بازدید 14837

چگونه نمای ساختمانی را طراحی کنیم

کد خبر: ۱۱۱۷۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷ 09 May 2022

نما یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی یک سازه است که شخصیت ساختمان را شکل می‌دهد. دو فاکتور مهم در زمینه ساخت نما وجود دارد. اولین فاکتور طراحی زیبا و دومین فاکتور استفاده از مصالح ساختمانی مناسب برای اجرای طرح است. به عنوان مثال اگر قرار باشد نمای چوبی برای یک سازه ساخته شود؛ باید از متریالی استفاده شود که به عنوان چوب نما شناخته می‌شود. با وجود اهمیت یکسانی که هر دو این عوامل دارند؛ در این مقاله قصد داریم که در مورد بخش طراحی و اصول مربوط به آن بیشتر صحبت کنیم.

چگونه نمای ساختمانی را طراحی کنیم

مراحل طراحی نمای ساختمان

به طور کلی طراحی نما شامل 3 مرحله مهم است. در مرحله اول باید طرح اصلی انتخاب شود. کاربری سازه نکته‌ای است که برای انتخاب سبک نما باید به آن توجه شود. به عنوان مثال نمای ساختمان‌های اداری معمولا متفاوت از ساختمان‌های مسکونی دیزاین و طراحی می‌شوند. علاوه بر کاربری سازه، نوع مصالح مورد نیاز و هزینه اجرا طرح نیز اهمیت زیادی دارد. بعد از انتخاب طرح، نوبت به طراحی می‌رسد. برای داشتن یک طرح اصولی و استاندارد که قابلیت دریافت مجوزهای لازم شهرداری را داشته باشد؛ هیچ چیز بهتر از مراجعه به دفاتر مهندسی که مجوز طراحی نما را دارند نیست. در این دفاتر مهندسین معمار با تجربه‌ای فعالیت دارند که در زمینه دیزاین انواع نماها، از نمای چوبی گرفته تا نماهای مدرن‌تر تخصص دارند. در گام آخر نیز باید طرح ارائه شده از سوی دفتر مهندسی، به شهرداری منطقه ارائه شده و تاییدیه اجرای آن دریافت شود.

انتخاب سبک معماری

سبک‌های متفاوتی از معماری وجود دارد که هر کدام از آنها ویژگی‌های خاصی دارند. اما معمولا تمام این سبک‌ها تحت عنوان دو دسته کلی یعنی مدرن و کلاسیک طبقه‌بندی می‌شوند. برای اجرای هر کدام از این دو سبک نیز از متریال خاصی استفاده می‌شود. به عنوان مثال در نماهای مدرن، شیشه و ورق کامپوزیت بیشتر کاربرد دارد و در نماهای کلاسیک بیشتر از چوب نما و آجر استفاده می‌شود. نکته‌ای که در زمان انتخاب سبک باید به آن توجه کنید؛ کاربری سازه و شخصیتی است که تمایل دارید به ساختمان بدهید.

انتخاب مواد مورد نیاز

همانطور که گفته شد؛ متریال و مواد مورد نیاز برای اجرای پروژه نما، در زمان طراحی مشخص می‌شود و باید متناسب با سبک انتخاب شده باشد. به عنوان مثال اگر سبک‌های کلاسیک مانند نمای رومی مد نظرتان است؛ هیچ متریالی بهتر از سنگ برای اجرای نما نیست. اما اگر به نماهای خاصی مانند نمای چوبی علاقه دارید؛ باید از فرآورده‌های چوب مانند ترموود استفاده کنید. بنابراین آنچه که تعیین‌کننده متریال مورد نیاز است؛ طراحی و دیزاین نما می‌باشد.

انتخاب رنگ

رنگ نیز تا حدود زیادی تابعی از سبک انتخاب شده برای نماست. طبق اصول معماری، در هر سبک از یک سری رنگ‌های خاص استفاده می‌شود. به عنوان مثال برای اجرای نماهایی که از سبک کلاسیک پیروی می‌کنند معمولا از مصالح دارای رنگ‌های شاد استفاده نمی‌شود یا اینکه برای سبک‌های مدرن، بیشتر سعی می‌شود از رنگ‌های خنثی مانند خاکستری و طوسی استفاده شود. در هر صورت، علاوه بر سبک معماری انتخاب شده برای طراحی نما، محدودیت‌هایی که برای خرید مصالح پیش روی شماست نیز باید در نظر گرفته شود. همانطور که می‌دانید؛ برخی از مصالح قابلیت تولید و عرضه در رنگ‌های متنوع را ندارند. اما برخی از آنها مانند چوب نما را می‌توان بعد از نصب به رنگ دلخواه درآورد.

اصول طراحی نما چگونه است

برای ساخت یک نمای منطبق با اصول استاندارد، علاوه بر تاکید بر روی مواردی مانند توجه به شرایط اقلیمی، متریال و مصالح، اصول و ضوابط طراحی نما، سلیقه کارفرما، سبک نما، هزینه‌ها، قابلیت اجرای طرح و نورپردازی باید به فاکتورهای زیر نیز توجه کرد:

تقارن: منظور از تقارن این نیست که تمام اجزای نما با هم یکسان باشد؛ بلکه منظور بیشتر ایجاد توازن در طرح کلی است. البته در برخی از سبک‌ها مانند سبک رومی، وجود این تقارن الزامی است.

رنگ و بافت: رنگ نما بستگی به متریالی دارد که در طرح نهایی استفاده از آن توصیه شده است. محدودیت‌هایی که در انتخاب رنگ یک مصالح خاص وجود دارد و ساختمان‌های اطراف سازه روی رنگ نما تاثیرگذار است. برای ایجاد بافت خاصی روی ساختمان نیز می‌توان از ترکیب مصالح مختلف استفاده کرد.

پیوستگی و انسجام: طرح نما باید یک پیوستگی کلی داشته باشد. این انسجام باید هم در فرم نما و هم در شکل و بافت آن وجود داشته باشد.

ریتم: ریتم را بیشتر به عنوان اصطلاحی در صنعت موسیقی می‌شناسیم. اما یکی از اصول طراحی نما، رعایت ریتم بین اجزای مختلف آن و مصالحی است که برای اجرای به کار برده شده است. بخش‌های مختلف نمای ظاهری سازه باید وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند؛ از یک ریتم واحد پیروی کنند.

تعیین عنصر شاخص: منظور از ایجاد یک عنصر شاخص، برجسته کردن بخشی از نما است. برخی از ساختمان‌ها نیاز به یک شاخص دارند تا بیشتر به چشم بیننده بیایند.

سادگی: با وجود تمام نکات ریز و درشتی که از آنها به عنوان اصول طراحی نما یاد می‌شود؛ آنچه که در تمام طول پروسه طراحی باید در نظر گرفته شود؛ رعایت سادگی در تمام بخش‌های نماست. زیبایی ساختمان تا حدود زیادی بستگی به رعایت این اصل دارد. استفاده از متریال‌هایی که از نظر شکل، فرم، بافت و رنگ با یکدیگر همخوانی دارند؛ می‌تواند در ایجاد این سادگی بسیار موثر باشد.

مصالح قابل استفاده در نمای ساختمان

همانطور که گفتیم؛ مصالح مورد استفاده برای ساخت نما بستگی به طراحی این بخش از ساختمان دارد. به عنوان مثال اگر قرار باشد که نمای چوبی برای سازه در نظر گرفته شود باید متریالی که مناسب استفاده به عنوان چوب نما است انتخاب شود.

انواع سبک طراحی نمای ساختمان

انتخاب سبک مهم‌ترین بخش طراحی نماست. چرا که فاکتورهای دیگر مانند نوع مصالح و رنگ آنها باید بر اساس این سبک تعیین شود. به طور کلی سبک‌های معماری که برای طراحی نما وجود دارد به دو دسته کلاسیک و مدرن تقسیم می‌شوند. سبک کلاسیک حاوی جزئیات بیشتر و سبک مدرن پیرو سادگی بیشتر است.

چگونه بهترین اجرا کننده نمای چوبی ساختمان را انتخاب کنیم ؟

با توجه به اینکه محبوبیت چوب برای دکوراسیون داخلی و خارجی بسیار زیاد شده است و همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال این هستند که بهترین شرکت را برای اجرای دکوراسیون انتخاب کنند و در این مسیر به یک سری افراد سود جو هستند که شما از انتخاب آنها پشیمان می شوید اما شرکت آلتن (پارسا گروپ) چندین سال تجربه در این زمینه دارد و علاوه بر اجرا محصولات چوبی را نیز تولید می کنند که از تولید به عرضه را راحت کرده است که شما می توانید از کارشناسان پارسا گروپ مشاوره رایگان دریافت کنید و برای ارتباط با آنها می توانید از کانال های ارتباطی زیر استفاده کنید.

آدرس: کارخانه : احمدآباد مستوفی ،ميدان پارسا، خيابان صنوبر چهارم شمالی، شهرک بهسازی صنايع چوب - سالنA9

تلفن: 021-26851523

سایت: https://parsa-group.com

 

انتهای رپرتاژ آگهی/ 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار