بازدید 5374

بحران اقتصاد سینمای ایران تشدید شد

آمار جداول فوق نشان دهنده وضعیت کلی سینما در پنج ماه سال جاری است و کاهش نزدیک به ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مخاطب امسال نسبت به سال ۱۳۹۸ مؤید این نکته است که سینما در وضعیت بحرانی تر قرار گرفته است (البته کاهش معنادار مخاطب در مرداد امسال به دلیل ایام محرم است) و با توجه به ادامه وضعیت بحرانی اقتصادی قشر "سینمارو" اگر بازهم تمهیدات لازم برای مدیریت بحران سینما طی هفت ماه آینده اندیشیده نشود، پیش‌بینی حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون مخاطب برای سینمایی امسال دور از ذهن نخواهد بود و جهت جلوگیری از تبعات کاهش شدید مخاطب سینماهای کشور همچنان اعتقاد دارم اصلاحات اساسی در سیاست‌های تولید، توزیع و نمایش فیلم باید ایجاد شود تا توان ادامه حیات سینما در دسترس باشد. منجی سینما در خارج آن نیست، در خود سینما است، خواه دولت و یا خواه فعالان آن...
کد خبر: ۱۱۳۷۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۷ 27 August 2022

یک کارشناس سینما می‌گوید: اگر باز هم تمهیدات لازم برای مدیریت بحران سینما طی هفت ماه آینده اندیشیده نشود، پیش‌بینی حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون مخاطب برای سینمایی امسال دور از ذهن نخواهد بود.

در ۱۰ روز گذشته پنج فیلم سینمایی جدید همزمان با پایان عزاداری‌های دهه اول ماه محرم روانه سینما شدند اما به‌جز فیلم «ابلق» و «دوزیست» بقیه همانند بیشتر فیلم‌های اکران شده از ابتدای سال فروش خوبی نداشتند. این وضعیت سبب شده کاهش تعداد مخاطبان سینما و افزایش فیلم‌های شکست‌خورده در گیشه هر روز نگران کننده‌تر شود.

در این زمینه امیرحسین علم‌الهدی - کارشناس سینما - با نگاهی آماری به پنج ماه ابتدایی امسال و مقایسه آن با چند سال قبل پیش از شیوع کرونا تاکید کرده که وضعیت سینما بحرانی‌تر شده است. او دو ماه قبل هم در گزارشی دیگر با اشاره به وضعیت فوق اورژانسی سینما پس از بررسی فروش فیلم‌ها در بهار ۱۴۰۱ گفته بود که اگر تمهیدات لازم برای مدیریت بحران سینما اندیشیده نشود، پیش‌بینی کاهش حدود ۸ تا ۱۰ میلیون مخاطب برای سینمای امسال به قطعیت خواهد رسید.

علم‌الهدی در گزارشی جدید که در اختیار ایسنا قرار داده، بر ادامه بحران و ضرروت رسیدگی عاجل به سینما تاکید کرده است.

در این گزارش آمده است:«پنج ماه دیگر هم از ورود به قرن جدید گذشته است و برای سینمای ایران با نگاهی به آمار میزان کارکرد این پنج ماه، نشان دهنده ادامه وضعیت بحرانی‌تر سینما نسبت به نیمه دوم دهه ۱۳۹۰ است و باز هم و باز هم و باز هم تاکید می‌کنم بهتر است متولیان دولتی و صنفی سینما برای خروج از این بحران فکر اساسی و عاجل نمایند!

ببینیم از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱ در بهار و دو ماه تابستان، سینمای ایران چه میزان فروش و مخاطب داشته است.

نگاه کلی ۵ ماه سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱:

بحران اقتصاد سینمای ایران تشدید شد

آمار به تفکیک چهار ماه سال 1395 تا 1401:

بحران اقتصاد سینمای ایران تشدید شد

بحران اقتصاد سینمای ایران تشدید شد

بحران اقتصاد سینمای ایران تشدید شد

بحران اقتصاد سینمای ایران تشدید شد

موخره: آمار جداول فوق نشان دهنده وضعیت کلی سینما در پنج ماه سال جاری است و کاهش نزدیک به ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مخاطب امسال نسبت به سال ۱۳۹۸ مؤید این نکته است که سینما در وضعیت بحرانی تر قرار گرفته است (البته کاهش معنادار مخاطب در مرداد امسال به دلیل ایام محرم است) و با توجه به ادامه وضعیت بحرانی اقتصادی قشر "سینمارو" اگر بازهم تمهیدات لازم برای مدیریت بحران سینما طی هفت ماه آینده اندیشیده نشود، پیش‌بینی حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون مخاطب برای سینمایی امسال دور از ذهن نخواهد بود و جهت جلوگیری از تبعات کاهش شدید مخاطب سینماهای کشور همچنان اعتقاد دارم اصلاحات اساسی در سیاست‌های تولید، توزیع و نمایش فیلم باید ایجاد شود تا توان ادامه حیات سینما در دسترس باشد. منجی سینما در خارج آن نیست، در خود سینما است، خواه دولت و یا خواه فعالان آن...

منابع آمار:

گزارش سالانه سازمان سینمایی

سامانه مدیریت فروش و اکران سینما»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل