که ایران می‌شود یک کشور تولید تحصیل کرده و متخصص که آنها را به رایگان به دیگر کشورها صادر می‌کند.

امروز در مشاغل تخصصی با پرداخت حقوق‌های پنج برابر چند سال پیش هم نیرو وجود ندارد چون جوان‌های زیادی دارند می‌روند. البته ایران بزرگ ما امکانات عظیم علمی و فرهنگی دارد و اگر این توان و خلاقیت به‌درستی به کار گرفته شود قدرت جذب تحصیل کرده‌های داخلی به‌خوبی فراهم خواهد شد.

آیا گوش شنوایی هم وجود دارد که احساس خطر کند و دل به جوان‌ها بسپارد و پای درد دل آنها بنشیند و بشنود که «ما از درد ناچاری و بر خلاف میل باطنی خود خانه و خانواده و کشورمان را ترک می‌کنیم تا آینده بهتر و امن تری را بسازیم»؟ قرار بوده است که چتر نهضت جوان گرایی همه جوان‌ها را زیر سایه خود بگیرد. لایق‌ها را به به کار گمارد و از فکر و توان آنها کشور را بهره مند کند. اما آیا واقعاً چنین شده است؟ متأسفانه این روزها در گفتگو با جوان‌ها انسان به واقعیت‌های تلخی پی می‌برد که ظاهراً مسئولان یا از آنها بی‌اطلاعند یا می‌دانند ولی برای جذب این قبیل جوان‌ها کار درخوری صورت نمی‌گیرد. ‏

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۶۳
انتشار یافته: ۱۶
جامعه باز است یا بازنما است . جامعۀ ما از خیلی از کشورهای اطرافمان بازتر است . اما مسئولین مملکت بلد نیست بازنمایی کنند و همین عامل سبب می شود مردم در ایران دچار تنگی نفس فرهنگی شوند . نرفتن خانمها به ورزشگاه ، سختگیری در مورد حجاب ، نبود مناطق نسبتا آزاد در کشور و ... همگی مواردی است که هزینه های بیخود به کشور تحمیل می کند و البته پاک نمایی مسئولین . اصلا لازم نیست مسئولین مملکت خود را به شکل افراطی پاک و مقدس جلوه دهند چرا که در این وضعیت هر خطایی از آنها یا اطرافیانشان سر بزند حتی کوچک ، سبب سرخوردگی افراطی جامعه می شود . فکری به حال تنگی نفس فرهنگی مردم بکنید تا آزادیهایی که در جامعۀ ما است و بسیاری از کشورهای حتی پرمدعای منطقه ندارند ، خودش را نشان دهد .
وقتی که ما سخنرانی مسئولان را مبنی بر پیشرفت عظیم ایران و یا ابرقدرت شدن ایران و یا مردم کمی تحمل کنند تا در نعمت و پول غلت بزنند ولی چندی بعد همان مسئول از وضع موجود که توسط مسئولان دیگر بوجود آمده انتقاد می کند .... از این همه ریا و دوروئی و لاپوشانی جناحی رسانه ها و ... و از طرف دیگر هم فقط ذریغمان شده دیروز، سفرمان شده اسباب شرممان و رفتارمان شده مانند حیات وحش که فقط دنبال بقای خودمان هستیم و دیگر رمقی نمی ماند و چاره ای جز جلای وطن... البته منهای وابستگان و بستگان به حکومت...
احسنت
مختصر و مفید همه چیز را گفتی
اما همانطور که گفتی ، حیف که گوش شنوا وجود ندارد.
انگار برخی مسئولین سیری ناپذیر هستند و عقده هایشان تمامی ندارد تا راه را برای بقیه باز کنند.
دیگران را هم آدم حساب کنند !
چون دقیقا بصورت عمد شرایطی را درست کردن که جوانها فرار کنند.
هیچ روزنه ی امیدی دیده نمیشه. این موضوعات کاملا عمدی صورت میگیره . میخوان تخم ناامیدی رو بکارن.
وگرنه چه لزومی داره که بچه های خودشون رو بفرستن بهترن کشورهای دنیا و با افشای اون کک هیچ کس نگزه و هیچکس رو مواخذه نمیکنن. و همین میشه که جوان این مملکت میفهمه که چقدر بدبخته.
جوان این مملکت چی داره که از دوران جوانی ش لذت ببره؟
شرایط ورزش مناسب و پول کافی؟
شرایط ازدواج؟
شرایط تحصیل در مراحل بالا؟
شرایط کار مطلوب؟
شرایط اقتصادی مطلوب؟
چی داره؟
فقط ارزو میکنم که یه روزی تقاص این غارت هاتون رو بدید
چرا چرت و پرت مینویسی. همین مقایسه هست که خیلیا دارن مهاجرت میکنن. ما از ابتدایی ترین حقوقمون محرومیم عمو
دروغگویی.....زیاد شنیدیم...۳۰ سال دیگه هم وضع همینه......شایسته سالاری!!
به خاطر دردسرهایی که برای مردم درست میکنید. یک شرکت دانش بنیان داریم، تامین اجتماعی و دارایی پدر ما را درآورده اند. هر سازمانی هم که میخواهی کار بگیری باید از دربان تا رئیسش رشوه بدهی. البته همش تقصیر حکومت نیست این همه خلاف را چه کسی انجام میدهد؟ به نظرم مردم از حکومت هم بدترند
سرعت اینترنت که پایینه اگر هم بالا باشه کلا یه گوگل رو داری یه وات ساپ اونم با کلی فیلتر یعنی خبری از یوتوب فیسبوک و توییتر و اینستا نیست میشنینن درس میخونن تا موعد کنکور اونم یا سهمیه خودی هاست یا سهمیه متقلب ها که دیگه سازمان یافته هم شده ناچار با کلی هزینه و صرف بهترین دوران زندگی تو ازاد فوق میگیرن کو کار؟تازه بعد از فارغ التحصیلی یه مجرد بیکار به بقیشون اضافه میشه چون کار هم نیست اگر هم باشه مال خودیاست قدیم یه ماشین قسطی میخریدن مسافر کشی میکردن الان که ماشین از ۲۰۰ به بالاست وام هم نمیتونن بگیرن چون بیکارن اعتراض هم بکنن انگ محاربه بهشون میچسبه تفریح و سرگرمی هم ممنوعه خلاصه یه زندان درست کردین براشون که اگه بتونن طبیعتا فرار میکنن. دولت مردم رو تشویق به فرزند اوری میکنه ما شدیم موتور محرک کشورهای غربی چون بهترین سرمایه که همین جوانها هستن رو داریم فراری میدیم سمتشون
چون جونمون رو سر هر چیزی به لبمون رسوندین مارو پیر کردین هنوز یه خودرو با کیفیت نداریم هنوز یه اینترنت خوب نداریم بسه دیگه بهترین کار رفتنه
آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان است
بزار برن بابا ...جماعت نق نقو
جوانان فراوانی هستند که سازنده و مولدند و منتظر نیستند کسی برای آنها کاری انجام دهد. بلکه خود آنها کارسازند. در مقابل جوانانی هم هستند که منتظرند همه شرایط فراهم شود تا به کاری مشغول شوند. امیدواریم مدیران و حاکمان تدابیری جدی تر بیاندیشند!
وقتي علني عنوان ميشه كه هر كي نميتونه با شرايط ما كنار بياد بزاره بره خب جوونها و نخبه ها هم ميزارن ميرن. به همين سادگي.
فقط جوان‌ها اینطور نیستند من هم با سن بالای 45 زندگی در هرجای دیگر دنیا را ترجیح می‌دهم و همینطور تمام افرادی که می‌شناسم غیر از تعداد معدودی ریاکار-خودی. اینجا همه نخودی هستیم و ول-معطل هستیم.
دغدغه ی مسئولان ما فقط حجاب است.
این همه اختلاس، کمبود دارو، گرانی مسکن، نبود تفریح و...را اهمیتی نمی دهند، من از هر ده نفری که میبینم ۹نفر میخواهند بروند آن یک نفر هم مثل من درگیر مشکلاتی است که نمی تواند.
مسئله اصلا اینترنت نیست چون با همین اینترنت خارج از ایران میبینن مسئله گرای ها عجیب غریب است مثل مسکن خانه و کمبود امکانات
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار