بازدید 5298
۹

از جداسازی پارک‌ها برای محدودیت نمی‌توان استقبال کرد

یک وکیل دادگستری در واکنش به اختصاص فضایی به زنان در ۳۵۲ پارک در شهر تهران گفت: اگر جداسازی زنان در پارک‌ها با ایجاد امکانات بیشتر برای زنان و کودکانشان همراه باشد باید آن را عادی و حتی خوب تلقی کنیم اما اگر این جداسازی زمینه‌ای برای ایجاد محدودیت است نمی‌توان از آن استقبال کرد.
کد خبر: ۱۱۱۳۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۵ 16 April 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، حدود یک هفته پیش ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد پل بوستان آفرینش در شهر بجنورد با دیواری بلند به دو بخش زنانه و مردانه تقسیم شده است. شهردار بجنورد و یکی از اعضای شورای شهر آن در توضیح این اقدام گفته‌اند که اساسا این پارک تبدیل به پارک بانوان شده و دیواری که در آن کشیده شده در راستای ایجاد حصار برای عملی کردن بوستان بانوان بوده است.

پس از انتشار این خبر، اخباری از تفکیک جنسیتی پارک‌ها در تهران نیز به گوش رسید. اخباری که حجت‌الاسلام سید محمد آقامیری عضو شورای شهر تهران آن‌ها را شایعه خواند و گفت که قرار است در ۳۵۲ بوستان و در قسمت کوچکی فضای مناسبی برای مادران و کودکان در نظر گرفته شود تا مادران با حجاب راحت‌تر به بازی با کودکان خود بپردازند.

این عضو شورای شهر تهران هم‌چنین با بیان این‌که تهران بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ پارک در ۲۲ منطقه دارد که تنها در ۳۵۲ پارک و در گوشه‌ای از آن فضای مادر و کودک ایجاد خواهد شد از پیش‌بینی لوازم بازی کودک در فضاهای مختص بانوان و در نظر گرفتن نگهبان برای این مکان‌ها شد.

ناصر امانی عضو دیگر شورای شهر تهران نیز زنانه شدن بخشی از پارک‌ها را طرح علی‌رضا زاکانی شهردار تهران عنوان کرد و گفت نظر وی این است که در هر محله‌ای از شهر تهران، بخشی از فضای یکی از پارک‌ها را به شکلی تغییر کاربری دهند که نیاز مادران و کودکانی که به پارک می‌آیند برآورده شود.

در همین رابطه، فریده غیرت وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان گفت:‌ ایجاد هرگونه امکانات رفاهی در هر زمینه‌ای مفید است و باید از آن استقبال شود. اگر جداسازی زنان در پارک‌ها با ایجاد امکانات بیشتر برای زنان و کودکانشان همراه باشد باید آن را عادی و حتی خوب تلقی کنیم اما اگر این جداسازی زمینه‌ای برای ایجاد محدودیت است نمی‌توان از آن استقبال کرد. با کمال تاسف، در سال‌های اخیر نوعی ایجاد ممانعت و محدودیت در اقدامات انجام شده دیده‌ایم یعنی قصد داشتند ایجاد محدودیت را نوعی جداسازی تلقی کنند که باید گفت اگر اقدام اخیر شهرداری‌ها برای اختصاص دادن فضایی مختص بانوان نیز از این جنس اقدامات باشد پذیرفتنی نیست ولی اگر تخصیص این فضاها امکانات بیشتر برای مادران و به طور کلی بانوان را به دنبال داشته باشد اشکالی ندارد و باید آن را پذیرفت. به طور کلی نگاه منفی به ارتباط زن و مرد درست نیست و ارتباط زنان و مردان را باید در جهت و بسترهای مناسب ایجاد کرد و دلیلی ندارد که ما محدودیتی در ارتباط زن و مرد ایجاد کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا جداسازی زنان و مردان می‌تواند باعث افزایش امنیت برای زنان شود؟ نیز گفت: تحقق این امر بستگی به نیت و قصد طراحان این برنامه دارد. ممکن است اجرای این طرح باعث ایجاد محدودیت‌های پیاپی شود که در این صورت درست نیست. کسانی که پیشنهاددهنده و اجراکننده چنین طرحی هستند باید جوانب مختلف آن را بسنجند و ببینند آیا این طرح امنیت برای زنان را به دنبال دارد یا نه. جداسازی زنان و مردان همان‌طور که ما قبلا نیز دیده‌ایم آن‌چنان نمی‌تواند باعث ایجاد امنیت شود. زن و مرد دو مخلوق خدا هستند که تکالیف و وظایف مختص به خودشان را دارند و دلیلی ندارد که ما از روابط این دو جنس انقدر واهمه داشته باشیم. خشونتی هم اگر اتفاق میوفتد ناشی از امتیاز ویژه‌ای است که به یک قشر داده می‌شود و محدودیتی است که به قشر دیگر تحمیل می‌شود

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۹
یکی می مرد ز درد بی نوایی یکی می گفت خربزه میخواهی حکایت هزینه کردن مبالغی ( حالا نمگیم هنگفت ) برای چیزی که هیچ توجیهی جز تمسخر نداره و عنقریب هم جمع آوری میشه هست . عوض این هزینه کردنها به داد معیشت مردم برسید
دیوارکشی در پارک ها محصول ذهن های زنگ زده و بیمار هست.
ذهن های مریضی که معتقده مردم به ویژه مردها به هیچ چیز جز هوای نفسانی و شهوانی توجه ندارن.
وقتی پارک مادر و کودک ایجاد میکنید فکر نمی کنید پدر خانواده چه کند؟ خانواده کوچکترین و مهمترین نهاد اجتماعی است که انسجام آن باید حفظ شود شاید خانواده ای دوست داشته باشند در تفریحات بعد از یک هفته کاری و تحصیلی در کنار هم باشند .بعد خودتان اعتراض می کنید چرا ازدواج کم و طلاق زیاد شده!! پارک یک مکان تفریحی عمومی است نمیتوان آنرا تفکیک جنسیتی کرد. واقعا چرا این همه هزینه اضافه به مردم تحمیل می کنید؟ بگذارید مردم ایران مانند بقیه کشورها زندگی عادی بکنند! نخواهیم الگو باشیم چه باید کنیم؟!
لطفا به این نکته نیز دقت شود که برای هزینه چند ده میلیارد تومانی این حصار کشی ها چه کسی باید پاسخگو باشد و با چه شرکت هایی قرار داد منعقد شده است.
خوب جوون‌ها دیگه پارک نمی رن ، از این به بعد می‌رن وسط بیابون.همه جا رو که نمیشه دیوار کشید .
به نظر من كه طرح بسيار خوبي است در كشور افغانستان اين طرح اجرا شده و همه مردم راضي بوده اند .
همه کارهای مسئولین بدون پشتوانه علمی و تحقیقی هست و فقط سلیقه ای و احساساتی برخورد میکنند مثل تبلیغات گسترده برای فرزند کمتر زندگی بهتر و ندادن شناسنامه یا امکانات به فرزند سوم به بعد و... بعد دچار پیری جمعیت شدیم آمدن گفتن فرزندآوری خوبه!!!
حالا هم پارک ها رو جدا کنین بعد ببنید آمار همجنس‌بازی و بیماریهای جنسی و روانی و طلاق چطور خواهد شد. قشنگ کانون خانواده رو هدف گرفتند. خداقوت
هر چقدر جدا سازی بیشتر بشه مردم برای در کنار هم بودن حریص تر می شوند
از بدو خلقت بشر زن و مرد در کنار هم زندگی کرده اند
تمام انسانهای کرده زمین را زنها به دنیا آورده و پرورده اند
چرا موضوع حضور و وجود و بو و مو و کلیه تحرکات زنان برای جامعه ما تبدیل به بحران شده ؟
چرا از تجربه دیگر کشورها استفاده نمی کنید ؟
هزینه تجاوز و تعرض را بالا ببرید تا جامعه امن بشه
اینکه جنس نر را موجودی بی کنترل و گرفتار غرایز حیوانی و موجود ماده را طعمه تصور کنید که برای خورده نشدن باید پوشانده و محدود و خارج از دسترس باشه شد کار ؟؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
..هموطن عزیز شما اگر خانم هم هستی حتما پدروبرادر هم دارید جای تاسف دارد واژه توهین آمیز جنس نر
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست