بازدید 4535

حجم ذخیره سد طالقان ۴۲ درصد کاهش یافت

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان قزوین گفت: به‌دلیل تغییرات اقلیمی و کاهش میزان بارندگی حجم ذخیره مفید سد طالقان با کاهش ۴۲ درصدی نسبت به سال گذشته به ۱۴۷ میلیون مترمکعب در حال حاضر رسیده است.
کد خبر: ۱۱۲۱۸۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵ 31 May 2022

 

به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین؛ یداله ملکی، مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان قزوین در خصوص وضعیت کشت تابستانه و وضعیت ذخیره آب سد طالقان اظهار کرد: از یکی دو سال گذشته به‌دلیل خشکسالی و تغییرات اقلیمی شاهد کاهش میزان بارش‌ها هستیم و تداوم این خشکسالی موجب بروز مشکلات و چالش‌های عدیده‌ای در حوزه منایع آبی شده است.

او افزود: در سال ۹۹ میزان ذخیره مفید آبی سد طالقان در این ایام حدود ۳۲۰ میلیون مترمکعب بود که این حجم در سال گذشته به ۲۵۰ میلیون مترمکعب کاهش یافت.

ملکی یادآور شد: متاسفانه امسال نیز به دلیل کاهش میزان بارش‌ها این میزان مجدداً کاهش یافته و در حال حاضرحجم ذخیره مفید آبی در سد طالقان با کاهش ۴۲ درصدی نسبت به سال گذشته به ۱۴۷ میلیون مترمکعب رسیده است.

او گفت: به‌دلیل نامناسب بودن شرایط منابع آبی در ابتدای امسال ۷۵ میلیون مترمکعب سهمیه آب از سد طالقان دریافت کرده‌ایم و در جلسه‌ای با مدیران سازمان جهاد کشاورزی و بهره‌بردارن نیز توافق شد آنچه از سهمیه آب داده می‌شود فقط برای کشت پاییزه اختصاص یابد که با توجه به کمبود منابع آبی نیز مقرر شد فقط ۳۰ درصد از کشت پاییز زیر کشت برود.

این مقام مسئول اظهار کرد: به‌دلیل وقوع چند مورد بارندگی در ماه‌های گذشته، متاسفانه برخی کشاورزان به توصیه و هشدار‌های شرکت آب‌منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی توجه نکرده و نسبت به کشت پاییزه بیش‌از ۳۰ درصد اراضی اقدام کردند که تامین آب مورد نیاز آن‌ها در فصل تابستان بسیار سخت‌ودشوار است.

او ادامه داد: برای این که بتوانیم بخشی از این مشکل را حل کنیم تعداد ۷۰ حلقه چاه تلفیقی را به سختی وارد مدار بهره‌برداری کردیم، یعنی چیزی حدود ۲.۵ مترمکعب در ثانیه در کنار ظرفیت کانال آبیاری اضافه شد تا بخشی از کشت موجود حفظ شود و کشاورزان آسیب جدی نبینند.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان قزوین افزود: متاسفانه بررسی‌های نشان می‌دهد کشت‌های انجام شده بسیار بیشتر از ظرفیت آبی استان است و قادر به تامین آب آن نیستیم و قطعا در فصل پاییز پاسخگوی همه درخواست‌ها و نیاز‌ها نمی‌شویم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست