بازدید 5621

عوامل بین‌المللی تأثیرگذار روی قیمت میلگرد

میلگرد یک کالای اساسی و تأثیرگذاری است که تغییرات قیمت آن علاوه بر قیمت سایر کالاهای فولادی، روی بازارهای وابسته مثل بازار مسکن نیز تأثیر زیادی دارد و رکود و رونق آن به قیمت میلگرد وابسته است. همانند هر کالای اساسی دیگر، عوامل زیادی روی قیمت میلگرد تأثیر مستقیم و غیرمستقیم دارند که در این مقاله، با این عوامل آشنا خواهید شد.
کد خبر: ۱۱۳۷۴۸۹
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶ 28 August 2022

عوامل بین‌المللی تأثیرگذار روی قیمت میلگرد

چرا قیمت میلگرد در داخل کشور به عوامل خارجی وابسته است؟

پاسخ این سؤال کاملاً روشن است. ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان فولاد در جهان محسوب می‌شود و به همین دلیل، قیمت روز میلگرد صادراتی ایران روی قیمت میلگرد در داخل کشور تأثیر می‌گذارد. این تأثیر تا جایی است که با بالا رفتن قیمت جهانی فولاد، تولیدکنندگان میلگرد قیمت محصولات خود در داخل کشور را نیز بالا می‌برند، آن هم بدون توجه به این که در آن زمان این محصول در بازار داخلی تقاضا دارد یا خیر.

همچنین برخی از مواد اولیه تولید فولاد و سایر محصولات فلزی از خارج از کشور وارد می‌شود، به همین دلیل افزایش قیمت آن‌ها نیز می‌تواند روی قیمت میلگرد در بازار داخلی تأثیرگذار باشد. یکی دیگر از دلایل تأثیر عوامل خارجی روی قیمت میلگرد در بازار داخلی، وابستگی اقتصاد ما به قیمت ارز است. هر عاملی که منجر به نوسان در قیمت ارز شود، بر بازار آهن و فولاد نیز تأثیر خواهد گذاشت.

عوامل بین‌المللی تأثیرگذار روی قیمت میلگرد

میزان عرضه و تقاضا در بازار بین‌المللی فولاد چقدر روی قیمت میلگرد تأثیر دارد؟

تغییر توازن میان عرضه و تقاضا در بازار بین‌المللی فولاد، به عوامل زیادی بستگی دارد. یکی از این عوامل می‌تواند اتفاقات غیرمترقبه نظیر همه‌گیری یک ویروس و جنگ میان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در جهان باشد. اتفاقاتی مثل همه‌گیری، میزان تقاضا را کاهش داده و قیمت را پایین می‌آورد. در مقابل، جنگ میزان تقاضا را افزایش و قیمت را بالا می‌برد.

یکی دیگر از عوامل مؤثر در تغییر میزان عرضه و تقاضا، عوارض گمرکی کشورهای واردکننده و صادرکننده میلگرد و سایر مقاطع فولادی است. به عنوان مثال کشورهایی مثل افغانستان و عراق به تازگی عوارض سنگینی را برای واردات میلگرد از ایران وضع کرده‌اند و همین موضوع منجر به کاهش تقاضا برای میلگرد ایران در این کشورها شده است. اتفاقی که باعث می‌شود صادرکنندگانی مثل کارخانه سرمد ابرکوه، بازارهای اصلی خود را از دست بدهند و برای کاهش این ضرر، قیمت میلگرد ابرکوه صادراتی پایین می‌آید.

قیمت نفت چقدر روی قیمت میلگرد تأثیر دارد؟

شاید در نگاه اول ارتباط قیمت نفت با قیمت فولاد عجیب به نظر برسد، اما وقتی بدانید که انرژی مورد نیاز برای راه‌اندازی کوره‌های برخی از کارخانه‌های تولید فولاد در ایران و حتی جهان از طریق سوزاندن سوخت‌های فسیلی تأمین می‌شود، این موضوع برایتان باورپذیر می‌شود. وابستگی قیمت میلگرد به قیمت نفت و سوخت‌های مشابه به حدی است که با افزایش قیمت جهانی نفت، قیمت جهانی میلگرد نیز بالا می‌رود. همچنین جیره‌بندی گاز در زمستان گذشته باعث شد که قیمت مواد اولیه تولید میلگرد مثل سنگ‌آهن و شمش در بازار داخلی بالا برود.

البته قیمت نفت به نوعی مانند شمشیر دو لبه عمل می‌کند. زمانی که بالا می‌رود، قیمت‌های میلگرد صادراتی نیز بالا می‌رود و این موضوع، به نفع تولیدکنندگان است. زمانی هم که پایین می‌آید، قیمت میلگرد ارزان می‌شود و این موضوع نیز به نفع خریداران خواهد بود و رونق سایر صنایع وابسته مثل ساخت‌وساز، بیشتر می‌شود.

تأثیر وقایع و رخدادهای جهانی روی قیمت میلگرد چقدر است؟

تأثیر وقایعی مثل همه‌گیری کرونا، جنگ روسیه و اوکراین را نمی‌توان روی قیمت جهانی میلگرد نادیده گرفت. همه‌گیری کرونا، مرزهای بین‌المللی را بست و صادرات فولاد را مختل کرد. اوکراین و روسیه هم از جمله بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در جهان هستند و جنگ میان آن‌ها، صادرات فولاد این دو کشور را کاهش داد.

از طرف دیگر، تصمیمات کلانی که توسط بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در جهان یعنی چین اتخاذ می‌شود، قیمت جهانی میلگرد را تغییر می‌دهد. به عنوان مثال، سیاست‌های انقباضی این کشور مثل افزایش عوارض صادرات، قیمت میلگرد را افزایش داده و در مقابل سیاست‌های انبساطی آن، قیمت میلگرد را کاهش می‌دهد.

جدای از این موضوعات، خروجی نشست‌های اتحادیه‌های مهم جهانی مثل اتحادیه اوپک و کشورهای حوزه CIS یا تصمیمات اقتصادی برخی از ابرقدرت‌ها مثل وضع تحریم‌های بین‌المللی توسط آمریکا، می‌تواند قیمت جهانی فولاد را تغییر دهد. همچنین برخی از عوامل می‌توانند روی عوامل دیگر تأثیرگذار باشند. به عنوان مثال، سیاست‌های روسیه در قبال احیای برجام و به تعویق افتادن آن، روی قیمت دلار تأثیر می‌گذارد و منجر به نوسان در قیمت میلگرد می‌شود.

عوامل بین‌المللی تأثیرگذار روی قیمت میلگرد

تغییرات بازار کالاهای جانشین فولاد چقدر روی قیمت میلگرد تأثیر دارد؟

این عامل احتمالاً در آینده نزدیک تأثیر چندانی روی قیمت میلگرد نخواهد داشت اما در آینده دور، باید شاهد کاهش تقاضا برای فولاد به دلیل رواج محصولات جایگزین آن باشیم. آلومینیوم یکی از فلزاتی است که به دلیل مقاومت در برابر رطوبت و استحکام بالا، در حال گرفتن جای فولاد در تولید برخی از محصولات مثل درب و پنجره است و بعید نیست که در آینده موادی مثل آلومینیوم، ترکیب‌های کامپوزیتی و غیره جای فولاد را در سایر حوزه بگیرند. البته همین الان هم میلگردهای کامپوزیتی یا FRP در برخی از مناطق جهان جایگزین میلگردهای فولادی شده‌اند.

این جایگزینی‌ها در آینده دور منجر به کاهش قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی خواهد شد.

اگر قصد خرید میلگرد با کیفیت صادراتی را دارید، می‌توانید به سایت آسرون مراجعه کنید و ضمن اطلاع از قیمت روز میلگرد کارخانه‌های مختلف مثل قیمت میلگرد شاهین بناب درب کارخانه، از طریق سایت یا تماس تلفنی، اقدام به ثبت سفارش کنید. همچنین اگر قصد صادرات میلگرد را دارید، کارشناسان فروش آسرون می‌توانند شما را در این زمینه راهنمایی کنند تا بتوانید با اطلاعات کامل، تصمیم بگیرید که این کار برایتان به‌صرفه هست یا خیر.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست