بازدید 140455
همراه با هشتمین روز آواربرداری از فاجعه «متروپل»

باز هم تکذیب و عذرخواهی بابت گزارش دروغ! / هر لحظه احتمال ریزش وجود دارد/ یکی از پیکرهای کشف شده «مجهول الهویه» است/ خسارات آسیب‌دیدگان از اموال مالک پرداخت خواهد شد/ تعداد جان باختگان به ۳۲ تن رسید

هشتمین روز آواربرداری از متروپل در حالی آغاز شده که حالا ابعاد ماجرا واضح‌تر از قبل شده و می‌دانیم که با فاجعه‌ای بزرگ مواجهیم، اما نمی‌دانیم ابعاد آن تا کجا گسترش خواهد یافت و آیا فرجامی به دنبال خواهد داشت یا قرار است به مانند قبل، با فروکش کردن موجی که خلق کرده، همه چیز به روال سابق بازگردد؟!
کد خبر: ۱۱۲۱۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰ 30 May 2022
تکذیب نجات یک فرد زنده از زیر آوار/ امروز ایران عزادار است/ ممکن است خارج‌سازی جانباختگان زمان‌بر شود
هشتمین روز آواربرداری از متروپل در حالی آغاز شده که حالا ابعاد ماجرا واضح‌تر از قبل شده و می‌دانیم که با فاجعه‌ای بزرگ مواجهیم، اما نمی‌دانیم ابعاد آن تا کجا گسترش خواهد یافت و آیا فرجامی به دنبال خواهد داشت یا خیر؟!

به گزارش «تابناک»، از پلاسکو تا متروپل، ظاهرا عادت داریم که پیش از وقوع هیچ رویدادی به ضوابط و مقررات جدی نگاه نکنیم و بعد از وقوع، با سیل اخباری مواجه شویم که به وضعیت بحرانی در بسیاری از نقاط کشور و احتمال تکرار این حوادث شوم اشاره دارد و در نهایت به زندگی روزمره قبلی بازگردیم بی آنکه به یادآوریم چه از سرمان گذشته است!
 
باز هم تکذیب و عذرخواهی بابت گزارش دروغ!/ تعداد جان باختگان به ۳۱ تن رسید
 
پروسه‌ای که اکنون در میانه آن قرار داریم و به وضوح می بینیم که همزمان با آواربرداری از متروپل، آواربرداری از پرونده‌هایی در دستور کار قرار گرفته و اخباری منتشر می شود که تاکید دارند متروپل یکی از صدها و حتی هزاران خطری بود که جان شمار زیادی از شهروندان مان را در گوشه و کنار کشور تهدید می کند و سازه های مشابه آن فراوانند و می بایست برای رفع خطرشان تدابیر ویژه به کار بست.
 
اخباری که هر فعل و انفعالی در عملیات آواربرداری متروپل به گسترش انتشار و بازنشرشان منجر می شود اما تجربه نشان داده که بعد از خاتمه عملیات جست و جو و نجات و اتمام آواربرداری، همه چیز به محاق می‌رود و فراموش می‌شود؛ فرجامی که امیدواریم در فاجعه متروپل به گونه ای دیگر رقم بخورد تا این داغ سنگین، به شروع فصل تازه ای در کشورمان منجر شود.
 
همه اینها البته در حالی‌ست که می‌دانیم هنوز دانسته هایمان درباره متروپل کامل نشده است و حتی اطلاع دقیقی از افراد مفقود شده در این رویداد در دست نیست و بر این اساس، «دقت» در آواربرداری، اولین و مهم‌ترین اصل است که می‌بایست بعد از کشف پیکر آخرین فردی که مفقود شدنش گزارش شده هم، سرلوحه کار امدادگران باشد؛ دستور نخست عملیاتی که حالا هشتمین روزش شروع شده و اخبار مرتبط با آن پیش رویتان قرار دارد.
 
قرارگاه خاتم الانبیاء مسئولیت تخریب بخش باقی مانده متروپل شد
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۲۳:۰۰

شهاب صدیقی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان امشب در حاشیه برگزاری نشست ستاد فرماندهی عملیات پاسخ به بحران گفت: مرحله تخریب سازه باقی مانده اهمیت بالایی دارد که در این خصوص قرارگاه خاتم الانبیاء مسئولیت تخریب فنی سازه را با در نظر گرفتن همه جوانب فنی آن برعهده گرفته است و هم اکنون در مرحله تجهیز کارگاه است.

وی شروع زمان تخریب بخش باقی مانده ساختمان متروپل آبادان را منوط به پایان کامل آواربرداری، خارج کردن اجساد و ایمن سازی محدوده سازه حادثه دیده اعلام کرد و گفت: بیرون کشیدن اجساد باقی مانده در بخش فروریخته ساختمان فروریخته متروپل آبادان در اولویت اصلی گروه های امداد و نجات است و همه ما بر این موضوع متمرکز شده‌ایم تا خانواده های داغدیده اجساد عزیزانشان را تحویل بگیرند.

صدیقی افزود: پس از بیرون کشیدن بقیه پیکرهای جانباختگان ساختمان متروپل آبادان که هم اکنون در مرحله پایانی است، روی تخریب باقی مانده طبقات ساختمان متروپل و چگونگی آن با در نظر گرفتن بروز کوچک ترین خطرات مترتب بر آن متمرکز خواهیم شد.

آمار جانباختگان متروپل به ۳۳ نفر رسید
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۲۱:۵۴

فرماندار ویژه آبادان از افزایش جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل به ۳۳ نفر خبر داد.

احسان عباسپور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: براساس آخرین اطلاعات تا این لحظه، تعداد جانباختگان حادثه متروپل تاکنون به ۳۳ نفر رسیده است.

آواربرداری موقتا متوقف شد
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۲۰:۴۶

به دلیل کج شدن سازه و امکان سقوط بخشی از نمای ساختمان، موقتا عملیات آواربرداری متوقف و منطقه قرمز تخلیه شد.

البته عملیات آواربرداری از ضلع شرقی(مشرف به خیابان پرویزی) با همان ظرفیت قبلی در حال انجام است.

دوربین‌های لیزری که در اطراف ساختمان مستقر هستند نشان می‌دهند که ساختمان در بخش‌هایی دچار لرزش و جابه‌جایی شده و به همین دلیل عملیات آواربرداری متوقف شده است.

خسارات آسیب‌دیدگان از اموال مالک پرداخت خواهد شد
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۲۰:۳۱

صادق خلیلیان استاندار خوزستان با اشاره به نحوه جبران خسارت وارد شده به خسارت‌دیدگان متروپل گفت: خسارت وارد شده به مردم از طریق اموال مالک متروپل پرداخت خواهد شد. خانواده‌هایی که خانه‌های‌شان در اطراف متروپل بوده و یا فروشگاه‌هایی که اطراف این ساختمان هستند، تعیین تکلیف خواهند شد و خسارت به آن‌ها پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه بخشی از خسارت را هم بیمه پرداخت خواهد کرد، به فارس گفت: دیه همه افراد متوفی و افرادی که در حادثه ریزش متروپل مجروح شده‌اند نیز از سوی دادستانی تعیین تکلیف و برای پرداخت آن اقدام می‌شود.

خلیلیان با بیان اینکه نیازی به جمع‌آوری کمک های مالی برای متروپل نیست، ادامه داد: باید مراقبت شود که افرادی نخواهند بدون اطلاع و هماهنگی برای جمع‌آوری کمک مالی دست به اقدامی بزنند که ضرورتی نداشته باشد.

راه ورود امدادگران به طبقات زیرین «متروپل» باز شد
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۱۹:۴۱

وحید شعبانی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حجم سازه بسیار زیاد است و همین امر تا کنون مانع ورود تیم‌های عمل کننده به طبقات زیرین ساختمان متروپل شد. با برداشته شدن حجم زیادی از آوار ساختمان متروپل، امدادگران و گروه‌های نجات به طبقه هم‌کف و زیرزمین ساختمان متروپل دسترسی پیدا کردند.

وی افزود: برابر پروتکل‌های امدادی امکان زنده ماندن و خروج افرادی که در زیر لایه‌های آواری در سه روز اول مانده‌اند امکان‌پذیر است و باید جستجو و تفحص توسط تجهیزات انفرادی انجام شود و اگر تجهیزات لجستیک سنگین وارد شود امکان فوت کسانی که زیر زمین هستند، وجود دارد.

متروپل فعلا یک "مجهول‌الهویه" دارد
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۱۸:۰۱

سردار سید محمد صالحی به ایسنا گفت: بنا به دستور فرمانده فراجا از لحظات اولیه حادثه متروپل در منطقه حاضر شده‌ایم و همه امکانات را برای کمک بسیج کرده‌ایم‌. منابع انسانی، مادی و امکانات نیروی انتظامی پای کار است تا امنیت خوبی در منطقه داشته باشیم. امکان تردد و ورود و خروج خودروهای امدادی در خیابان‌های منتهی به متروپل کاملا به خوبی مهیا شده است تا مشکلی در این زمینه به وجود نیاید.

فرمانده انتظامی خوزستان افزود: برخی خانه‌ها و مغازه‌های اطراف محل حادثه به دلیل خطر ریزش باقی‌مانده ساختمان متروپل خالی شده‌اند و از این رو نیروی انتظامی اقدامات پیشگیرانه و گشت‌های خود را اجرایی کرده است. تلاش شده است که بیشترین امنیت و آرامش را در محل ساختمان متروپل داشته باشیم.

صالحی ادامه داد: واحدهای تخصصی ناجا به ویژه در بحث تشخیص هویت وارد عمل شده‌اند و همه پیکرهای کشف شده این حادثه به سرعت تشخیص هویت می‌شوند تا مشکل خاصی به وجود نیاید. این حادثه تاکنون یک پیکر مجهول‌الهویه داشته است.

کلیه ساختمان‌های هلدینگ الباقی بازبینی خواهد شد
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۱۷:۰۰

محمد خانچی معاون عمرانی استاندار خوزستان در حاشیه بازدید از محل ریزش ساختمان متروپل در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مردم آبادان و ملت شریف ایران اطمینان داشته باشند که تمام توان فنی و مهندسی موجود در استان و کشور برای عملیات آواربرداری و ایمن‌سازی در آبادان حضور دارند.

وی با بیان اینکه کلیه ساختمان‌هایی که شائبه‌هایی درباره آن‌ها وجود دارد بررسی می‌شود، گفت: با یک تیم فنی و تخصصی با نگاه کاملاً دقیق تمام ساختمان‌های هلدینگ عبدالباقی بازبینی و بررسی خواهد شد.

هشتمین روز آواربرداری از متروپل
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۱۶:۳۵
کدام سگ‌ها در متروپل جان‌ها را نجات دادند؟
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۱۶:۰۰

نادر گل محمدی رئیس اداره آموزش و نگهداری سگ‌های تجسس هلال‌ احمر با اشاره به حادثه ریزش ساختمان مترو پل گفت: فقط ۲ ساعت پس از وقوع حادثه ۲ تیم آنست (آموزش نگهداری سگ‌های تجسس) از اهواز به محل حادثه منتقل شدند و جستجوها آغاز شد. هر تیم شامل یک سگ به همراه مربی‌اش می‌شود. در روز نخست چهار نفر به کمک سگ‌ها و سه نفر با دستگاه‌ها زنده یابی از زیر آوار نجات پیدا کردند. در حال حاضر نیز هشت تیم از استان‌های همجوار در منطقه حضور دارند؛ تیم سگ‌های آنست کرمان هم در حال آماده‌باش هستند تا در صورت نیاز به منطقه اعزام شوند.

وی حضور افرادی غیر از تیم هلال‌احمر با سگ‌هایشان را برای جستجو در روند امدادرسانی بسیار مخرب اعلام کرد و افزود: در حالی این افراد با سگ‌هایشان که آموزش‌های جستجو را ندیده بودند در محل آواربرداری حضور پیدا می‌کردند که مانع فعالیت به‌موقع تیم‌های هلال‌احمر و ازدست‌رفتن زمان طلایی امدادرسانی شدند.

رئیس اداره آموزش و نگهداری سگ‌های تجسس در ادامه گفت: برخی از این افراد با حضور چند دقیقه‌ای با سگ‌هایشان اقدام به تولید ویدئوهای متعدد و پخش اخبار نادرست و شایعه و در نهایت معرفی خودشان برای فروش سگ و مربی کردند. هیچ‌کدام از این افراد که اکنون در شبکه‌های مجازی معروف شدند، حتی یک نفر را نتوانستند از زیر آوار نجات بدهند و تنها اقدام به شایعه سازی کردند و سگ‌هایشان را فروختند. این افراد با جان مردم پلی برای فروش سگ‌هایشان درست کردند!

وی  که ۲۰ سال سابقه آموزش در تیم‌های آنست را دارد، درباره نحوه آموزش سگ‌های آنست هلال‌احمر گفت: این سگ‌ها که از نژاد ژرمن شپرد هستند، از پنج‌ماهگی هر روز آموزش می‌بینند؛ این سگ بسیار باهوش و حس بویایی به‌شدت قویی دارند ‌ و با شرایط آب‌وهوایی ایران سازگار هستند. این حیوانات از نظر جسمی قوی و برای جستجو در عملیات مناسب هستند. مربیان این سگ‌ها نیز به طور مداوم در دوره‌های آموزشی داخلی و بین‌المللی شرکت می‌کنند و با اطلاعات روز دنیا آشنا می‌شوند و شناخت کافی از شرایط دارند.

گل محمدی یکی دیگر از توانمندی این مربیان سگ‌ها را، شناخت نوع آوار دانست، ‌گفت: آوارها انواع متفاوتی دارد؛ به‌ عنوان‌ مثال در زلزله بم نوع آواربرداری به آوار کیکی معروف بود و آوار متروپل بتنی است؛ ‌مربی‌های آنست سال‌های آموزش شناخت نوع آوارها را دیده‌اند و می‌دانند چگونه در آوارهای مختلف و برای نجات افراد گرفتار در آوار تونل بزنند. سگ‌ها هم هر روز در موقعیت مشابه (روستاها و مناطق مخروبه) و باهدف تمرینی واقعی آموزش می‌بینند، تا برای جستجو فرد گرفتار در آوار آماده باشند.

علت وقوع حادثه به یک شخص یا یک شرکت معطوف نمی‌شود
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۱۵:۳۳

به گزارش ایسنا، اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتشار پستی در صفحه شخصی خود نوشت:

«روز پنجشنبه ۵ خرداد ماه به همراه اعضای کمیسیون عمران مجلس برای پیگیری و بررسی وضعیت فاجعه متروپل به آبادان رفتیم. وضعیت دردناکی بر مردم و شهر مستولی شده؛ دوباره آن صحنه های تلخ پلاسکو جلوی چشمانم بود.

حجم خسارت بسیار بالا است و مردم عزیز آبادان در کنار مسئولین امر، شانه به شانه و با تمام توان به انجام کمک جهت سهولت عملیات امداد و نجات مشغولند. انصافا تیم اجرایی با محوریت وزیر کشور، مدیریت خوبی را شکل داده و عملیات لازم در حال اجرا بود. برخلاف شایعات موجود همه تیم های امداد و نجات با بالاترین حد توان و تجهیزات خود مشغول انجام وظیفه بودند.

نکته ای که باید به آن توجه ویژه ای شود، علت وقوع حادثه است که این تخلف بزرگ و آشکار که موجب وقوع این مصیب و غم و از دست دادن عزیزانمان شده؛ تنها به یک شخص و شرکت خصوصی معطوف نمی شود. زیرا تمام فرآیندهای ساخت و ساز و عمرانی دارای چهارچوب و دستورالعمل مشخص است. از لحظه صدور پروانه تا اتمام فرآیند ساخت، می بایست مطابق قوانین و این دستورالعمل های مهندسی عمل شود و مطابق نظامات سازمان نظام مهندسی پیش رود.

بر این اساس اگر در هرکدام از این بخش ها، تخلفی صورت بگیرد، کاملا قابل شناسایی و پیگیری است. در موضوعاتی که سلامتی و جان مردم عزیزمان را تهدید می کند، جای هیچ گونه مسامحه و چشم پوشی نخواهد بود. به جد پیگیر این موضوع هستم و گزارش خود را از روند پیگیری این حادثه و اقدامات پیشگیرانه ای که باید صورت گیرد در گزارش کمیسیون عمران در صحن مجلس ارائه می دهیم.»

آمار جانباختگان متروپل به ۳۲ نفر افزایش یافت
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۱۴:۴۷

یک پیکر دیگر از زیر آوارهای متروپل آبادان خارج شد که مجموع اجساد جانباختگان به ۳۲ نفر رسید.

به گزارش فارس، صادق خلیلیان استاندار خوزستان امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دقایقی پیش یک پیکر از زیر آوار خارج شد و آمار جانباختگان حادثه متروپل آبادان به ۳۲ نفر افزایش یافت.

وی افزود: از رسانه‌ها تقاضا داریم آمار را از مراجع رسمی دریافت کنند چراکه ممکن است برخی از آمبولانس‌ها حامل اجزای پیکری دیگر باشند لذا مجموع درست اجساد از طریق مسوولان مربوطه اعلام و اطلاع رسانی خواهد شد.

هفت نفر همچنان زیرآوار «متروپل»
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۱۳:۳۰

فرماندار ویژه آبادان گفت: تاکنون پیکرهای ۳۱ نفر از جانباختگان حادثه متروپل از زیر آوار بیرون کشیده شده است و احتمالا هفت نفر دیگر همچنان زیر آوار مدفون هستند.‌

احسان عباسپور فرماندار ویژه آبادان در جمع خبرنگاران گفت: در این حادثه تاکنون 37 نفر ‌دچار مصدومیت شدند که 35 نفر از آنها از بیمارستان مرخص شده‌اند. دو نفر از مصدومان ‌برای رسیدگی بیشتر به بیمارستان‌های اهواز منتقل شده‌اند.‌

وی درباره آمار قطعی تلفات این حادثه خاطرنشان کرد: آمار مفقودی‌ها حادثه براساس اعلام خانواده‌های مراجعه‌کننده 38 نفر است که تاکنون پیکرهای 31 نفر پیدا شده‌ است.

مشقت کار در «متروپل» بسیار بیشتر از پلاسکو است
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۱۲:۲۶

محمد حسن نامی رییس سازمان مدیریت بحران کشور به فارس گفت: با بهره‌گیری از ۶ محوری که از روز هفتم شروع شده است عملیات آواربرداری پیشرف بسیار بیشتری پیدا کرده است. آواربرداری از سه منطقه‌ محل حادثه برای ما اهمیت بیشتری دارد ما فکر می‌کنیم در این مناطق هنوز اجسادی باقی مانده باشند به خصوص محلی که بستنی‌فروشی در آنجا مستقر بود. همچنین درحال تلاش هستیم که به کافی‌شاپ دسترسی پیدا کنیم و سقف مکان برای این دسترسی به آن نیز برداشت شده است.

وی افزود: عملیات آواربرداری در متروپل نسبت به پلاسکو بسیار متفاوت است و خیلی از متخصصانی که تجربه داشتند و کار اصلی را در پلاسکو انجام دادند در حال حاضر در محل حادثه مستقر هستند و اذعان می‌دارند که مشقت‌های این کار بیشتر است. کوچه محل حادثه سه و نیم متر است و ما با فضای بسیار تنگی روبه‌رو هستم و قادر نیستیم از تمامی وسایل مورد نیاز برای آواربرداری با هم استفاده کنیم البته به تدریج فضا در حال گسترش است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه گفت: اگر اطمینان پیدا کنیم که تمامی اجساد از زیر آوار خارج شده‌اند، ظرف 24 ساعت می‌توانیم نخاله‌ها را تخلیه کنیم و آوار را برداریم.

هر لحظه احتمال ریزش متروپل وجود دارد
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۱۲:۱۸

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز گفت: به دلیل سست بودن و نا ایمن بودن سازه متروپل، هر لحظه احتمال ریزش آن وجود دارد و اگر موارد ایمنی رعایت نشود حادثه‌ای سنگین‌تر رخ خواهد داد.

ابراهیم قنبری با اشاره به افزایش سرعت آواربرداری در متروپل‏‏، به ایسنا گفت: آنچه این روند را تسریع کرده باز شدن مسیرهای دسترسی به ساختمان است که باعث شده نیروها راحت‌تر به محل حادثه برسند. در حال حاضر از دو نقطه در محل ساختمان متروپل در حال حفاری به منظور یافتن پیکرهای احتمالی گرفتار زیر آوار هستیم.

وی افزود: تیم‌های فنی و مهندسی مستقر در محل، مرتبا در حال کنترل آخرین وضعیت ساختمان و سازه آن هستند تا اتفاقی در بحث ریزش‌ آن رخ ندهد. به دلیل سست بودن و نا ایمن بودن سازه متروپل، هر لحظه احتمال ریزش آن وجود دارد و اگر موارد ایمنی رعایت نشود حادثه‌ای سنگین‌تر رخ خواهد داد.

چرا از سگ‌های خانگی در عملیات جست‌وجو استفاده نمی‌شود؟
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۱۱:۵۲

رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان در مورد پیشنهاد برخی برای استفاده از سگ‌های خانگی در عملیات جستجو و نجات، تصریح کرد: تیم‌های هلال احمر تخصصی بوده و به طور کامل آموزش دیده‌اند کما اینکه سه ماه گذشته این تیم‌ها در استان خوزستان مجدد تحت آموزش نهایی قرار گرفتند و هیچ تیمی قوی‌تر از آنها نیست بنابراین ما نمی‌توانیم در این زمینه از سایر تیم‌ها استفاده کنیم.

کولیوند سرعت امدادرسانی در عملیات متروپل را نسبت به سایر حوادث مناسب خواند و گفت: ازدحام مردم و آوردن سگ های خانگی به صحنه عملیات، نه تنها کمکی به کشف افراد محبوس در آوار نمی کند، بلکه سرعت امدادرسانی را نیز کند می‌کند.

باز هم تکذیب و عذرخواهی بابت گزارش دروغ!/ برآورد می‌شود کمتر از ۱۰ نفر دیگر زیر آوار مانده باشند/ تعداد جان باختگان به ۳۱ تن رسید

آیا روند آواربرداری در «متروپل» کند است؟
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۱۱:۵۰

رییس جمعیت هلال احمر کشورمان در رابطه با ابراز نارضایتی تعدادی از افراد از کُند بودن عملیات آواربرداری و نجات، گفت: این نظر مردم داغدار است که حق هم دارند اما با توجه به تجربه حوادثی همچون ساختمان پلاسکو با قاطعیت می‌توان گفت که روند این عملیات کند نبوده و برعکس از سرعت بالاتری هم برخوردار است کما اینکه تعداد مصدومان و فوتی‌هایی که از زیر آوار خارج کرده‌ایم بیانگر این مهم است و اگر موانع و محدودیت‌هایی در این عملیات نداشتیم، می‌توانستیم با سرعت بیشتری هم پیش برویم.

وی با بیان اینکه این حادثه پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و نمی‌توان به راحتی قضاوت کرد، با اشاره به موانع موجود در مسیر اجرای این عملیات، عنوان کرد: اولین تهدید همین ساختمان است که هر لحظه ممکن است مجدد فرو بریزد که در این صورت فاجعه به بار خواهد آمد چرا که تمام تیم‌های امدادی زیر آوار می‌روند، از سوی دیگر برخی اوقات ازدحام جمعیت مانعی در مسیر استفاده از تجهیزات و ادوات شده و تلاش برای تخلیه این منطقه باعث اتلاف وقت می‌شود.

کولیوند تاکید کرد: هم‌اکنون اجرای این عملیات دستی نبوده و بیشتر از طریق تجهیزات انجام می‌شود که در این زمینه هیچ کمبودی هم وجود ندارد ضمن اینکه ما تا آخرین لحظه در کنار مردم آبادان خواهیم ماند و در غم آنها نیز شریک هستیم و تمام تلاش خود را بکار می‌گیریم تا عملیات با سرعت بیشتری پیش برود.

در حال ورود به بخش پایین ساختمان هستیم
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۱۱:۳۰

محمدحسن نامی به ایسنا گفت: اکنون در حال ورود به برخی از بخش‌های پایینی ساختمان هستیم و اگر در آن بخش‌ها فردی مشاهده نشود، در مدت یک یا دو روز می‌توانیم آوار موجود را جمع‌آوری کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران افزود: اینکه ساختمان متروپل پس از اتمام آواربرداری، باقی بماند یا تخریب شود مساله‌ای است که باید توسط دادستانی تصمیم‌گیری شود. این ساختمان و واحدهای آن متعلق به اشخاص است و آن‌ها این واحدها را خریداری کرده‌اند و از این رو باید دادستانی در این خصوص تصمیم بگیرد. دادستانی نیز از چند سازمان مختلف نظر کارشناسی خواسته تا در این زمینه تصمیم‌گیری کند. راه و شهرسازی، شهرداری و دیگر بخش‌ها در این زمینه اظهار نظر می‌کنند و هرچه آن‌ها تصمیم گرفتند، اجرایی خواهد شد.

وی افزود: ساختمان متروپل از نظر فنی استحکام لازم را ندارد و بسیاری از سقف‌های بخش‌های باقی‌مانده نیز خم شده است اما اینکه این ساختمان پس از اتمام آواربرداری باقی بماند یا خیر باید کارشناسان نظر بدهند.

بررسی علل ریزش «متروپل» توسط تیم حقیقت یاب
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۱۰:۴۵

محمدحسن نامی رییس سازمان مدیریت بحران کشور به فارس گفت: هرچند تاکنون دلایل زیادی در خصوص ریزش ساختمان متروپل مطرح شده است ولی آنچه مسلم و قطعی است فقدان استحکام لازم سازه های اصلی با توجه به حجم و سنگینی ساختمان ۱۱ طبقه متروپل است. بررسی علل ریزش ساختمان متروپل توسط برخی دستگاههای مختلف از جمله نهاد ریاست جمهوری نیز انجام می شود تا به قطعیت برسیم.

وی افزود: بعد از پایان عملیات آواربرداری، کار بررسی علل و عوامل ریزش ساختمان متروپل شروع خواهد شد و به طور قطع با کسانی که به هر عنوان در ساخت و ساز این ساختمان به نحوی مشارکت داشته اند و قصور آنان محرز شده باشد برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

با کشف دو پیکر از بستنی فروشی، تعداد قربانیان به ۳۱ نفر رسید
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۱۰:۱۲

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: بامداد امروز دو پیکر دیگر در زیر آوارهای متروپل شناسایی و رها سازی شد که بدین ترتیب جمع اجساد شناسایی و انتقال یافته به ۳۱ پیکر رسید.

به گزارش فارس، وحید شعبانی افزود: با تلاش بی وقفه یگان‌های امدادی مستقر در محل ساختمان فرو ریخته متروپل، بامداد امروز دو پیکر دیگر شناسایی، رهاسازی و به آرامستان آبادان انتقال یافتند. این دو پیکر جدید نیز در ادامه عملیات آوار برداری از محل آوار ساختمان بستنی فروشی شناسایی وخارج شده‌اند.

تصاویر هفتمین روز آوربرداری از متروپل
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۱۰:۱۰
آوار متروپل تا ۷۲ ساعت آینده تخلیه می‌شود
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۱۰:۰۰

مهدی جمالی نژاد معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در جمع خبرنگاران ظهار کرد: از روز نخست وقوع حادثه متروپل، عملیات آواربرداری با اولویت نجات جان افراد زنده شروع به کار شد. با توجه به محدودیت مکانی و خطرات احتمالی که در محل وجود دارد، خوشبختانه عملیات به‌طور مستمر و بدون توقف و به صورت ۲۴ساعته تا امروز در حال انجام بوده است.

وی افزود: در حال حاضر در محل حادثه محدودیت هایی از نظر خطر و ریزش سازه ها وجود دارد که اگر نبود کار کارشناسی و پیچیدگی های سازه ای موجود، آواربرداری با سرعت بیشتر انجام می شد. در بخش اول که سازه‌ها ریزش و فروریخته و درحال آواربرداری است تا چند روز آینده (۷۲ساعت) نخاله ها جمع آوری می‌شود.

برآورد می‌شود کمتر از ۱۰ نفر دیگر زیر آوار مانده باشند
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۰۹:۵۲

صادق خلیلیان، استاندار خوزستان امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آواربرداری با سرعتی که گرفته بخش عمده‌ای از آن احتمالا تا دو روز آینده به پایان می‌رسد. ابتدا پیش‌بینی می‌کردیم که کنار پاساژ تلفات داشته باشیم و اولویت‌مان را آنجا قرار دادیم اما به‌جز پنج نفر، این قسمت تلفات دیگری نداشت.

وی افزود: برآورد ما این است که کمتر از ۱۰ نفر هنوز زیر آوار باقی مانده‌اند و مفقود بودن ۱۵۰ نفر در زیر آوارها را رد می کنم؛ اگر این آمار صحت داشت خانواده‌ها مراجعه زیادی می‌کردند و آمار تلفات هم باید بالا می‌رفت.

تکذیب و عذرخواهی دیگری در متروپل به ثبت رسید!
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۰۹:۳۳

عذرخواهی رییس جمعیت هلال احمر خوزستان از زن و شوهری که با سگ‌های زنده یاب به متروپل رفته بودند اما ماموران مانع از فعالیت ایشان شدند، از جمله ادعاهایی بود که روز گذشته منتشر شد و بازتاب وسیعی در شبکه های اجتماعی داشت. ادعایی که مستندش، فیلمی بود (اینجا) که در آن فردی که لباس امدادگران را بر تن دارد، از این زن و شوهر عذرخواهی می کند و تاکید دارد که سگ آنها موفق شده پیکر چند جان باخته متروپل را کشف نماید!

ادعایی که در حالت عادی هم گزاف به نظر می رسد چه برسد به اینکه بدانیم چندین سگ زنده یاب سازمان امداد و نجات هلال احمر کشورمان از همان ساعات ابتدایی به محل حادثه اعزام شده و در نتیجه جست و جوهای آنها، تنها سه تن شناسایی شدند و شدت آوار و دشواری های زیاد در آواربرداری مانع از آن شد که سگ ها بیش از این کارایی داشته باشند.

با این حساب، چگونه ممکن است سگی که آموزش ویژه این کار را ندیده، موفق تر از سگ‌های ویژه و تعلیم دیده عمل کند؟ آیا رئیس جمعیت از ایشان عذرخواهی کرده یا واقعیت چیز دیگری است؟ سوالاتی که ساعتی پیش پاسخ آنها در قالب ویدئویی دیگر منتشر شد. ویدئویی که در آن، فردی مقابل دوربین ایستاده که پیشتر رئیس جمعیت معرفی شده بود اما حالا مشخص شده که امدادگر داوطلب است نه بیشتر!

نکته قابل تامل‌تر اما آنجایی است که این فرد ضمن معرفی خود، تلاش دارد تقصیرها را متوجه رسانه‌ها، به ویژه رسانه‌های خارجی بداند و بی آنکه لازم ببیند بابت ادعای کذبش درباره کشف پیکر برخی مفقودشدگان با کمک یک سگ تعلیم ندیده توضیحی بدهد یا عذرخواهی کند، ماجرا را شایعه و کذب می‌خواند تا مثا ادعایی نجات فردی از زیر آوار بعد از 30 ساعت که تکذیب شد، حکایت دیگری در حاشیه متروپل تکذیب شود!

تعداد بازدید : 6333
عکسش را به همه نشان می‌دهم، شاید زیر آوار پیدایش کنند
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۰۳:۳۰

او از خانواده بازمانده یکی از مفقودان حادثه متروپل است؛ آرام و قرار ندارد، نمی‌تواند یک جا بنشیند. با شیون و زاری و عکس یک جوان در دستش در خیابان‌های اطراف متروپل راه می‌رود، عکس را به حاضران نشان می‌دهد تا شاید نشانی از عزیزش پیدا کند. با یکی از افراد حاضر در محل حرف می‌زند و می‌خواهد به متروپل نزدیک شود اما راهنمایی‌اش می‌کنند تا به چادری که جمعیت هلال احمر برای بازماندگان برپا کرده است، برود.

به گزارش ایسنا، این زن آبادانی که چشم انتظار برادر شوهر جوانش است می‌گوید: چند روزی می‌شود که از صبح تا شب در این منطقه نشسته‌ام. دلم خون است. با همه امدادگران صحبت کرده‌ام و عکس برادر شوهرم را نشان داده‌ام تا شاید وقت جست‌وجو، او را بشناسند؛ من به او نمی‌گویم برادر شوهر، او را برادرم می‌دانم. حاضر هستم دست همه این امدادگران را ببوسم تا کمکم کنند تا حداقل چیز یا تکه‌ای از او به ما نشان بدهند تا به خاک بسپاریم و آرام شویم.

باز هم تکذیب و عذرخواهی بابت گزارش دروغ!/ تعداد جان باختگان به ۳۱ تن رسید

این بازمانده داغدار متروپل می‌گوید: هفت روز است مثل مرغ سر کنده می‌رویم و می‌آییم. هیچکس جوابی به ما نمی‌دهد. یک بار می‌گویند پیدا شد، می‌دویم می‌بینیم چیزی از زیر آوار خارج نشده است. می‌رویم بیمارستان می‌گویند کسی را به بیمارستان منتقل نکرده‌اند. به سردخانه رفتیم چند جسد قابل تشخیص نبودند و امروز آزمایش DNA دادیم تا شاید هویت برادرم مشخص شود.

بغضش می‌ترکد و می‌گوید: برادرم کناف‌کار طبقه اول متروپل بود و همه آوار روی این طبقه خراب شد. چون اسم برادر جزو بیمه‌شدگان متروپل نبود و از کارگرهای روزمزد بود، روز اول می‌گفتند چنین فردی در ساختمان نبوده است اما آنقدر رفتم و آمدم و عکسش را نشان دادم و اسمش را به همه جا دادم تا بالاخره پیدایش کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۶۳
از مسئولان یاد گرفته ..شما هم برو سراغ آنها نه این بنده خدا!
پاسخ ها
سیاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
افرین به این همه اعتماد به نفس
انچنان سخنرانی کرد که کم از مسئولین نداشت . مردم ما احساساتی هستند و زود باور . وجود سگ خانگی فقط باعث گمراه کردن سگ امدادگر می شود . از ابتدا تا کنون هیچ شخص زنده ای از زیر اوار متروپل کشف و بیرون نیاورند و تمامی مصدومین افرادی بودند که در حاشیه خیابان اسیب دیدند و زیر اوار نبودند . اگر این حقایق را به مردم بگویید اینچنین قهرمان سازی الکی انجام نمی شود . البته احساس مسئولیت این اقا عدنان و انسانیت ایشان که در این شرایط سخت و هوای گرم در محل امده جای تقدیر و راهنمایی ایشان برای طی مراتب مربی را دارد .
عباسعلی
| France |
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
تاقانون پول بده خلاف کن درشهرداریها حل نشود اینجورحوادث ادامه خواهد داشت.
اکبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
ممکنه اسمش خلاف هم نباشه ولی زندگی مردمو بهم میریزه.کجای دنیا دریک کوچه 7-8 متری مجوزآپارتمانهای 10 طبقه میدهند که مشکل کوچیکش دعوای روزانه برسرپارک ماشین است.مربوط به یک شهرهم نیست همه جای ایرانه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
مدارک هویتی عبدالباقی را در جیبهای یک نفر از قربانیان که قابل شناسایی نیست

قرار داده اند و الان در خارج از کشور شاید دوبی یا کانادا دارد با خاوری و بابک زنجانی و صدها اختلاس گر بیرحم دیگر

در حال برنامه ریزی رفتن به لاس وگاس هستند !!؟؟

شخصا مردم هیچ اعتمادی به ادعاهای دروغین متعدد مبنی بر هلاکت عبدالباقی ندارند
الناس علی ملوکهم. وقتی مسئولین دائما خطاهای گفتار و رفتار خود را بر گردن "رسانه های معاند" و "تقطیع" و "شیطنت رسانه ای" می اندازند، از یک شهروند عادی توقع دیگری دارید؟
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
من یک سازنده ام. از یک ملک رقمی بیش از نیم هزینه ساخت بابت عوارض شهرداری ها و نظارت های نطام مهندسی و سازمان ها و ... پرداخت میشه. اگر این هزینه های کمر شکن نبود سازنده می تونست با دوبرابر کیفیت اون ملک رو بسازه و هرگز نمی ریخت. اگرچه منکر قصور سازنده نیستم ولی جرم حکومت به مراتب از سازنده بیشتره.
پرداختن به اين حواشي چه ارزشي دارد؟
تعداد حانباختگان اين حادثه تا الان مشخص است، تعداد مفقودين اعلام شده هم تقريبا مشخص لذا به جاي پرداختن به اينگونه مسائل حاشيه اي بهتر است تمامي دست اندركاران با يك مديريت واحد بسيج شوند تا هر چه زودتر آواربرداي به اتمام رسيده و تكليف مفقودين مشخص شود.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
تکلیف مفقودین مشخصه عزیزم. در گرمای بالی 50 درجه آفتاب آبادان... امیدی مطلقا وجود نداره. اولویت با جلوگیری از ریزش بقیه سازه است
تورو خدا خلیلیان برکنار بشه بخدا در حد استاندار خوزستان نیست،
قرار بود ویژه بزاره آخه ایشان، اصلا قدرت کافی برای استانی با این وضع نداره
پاسخ ها
فریاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
خلیلیان در زمانی که وزیر جهاد کشاورزی بود هم جز اینکه ویرانه ای تحویل دهد کار دیگری نکرد.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
متاسفانه تابحال هیچ مسئولی برکنار نشده است بلکه از صندلی به صندلی دیگر و یا از شهری به شهر دیگر کوچ می کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
اصولا در ایران تغییر نداریم صرفا از یک صندلی به صندلی دیگری می روند و عملکرد تاثیری ندارد بلکه جدیت و برخورد بد با مردم تعیین کننده هست هر چه برخورد بدتر فرد موصوف موفق تر خواهد بود
ضمن عرض تسلیت و همدردی . متاسفانه یک اتفاقی است که افتاده است دیگه وقتی ضد انقلاب و دشمنان نظام اینقدر دارند از آن سو استفاده میکنند و میخواهند با استفاده از آن چالش و بحران درست کنند نباید به آن دامن زد و در ناخواسته در پازل دشمن بازی کرد باید هوشمندانه و هوشیارانه عمل کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
نظرت چیه اینترنت رو کلا قطع کنن تا هوشمندانه و هوشیارانه بشن همه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
قطع اینترنت لطمه های شدیدی داره و این لطمه ها مخصوص دولت نیست و به شخصه شما لطمه خواهد وارد شد مخصوصا ساندیس خورها شک نکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
چندتا از این اتفاقا باید بیفته؟ پلاسکو سانچی فاجعه آبان هواپیمای اوکراینی چندتا چیز دیگه رو ما باید تحمل کنیم و ماستمالی کنیم ؟ به دشمن و معاند چه ربطی داره؟ اقا طرف حساب شما الان ما مردمیم. جواب ما رو بدین...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
لابد باید افرادی که فیلم و گزارش تهیه کردن محاکمه بشن
رضوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
یک پیشنهاد دارم. شما همین حرف ها رو امشب در جمع مردم آبادان بزن ببین چی میشنوی!
سیامک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
پلاسکو هم یک اتفاقی بود که افتاد
از این اتفاق ها خیلی خواهد افتاد
بهتره کلا مردم خفه بشن و انتقاد هم نکنن
آیا نباید ریشه این اتفاقات بررسی بشه و مقصران به جزای خود برسند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
اتفاقا خیلی هم به نفع تان شد داستان گرانی و حذف ارز ترجیحی یارانه کلا از یاد مردم رفت هیچ بعید نیست کل داستان برای انحراف اذهان مردم باشد فقط نگون بخت اونهایی که قربانی این سناریو شدند
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
عزیزم این افراد که در اعتراضها هستند چندتاشون عزیز از دست دادند؟ شمابرای فردی که توی خیابون بالاییتون فوت کرده عزاداری می کنی؟ اینها اصلا حرفشون به این ساختمون نیست. به آب، به برق و گرانی و بیکاری و هوای آلوده و ریزگردها و مالیات بالا و بی امکاناتی و ... هزار درد دیگه است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
اینجا ایرانه. لندن که نیست تا آدمهایش این قدر درک و شعور داشته باشن که وقتی یک برج آتش گرفت و صدها نفر در آن سوختند. مردمش به سوی پلیس و ماموران آتش نشانی هجوم نیارند و صدها خبر و
کامنت منفی و مخرب پخش نکنن و دعوت به اغتشاش نکنن
بدست آوردن آمار زیر آوار مانده ها که کار آسانی است!
کافیست از کسانیکه مدعی اند کس و کارشان از زمان ریزش ساختمان به خانه مراجعه نکرده اند سئوال شود و با صحت سنجی بطور نسبی مشخص شود که چه تعدادی امکان دارد که در یز آوار باشند.
یا اینکه اقدام به مستحکم سازی طبقات فوقانی ساختمان نمود و با اطمینان از استحکام ساختمان زیر زمین ساختمان و اطراف آن را هر چه سریعتر آوار برداری کرد تا مشخص گردد که آیا زیر آوار مانده هست یا نه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
باشه پروفسور بالتازار مگه چیزی غیر از این هم قابل انجامه
الان هم کل تصویر یک دروغه دستکش نو ، لباس نو ، کلاه نو ایشون را دقت کنید مگه نگفتید امدادگر داوطلب است چرا یک کرد خاک هم روش نبود ؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
لامصب همه کارشناس جنایی هستن - ندزدنت
این باید مسئول می شد!
شاهکار فقط شناسایی جسد عبدالباقی اونم با ازمایش ژنتیک در چند ساعت بود باقی دروغا روزمرگیه
استحکام بخشی طبقات بالا تر کاری پیچیده و گاه غیر ممکن است و چندین رو ز و شاید چندین هفته وقت نیاز دارد . به نظر می رسد این ساختمان به طور کلی باید تخریب شود. بهتر است مرد م عزیز ابادان و کسانی که در این ساختمان احتمالا محلی را خریده اند هم زیر بار استحکام بخی نروند و خسارت خود را از مقصران و بازماندگان عبدالباقی بگیرند. مشکل اساسی این است که روی فونداسیونی که برای شش طبقه طراحی شده و معلوم نیست که درست هم ساخته شده باشد یازده طبقه ساخته شده است . این فونداسیون که قابل تقویت نیست و مثلا باید از اطراف ساختمان ان را تقویت کرد که این کار هم بیهوده است. ضمنا اگر کسی از عبدالباقی خبر دارد و معتقد است که نمرده است خوب است اطلاعا تخود را علنی کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
حسین عبدالباقی یک ثروتمند کارآفرین بود اون طبقات اضافه هم سه طبقه مال شهرداریه خود شهرداری مجبور کرده طبقه اضافه کنند وگرنه حسین مرد درست و کارآفرین بوده ضمن اینکه به نظر طراحی سازه که برای اولین بار دهانه های بزرگ و سقف وافل در آبادان کار شده غلط بوده اما این به عبدالباقی ربط نداره ضمن اینکه ایشون مرده و پولی هم نمونده ازش هر چه بوده همین ساختمان بوده به کسی پولی نمیرسه
اگر عبدالباقی مرده باشد به مجازات واقعی توسط خداوند رسیده است . مطمئن باشید که دستگاه قضایی ما این افراد را اعدام نمی کند و انها به مجاراتی که لایق ان هستند نمی رسند. همین الان چند مفسد اقتصادی که مدتهاست حکم اعدامشان صادر شده زنده هستند و شاید هم در زندان نباشند. سردسته این مفسدان که چند سال است حکم اعدامش صادر شده بابک زنجانی است. دراین کشور چوبه دار با قیمت زیاد قابل خریداری است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
عبدالباقی مرد کارآفرین و با معرفت بوده و مفسد نبوده مفسد شهرداری است که مجبورش کرد پنج طبقه اضافه کنه و سه طبقه مال خود شهرداری باشه و ضمنا طراح سازه اشتباهات طراحی داشته که شهرداری در نقشه متوجه نشده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
از گریه های ، مسخره و خنده دار برادرش در سردخانه پیدا بود

که کاملا دروغ میگویند و او زنده است
بازهم تكذيب براي گزارش دروغ !
---------
خدا رحمت كنه همه اموات شما ، خدا رحمت كنه مرحومه والده ما ! ... آن مرحومه مففوره در زمان كودكي و نوجواني ما ، اگر احياناً دروغي از ما مي شنيد خيلي ناراحت مي شد و مي گفت :
-- ننه جون ! دروغ نگو ، دروغگو دشمن خداست ! .. برّه جوني ، قربون قد و دالات بشم ، دروغ نكبت مياره ، دروغ ادبار و بدبختي مياره ... دروغ گرفتاري مياره ... دروغ بيچارگي و در ماندگي مياره ! اگر مي خوان در آينده بيچاره و درمانده بشين ، هي دروغ بگين ... هي دروغ ... دروغ » . رحمت الله عليها !
بیچاره مردم
آخه بی وجدان مگر خبر داری چند نفر هستند که می گویی دروغ
خوشان هم درست نمی‌دانند
همش دروغ. آخر مملکت را مگر میشود یکسره با دروغ و تکذیب اداره کرد؟ بعد میگویید مردم چرا عصبانی میشوند و اعتراض میکنند؟ از دروغ چه سودی بردید به جز کاهش اعتماد؟ به خدا قسم یک فردی بودم که در هر شرایطی از جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی دفاع میکردم، از وقتی این فاجعه متروپول شروع شده، تبدیل شده ام به یک مخالف نظام از بس که در این مساله دروغ گفتید و به جای برخورد با خاطیان روش همیشگی ماستمالی را دنبال کردید.
پاسخ ها
"شودر" چون جزئیات مهم است
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
مثل قضیه سیسمونی که مردم را به خرید کالای داخلی تشویق میکنند و بعد به خاطر عملکرد برعکس آن توسط رئیس مجلس نه تنها از او بازخواست نمیکنند بلکه آن را ماستمالی و از ایشان تقدیر هم میشود. اگر دنبال دلیل فساد و ناکارآمدی میگردید، علت آن را در همین جزئیات دنبال کنید
بالاخره کسی فهمید که متروپل از اول برای چند طبقه مجوز گرفته و بعدش چند طبقه خلاف ساخته شده؟
یک روز خوش مرد در این چهل ساله با مدیریت ناکارآمد مسئولان نداشته اند
این روزها برای متروپل ماریوپل ماریوتپل و بقیه پل ها داره اتفاقات ناگوار میفته. فلاسفه روی این موضوع تفکر و تحقیق بیشتر بکنند.
کسانی که رفتند دیگر بازگشتی ندارند اما مهم این است که چه کسانی در حادثه متروپل مقصر هستند و باید محاکمه شوند و این محاکمه مربوط به آبادان نیست مربوط به همه کشور است تا جلوی اتفاقات مشابه و فاجعه و مرگ های دیگر گرفته شود
مسلماْ ابتدا باید سازمان نظام مهندسی و شهرداری و کسانی که مجوز ساخت داده اند و نظارت کافی نکرده اند محاکمه شوند و دادستانی هنگامی مقصر است که شکایتی از نظام مهندسی مبنی بر تخلف دریافت کرده باشد اما اقدام نکرده باشد و چه بسا برای همین موضوع رشوه های کلانی دریافت کرده باشند که باید از قلقوم آنها بیرون کشیده و به سزای اعمالشان برسند
یادم میاد چند سال پیش نزدیک خانه ما در تهران در حال ساخت یهویی فرو ریخت صبح آمدند دور آنرا با گونی های گسترده مخفی و دوباره سقف آنرا زدند و به بک عده بی خبر فروختند
تا کی ما باید شاهد دستگاه های نظارتی شل باشیم که با جان مردم بازی می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
فاق اگر 10 سال حبس برای افراد متخلف و پرداخت های تخلف سنگین باشیم این وضعیت از بین می رود
بی وجدانی همه جا فراگیر شده
از چند سال پیش که ظرفیت پذیرش رشته های مهندسی را بی رویه بالا بردند و مدرک مهندسی را مثل نقل و نبات بین همه پخش کردند نتیجه آش می‌شود امثال متروپل.همین افزایش ظرفیت بی رویه را هم قرار است در مورد رشته پزشکی هم اجرا کنند خدا به داد مردم برسه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
نیاز به نظام مهندسی در همه رشته های مهندسی داریم که هم از مهندسان کار بلد دفاع کند و هم اجازه ندهد مهندسان کارنابلد سهمیه ای امور کشور را بدست بگیرند. در ضمن تا زمانی که فساد و رانت و تبعیض باشد قوانین را دور میزنند چه مهندس خوب باشد چه بد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
قربونت الان دیگه کسی به رشته مهندسی نمیره و ظرفیت زیادی از عدم استقبال هست
اگر محرک تخریب متروپل نشست زمین بوده باشد هیچگونه روش مقاوم سازی قل دوم ساختمان را از فروریزی نجات نمی دهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
اول گفتی عبدالباقی زنده است حالا می گی دلیل ریختن ساختمان روی سر ملت نشست زمین بوده؟ دیگه چی؟ خیلی کارت خرابه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
طراحی و اجرای فونداسیون جدا از ساختمان نیست و مانع مسولیت پیمانکار و طراح نخواهد بود طراح و پیمانکار باید باربری زمین را درنظر بگیرند بعد ساختمان بنا کنند
همین ابادان در زمان سیل کمک دولت نبود همین حالا ابادانی نبود حالا مردم بگزارند مسولین کارشان را بکنند انقدر شلوغ بازای که فایده ندارد صدمات ان می خورد به خود مردم ان منطقه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
مسولان دست از مافیا بازی و سوء استفاده و لابی گری و فساد و بی کفایتی

و ساختن مدرک های قلابی بردارند

و اینقدر در محل حادثه سخنرانی های متعدد بیخود و اعصاب خرد کن نکنند

خود مردم بخوبی میتوانند آوارها را بردارند
و پیکر عزیزانشان را یافته و به خاک بسپرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
ساکت باش ای مزدور
خوش‌نشینان ساحل بدانند

موج این بحر را رامشی نیست

دل به امید رامش نبندند

بحر را ذوق آسایشی نیست
آقا فقط 15 درصد شرکت کنندگان کنکور رشته مهندسی اند ،الان نصف مهندسان شرکت ما هم دارند در شرکت مگس میپرانند،کلا جمع کنید رشته مهندسی را از این مملکت راحت شویم کشور جهان سومی عقب مانده ای مثل ما مهندس میخواهد چکار؟
در عکس های متروپل فروریخته ستون های کناری حاشیه تخریب شده در وضعیت بسیار خطرناکی هستند انحراف ستون ستوها به سمت قسمت فروریخته، خروج از محوریت بار را افزایش داده هر آن احتمال کمانش ستون های طبقه همکف وجود دارد ایجاد مهاربند افقی در وسط ستون های طبقات همکف تا سوم احتمال کمانش ستون ها را کاهش می دهد.
پیشنهاد: قسمت هنوز تخریب نشده ساختمان متروپول را برای «تخریب درجا» ماده منفجره گذاری کنید تا در صورت واژگونی ساختمان، با انفجار مواد منفجر فروریزی را کنترل کنید.
متاسفانه اتفاق بسیار ناراحت کننده ای بود.
باید مقصرها را شناسایی، به مردم معرفی و برابر قانون به مجازات برسانند.
موضوع با اهمیت نظارت در کل کشور، اهمیت و اعتبار خود را از دست داده است. انسان وقتی به آثاری نگاه می کند که بعد از چندین قرن هنوز استحکام داردند ولی ابنیه هایی که مثل متروپل هنوز بهره برداری نشده بر سر مردم آوار می شود، مات می ماند. وجدان کاری، احساس مسؤلیت، اخلاق حرفه ای و.... همه با پول معامله می شود. مرحوم کاتوزیان جمله ای با این مضمون دارد " آنهایی که قدرت را با پول به دست می آورند، عدالت را هم به پول می فروشند"
قدیمی ها می گفتند" گراز با سلام و صلوات از بیشه خارج نمیشه". چقدر نسبت به تخلفات مماشات کردیم. به دلیل مراکز تصمیم گیری فراوان و موازی، کسی به کسی نیست. هزاران ناکفته ها هنوز وجود دارد. مگر معلوم شد که شهید فخری زاده چگونه کشته شد؟ این تیر غیب از کجا آمد که خانم بغل دست ایشان حتی تراشه و ترکشی نخورد!
مفت خواری، کلاه گذاری، حق دیگران خواری، حرام خواری و ... آنقدر زیاد شده است که انسان در حیرت می ماند!

بهر حال درد زیاد است، مردم باید مدارا کنند تا تیم های حرفه ای کارشان را انجام دهند. ای کاش از همان روز اول ساختمان های به شعاع 100 متر را فوری خریداری، تخلیه و تخریب می کردند و از چندین جا تونل و ترانشه می زدند. این رویداد ناگوار از ریزش معدن در شیلی و محبوس شدن معدنچیان در عمق 700 متری که سختر نبود.
خداوند به خانواده های داغ دیده صبر و سلامت عنایت کند و رفتگان را قرین رحمت قرار دهد.
امیدواریم این مسئله برای دستگاه های ناظر ، عبرت و برای دستگاه های قضایی، اتقان کلمه باشد. تاب آوری جامعه بسیار شکننده شده است.
میشه گفت تقریبا هیچکس مقصر نیست. چرا پشت سر مُرده هینقدر حرف می زنید؟ اگر می بود روال کارها بهتر پیش می رفت.
این یک خرابکاری و بمب گذاری است که احتمالا در زمان ساخت در این سازه کارگذاشته شده..و به احتمال زیاد میتونه کار اسرائیل باشه.همونطور که در سایت نطنز در روزهای ساختش جاساز کردن.چون امار تخلفات رو داشتن و میدونستن ریزش این برج دردسر زیادی رو برای حکومت درست میکنه
دو سال پیش یک ساختمان ۱۳ طبقه در میامی ةمریکا فرو ریخت. علت پوسیدگی میل گردن علیرغم هشدار ها از سه سال قبل حادثه. ۱۵۰ نفر مفقدی داشت . بالای صد نفر هم کشته داد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر