بازدید 49527
۵

هموار شدن رفع توقیف برادران لیلا پس از تحرکات رسانه‌ای / روستایی بالاخره به جمع نامزد‌های اسکار می‌رسد؟

مشخص نیست نسخه‌ای که قرار است در فرانسه اکران شود، نسخه بدون ممیزی است یا نسخه نهایی مورد تایید ارشاد اکران می‌شود. با این حال مسئله اساسی این است که در نهایت معمولاً پس از اکران بین المللی فیلم‌های ایرانی، این فیلم‌ها در پلتفورم‌های آنلاین بین المللی نیز منتشر می‌شود.
کد خبر: ۱۱۲۷۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۳ 30 June 2022

هموار شدن رفع توقیف برادران لیلا پس از تحرکات رسانه‌ای / روستایی بالاخره به جمع نامزدهای اسکار می‌رسد؟

پس از توقیف برادران لیلا، تحرکات رسانه‌ای از سوی شماری از عوامل این فیلم آغاز شد و همچنان تداوم دارد که احتمال رفع توقیف این فیلم را به شکل معناداری افزایش داده، اما آیا رفع توقیف و نمایش این فیلم در ایران منجر به معرفی این فیلم به عنوان نماینده ایران برای جوایز اسکار ۲۰۲۳ خواهد شد و سعید روستایی بالاخره به جمع کارگردان‌هایی وارد می‌شود که فیلمش به اسکار معرفی شده است؟

به گزارش «تابناک»؛ فیلم سینمایی برادران لیلا به کارگردانی سعید روستایی و با نقش آفرینی سعید روستایی با بازی سعید پورصمیمی، ترانه علیدوستی، پیمان معادی، نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی، جزو گران ترین تولید چند سال اخیر سینما، برای نخستین بار در جشنواره کن به نمایش درآمد و جایزه منتقدین را به دست آورد. این حضور اما با حواشی فراوانی همراه بود. علاوه بر اظهارنظرهای برخی عوامل فیلم از جمله پیمان معادی و سعید روستایی، رفتار نوید محمدزاده و فرشته حسینی در فرش قرمز نیز چالش برانگیز بوده است.

با این حال چالش اصلی، حضور این فیلم در جشنواره کن پیش از دریافت پروانه نمایش است و تداوم این اتفاق با نمایش این فیلم در جشنواره مونیخ است؛ اتفاقی که واکنش‌های علنی متولیان سازمان سینمایی را نیز در پی داشت و در نهایت این فیلم رسماً توقیف و خبرهایی درباره ممنوع الفعالیتی نوید محمدزاده نیز منتشر شد که هرچند از سوی سازمان سینمایی رد شد، در نهایت این بازیگر نتوانست در یک تئاتر بازی کند و عوامل فیلم اظهار داشتند به آنها تاکید شده در صورت حذف این بازیگر می‌توانند نمایش‌شان را اجرا کنند.

در این میان، یک کمپین رسانه‌ای شکل گرفت که شاید نقطه شروعش تاکید تهیه کنندگان فیلم مبنی بر حذف و اصلاح لیست مورد درخواست سازمان سینمایی بود؛ موضوعی که قبلاً توسط سعید روستایی رد شده و در جشنواره کن تاکید کرده بود بین ممیزی و توقیف فیلمش، توقیف را انتخاب می‌کند! در گام دوم پیمان معادی که سرنوشت فیلم «چیزهایی که می‌کُشی» به تهیه‌کنندگی او نیز در هاله‌ای از ابهام فرو رفته بود، در گفت و گویی تصویری کوشش کرد با توضیح برخی موضوعات چالش برانگیز از جمله مواضع خودش در جشنواره کن، فضا را تلطیف کند.

همان گونه که «تابناک» خبر داده با وجود توقیف برادران لیلا، برنامه‌های بین الملل این فیلم متوقف نشد و سعید روستایی در جشنواره مونیخ حضور یافت و گام سوم را برداشت. روستایی در مونیخ برخی مواضع گذشته‌اش را عملاً پس گرفت و توضیح داد که فیلمش درباره تاثیر تحریم‌ها بر مردم ایران است. بدین ترتیب این مجموعه موضع گیری‌ها همزمان با اعمال ممیزی فیلم در تهران، مسیر رفع توقیف فیلم را هموار کرد و دور از انتظار نیست که این فیلم پس از اعمال ممیزی در آینده‌ای نه چندان دور در ایران اکران شود.

تعداد بازدید : 4765

این مساله از آن جهت برای سازندگان این فیلم مهم است که اکران این فیلم در اروپا به زودی آغاز می‌شود و اکنون پخش تیزرهای تبلیغاتی برای اکران این فیلم در فرانسه نیز شروع شده است. البته مشخص نیست نسخه‌ای که قرار است در فرانسه اکران شود، نسخه بدون ممیزی است یا نسخه نهایی مورد تایید ارشاد اکران می‌شود. با این حال مسئله اساسی این است که در نهایت معمولاً پس از اکران بین المللی فیلم‌های ایرانی، این فیلم‌ها در پلتفورم‌های آنلاین بین المللی نیز منتشر می‌شود. بنابراین طبیعی است که عوامل فیلم دست به هر کاری بزنند تا همزمان با اکران بین‌المللی، این اثر را در ایران نیز اکران کنند.

همزمان با این اتفاقات، همچنان این ابهام وجود دارد که آیا برادران لیلا -در صورت اکران در ایران- نماینده ایران برای جوایز اسکار ۲۰۲۳ خواهد شد؟ وقوع این اتفاق بسیار بعید است و فضای فرهنگی حاکم بر مدیریت سینما، با معرفی چنین فیلمی در تعارض است. فراموش نکنیم حتی سال گذشته که فیلم اصغر فرهادی معرفی شد و محتوایی قابل دفاع‌تر از فیلم روستایی داشت نیز متولیان سینما به نوعی این انتخاب را متوجه دولت قبل دانستند و در دوره پیش روی، اثر برگزیده شده، قرار است نظرگاه آن را نمایندگی کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۵
یک ریال بده آش به همین امید باش
اول اجازه بدن فیلم رو ببینیم بعد توقیف کنن.. پس چی شد حرفای وزیرارشاد موقع رای اعتمادگرفتن درسینمارو گل بگیرن نمام
اندر حكايت توقيف يا رفع توقيف برادران ليلا !
---------
-- ميگم آقا منصور ! اگر فيلم برادران ليلا به طريقي ! به دستت رسيد ما را بي خبر نگذار !
-- خدا عمر و عزتت را زيادتر كنه سهراب خان ! ... ميدوني ديگه مثل سابق خيلي حال و حوصله فيلم ندارم ... ، بچه دومم هم به سلامتي به دنيا اومده ، مداخلم جوابگوي مخارج نيست ، برف درآمدم در برابر آفتاب تموز مخارجم ياراي پايداري و ايستادگي نداره ، قيمت ها به فلك الافلاك رسيده ... بايد به طريقي گليم خود و خانواده را از آب مواج و طوفاني تورم و گراني را بيرون بكشم ! ... بحول و قوه الهي ..حالا سهراب خان شما اگر فيلم را ديدي برام تعريف كن !! ... چه گفتي سهراب خان ؟ ... گفتي گويا فيلم توقيف شده ؟ خب ، اگر توقيف شده پس در اين صورت بايد فيلم را ديد !! ... بايد ديدني باشه !
شماهم اگر پيدا كردي به طريقي ، فكر من هم باش ! ... يادت نره ها ! ... سهراب خان چه گفتي ؟
شايدهم توقيف نشه ؟ ... پس در اين صورت شما فكر من نباش ... شايد زماني حوصله داشته باشم ،
فيلم را ببينم ! ... مهم نيست ! عجالتاً خدا نگهدار ... بروم ببينم پوشك بچه ارزون نشده !!... مادرم ميگه ديگه مثل قديم نديم ها بايد كهنه بچه را شست ! ... گلاب به روت سهراب خان !!
نمایندگان سازمان ملل فشار تحریم بر ملت ایران را علنا و رسماً تأیید کردند اما وطن فروشان خودباخته از اینکه بگن سیاست غلط آمریکا باعث فشار بر مردم شده خودداری می کنند چون نام آمریکا نباید لکه دار بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
وطن فروش های واقعی امثال تو هستند که ملت ایران را به فلاکت رسانده اند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار