بازدید 36204
احسان خاندوزی به تابناک اعلام کرد؛

آخرین وضعیت اجرای قانون سامانه مودیان مالیاتی از زبان وزیر اقتصاد

وزیر اقتصاد گفت: در سال ۱۴۰۱ با لحاظ  مشکلات فعلی اجرای قانون سامانه مودیان مالیاتی طی بخشنامه‌ای از فعالان اقتصادی می‌خواهیم به شکل پیش‌دستانه دستگاه پز و حساب تجاری خود را معرفی کنند تا محاسبه و اخذ مالیاتشان دقیق و عادلانه‌تر انجام شود.
کد خبر: ۱۱۳۱۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۵ 27 July 2022

وزیر اقتصاد گفت: در سال ۱۴۰۱ با لحاظ  مشکلات فعلی اجرای قانون سامانه مودیان مالیاتی طی بخشنامه‌ای از فعالان اقتصادی می‌خواهیم به شکل پیش‌دستانه دستگاه پز و حساب تجاری خود را معرفی کنند تا محاسبه و اخذ مالیاتشان دقیق و عادلانه‌تر انجام شود.


به گزارش تابناک اقتصادی؛ یکی از موضوعات بسیار مهم این روز‌های اقتصاد ایران، بحث تحول در نظام مالیات‌ستانی و تکمیل اطلاعات مالی از طریق راه‌اندازی قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی است که بستر لازم برای اجرای پایه‌های مالیاتی مختلف علیه سوداگری و به نفع بخش مولد اقتصاد را فراهم می‌کند و با تکمیل اطلاعات مالی افراد و ایجاد شفافیت در اقتصاد، به اخذ عادلانه‌تر مالیات کمک خواهد کرد.

از همین رو در مصاحبه‌ای اختصاصی تابناک اقتصادی با وزیر اقتصاد دکتر خاندوزی، پیرامون آخرین وضعیت راه‌اندازی سامانه مودیان به گفتگو پرداختیم.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی با اشاره به بروز برخی از مشکلات در اجرای قانون سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی اظهار کرد: استفاده کردن از پایانه‌های فروشگاهی تکلیف قانون بودجه سال ۱۴۰۰ بود، ما برای اینکه مالیات سال ۱۴۰۰ را که وصول آن در سال ۱۴۰۱ صورت می‌گیرد را اخذ کنیم، بالاجبار باید حکم قانون را تحت هر شرایطی انجام دهیم.

او ادامه داد: با توجه به اعتراضات و نقد‌هایی که از یکسو مطرح بود و از سوی دیگر بسیاری از فعالان اقتصادی چندان دقیق و منظم از حساب واحد استفاده نمی‌کنند و روابط اجتماعی متنوعی در میان فعالان اقتصادی حاکم است، ما در سال ۱۴۰۱ با لحاظ این مشکلات طی بخشنامه‌ای از فعالان اقتصادی می‌خواهیم به شکل پیش‌دستانه دستگاه پز و حساب تجاری خود را معرفی کنند تا محاسبه و اخذ مالیاتشان دقیق و عادلانه‌تر انجام شود.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه آمار و اطلاعات گردش حساب‌ها باید به صورت دقیق در اختیار دولت باشد، گفت: شکایات به حق فعالان اقتصادی از طرف دولت در بخشانه سال آینده اصلاح می‌شود و ان شالله ما در سال آینده شاهد مشکلات و اعتراضات فعلی نباشیم.

چرا ایجاد سامانه مودیان مهم است؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ از مهمترین اهداف هر نظام مالیاتی کارآمد، اخذ مالیات به شیوه‌ای عادلانه و ایجاد شفافیت مالی و اقتصادی در جامعه است. سازمان امور مالیاتی کشور نیز در طی سال‌های اخیر اهداف کلانی را در این حوزه در چارچوب اجرای قوانین مالیاتی دنبال کرده است. شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی آثار بسیار مهمی از جمله هوشمندسازی نظام مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی، حذف تشخیص مالیات علی الرأس، پرداخت مالیات منطبق با درآمد و با رویکرد برابر و همچنین تکریم مودیان مالیاتی و افزایش رضایت آن‌ها را به دنبال دارد.

با عنایت به اهمیت این موضوع، خط‌مشی‌گذاران این عرصه با تاکید بر ضرورت مالیات‌ستانی مبتنی بر اطلاعات شفاف و قابل استناد و بهره‌گیری از ابزارا‌های ثبت معاملات و سامانه‌های اطلاعاتی، به دنبال جلوگیری از فرار مالیاتی و رفتار منصفانه با حذف تبعیض و تشخیص مالیات فعالان اقتصادی بر مبنای اطلاعات موثق و قابل اعتماد مالی بوده‌اند.

از این روی در دو دهه اخیر در قوانین متعددی، مودیان مالیاتی ابتدا مکلف به استفاده از صندوق مکانیزه فروش شدند که سیر این قوانین از اصلاحیه قانون نظام صنفی مصوب سال ۱۳۸۲ شروع شد، اما در زمینه اجرا با مشکلات فراوانی روبرو شد و نتیجتا در سال ۹۴، طی اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال ۱۳۹۴ و به موجب ماده ۱۶۹ آن قانون، سازمان امور مالیاتی مکلف به پیاده‌سازی سامانه صندوق مکانیزه فروش گردید و مودیان موظف شدند برای ثبت معاملات کالا و خدمات خود از سامانه صندوق فروش و تجهیزات مشابه استفاده کنند و برای انجام معاملات خود صورتحساب صادر و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورتحساب‌ها، قرارداد‌ها و سایر اسناد مشابه درج و فهرست معاملات خود را به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه کنند.

اما در مهرماه سال ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی با هدف ایجاد یک تحول بنیادین در نظام مالیاتی کشور در جهت نهادینه کردن عدالت و شفافت اقتصادی، کاهش اقتصاد سایه (بازار سیاه)، کاهش فرار‌های مالیاتی و تامین منابع اطلاعاتی قابل استناد برای نظام مالیاتی کشور به منظور محاسبه مالیات منصفانه و مبتنی بر رویداد‌های مالی واقعی، قانونی را تحت عنوان قانون «پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان» تصویب و به دولت ابلاغ کرد.

امروزه قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان به عنوان بستر اصلی اجرای بسیاری از قوانین مالیاتی مورد تاکید است. از جمله قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ که به موجب آن کلیه اشخاص مشمول این قانون مکلف به عضویت و ثبت نام در سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی برای فروش کالا و خدمات خود شده‌اند و ماخذ محاسبه مالیات و عوارض فروش کالا‌ها و خدمات، در مورد مودیان عضو سامانه مودیان، ارزش فروش مندرج در صورتحساب الکترونیکی است که توسط آنان در سامانه مزبور ثبت شده است. همچنین می‌توان پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان را به عنوان بستر حیاتی برای اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه (CGT)  درنظر گرفت که مراحل بررسی و تصویب آن‌ها در دولت و مجلس در دست انجام است.

وجود ناعدالتی‌های در اخذ مالیات، عدم وجود شفافیت در حوزه جریان کالا و همچنین پایین بودن درآمد‌های مالیاتی کشور به نسبت تولید ناخالص ملی و در نتیجه کسری عملیاتی بودجه از مسائلی است که نظام حکمرانی کشور ما با آن روبرو است.
 
طی سالیان اخیر تلاش‌های فراوانی صورت گرفته است که به مانند بسیاری از کشور‌های پیشرفته، نظام مالیاتی فعلی به سمت اصلاح و عدالت پیش برود و همچنین از طریق سامانه‌های متصل مالیاتی امکان ایجاد شفافیت در اقتصاد فراهم گردد و از طرفی دیگر با افزایش کارآمدی نظام مالیاتی به افزایش درآمد‌های پایدار مالیاتی دست یابیم و در نهایت کسری بودجه را نیز به حداقل برسانیم.
 
همه این عوامل نیازمند ایجاد سازوکار واحدی برای کل زنجیره کالا‌ها در اقصی نقاط کشور است که به این مهم از طریق سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی دست خواهیم یافت.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۱
اخذ مالیات به شیوه‌ای عادلانه????? اخذ مالیات عادلانه هم مگه داریم؟؟؟؟ آن هم در وضعیت اقتصادی کنونی کشور دقیقا عدالت پول زور گرفتن از مردم و تامین کسری بودجه و در آمد مردم از جیب مردمی که هر روز وضعشان بدتر از روز قبل است عدالت است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
مالیات را باید مثل بقیه کشورها با زور گرفت و راه فرار براش نباشه فعلا در ایران مالیاتی گرفته نمیشه
ناشناس
| Germany |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
دقیقاًمالیات گرفتن عادلانه آنستکه ازهرکه زورشان برسد میگیرندوازبنگاه های پردرآمد مشاغل زیرزمینی وافرادقدرتمند نمیگیرند بطورفردی میشناسم که کارهای تاسیساتی چون لوله کشی وتعمیرات شوفاژ میکند هیچ مغازه ودفتری‌ندارد فقط باتلفن بامشتریانش کارمیکند همیشه مشتری درنوبت داردواکثراًدرآمدیک روزآن بیشتراز حقوق ماهیانه بک کارمنداست ویکشاهی هم مالیات نمیدهد و ک وغیره سی هم ازاوطلب نمیکند مالیات فقط ازافراد تابلودار وکارمند وامثالهم گرفته میشود آنهم جانانه اینرامیگویندعدالت مالیاتی
نام آشنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
تورم یعنی مالیات پنهان سوال.تورم در مملکت ما چقدره؟؟جواب افسار گسیخته حالا باید از کسی که افسار گسیخته داره مالیات پنهان میده چقدر باید اصولا" مالیات گرفت؟
بجای کاسبهای بیچاره که زیر بار اجاره ها قیمتها کمرشون شکسته دلالهای خودرو و ارز و دانه درشتها رو مالیات بگیرید کم ظلم کنید تو این موقعیت به مردم!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
کاسبهای بیچاره!! همه شغلی بیچاره دیده بودیم جشممان به جمال کسبه محترم بیچاره روشن شد، تنهاشغلی که نان رابه نرخ روزمیل میکنند کاسبان محترم بیچاره هستنداجاره هاهم شده مستمسک برای گرفتن امتیاز، میشناسیم مستاجرینی که کاسب ومغازه دارند وبجای خریدخانه پول خودرابکارکسب وکاسبی میاندازند وصدبرابر صاحبخانه خوددرآمددارند البته کسبه بسیارشریفی هستند که به سودکم قانعند ولی متاسفانه دراقلیتند
ملت سوال می کند پول مالیات های ما کجا می رود؟
مالیاتی که برای مردم هزینه نشه دادن و گرفتنش حرامه!
بخشی از قیمت خرید هر کالا و دریافت هر خدماتی مالیات به دولت است مالیات از حقوق ها و درآمد مردم، انواع مالیات های جدید مانند خانه خالی و خودرو لوکس و .......، تورم مالیات بزرگ پنهان دولت، درآمد دولت از صادرات منابع ملی هم بزرگ ترین مالیات مردم به دولت است و ......... مردم ایران بیشتر از هر کشوری در دنیا مالیات پرداخت می کتتد اما در مقابل کدام خدمات دولت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
بیش از ۳۰ درصد مردم به نوعی کارمند دولت هستند پول نفت خرج این مسائل می شه اقتصاد ما اقتصاد دولتی هست
طرزمالیات ستانی اخیراًدرکشورماکاملاًکاربری به تعطیلی کشاندن مشاغل اشتغال زادارد مالیات ستانی برای ادراه دارائی یعنی شماکاروتلاش کن ازهرچه درآمدکسب کردی مقدارناچیزش مال خودت بیشترش مال ادراه مالیات این است عدالت مالیاتی آنستکه کمترش ماشما بیشترش مال ما !
مالیات بر نفس کشیدن هنوز نگرفتید ! اینم زودتر تصویب کنید چون مردم دارن نفس میکشن پس وضعشون خوبه باید مالیاتشم بدن !
فقط بگید پول مالیات‌ها کجا می‌ره.؟خرج دستگاه عریض و طویل دولت میشه
خیلی عالیه سامانه مودیان--حتما اجرایی بشه
از ما که مالیات میگیرین فقط بفرمایید کجا هزینه میشه؟
احتمالا جناب آفای وزیر محترم اقتصاد با این شرایط اقتصادی تاسف آور و تورم بالا و کاهش قدرت خرید مردم و این سامانه های فروشگاهی قصد تعطیلی مشاغل و اصناف در کشور را دارند حداقل باید تحریم ها برداشته میشد و وضعیت بازارها واقعا گلستان میشد و بعدش این قوانین مالیاتی اجرا میشد
استارت اپی که هنوز به درآمد اولیه هم نرسیده باید بدون حسابدار با اداره بزرگ مالیات درگیر بشه . واقعا مسخره هست و باعث تعطیلی کسب و کارهای نوپا اینترنتی
در کشورهای دیگه مالیات برای سلامت و آموزش رایگان مردم هزینه میشه نه سازمانی مثل صدا و سیما !
این طرح باعث نابودی کسب و کارهای نو پا اینترنتی شده
مالیات حق دولت است ولی دولت باید امکانات بدهند که طرف مقابل از پس هزینه های زندگی ومالیات بر آید خیلی‌ها از انسانها دوست دارن برای وطن خود شغلی ایجات کنند و مستمر سمر باشند هم آیند خود را به عنوان یک انسان ایفاه کند هم شقلی ایجات کند برای هموطنانش
خوب بسیار عالی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر