بازدید ۲۶۰۲
یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد؛
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به سیاست حذف ارز ترجیحی در ماه‌های ابتدایی سال گفت: با وجود تخصیص ماهیانه ۲۴هزار میلیارد تومان سهم فروش شرکت‌های مرتبط با کالاهای اساسی کاهش قابل‌توجهی داشته است.
کد خبر: ۱۱۳۵۳۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵ 15 August 2022
به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از تسنیم، ناصر پاشاپور با اشاره به چالش افزایش قیمت کالا‌های اساسی در ماه‌های ابتدایی سال گفت؛ تحقیقات بازار در خصوص کالا‌های اساسی نشان می‌دهد نان به‌نسبت روغن افزایش کمتری را تجربه کرده است، این درحالی است که نه فعالیت تبلیغاتی خاصی در این حوزه ایجاد شده و نه مصرف تغییر چشم‌گیری داشته است، از طرف دیگر مردم ترجیح داده‌اند به‌جای خرید از خرده‌فروشی‌ها نیاز خود را در خصوص نان به‌صورت مستقیم از نانوایی‌ها تأمین کنند.

وی با اشاره به مصرف لبنیات در ۴ ماهه ابتدایی سال گفت: قیمت پنیر سفید بیش از سایر پنیر‌ها با رشد ۱۳۶ درصدی افزایش یافته است، این درحالی است که در فصل بهار تبلیغات پنیر ۵۰۰ درصد افزایش یافته است، این موضوع نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری شرکت‌ها درخصوص نگرانی‌ها در مورد از دست دادن سهم بازار است.

این کارشناس ارشد حوزه اقتصاد گفت: بعد از چالش‌های مطرح‌شده در حوزه تهیه آرد ماکارونی، شاهد افزایش شدید ۱۵۰ درصدی قیمت کنار افزایش هزینه‌های تبلیغاتی شرکت‌ها بودیم.

پاشاپور با اشاره به سیاست جدید اقتصادی دولت و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تزریق ماهیانه ۲۴ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی، گفت: طی دو الی سه ماه اخیر به‌صورت مشخص سایز بازار محصولات اساسی کوچکتر و حاشیه سود شرکت‌ها کاهش قابل‌توجهی داشته است، این درحالی است که افزایش هزینه‌ها از جمله هزینه‌های جاری مربوط به حقوق و دستمزد و مواد اولیه رشد چشم‌گیری داشته است. با وجود تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی سایز بازار محصولات اساسی از جمله روغن، لبنیات و... کوچک شده است و تولیدکننده از حاشیه سود جدید ناراضی است چراکه با حجم فروش بسیاری کمتری روبه‌رو شده است.

پاشاپور گفت: در مورد روغن خوراکی در مقایسه نقطه به نقطه از فرورودین ۱۴۰۰ تا فروردین ۱۴۰۱، افزایش  چندانی در قیمت‌ها مشاهده نشده، اما در همین بازه زمانی یعنی از خرداد ۱۴۰۰ تا خرداد ۱۴۰۱ حدود ۲۹۲ درصد گزارش افزایش قیمت بوده به ازای هر کیلو روغن خوراکی شامل مایع و جامد بوده است.

در واقع این موضع منجر به کاهش حجم تبلبغات در این مورد نبوده و در مقایسه بهار ۱۴۰۰ تا بهار ۱۴۰۱ شاهد افزایش ریالی تبلیغات به میزان ۲۵۲ درصد بودیم.

به این منظور که با افزایش قیمت، شرکت‌های تولید کننده اقدام به افزایش تبلیغات داشتند تا بتوانند سهم بازارشان را از دست ندهند و تاثیر این رفتار روی مصرف باعث افزایش  ۱۳ درصدی گرایش به خرید روغن جامد در ۱۴۰۱ بوده است که این رقم در ۱۴۰۰ حدود ۴ درصد بوده که نتایج تحقیق حاکی از تمایل مصرف کننده به خرید روغن جامد بوده که به دلیل پایینتر بودن قیمت آن نسبت به روغن مایع است.

در مورد بسته بندی نیز ۹۱ درصد کاهش خرید بسته‌های کوچکتر گزارش شده که در نهایت افزایش خرید روغن جامد در بسته بندی بزرگتر را نشان می‌دهد؛ و موضوع جالب دیگر درمورد محصول روغن اینکه با توجه به افزایش ۳۹۷ درصدی که از بسته‌ای ده هزار تومان به هر بسته ۲۵ هزار تومان رسیده، ولی بازهم مثلادر مورد پرفروش‌ترین بسته که ۱۳۸ درصد اضافه شده  شاهد افزایش تعداد فروش هستیم و در خرداد ماه میزان خرید مصرف کننده نسبت به مصرف کلی، افزایش داشته که ممکن است به قصد  انبار کردن محصول این خرید صورت گرفته باشد که بیشتر از میزان مصرف خرید انجام شده است.
 
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
برچسب منتخب
مهسا امینی ربیع الاول باقر نمازی سیامک نمازی محمد هادی زاهدی وفا
آخرین اخبار