بازدید 4675

روش انتقال آبله میمون تغییر کرده است

کد خبر: ۱۱۲۴۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳ 14 June 2022

دانشمندان معتقدند احتمالا روش انتقال آبله میمون تغییر کرده اما دلیل این تغییر را نمی‌دانند.

به نقل نیوز، قبل از شیوع اخیر ابتلا به آبله میمون معمولا فقط در مناطقی از غرب و مرکز آفریقا ثبت شده بود؛ با این حال در هفته‌های اخیر بیش از ۱۰۰۰ مورد از این بیماری در ۲۹ کشور ثبت شده است.

پیش از این اعتقاد بر این بود که تماس مستقیم و فیزیکی منبع اصلی انتقال است؛ به استثنای چند نمونه‌ که ویروس احتمالا از طریق ذرات معلق در هوا پخش شده بود.

بریتنی ال. کیموش، دانشیار دپارتمان بهداشت عمومی در دانشگاه سیراکیوز ایالات‌ متحده، گفت: اگرچه به‌ طور معمول آبله میمون به‌ عنوان یک ویروس معلق در هوا تصور نمی‌شود اما نحوه انتقال آن ممکن است تغییر کرده و متعاقبا باعث شیوع این بیماری شده باشد.

وی می‌گوید: انتقال آبله میمون از تماس مستقیم با بثورات پوستی بسیار ساده‌تر از تماس در معرض هواست. با این حال به نظر می‌رسد شیوع فعلی آبله میمون تا حدودی با شیوع‌های گذشته متفاوت است.

احتمال اینکه بیماران قبل از ظاهر شدن بثورات علائم بیماری عمومی داشته باشند، کمتر است و بثورات عموما شدت کمتری دارد. همچنین انتقال آن در جامعه نسبت به گذشته بیشتر است؛ یعنی مواردی که منبع عفونت در آن مشخص نیست. بنابراین ممکن است که نحوه انتقال در این مورد نیز تا حدودی متفاوت باشد. مهم است که به روز بمانید و از دستورالعمل‌های ارائه شده توسط مقامات بهداشت عمومی پیروی کنید زیرا این شیوع همچنان در حال گسترش است.

با توجه به ماهیت غیرمعمول شیوع دانشمندان در ابتدا مشکوک بودند که ویروس ممکن است به شکل قابل انتقال‌تری جهش یافته باشد؛ با این حال توالی‌های ژنومی مورد مطالعه از شیوع این بیماری این نظر را تایید نمی‌کند.

همچنین این سوال وجود دارد که آیا این ویروس می‌تواند از طریق جنسی منتقل شود یا خیر. برخی اما نه همه نیز به رابطه جنسی مرتبط است. دانشمندان هنوز در حال تحقیق در این مورد هستند.

آیا ماسک‌ها می‌تواند جلوی انتشار را بگیرد؟

در روزهای اخیر بحث‌هایی در مورد چگونگی انتقال ویروس در هوا وجود داشته است و متعاقبا اینکه آیا پوشیدن ماسک می‌تواند به مهار شیوع کمک کند یا خیر. هیچ نمونه‌ای از انتقال هوابرد در شیوع فعلی وجود نداشته که کارشناسان از آن اطلاع داشته باشند؛ با این حال در گذشته رخ داده است.

کارشناسان قبلا گفته بودند مواردی که به نظر می‌رسد آبله میمون از طریق ذرات معلق در هوا پخش شده، ممکن است ناشی از انتقال مایعات تاول معلق در هوا باشد.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها قبلا راهنمایی‌هایی را منتشر کرده بود که به مسافران توصیه می‌کرد برای کمک به مهار شیوع این بیماری از ماسک استفاده کنند اما پس از مدتی این موضوع حذف شد و در بیانیه‌ای اعلام شد این توصیه را حذف شده زیرا باعث سردرگمی شده است.

با این حال این موضوع با واکنش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. دانشمندان این مراکز را متهم کرده‌اند که همه چیز را گیج‌کننده‌تر می‌کنند.

به عنوان نمونه اپیدمیولوژیست و اقتصاددان سلامت، اریک فیگل دینگ، در این مورد توییتی نوشت و به دولت بریتانیا اشاره کرد که آبله میمون را به‌ عنوان یک ویروس معلق در هوا با پیامدهای بالا فهرست کرده است.

حتی اگر آبله میمون بتواند در هوا منتقل شود، کارشناسان می‌گویند که با کووید بسیار متفاوت است.

کیموش در توییت خود نوشت: ماسک‌ها می‌توانند از انتشار آبله میمون جلوگیری کنند. آبله میمون می‌تواند از طریق قطرات تنفسی پخش شود اما معمولا فقط در موارد مواجهه طولانی‌مدت چهره به چهره. این ممکن است در میان کارکنان مراقبت‌های بهداشتی که از بیماران آلوده مراقبت می‌کنند یا در بین اعضای خانواده رخ دهد.

اگر شما کارمند مراقبت‌های بهداشتی هستید که موارد آبله میمون را درمان می‌کنید یا کسی در خانواده شما مبتلا به آبله میمون است، پوشیدن ماسک علاوه بر سایر اقدامات پیشگیری از عفونت به جلوگیری از شیوع آبله میمون کمک می‌کند. با این حال برای عموم مردم استفاده از ماسک در برابر ویروس‌های رایج‌تری مانند کووید یا آنفلوانزا بسیار موثرتر و ضروری است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان