بازدید 4843
۱

آبرسانی به همدان تا قبل از اربعین به بهره‌برداری می‌رسد

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: فاز نخست طرح آبرسانی به همدان با ظرفیت ۶۰۰ لیتر در ثانیه، تا قبل از اربعین حسینی (۲۶ شهریور) امسال بهره‌برداری می‌شود.
کد خبر: ۱۱۳۹۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵ 08 September 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، علیرضا الماسوندی شامگاه چهارشنبه در نوزدهمین نشست اعضای شورای آب استان همدان افزود: بر اساس آخرین آماری که از پروژه آبرسانی به همدان استخراج شده است، کار مکانیکال این طرح به پایان رسیده و با بهره برداری از فاز نخست آن، ۶۰۰ لیتر در ثانیه آب به همدان منتقل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه آیین افتتاحیه این اَبَر پروژه، در زمان بهره برداری کامل از طرح برگزار می‌شود، اظهار داشت: با بهره برداری کامل از این طرح، حداکثر تا آبان ماه امسال، یک هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه آب به همدان انتقال می‌یابد.

الماسوندی تصریح کرد: عملیات برق رسانی به سه ایستگاه پمپاژ این طرح باقی مانده است که برای تکمیل آن باید ۷۲ دکل نصب شود.

وی با اشاره به اینکه ارتفاع ۵۷۰ متری پمپاژ آب، موجب زمانبر شدن تست شبکه می‌شود، ادامه داد: مرحله آزمایش این طرح حدود پنج روز زمان نیاز دارد تا مشکلات احتمالی ارزیابی شود.

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: خط آبرسانی به همدان، ظرفیت انتقال یک هزار و ۸۰۰ لیتر آب در ثانیه، معادل سالانه ۵۴ میلیون متر مکعب آب را دارد.

وی تاکید کرد: به منظور برطرف کردن مشکلات شهروندان همدان، به همت دولت سیزدهم هر آنچه که مصوبه وزارت نیرو برای تامین آب همدان است اجرایی می‌شود.

الماسوندی با اشاره به پایان عملیات اجرایی خط گذرگاه(بای پس) انتقال آب تالوار به سد آبشینه افزود: آزمایش این خط روز پنج‌شنبه انجام می شود و طراحی، اجرا و بهره برداری از خط گذرگاه، یک نقطه کلیدی بود تا کمبود آب سد اکباتان جبران شود.

وی اظهار داشت: طول این خط ۱۶.۲ کیلومتر و به قطر ۷۰۰ میلیمتر است که در کمترین زمان ممکن اجرایی شد؛ کاری که با استفاده از تجربه، بدون مطالعه و بدون اعتبار به صورت ضربتی اجرا شده و به مرحله تست رسیده است و در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود.

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به ویژگی‌های خط گذرگاه(بای پس) تصریح کرد: این خط به عنوان لینک آبرسانی شهر محسوب می‌شود، ناحیه شرقی و غربی را متصل می کند، کمک بخش سد اکباتان و سد آبشینه است و ضریب اطمینان سد اکباتان را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: در فصول کم مصرف می‌توانیم با استفاده از ظرفیت این خط منابع آب سطحی شمال استان را در سد آبشینه ذخیره کنیم.

الماسوندی افزود: تغذیه این خط باید از طریق جایگزینی چاه‌های منطقه خالق وردی و آق‌حصار صورت گیرد.

به گزارش ایرنا، در پی کاهش جدی بارش ها و خشکسالی ناشی از آن، ذخیره آب سدهای استان همدان به ویژه سد اکباتان به عنوان منبع اصلی تامین آب شهر همدان بسیار کاهش یافته است. همین موضوع در چند هفته گذشته موجب بروز مشکل و تنش آبی در شهر همدان و اعمال زمان بندی قطع شبکه در شهر شده است.

احمد وحیدی وزیر کشور نیز در سفری یک روزه به استان روند اجرای طرح آبرسانی به همدان و خروج این شهر از وضعیت بحرانی را بررسی کرد.

طرح آبرسانی به شهر همدان یکی از اقدامات موثر و پایدار برای رفع مشکل کم آبی است که این پروژه در ۱۸ سال گذشته بلاتکلیف بوده و پیشرفت بسیار کمی داشته است، از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم این پروژه با پیگیری های جدی استاندار همدان و حمایت های دولت پیشرفت قابل توجهی داشته است چراکه اقدامی راهگشا و پایدار برای رفع مشکل کم آبی همدان است.

طرح آبرسانی به همدان با خط انتقال به طول ۱۴۰ کیلومتر از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۸۳ به استان همدان است که با اجرای این طرح تامین آب بلند مدت شهر همدان و شهرها و روستاهای مسیر در دستور کار قرار دارد.

عملیات اجرایی این طرح از سال ۱۳۸۶ آغاز شده ولی در سال‌های گذشته به کندی پیش می‌رفت و به نوعی متوقف شده بود که از سال گذشته و با روی کار آمدن دولت سیزدهم موضوع تامین آب آشامیدنی شهر همدان با پیگیری شبانه روزی استاندار همدان در اولویت کاری وزارت نیرو قرار گرفت و با پیگیری های ویژه و تزریق اعتبارات مناسب، این پروژه از حالت توقف کامل خارج و وارد پیشرف در اجرای کار شد و فعالیت کارگاه‌ها از سر گرفته شد و مرحله اول آن برای آبرسانی به شهر همدان رو به اتمام است.

اقدامات صورت گرفته در طول چهار ماه گذشته بسیار ارزشمند است و پیشرفت فیزیکی این پروژه، با گذشته قابل قیاس نیست.این طرح دارای سه ایستگاه پمپاژ به ارتفاع ۵۷۶ متر است که ایستگاه شماره یک و ۲ هر کدام ۲۲۰ متر و ایستگاه شماره سه ۱۳۶ متر طول پمپاژ دارد.

میانگین بارش‌های استان همدان در سال جاری آبی ۴۴ درصد نسبت به بلند مدت کاهش یافته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
سال ۱۳۸۳ طرح تصویب شده، سال ۱۴۰۱ ضربتی و بدون مطالعه و بدون بودجه انجام شده؟ این یه افتضاح مدیریتیه، نه یه افتخار!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست