بازدید 2925
اقتصاد در گذر زمان

از «استعفای مشکوک رئیس جدید اینستکس» تا «رکورد کسری بودجه کویت»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفدهمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۱۳۴۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۶ 08 August 2022

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفدهمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

17 مرداد 1345، ایران و پاکستان مشترکا یک کارخانه آلومینیوم ‌سازی با ظرفیت 45 هزار تن در سال در اهواز تاسیس کردند. همچنین در این روز، قرار خرید پانزده هزار تراکتور و ده هزار گاوآهن از رومانی بین مدیرعامل سازمان برنامه و وزیر تجارت خارجی آن کشور امضا شد.

17 مرداد 1346، قرارداد ترانزیت ایران و شوروی در مسکو امضا شد. همچنین در این روز قطعنامه مشترک ایران، ترکیه و پاکستان در زمینه ارتباط بین سازمان عمران منطقه ‌ای و شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

17 مرداد 1355، هوشنگ انصاري وزير امور اقتصادي و دارايي اعلام كرد «حجم مبادلات ايران و آمريكا به 40 ميليارد دلار رسيده و ايران در حال حاضر 20 ميليون تن نفت به آمريكا صادر مي كند.» وي افزود: معاملات ايران و آمريكا در سال 1354 بدون نفت و تسليحات 5/2 ميليارد دلار بوده است.

17 مرداد 1389، محمود احمدی ‌نژاد رییس جمهور در یک سخنرانی به تشریح تصمیمات ایران برای مقابله با تحریم ‌ها پرداخت و گفت‌ از همان مسیری که آنها می‌ خواهند به ما ضربه بزنند، به آنها ضربه خواهیم زد. احمدی ‌نژاد گفت: برخی از تصمیمات مقابله با تحریم ‌ها قابل اعلام عمومی نیست؛ ولی تصمیم ما این است که از این تحریم ‌ها استفاده کنیم و تولیدات خود را گسترش داده و جهانی کنیم.

17 مرداد 1394، مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌ جمهور روحانی گفت: خوشبختانه با اقدامات مدبرانه دولت تدبیر و امید، کشورهای بزرگ دنیا در صف ورود به ایران قرار گرفته ‌اند.

17 مرداد 1396، حسن روحانی وزیران پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرد و مسعود کرباسیان وزیر پیشنهادی وی برای وزارت اقتصاد بود.

17 مرداد 1397، علی ربیعی از ادامه تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بازماند. با رای موافق مجلس دهم به استیضاح ربیعی، او در چهارمین تلاش برای کسب رای اعتماد از پارلمان، ناکام ماند و وزارتخانه را ترک کرد. در واقع عمر آخرین رای اعتماد مجلس به ربیعی، به ۵ ماه نرسید.

17 مرداد 1398،  وزارت امورخارجه آلمان اعلام کرد که رئیس اینستکس به‌دلایل شخصی از سمت خود کناره‌گیری کرده است. به گزارش فایننشال‌تایمز، تلاش‌های اروپا برای ایجاد کانال مالی تسهیل تجارت با ایران [اینستکس]، ‌دستخوش روندی رو به عقب شد؛ چراکه برند اربل، دیپلمات سابق آلمانی که به‌عنوان رئیس جدید اینستکس تعیین شده بود در لحظه آخر مجبور به‌کناره‌گیری شد.

17 مرداد 1400، بلومبرگ انگلیسی اعلام کرد: کسری بودجه کویت امسال تحت تأثیر افت قیمت نفت خام و تأثیرات منفی پاندمی کرونا بر اقتصاد این کشور با جهشی بزرگ به بالاترین سطح تاریخ این کشور رسید.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر