بازدید 8108

پسرها می گویندچرا وقتمان را در دانشگاه تلف کنیم؟ً!

براساس آمار منتشرشده، تعداد متقاضیان شرکت در کنکور امسال نسبت به سال قبل، 10درصد افزایش را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۱۱۱۵۳۴۰
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸ 24 April 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه همشهری، نکته قابل توجه در اعلام جزئیات کنکور امسال، نسبت داوطلبان زن و مرد است. امسال بیش از یک‌میلیون و ۴۸۹ هزار نفر برای کنکور اقدام کرده‌اند که از این تعداد ۶۱ درصد زن و ٣٩درصد مرد هستند.

در سال گذشته هم تعداد زنان بیش از مردان بود. براساس اعلام سازمان سنجش در سال ۱۴۰۰، تعداد زنان داوطلب کنکور، ۵۹.۵۵ درصد و سهم مردان ۴۰.۴۵ درصد بود. در سال ۹۹ هم وضعیت به همین شکل بود و دانشجویان زن، ۵۳ درصد قبولی‌ها را به‌خود اختصاص دادند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد کاهش متقاضیان مرد برای ورود به دانشگاه، روندی است که از چند سال پیش آغاز شده و به‌گفته کارشناسان آموزشی ادامه‌دار خواهد بود. نبود بازار کار متناسب با رشته‌های دانشگاهی، درآمد‌های پایین و انتظارات جامعه از مردان برای تامین معیشت، منجر به ورود زودهنگام آن‌ها به بازار کار در رشته‌های درآمدزا شده است.

پیش‌بینی وضعیت فعلی از ۱۱ سال پیش

محمد مهدی‌نژادنوری، معاون پژوهشی اسبق وزارت علوم می‌گوید: تغییر در نسبت ورودی دختران و پسران به دانشگاه، از اوایل دهه ۹۰ شروع شده است.

او در توضیح بیشتر می‌گوید: «ما از سال ۹۰ منحنی که اکنون شاهد آن هستیم را تخمین زده بودیم. آن زمان نسبت داوطلبان زن و مرد، ۵۰ بود، نسبت رشته‌های علوم انسانی به سایر رشته‌ها هم ۶۰ به ۴۰ بود و اغلب دختران تمایل به تحصیل در این رشته‌ها داشتند. به‌تدریج تعداد داوطلبان زن بالا رفت و حالا به این میزان رسیده است.»

او ادامه می‌دهد: «بررسی‌های ما نشان داده بسیاری از زنانی که وارد دانشگاه می‌شوند، جذب بازار کار نمی‌شوند؛ یعنی خودشان تمایلی به این کار ندارند. فرض کنید از همین ۶۱ درصدی که داوطلب کنکور هستند، بخش قابل‌توجهی پس از فارغ‌التحصیلی، جویای کار نیستند. اغلب آن‌ها به‌دلیل سبک زندگی و به‌دلیل فراغتی که دارند، به ادامه تحصیل می‌پردازند. به هر حال تحصیل، منجر به منزلت اجتماعی و افزایش اعتماد به نفس می‌شود. شاید از این داوطلبان، تنها ۳۰ درصدشان، دنبال شغل متناسب با رشته‌هایشان هستند. اما از ۳۹ درصد داوطلب مرد، پس از قبولی در کنکور و فارغ‌التحصیلی، همه جویای کارند؛ حتی در رشته‌های غیرمرتبط.»

او یکی از دلایل اصلی کاهش تعداد داوطلبان مرد برای ورود به دانشگاه را مسائل اقتصادی می‌داند: «در جامعه ما همه از مردان انتظار سرپرستی خانواده و تامین معیشت دارند. زمانی که یک مرد می‌بیند که در وضعیت فعلی، باید درآمد بیشتری داشته باشد، دیگر ۴ سال وقت خود را در دانشگاه نمی‌گذراند که در نهایت هم مشخص نشود می‌تواند در همان رشته کار کند یا خیر. به همین دلیل از همان ابتدا مسیرش را تغییر می‌دهد. هم‌اکنون اگر یک نفر در بازار کار کند، بیشتر می‌تواند درآمد داشته باشد تا اینکه برود در جایی کارمندی کند. آنچه مشاهده می‌شود کم شدن رغبت افراد برای ادامه تحصیل است.» به‌گفته این مدرس دانشگاه، این مسئله برای زنان کمتر مصداق پیدا می‌کند؛ چراکه به همان دلایل، کمتر از زنان انتظار می‌رود معیشت خانواده را برعهده بگیرند یا حتی درآمدی داشته باشند. معمولا زنان به‌دلیل علاقه شخصی یا مستقل شدن، تمایل به کارکردن دارند. البته که نباید فراموش کرد، نظام آموزش عالی هم کیفیت نامناسبی دارد و افراد عملا با پایان تحصیلات، آموخته خاصی ندارند؛ مگر در رشته‌های مهندسی و پزشکی و....

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۱۷
4 سال در دانشگاه هدر میدن
2 سال سربازی
جمعا 6 سال از بهترین روزهای جوانی
خدا شکر پس لازم نیست دانشکاه ها عین پارک ها تفکیک بشوند...خودشون تا سال دیگر خود به خود تک جنسی میشود
این هم از "طراحی های دشمن" است لابد !!!!
وقتی با موتور و در پیک موتور یا یا اسنپ می شود بیشتر از مهندس درآمد داشت . وقتی بقیه شغل ها بصورت روزانه و یا در سر ماه حقوق خود را میگیرند ولی مهندس با تاخیر 2 تا 3 ماه و یا شاید هم بیشتر حقوقش را میگیرد و تازه با مسئولیت ها و توقعات سنگین در کارفرمایان . چرا باید خانواده ها سالی 30 تا 50 میلیون شهریه مدارس غیر انتفاعی بدهند و بعد کنکور و بعد حداقل 4 سال درس و بعد 2 سال سربازی ؟؟!!! آخرش چی؟
کل عمرمو گذاشتم درس خوندم سال 91 از دانشگاه اصفهان ارشد گرفتم و نفر اولی بودم که در رشته خودم در دانشگاه اصفهان قبول شدم و تا سال 91 بالاترین نمره پایان نامه دانشجویان ارشد و دکتری رشته خودمو کسب کردم و............. و الان دارم مسافرکشی میکنم فقط به دلیل نداشتن پارتی. مرگ بر آمریکا
مدرک و مدرک گرایی بلای جان بازار کار، کارفرماها و کارجویان شده است. در خیلی از موارد تخصص و کارآمدی لزوما با تحصیلات دانشگاهی کسب نمی شود.
ای کاش خیلی زودتره می فهمیدم دانشگاه رفتن در این سرزمین تنها یک انتخاب جانبی کم تاثیر در زندگیم است و هیچ ارتباط معنی داری با کیفیت زندگی، درآمد ، رفاه ، عدالت، شغل ، سلامت جامعه و ... نداره.

شاید 30 سال پیش به تخصص نیاز بود اما الان می بینم کارها را می توان تجربی یاد گرفت و انجام داد و درآمد قابل توجهی داشت.

غالب مرفهین در کشور را قشر پولدار با مدرک سیکل یا پنجم دبستان تشکیل می ده که بعدها مدرک دکترایشان را هم بلطایف الحیلی تهیه کردن.
اتفاقاًدرست میگوئید متاسفانه درسالهای اخیردوگروه بیشتر بدانشگاه میروندیکی نخبگان وباهوشان که دنبال مدرکی هستند
که بدرددانشگاهای خارج ازکشوربخوردچون اکثراًقصدمهاجرت دارندونمیخواهندمثل بعضی گروه هاچون اقلیتها وامثالهم باتحقیر مهاجرت کنندومیخواهندوقتی رفتندبلافاصله دانشگاه وبورس تحصیلی دریافت کنندکه این سرمایگان مملکت بجای خدمت دروطن درغربت خدمت میکنند گروه دوم که دانشگاه میروند چون کاردیگری نمیتوانند انجام دهنددانشگاه میروندکه بلکه مدرکی بگیرندکاری آبرومندپیداکنندوسربارجامعه نباشند ولی جوانهائیکه دنبال کسب درآمدهستندمعمولاًسراغ کسب وکارونیزمشاغلی میرونددرآمدسازچون ساخت وسازدرشهرهای کوچکترکه نیازی به سرمایه زیادندارددرهرحال ازمیان تمام گروه
جوانان متاسفانه مامیزبان خوبی برای سرمایه های کشورمان یعنی نخبگان نبودیم واکنون هم نیستیم ومدیرانمان هم کمتر
فکراینده کشورمانند
چشم مان روشن ، حقا جای تاسف است.
من به عنوان یک مهندس با26 سال سابقه .اگه فکر امروز داشتم دانشگاه نمی رفتم . نه مفید بودم نه تونستم کاری بکنم که باب دلم باشد کارمند بی اختیار شدیم .اگه دنبال کاسبی رفته بودم مطمئنا موفق بودم
خوب وقتشان تلف نکنند. اگر فکر ميکنند در دنياي کنوني با خرده سواد ها جايي براي کار و زندگي هست، بسم الله.
اینم آخر عاقبت درس و دانشگاه
تحصیل بدون پشتوانه کاری در آینده اشتباه محض است. مطالب گفته شده در دانشگاه نه به درد زندگی می خوره نه موجب اشتغال میشه.
بهتره که وقت رو صرف کارهای دیگر کرد! دختر و پسر هم نداره!
یه زمانی پسرها برای فرار از سربازی می رفتن دانشگاه. الان این موضوع اهمیت چندانی نداره!
کسانی که دانشگاه نرفتند چندین برابر فردی که دانشگاه رفته درآمد دارند!
راست ميگن‏.بنده به عنوان يك پسر دو تا مهندسي در رشته كشاورزي و كامپيوتر دارم و فوق ليسانس در رشته مديريت ولي الان با داشتن پست مديريتي حقوق من بعد از 10 سال كار تو اداره از آبدارچي اداره كمتره.چون ايشون داراي بند پ هستن و بنده فاقد اين بند.اگر عمرمو جاي دانشگاه تو بازار گذاشته بودم الان خيلي جلوتر بودم.
دستفروشی درامدش بیشتره از دکتر و مهندس
میریم بیرون دانشگاه تلف می کنیم !
جناب میخوان کنکور بدن سربازی نمی‌ذاره .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی