بازدید 5797

عدم تمایل عربستان برای برهم زدن همکاری نفتی با روسیه

درحالی که تولیدکنندگان بزرگ نفت نظیر امارات و عربستان، تمایلی برای افزایش تولید ندارند و ریاض نمی‌خواهد با این کار خود را در مقابل مسکو قرار دهد، انتظار می‌رود، تولید نفت اوپک پلاس تغییر چندانی نداشته باشد.
کد خبر: ۱۱۱۱۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱ 29 March 2022

به گزارش فارس، رویترز به نقل از چندین منبع آگاه نزدیک به اوپک پلاس نوشت، با وجود درگیری اوکراین و درخواست‌های آمریکا و سایر مصرف کنندگان نفت برای عرضه بیشتر به بازار، اوپک پلاس احتمالا به برنامه خود برای افزایش تدریجی و ملایم تولید نفت در ماه «می» ادامه خواهد داد.

پس از افزایش قیمت نفت به بالاترین رقم از سال 2008 برابر با 139 دلار در هر بشکه، آمریکا از تولیدکنندگان نفت خواسته است تا میزان تولید خود را بالا ببرند.

اما تولیدکنندگان بزرگ نفت اوپک مانند عربستان و امارات، تمایلی به افزایش هدف تولید نشان نمی‌دهند؛ در عین حال، اوپک پلاس که شامل روسیه نیز است، به موضوع اوکراین توجهی ندارد.

این گروه، تولید خود را از ماه آگوست 2021 تاکنون، ماهانه 400 هزار بشکه در روز افزایش داده است. از ابتدای ماه می، رقم افزایش تولید، ماهانه اندکی بالاتر تعیین شده و به 432 هزار بشکه در روز رسیده است.

به گفته منابع آگاه، ریاض هر گونه افزایش عرضه نفت بیش از توافق اوپک پلاس را به حمایت بیشتر غرب از جنگ یمن و دریافت ضمانت بر سر قرارداد هسته ای ایران منوط کرده است.

هفت منبع آگاه در این گروه گفتند، اوپک پلاس به احتمال زیاد به برنامه تولید خود در ماه می نیز ادامه خواهد داد و یکی از این منابع خاطرنشان کرد عربستان تمایلی برای افزایش بیشتر ندارد که نشان می دهد ریاض نمی‌خواهد همکاری نفتی خود با روسیه را در معرض خطر قرار دهد.

وی افزود: «آنها نمی خواهند، با افزایش تولید، خود را در مقابل مسکو قرار دهد.»

یک منبع نفتی روسیه گفت روسیه انتظار ندارد اوپک پلاس برنامه تولید خود برای ماه می را افزایش دهد و «به حمایت شرکای خود در اوپک پلاس امید دارد.»

با اینکه اوپک پلاس، هر ماه میزان تولید خود را افزایش می‌دهد، اما نتوانسته به هدف تولید خود دست یابد، زیرا برخی از اعضای این گروه، برای افزایش تولید با چالش روبرو هستند.

بنا بر اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، تولید نفت اوپک پلاس در ماه فوریه ، 1.1 میلیون بشکه در روز کمتر از هدف تعیین‌ شده گروه بوده است.

روز گذشته نیز، سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات امروز گفت: بازارهای انرژی به نفت روسیه نیاز دارند.

وی که در یک رویداد صنعتی صحبت می‌کرد، گفت: اوپک پلاس باید در کنار یکدیگر بماند، تمرکز داشته باشد و اجازه ندهد، سیاست حواس گروه را پرت کند.

پس از اینکه روسیه، عملیات نظامی در اوکراین را آغاز کرد، کشورهای غربی به رهبری آمریکا و انگلیس، طیف گسترده‌ای از تحریم‌ها علیه روسیه به راه انداختند، این تحریم‌ها شامل بخش انرژی روسیه می‌شود.

آمریکا و انگلیس، نفت و گاز روسیه را تحریم کردند و اتحادیه اروپا در حال بررسی این موضوع است.

در همین راستا، نخست وزیر انگلیس سفری به امارات و عربستان داشت تا آنها به افزایش تولید متقاعد کند که با شکست مواجه شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست