بازدید 4108

نکاتی در مورد سونوگرافی که باید بدانید + سوالات پرتکرار در مورد سونوگرافی

در این مقاله که توسط تیم علمی و تخصصی اسکن طب تهیه شده است سعی داریم توضیح مختصری از این روش و معرفی بعضی از قسمتهای دستگاه سونوگرافی ارائه کنیم.
کد خبر: ۱۱۲۰۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴ 23 May 2022

سونوگرافی چیست؟

اصلیترین و مهمترین سوالی که ممکن است برای شما رخ بدهد این است که سونوگرافی چیست؟ سونوگرافی یک روش تصویربرداری پزشکی و تشخیصی است که میتوان در بعضی از موارد به عنوان درمان نیز از آن استفاده کرد. سونوگرافی از امواج صوتی با فرکانس بالا (سونوگرافی) که به طور قابل توجهی بالاتر از محدوده شنوایی انسان (بیش از 20000 هرتز) است، برای تولید تصاویر دینامیک از اندام ها، بافت ها یا جریان خون در داخل بدن استفاده می کند. این روش تصویربرداری پزشکی اغلب به عنوان سونوگرافی یا اولتراسوند شناخته می شود.

نکاتی در مورد سونوگرافی که باید بدانید + سوالات پرتکرار در مورد سونوگرافی

در این مقاله که توسط تیم علمی و تخصصی اسکن طب تهیه شده است سعی داریم توضیح مختصری از این روش و معرفی بعضی از قسمتهای دستگاه سونوگرافی ارائه کنیم. در ادامه به تاریخچه دستگاه سونوگرافی و روش اولتراسوند، اجزاء دستگاه سونوگرافی، کاربرد اولتراسوند و سونوگرافی را مورد بررسی خواهیم داد، برخی از سوالات مهم شما در مورد سونوگرافی را نیز بررسی خواهیم کرد و در نهایت به نجوه دریافت نوبت اینترنتی اسکن سونوگرافی اشاره خواهیم کرد.

تاریخچه سونوگرافی:

اولین بار در سال 1876 ميلادي ، فرانسيس گالتون براي اولين بار امواج فراصوت را شناسایی کرد. در ادامه نخستين دستگاه توليد امواج التراسوند در پزشكي ، در سال 1937 ميلادي توسط دکتر دوسيك اختراع و روي مغز انسان امتحان شد.

نکاتی در مورد سونوگرافی که باید بدانید + سوالات پرتکرار در مورد سونوگرافی

در ابتدا اولتراسوند و دستگاه سونوگرافی فقط براي مشخص كردن خط وسط مغز مورد استفاده قرار گرفت، اما امروزه بصورت يك روش تشخيصي و بعضا درماني مورد استفاده وسیع قرار گرفته و پيشرفت روز به روز انواع نسلهای دستگاههای سونوگرافی و توليد اولتراسوند ، تحولات عظيمي در تشخيص و درمان در علم پزشكي بوجود آورده است.

اجزاء دستگاه سونوگرافی:

ممکن است برای شما سوال شده باشد که این سیستم سونوگرافی که کمتر کسی را میتوان پیدا کرد که از این سیستم نشنیده باشد، از چه قسمتهایی تشکیل شده است؟ به طور خلاصه و بدون توضیح کامل دستگاه سونوگرافی از اجزاء زیر تشکیل شده است، در صورت نیاز به اطلاعات کاملتر در مورد دستگاه سونوگرافی میتوانید از پلتفرم تخصصی اسکن طب اطلاعات کاملتری بگیرید:

پروب یا مبدل دستگاه سونوگرافی

پروب ، مبدل یا Transducer Probe را میتوان مهمترین قسمت دستگاه سونوگرافی دانست چون بدون این قسمت از دستگاه سونوگرافی دستگاه سونو نیز کاربردی ندارد. پروب دستگاه سونوگرافی مانند یک بلندگو و میکروفون به صورت همزمان عمل می کند زیرا می تواند صدا را ارسال و دریافت کند. امواج صوتی با فرکانس بالا یا امواج اولتراسوند را به داخل بدن می فرستد، سپس امواج صوتی برگشتی از داخل بدن را هنگام جهش از ساختارهای داخلی تشخیص می دهد. ساختارهای مختلف بدن این امواج صوتی را به طور متفاوتی منعکس می کنند. امواج صوتی انعکاس داده شده توسط یک سیستم پردازشی مانند کامپیوتر تجزیه و تحلیل می شود تا تصویری از آنها بر روی یک مانیتور ایجاد شود یا بتوان آن را بر روی تصاویر نسخه برداری چاپی ضبط کرد.

نکاتی در مورد سونوگرافی که باید بدانید + سوالات پرتکرار در مورد سونوگرافی

واحد پردازش مرکزی دستگاه سونوگرافی

مغز دستگاه سونوگرافی واحد پردازش مرکزی یا همان CPU است. مسئولیت مدیریت اجزاء مختلف دستگاه سونوگرافی به عهده این واحد است همچنین به پروب سونوگرافی می گوید که چه کاری و چگونه آن را انجام دهد. وظیفه تولید سیگنال های الکتریکی پروب را با استفاده از فرمول های پیچیده در آن قرار دارد. وظیفه تبدیل تصویر، پردازش و تفسیر آن نیز به عهده این واحد است.

واحد نمایشگر دستگاه سونوگرافی

صفحه نمایش دستگاه سونوگرافی همان مانیتور سونوگرافی است که تصاویر سونوگرافی نهایی پس از پردازش توسط CPU در آن نمایش داده میشود. این تصاویر سونوگرافی پس از پردازش به رویت پزشک در می آیند. صفحه نمایش همچنین به سونوگراف کمک می کند تا مطمئن شود که ناحیه مناسب بدن اسکن شود.

صفحه کلید دستگاه سونوگرافی با دکمه های کنترل

صفحه کلید دستگاه سونوگرافی راه ارتباطی و کنترلی بین رابط یا کاربر دستگاه سونوگرافی و دستگاه سونوگرافی است. عملکرد آن ورود اطلاعات و داده ها به کامپیوتر است. این اطلاعات میتواند اطلاعات بیمار مانند نام ، قد و وزن و اطلاعات مرتبط به بیماری او است. یکی دیگر از کاربردهای صفحه کلید و دکمه های کنترل کمک در تنظیم تصویر و کیفیت تصویر روی صفحه نمایش سونوگرافی است تا تصویری واضح تر روی صفحه نمایش سونوگرافی نمایش شود.

چاپگر یا پرینتر دستگاه سونوگرافی

چاپگر یا پرینتر دستگاه سونوگرافی به کارشناس سونوگرافی اجازه می دهد تا از تصویر سونوگرافی یک نسخه ی کپی یا چاپی تهیه کند. پزشک یا کارشناس سونوگرافی می تواند از نسخه چاپی برای معاینه دقیق تر استفاده کند ، این نسخه روی کاغذ سونوگرافی پرینت میشود که بیمار نیز میتواند این پرینت کاغذی را جهت ارائه به پزشک خود به همراه خود داشته باشد. کاغذ سونوگرافی یا پرینت سونوگرافی در سونوگرافی جنین به والدین تحویل داده میشود این پرینت میتواند تصویری از نوزاد باشد که خود این تصویر نوزاد داخل شکم مادر میتواند برای خیلی از پدر و مادرها جذاب و هیجان انگیز باشد.

سونوگرافیست چه کاری انجام می دهد؟

در ایران متخصصین و پزشکانی که با دستگاه سونوگرافی کار میکنند در رنج وسیعی از حوزه های پزشکی فعالیت دارند، مثلا متخصصین زنان و زایمان، رادیولوژیستها، متخصصین پزشکی هسته ای و دیگر پزشکان فعال در حوزه تصویر میتوانند تصاویر سونوگرافی را مورد مطالعه قرار دهند. یک متخصص سونوگرافی تشخیصی یک متخصص بسیار ماهر است که از دستگاه سونوگرافی برای ایجاد تصاویری از ساختارهای داخل بدن انسان استفاده می کند. فرآیند سونوگرافی شامل قرار دادن یک دستگاه کوچک به نام مبدل در برابر پوست بیمار در نزدیکی ناحیه بدن است که قرار است تصویربرداری شود.

سونوگرافی برای چه کاری انجام می شود؟

اسکن سونوگرافی یا تصویربرداری اولتراسوند از امواج صوتی برای تولید تصاویری از داخل بدن استفاده می کند. کاربرد عمده سونوگرافی تشخیص علل درد، تورم و عفونت در اندام های داخلی بدن مانند قلب، مغز، کلیه، کیسه صفرا و همچنین معاینه نوزاد داخل شکم مادر یا جنین در زنان باردار است. در بیماریهای مرتبط به نوزادان، پزشکان معمولا از سونوگرافی برای ارزیابی مغز، باسن و ستون فقرات جنین استفاده می کنند. در ادامه به معرفی برخی از کاربردهای سونوگرافی خواهیم پرداخت.

کاربردها و وظایف دستگاه سونوگرافی چیست؟

سونوگرافی کاربردهای بسیار زیادی در تشخیص بیماریها و حتی درمان بعضی از آنها دارد، در ادامه به ذکر برخی از کاربردها و برخی از وظایف سونوگرافی و اکوکاردیوگرافی تشخیصی پزشکی اشاره خواهیم کرد ولی برای اطلاع بیشتر از این کاربردها میتوانید به بخش سونوگرافی پلتفرم اسکن طب مراجعه کنید:

  • تعیین و بررسی بیماریهای سینه مانند سرطان پستان
  • سونوگرافی از قلب و بررسی عملکرد دریچه قلب و بیماریهای آن
  • سونوگرافی سه بعدی و کاربرد آن در تشخیص بیماریها
  • سونوگرافی چهار بعدی و کاربرد آن در تشخیص بیماریها
  • سونوگرافی داپلر و کاربردهای آن
  • سونوگرافی ضربان قلب جنین
  • سونوگرافی برای اندازه‌ گیری قطر سر بخصوص قطر سن جنین
  • سونوگرافی مغز و تشخیص بعضی از بیماریهای مغزی با سونوگرافی
  • سونوگرافی واژینال

سونوگرافی کامل شکم چیست؟

سونوگرافی شکم یک روش غیر تهاجمی است که برای ارزیابی اندام ها و ساختارهای داخل شکم استفاده می شود. این اسکن سونوگرافی شامل سونوگرافی کبد، کیسه صفرا، پانکراس، مجاری صفراوی، طحال و آئورت شکمی است. فناوری اولتراسوند و دستگاه سونوگرافی امکان تجسم سریع اندام ها و ساختارهای شکمی را از خارج از بدن فراهم می کند.

آیا اسکن سونوگرافی دردناک است؟

در کل انجام اسکن سونوگرافی دردناک نیست، اما برخی از کاربردهای دستگاه سونوگرافی میتواند کمی باعث ناراحتی بیمار گردد. مانند سونوهیستروگرام، سونوهیستروگرام یک روش تصویربرداری است که به پزشک شما اجازه می دهد تا داخل رحم شما را ببیند. ممکن است بعد از سونوهیستروگرام دچار عفونت بافت لگنی شوید. علائم این بیماری می تواند شامل تب، درد و ترشح غیر معمول از واژن باشد. اگر این علائم را بعد از سونوهیستروگرام دارید، باید با پزشک متخصص زنان تماس بگیرید.

هزینه اسکن سونوگرافی چقدر است؟

هزینه اسکن اولتراسوند یا سونوگرافی متفاوت است. هزینه های اسکن سونوگرافی می تواند از مکانی به مکان دیگر یا از مرکزی تا مرکز دیگر بسیار متفاوت باشد. هزینه سونوگرافی در ایران با توجه به نوع بیمه و خصوصی یا دولتی بودن مرکز ارائه دهنده خدمت سونوگرافی متفاوت است. با این حال، هزینه متوسط سونوگرافی برای هر نوع درخواست برای مراکز با پوشش دولتی از 30 تا 100 هزار تومان و برای مراکز خصوصی نیز از 70 تا 250 هزار تومان متغیر است. در مورد تعرفه های سونوگرافی و غربالگری میتوانید بسته به نوع مرکز از پلتفرم اسکن طب این تعرفه ها رو از مرکز تصویربرداری خود استعلام کنید.  

از کجا نوبت سونوگرافی بگیریم؟

دریافت نوبت سونوگرافی با توجه به افزایش روز افزون کاربرد این وسیله تشخیصی مفید یکی از موضوعات مهم بیماران است. با توجه به اینکه کاربرد این وسیله در تشخیص و درمان بسیاری از بیماریها روز افزون است دریافت نوبت سریع و بدون دردسر برای این مودالیته تصویربرداری پزشکی درخواست بسیاری از بیماران است.

دریافت نوبت اینترنتی سونوگرافی توسط پلتفرم اسکن طب از مراکز مختلف تهران و سراسر کشور یکی از سریعترین روشهای گرفتن نوبت اینترنتی سونوگرافی است. شما میتوانید از طریق لینک دریافت نوبت سونوگرافی نزدیکترین مرکز به خود را یافته و از آن مرکز دریافت نوبت اسکن سونوگرافی را ثبت کنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم بخش کوچکی از سوالات شما در مورد سونوگرافی، دستگاه سونوگرافی و هدف و محدودیت های سونوگرافی را توضیح دهیم. تیم اسکن طب امیدوار است این مقاله برای شما دوست عزیز مناسب بوده باشد، برای کسب اطلاعات بیشتری از این حوزه تصویربرداری پزشکی میتوانید از وبسایت ما به آدرس WWW.SCANTEB.COM دیدن نمایید. در پلتفرم اسکن طب به بررسی روشهای مختلف تصویربرداری و تجهیزات تصویربرداری پزشکی مانند ام ار ای، سی تی اسکن، پزشکی هسته ای و سونوگرافی پرداخته شده است. در این پلتفرم شما میتوانید نوبت اسکن سونوگرافی و اسکنهای پزشکی دیگر را به صورت اینترنتی دریافت کنید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر