جلسه مهم مجمع تشخیص مصلحت برای واردات مشروط خودرو؛ آملی لاریجانی: آیا مجبور کردن به استفاده از محصولات این دو خودروساز، ظلم به مردم نیست؟ / رییس قضا: وعده‌های وزیر صمت تحقق نیافت

هیات عالی نظارت، مصوبه مجلس را مخالف سیاست‌های کلی و اقتصاد مقاومتی دانسته است. امروز خودروسازان مشکلاتی دارند که نه با مجوز واردات و نه با مخالفت با واردات، برطرف نخواهد شد. خودرو امروز گران است و نحوه مدیریت این دو کارخانه خودروسازی و حتی توزیع خودرو نیز اشکالاتی دارد.
کد خبر: ۱۱۱۶۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۸ 27 April 2022

اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به بیان نظریات موافق و مخالف خود در خصوص طرح ساماندهی صنعت خودرو پرداختند.

به گزارش «تابناک»؛ حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، در موافقت با نظر مجلس با قیود و شرایطی اظهار کرد: هیات عالی نظارت، مصوبه مجلس را مخالف سیاست‌های کلی و اقتصاد مقاومتی دانسته است. امروز خودروسازان مشکلاتی دارند که نه با مجوز واردات و نه با مخالفت با واردات، برطرف نخواهد شد. خودرو امروز گران است و نحوه مدیریت این دو کارخانه خودروسازی و حتی توزیع خودرو نیز اشکالاتی دارد.

وی با اشاره به جلسه مهر سال گذشته و وعده وزیر صنعت در خصوص افزایش تولید خودرو و کاهش قیمت آن، ادامه داد: نه تنها بعد از گذشت شش ماه، قیمت پایین نیامده، بلکه تولید هم افزایش نیافته و نسبت به سال ۹۹ و سال قبل‌تر آن کاهش داشته است.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: به نظر من این که بر اساس ماده ۴ به هر شخص حقیقی و حقوقی اجازه واردات داده شود، این مفسده را به همراه خواهد داشت که فردا حتی این دو خودروساز هم می‌توانند در قامت شخص حقوقی برای پر کردن خلاء تولید خود اقدام به واردات کنند که این موضوع با روح حمایت از تولید داخلی منافات دارد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز در این جلسه با اشاره به اشکالات حکمرانی در نظام انرژی، پول، سیاست‌های مالی، آب و ... در شیوه، روش‌ها و سیاست‌ها به دلایل تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو در مجلس پرداخت.

آیت‌الله آملی لاریجانی در جمع‌بندی نظرات ارائه‌شده، مجموع نظرات را بسیار مفید توصیف کرد و گفت: مخالفان این طرح صرفاً به مساله ورود خودروهای مجلل تاکید نکرده‌اند، بلکه معتقدند میزان ارز کشور محدود است و باید در مصرف آن اولویت‌ها لحاظ شود. برخی دیگر از مخالفان نیز مساله رانت را مطرح کرده‌اند و نیز حمایت از تولید خودروی داخلی. همه این موضوعات به طور قطع از اهمیت بالایی برخوردار است و نمی‌توان از کنار آن به‌سادگی گذشت، خصوصاً مساله حمایت از تولید داخلی که در هر صورت باید به گونه‌ای عمل شود که همچنان تولید داخلی مورد حمایت قرار گیرد.

آیت‌الله آملی لاریجانی ادامه داد: اما در مقابل باید به این نکته حقوقی هم توجه کنیم که ما ۴۰ سال است مقوله خودروسازی و تأمین نیاز مردم به خرید خودرو را عمدتاً معطوف به دو خودروساز داخلی کرده و ۴۰ سال است برای مردم به نوعی محدودیت ایجاد کرده‌ایم که این موضوع باعث می‌شود حقوق مردم ضایع شود و در تامین نیازهای مبرم خود با مشکل مواجه شوند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه این سوال را مطرح کرد که آیا مردم امروز از محصولات دو خودروساز داخلی راضی‌اند؟ آیا با قیمت‌های امروزی خودروهای داخلی به شرط آن که تعرفه‌های واردات بالا نباشد، مردم نمی‌توانند از خودروی بهتری استفاده کنند؟ در این صورت آیا این ظلم به مردم نیست؟ این که ما مردم را مجبور کنیم که فقط محصولات کم‌کیفیت این دو خودروساز را خریداری کنند عامل رقابت است؟ به گفته کارشناسان می‌توان با قیمتی حدود پنج تا هفت هزار دلار خودروهای اقتصادی بروز وارد کرد.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان این که بر حسب گزارش منابع مطلع، نیاز امروز کشور حدود ۷۰۰ هزار خودرو بیش از تولید خودروسازان داخلی است، در حالی که هفت میلیون خودرو هم در صف اسقاط قرار دارند، تصریح کرد: معتقدم با این فرض، واردات خودرو آن هم با شرایطی که در مصوبه مجلس آمده است یا حسب مصلحت در مجمع مورد تصویب قرار خواهد گرفت به حمایت از تولید داخلی ضربه نخواهد زد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این جمع‌بندی سخنان مخالفان و موافقان است و به نظر می‌رسد می‌توان آنها را به نحوی جمع کرد؛ بنابراین پیشنهاد روشن آن است که با افزودن قیودی بر نظر مجلس، مجموع نظرات مخالفان و موافقان تأمین شود و به این ترتیب با اصل واردات موافقت کرد؛ اما برای خروج از بن‌بست‌ها قیود و شروطی در نظر گرفته و تشخیص آن هم در مقام اجرا به دولت سپرده شود. به این ترتیب دولت مسئول تشخیص اولویت‌ها برای اختصاص ارز خواهد شد و آنجا که نظر دولت بر این باشد که ارز نیمایی به واردات دارو و موارد ضروری اختصاص پیدا کند، ارز صرف این واردات شود و اگر اولویت‌ها عوض شد با تحفظ شرایط و قیود ذکرشده خودرو وارد کنند.

پس از سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در خصوص ارجاع این پیشنهاد به کمیسیون مشترک، برای بررسی بیشتر آن و قیود و شرایط مورد بحث، رای گیری و با رای اکثریت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیشنهاد به کمیسیون ارجاع شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۲۳
آقای آملی به نکته مهمی اشاره کردن و اینکه توی این سالها چه ظلمی به مردم رفته ودر بطن این ظلم حداقل یک ونیم میلیون کشته و میلیونها معلول ماحصل این ظلم است
پاسخ ها
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
جناب آقای آملی لاریجانی شما خودتان در جلسه سران قوا در سال ۱۳۹۷ به اتفاق برادرتان و آقای روحانی به !رای به ممنوعیت واردات خودرو خارجی دادید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
اگر قرار است که ، دو خودرو ساز دولتی را تعطیل کنید

که مافیای قدر قدرت ۷۰ سر خودرو های بنجل های چینی را که در دوبی ۴۵۰ میلیون تومن هستند

را به مردم ایران به بالای ۹۰۰ میلیون تومان بفروشند
نخواستیم !!؟

از طلا گشتن پشیمان گشته ایم

مرحمت فرموده ما را مس کنید
چه عجب فهمیدن یه تکونی باید بخورند البته مافیا نخواهدگذاشت واین چرخه تکرار میشود
چه عجب

یه جا دلتان به رحم آمد

ولی تا به اجرا درنیاد باور نمی کنیم
شکست طرحی که چند دهه مردم رو آزار داد و شکستش از همان اول محرز بود!
در رابطه با آلودگی محیط زیست و مصرف بنزین ، دو موضوع به مسئولین سیاست گذار را متذکر میشم.
۱- مصرف بنزین ایران به اندازه کشور ی با جمعیت میلیاردی چین است.
۲- من یه پراید مدل۱۳۸۵ دارم که ۵۰ میلیون تومان هم نمی‌خرند.اجازه بدین ماشین کم مصرف ۴و ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مسافت وارد شود و ۲۰ ماشین مثل پراید ما را اسقاط کنید.خدا وکیلی هیچ هزینه برای دولت نداره، هم محیط زیست یه نفسی می کشه و هم دولت با یک ماشین خارجی کم مصرف ، در مصرف بنزین صرفه جوئی میشه و هم ۲۰ کارت پراید مدل پایین سوخت میشه..
مردم از شما کارگزارها انتظار آرامش و بالا رفتن سطح زندگی دارند.
نه ظلم نیست چون سالها انجام میشه
واردات محدود و تولید آشغالهای داخلی نفع مستقیم برای درآمد بالا داره پس هرگز بهبودی حاصل نخواهد شد.
موافقت مشروط یعنی همون ممنوعیت زیرکانه و بازم سود و نفع خودرو ساز ارجح! ولی مردم کجای کار هستند؟؟؟الله اعلم
مدیران عامل دو خودروسازی بزرگ را زندانی کنید
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
رفیق چاقو دستش را نمی برد
اگر ماشین خارجی به قیمتی وارد بشه که مردم عادی بتوانند بخرند خوبه. نه اینکه فقط آقایون و آقا زاده ها سوار بشوند و افزایش قیمت دلار و تورمش برای مردم باشد. مشکل اصلی کشور وارد شدن یا نشدن خودرو نیست. مشکل مدیران بی سوادی است که در این ۴۰ سال نه راه پیش برای مردم باقی گذاشتند نه پشت.
بعد از چهل سال حمایت از خودرو ساز داخلی شما یه آفتابه لگن بدی دست خودروساز نمی تونه کپی کنه بسازه ! اینا گاری مونتاژ می کنند !
دولت باید بیاد و مثلا ده - دوازده مدل خودروی خارجی مشخص کنه که پاسخگوی نیازها باشه و واردات منحصر به همین ده مدل باشه ، به این تریتیب میتونه از واردات خودروی های لوکس جلوگیری کنه.
همچنین تبصره هایی بذاره که مثلا وارد کننده نباید آپشن ها رو حذف کنه و ...
این شروع خوبی خواهد بود
با سلام واحترام
به نظر مسئله خیلی ساده باشدوبرکسی پوشیده نیست که عدم واردات خودرو "ظلم به مردم "است.وشرایط را برای رانت خودروسازان و دلالان فراهم کرده است. بنابراین تعلل لازم نیست.وحتی بایدکسانیکه مانع واردات شدند مانند وزیر صمت قبلی،فعلی و اقای میر سلیم محاکمه شوند.
! این صد در صد ظلم است؛ آیا فریادرسی در این کشور نیست؟
تا حالا کجا بودی؟؟؟
قالیباف در مورد حمایت از تولید داخل،نظری نداشتند؟؟؟
جالبه نظرات این قسمت همه سانسور شده
واقعا یک نفر از مسوولین پاسخگو نیستند. آقای رئیس جمهور مردم با هزار امید و آرزو به شما رای دادن. اینجوری تورم رو کنترل میکنید. تکلیف ما که نه رانت خواریم و نه دزد و نه وابسته و..... چیست؟ آیا راهی جز فرار از این کشور هست. این تورم افسارگسیخته نتیجه به کفایتی وزرا و مدیران شماست
واقعا متاسفم برای صنعت خوردرو سازی کشورم و برای مدیران نالایق آن
چند میلیون ایرانی در خارج از کشور مشغول کار هستند که با درامد خود می‌توانند حداقل برای خانواده های خود خودرو وارد کنند. دولت باید ضوابط فنی ورود خودروها را مشخص کند .مثلا اینکه خودروها خدمات پس از فروش داشته‌باشند. مثل ماشینهای ژاپنی که تقریبا همگی در ایران نمایندگی دارند .به این ترتیب اصلا فشار ارزی به دولت وارد نمی‌شود.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل