بازدید 15677
حاشیه‌هایی که ابعاد وسیع تری خواهند یافت

وزارت بهداشت به رغم میل باطنی، مجبور به ترخیص چند میلیون واکسن وارداتی شد!

صحبت درباره چندین میلیون دوز واکسنی بود که از مبادی مختلف در جهان به کشورمان ارسال شده و باید به روال همیشه به شیوه حمل یکسره و با ترک تشریفات زمان‌بر گمرکی، ترخیص و به سردخانه‌ها و انبار‌های سازمان غذا و دارو منتقل شده و در فرایند بررسی، برچسب گذاری و توزیع در کشور قرار گیرند، اما از آنجایی که وزارت بهداشت، کاری برای ترخیص و تحویل شان نکرده بود، روانه انبار‌های عمومی فرودگاه شدند...
کد خبر: ۱۱۱۳۸۹۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۹ 15 April 2022
تابناک اجتماعی
در روز‌هایی که موج ششم کرونا در کشورمان مهار شده و آمار‌ها حکایت از روندی تثبیت شده دارند، واردات واکسن به کشورمان به معضلی تبدیل شده که ظاهرا وزارت بهداشت در حل آن ناتوان است!

به گزارش «تابناک»؛ در شبانه روز اخیر و در شرایطی که برای سومین روز متوالی شمار جان باختگان کرونایی در عدد ۳۳ تن ثابت مانده است، در ۲۴ استان کشورمان مرگ و میر صفر و یک تن بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ به ثبت رسیده و تنها ۲۹ هزار و ۲۳۸ واکسن تزریق شده است. اعداد و ارقامی که به شدت قابل تامل به نظر می‌رسند.

بر اساس این آمارها، هم موج ششم کرونا در کشورمان مهار شده، هم کرونا به حیاتش ادامه می‌دهد و هم استقبال از تزریق واکسن به نازل ترین میزان خود رسیده است؛ اتفاقی که می‌تواند مقدمه شکل گیری موج تازه‌ای از بیماری در آینده نه چندان دور باشد و بار دیگر اوضاع نامطلوبی را رقم بزند که تنها راه پیشگیری از آن، تزریق واکسن و به طور ویژه، تزریق دوز سوم واکسن خواهد بود.

این مهم زمانی بهتر خودنمایی می‌کند که بدانیم از حدود ۷۰ میلیون واجد شرایط تزریق واکسن در کشورمان، تا کنون تنها ۶۴ میلیون تن دوز اول واکسن را تزریق کرده اند، مجموع افرادی که دو دوز واکسن را تزریق کرده اند به ۵۷ میلیون تن رسیده و متاسفانه کمتر از ۲۷ میلیون تن دوز سوم واکسن را هم تزریق کرده اند. اعدادی که نشان می‌دهد جمعیت بزرگی از هموطنان مان هنوز به اهمیت تزریق واکسن و دوز سوم آن پی نبرده‌اند.
 
آمار واردات واکسن به کشورمان به تفکیک ماه
آمار واردات واکسن به کشورمان به تفکیک ماه

گزاره‌ای که اگر چند ماه قبل بود، ممکن بود به کمبود واکسن مرتبط شود، اما اکنون میزان واکسن در کشورمان آنقدر زیاد است که می‌بینیم به بحرانی خاص برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان تبدیل شده که گهگاه، حواشی‌ هم به دنبال دارد؛ درست مثل اتفاقی که دیروز رقم خورد و واکنش عجیب متولیان بهداشت و درمان را به دنبال داشت.

ماجرا از آنجایی آغاز شد که خبر رسید چندین محموله واکسن وارداتی به کشورمان در انبار‌های فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) در تهران دپو شده و وزارت بهداشت برای ترخیص آن‌ها اقدام نمی‌کند! خبری تامل برانگیز که واکنش اولیه وزارت بهداشت به آن، به نوعی انکار ماجرا و طرح برخی بهانه‌های واهی از جمله ضرورت بررسی اصالت واکسن‌های وارداتی بود.

صحبت درباره چندین میلیون دوز واکسنی بود که از مبادی مختلف در جهان به کشورمان ارسال شده اند و می‌بایست به روال همیشه به شیوه حمل یکسره و با ترک تشریفات زمان‌بر گمرکی، ترخیص شده، به سردخانه‌ها و انبار‌های سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت منتقل شده و در فرایند بررسی، برچسب گذاری و توزیع در کشور قرار گیرند، اما از آنجایی که وزارت بهداشت اقدامی برای ترخیص و تحویل شان نکرده بود، روانه انبار‌های عمومی فرودگاه شدند تا در سردخانه آنجا دپو شوند.

اطلاعاتی که خیلی زود مهر تایید خورد و علی سلیمانی، مدیرکل گمرک فرودگاه امام در گفتگو با «تابناک» یادآوری کرد که وی و همکارانش آمادگی دارند تا به مانند همیشه، به محض ورود واکسن به کشور، طی مدت زمان ۱۵ دقیقه تشریفات گمرکی را پای پرواز به انجام رسانده و محموله‌های دریافتی را در اختیار مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان قرار داده و ترخیص نمایند.
 
وزارت بهداشت به رغم میل باطنی مجبور به ترخیص چند میلیون واکسن وارداتی شد

تاکید این مقام گمرکی به انجام همه فرایند‌های قانونی و گمرکی در ۱۵ دقیقه، بر شدت ابهامات در این خصوص افزود، اما وزات بهداشت ترجیح داد به جای پاسخ گویی به این ابهامات، بر آن‌ها بیفزاید، به این صورت که گفت و گویی با سید حسین صفوی، رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی منتشر کرد که در آن تاکید شده بود که ترخیص نشدن فوری واکسن‌های وارداتی اتفاق جدیدی نیست و این واکسن‌ها حتما باید از نظر کیفیت و اصالت، تایید شوند!

تاکید این مقام مسئول به طی کردن فرایند کیفی و اصالت واکسن‌های وارداتی از این رو عجیب به نظر می‌رسید که پیشتر نزدیک ۱۰۰ محموله انواع واکسن از نقاط مختلف جهان به کشورمان وارد شده که همه به صورت حمل یکسره از گمرک فرودگاه ترخیص شده و در انبار‌های وزارت بهداشت روند بررسی اصالت و کیفیت آن‌ها طی شده است. محموله‌هایی که می‌بایست در شرایطی خاص (از جمله دمای منفی) نگهداری شوند و از این رو، مجوز حمل یکسره آن‌ها صادر می‌شود.

این در حالی است که محموله‌های وارداتی اخیر، به دلیل عدم مراجعه مسئولان وزارت بهداشت برای ترخیص، به تشخیص گمرک به سردخانه‌های انبار‌های عمومی واقع در فرودگاه منتقل شده و اگر این تدابیر اتخاذ نشده بود، حالا شاهد رقم خوردن فاجعه‌ای بزرگ می‌بودیم که چه بسا ابعاد حقوقی هم می‌یافت. فاجعه تخریب قریب به ۴ میلیون دوز واکسن!

درباره ۴ محموله واکسن وارداتی به کشورمان سخن می‌گوییم که به گفته سلیمانی، مدیرکل گمرک فرودگاه حضرت امام (ره)، ۲ میلیون و ۸۳۰ هزار و ۴۰۰ دوز از آن‌ها در نوزدهم فروردین ماه از بلغارستان به ایران رسیده، ۲۸۸ هزار دوز دیگرش در ۲۲ ماه جاری از کرواسی و از فرودگاهی در آلمان به ایران ارسال شده و دو مجموله ۳۵۰ هزار دوزی دیگر از آن‌ها طی دیروز و امروز از ژاپن به کشورمان رسیده است. مجموع ۳ میلیون و ۸۱۸ هزار و ۴۰۰ دوز واکسن وارداتی.
 
در اهمیت ترخیص فوری واکسن‌ و انتقال آن به سردخانه‌های ویژه همین بس که روی بارنامه‌ها نیز قید می‌شود که فرایند انتقال و جابجایی آن می‌بایست فوری و بدون تاخیر به انجام برسد!
در اهمیت ترخیص فوری واکسن‌ و انتقال آن به سردخانه‌های ویژه همین بس که روی بارنامه‌ها نیز قید می‌شود که فرایند انتقال و جابجایی آن می‌بایست فوری و بدون تاخیر به انجام برسد!

واکسن‌هایی که همه از نوع آسترازنکا-آکسفورد و تولید شده در خطوط مختلف این کشور هستند و در حالی ترخیص نشدند که در بسیاری از پایگاه‌های واکسیناسیون در کشورمان، این نوع خاص از واکسن نایاب و کمیاب است. نکته‌ای که بر ابهامات در این خصوص می‌افزاید، اما ماجرا زمانی مبهم‌تر و سوال برانگیزتر می‌شود که بدانیم برخی از این واکسن‌های وارداتی مدت زیادی از تاریخ اعتبار درج شده رویشان نمانده و در صورت عدم استفاده، منقضی خواهند شد!

نکته‌ای که وزارت بهداشت با علم به آن از ترخیص بموقع این واکسن‌ها خودداری کرده است. ماجرایی که با رسانه‌ای شدن آن در ساعات اخیر، فرجامش تغییر کرد و حالا خبر می‌رسد که همه واکسن‌های دپو شده در فرودگاه طی امروز ترخیص و به انبار‌های وزارت بهداشت منتقل شدند. این را سلیمانی، مدیرکل گمرک فرودگاه در گفتگو با خبرنگار تابناک بیان و ابراز امیدواری کرد که محموله‌های آتی واکسن به مانند قبل، به صورت حمل یکسره ترخیص شوند و نیازی به ارسال آن‌ها به سردخانه‌های انبار‌های فرودگاه نباشد.

ماجرایی قابل تامل که احتمالا ریشه در عدم استقبال عمومی در کشورمان از تزریق واکسن دارد و وزارت بهداشت را مجاب کرده که حتی المقدور از دریافت واکسن‌های جدید گریز کند، چون احتمالا پی برده ترخیص نکردن واکسن بسیار ساده‌تر از مجاب کردن مردم به تزریق واکسن و مصرف آن است! واکسن‌هایی که احتمالا به زودی تاریخ انقضای مقادیری از آن‌ها تمام می‌شود و در نتیجه، وزارت بهداشت بابت قصور در عدم ترغیب و تشویق مردم به تزریق واکسن، با حاشیه‌هایی مواجه خواهد شد!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۸
قضیه خیلی ساده است.آقایان میخواهندمردم را مجبوربه تزریق واکسنهای ابداعی خودشان بکنند.سازمان بهداشت جهانی که دراصل برای کمک به کشورهای بیچاره درست شده وداروهایی با حداقل استاندارد را تایید میکند (مثل بهارات هندی) هیچکدام از 6-7 واکسن ابداعی حضرات را تایید نکرده وطبیعتا مردم هم اعنمادی به واکسنهای اختراعی اینها ندارند و کاهش شدید واکسیناسیون درهفته های اخیر موید این است. واقعا خیلی زوردارد که واکسن استرازنکای موردتایید اروپا را ازمردم دریغ کنند (ولو به قیمت دورریختنش) و بگویند باید واکسن ایرانی برکت ونور وفخری و....بزنید.
از اواخرسال 97 که سعید نمکی وسپس نایب برحقش عین الله خان وزیربهداشت شدند باید نام وزارت بهداشت به وزارت تجارت دارو با طعم ایدئولوژی تغییر می یافت.
باز بگید واردات واکسن از افتخارات و اقدامات دولت رئیسی بود ، اصلا معلوم نیست که شروعش توسط دولت روحانی بوده ولی به عمر اون دولت قد نداد که ببیندش...
این مملکت چرااینجوری؟واکسن مجانی بهمون میدن،کسی پیگیرترخیص کردنش نمیشه؟واقعاقصدتون کشتارمردم بیگناه وبی پناه؟
به خاطر عدم استقبال نیست؛ چون خیلی از مسافران خارجی به دنبال آسترازنکا هستن. حتما دلیل بدتری داره.
به خاطر عدم استقبال نیست؛ چون خیلی از مسافران خارجی به دنبال آسترازنکا هستن. حتما دلیل بدتری داره.
رییس جمهور دستوری چیزی نداره بده؟
رییس جمهور دستوری چیزی نداره بده؟
مسأله اما این هست که اتفاقا تقاضا برای این واکسن هنوز وجود داره!
هنوز یادمان نرفته واکسن آب مقطری که وزیر پیشین بهداشت جلوی دوربین ها به خودش تزریق کرد ولی بعدا معلوم شد ایشون فایزر یا مدورنا زدن

و افشا کننده این واقعیت تلخ توسط قوه قضاییه ی همین جناب اژه ای تحت پیگرد قرار گرفت
خوب حق با وزارت بهداشت است.وقتی خواهان نیست وتاریخ ها هم داره منقضی میشه خوومون هم تولید داربم برای چی وارد می کنند؟؟؟؟
یعنی بی کفاینی رو معنای جدیدی بخشیدید تو همه امور .
مگه زندگی مردم میل باطنی و بیرونی داره یک دکتر فقط وظیفه ش حفظ جان مردم ،تمام
خیلی وقته منتظر آسترا هستم خدا بگم چکارتون کنه
اقا شروع کن به تزریق دوز چهارم برای کسانی که بیماری زمینه ای دارند و همچنین افراد کهنسال.. در سایر کشورهای جهان سوم نظیر پرو و شیلی هم شروع شده چه اشکالی داره...
تا الان که همه مسئولین نبود واکسن را به دلیل تحریمها میدانستند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خدا به خانواده فوتی های کرونا صبر بدهد.
شاید هم وزارت بهداشت با تولید کنندگان واکسن داخلی سر و سری داره و چون این اوخر کلی واکسن داخلی خرید کرده عمدا واردتی ها رو به انقضا میرسونه که مردم فقط یک انتخاب داشته باشند: واکسن داخلی
اقا رانت رانت رانت
کو نظارت جدی بر واردات واکسن: چه از منع در اواخر سال ۱۳۹۹ تا این در سال ۱۴۰۱؟!
تنها مورد بی ارزش جان صدها هزار تلفات هم میهنان بیگناه.

بقول قران کریم: به ای ذنب قلت؟
مملکت گل و بلبل نتیجه وزرای گل و بلبل....
واكسن هاى چينى كارايى زيادىً ندارند
نگاه به قرنطينه دو باره در شانگهاى كنيد
روند تزریق واکسن را ساده تر کنید تا تعداد بیشتری ترغیب شوند. من شخصا برای دز دوم استرازنکا حدود دو ساعت در مرکز معطل شدم تا تزریق انجام شد در حالی که شنیده‌ام در کشورهای دیگر در جای جای شهر آمبولانس هایی برای همین کار متوقف بودند و با نشان دادن کارت فورا کار تزریق انجام می‌شد.
فکر نمی کنم عدم استقبال دلیل عدم ترخیص باشد بلکه حمایت از برخی واکسن های خاص
گوش فلک رو کر کردیم که 60 نوع واکسن کرونا تولید کردیم اما 90 درصد واکسنهامون چینیه!
جون مردم که اهمیت نداشته باشه همین میشه...
اپل هم امریکایی است.
تمام محصولات برندهای سامسونگ ، ال جی ، هیوندای هم تکنولوژی های امریکایی هستند که در کره جنوبی مونتاژ می شوند.
در خود داروخانه های ایران، داروهای ساخت و یا تکنولوژی امریکایی و بریتانیایی فراوان اند.
از روز اول با تعیین این وزیر عتیقه مشخص و معلوم بود وضعیت بهداشت و درمان در کشور به چه صورتی خواهد بود این هم نمونه اش
اقای رییسی تحویل بگیر
سلام
من دو دوز استرازنکا زدم اما برای دوز سوم این واکسن در منطقه ما نیست. این واکسن ها اهدایی هستند کما اینکه بسیاری از افرادی که واکسن های دیگر زده اند خواهان تزریق استرازنکا به عنوان دوز سوم هستند که به ویژه برای مسافرت خارج از کشور سهل تر هست. به نظر میرسد همچون گذشته مافیای دارو وارد ععمل شده و می خواهند مردم را وادار به تزریق واکسن های پولی کنند!!!. نکته مهم دیگر اینکه یکی از علتهای تزریق وسیع واکسن در 6 ماه اخیر به گفته خود مسولان، تولید واکسن سینوفارم در دبی که به هاب منطقه ای تبدیل شده و مهمتر از آ انجام واکسیناسیون کشورهای دنیا در یک سال گذشته بود و چون ماذاد داشتند توانستیم سهل تر وارد کنیم.
خدای کشور ما را از دروغ برهاند . در زمان شروع کرونا معاون وزیر اقای حریرچی در اسفند 98 و بهار 99 که ماسک کم بود همش میگفت ما زدن ماسک را علمی نمیدانیم.!!!!در حالیکه از بچگی وقتی سرما میخوردیم دکتر میگفت ماسک بزنیم همین اقا چندماه بعد اومد تو برنامه خبر شبکه 2 ماسک های پارچه ای گل گلی را نشان داد و گفت خانمم از پیژامه های من دوخته!!!!! برای اینکه اعتراضی بابت کمبود ماسک نداشته باشیم رضایت دادیم به مردم مردم بخاطر انتقال گرفتن کرونا!!!! خفگی و مردن بهتر از مطالبه کردن!!! این در حالی بود که در زمان شروع کرونا همه کشورها کمبود وسایل پزشکی از جمله ماسک داشتند و ایرادی نداشت به مردم همان اول بگویند با پیژامه هایتان ماسک بدوزید!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل