بازدید 38381

نرخ دیه سال ۱۴۰۱ اعلام شد/ افزایش ۱۲۰ و ۱۶۰ میلیون تومانی دیه ماه‌های عادی و حرام +جدول مقایسه‌ای

از جمله وظایف قوه قضائیه در پایان هر سال، تعیین و ابلاغ نرخ دیه سال آتی است؛ موضوعی که هر ساله به بحث نرخ تورم و حتی مولفه‌هایی مانند نرخ شتر و گوسفند گره می‌خورد، اما این بار به دلایلی اعلام نشده، به تاخیر در تعیین نرخ دیه گره خورد تا در نهایت امروز نرخ دیه تعیین و اعلام شود.
کد خبر: ۱۱۱۱۳۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۷ 28 March 2022
تابناک اجتماعیدر حالی که بر اساس قانون، مبلغ دیه می‌بایست در پایان هر سال توسط قوه قضاییه تعیین و اعلام شود، نرخ دیه امسال امروز تعیین و اعلام شد.

به گزارش «تابناک»؛ از جمله وظایف قوه قضائیه در پایان هر سال، تعیین و ابلاغ نرخ دیه سال آتی است؛ موضوعی که هر ساله به بحث نرخ تورم و حتی مولفه‌هایی مانند نرخ شتر و گوسفند گره می‌خورد، اما این بار به دلایلی اعلام نشده، به تاخیر در تعیین نرخ دیه گره خورد تا در نهایت امروز نرخ دیه تعیین و اعلام شود.

بر اساس اعلام مرکز رسانه قوه قضاییه، به موجب ابلاغ رئیس قوه قضاییه با توجه به بررسی‌های بعمل آمده، قیمت دیه کامله در ماه‌های غیر حرام برای سال ۱۴۰۱ مبلغ ۶ میلیارد ریال، معادل ۶۰۰ میلیون تومان تعیین شد.
 
البته در این اعلامیه نرخ دیه برای ماه‌های حرام (چهار ماه ذیقعده، ذیحجه، محرم و رجب در تقویم هجری قمری) اعلام نشده است، اما از آنجایی که بر اساس قانون مجازات اسلامی، مبلغ دیه در این ماه‌ها افزایش پیدا می‌کند و یک سوم مبلغ دیه به آن افزوده می‌شود، می‌شود محاسبه کرد که دیه سال آتی در ماه‌های حرام مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

افزایشی که به نسبت افزایش نرخ دیه در سال گذشته (سال ۱۴۰۰ به نسبت سال ۱۳۹۹) کمتر است چراکه در سال گذشته نرخ دیه در ماه‌های عادی ۱۵۰ و در ماه‌های حرام ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته بود.
 
نرخ دیه سال ۱۴۰۱ اعلام شد/ افزایش ۱۲۰ و ۱۶۰ میلیون تومانی دیه ماه‌های عادی و حرام +جدول مقایسه‌ای
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۷
خوبه هر سال دیه را ببرید بالا و جیب بیمه ها را پر کنید
تبریک به بیمه ها
با این نرخ تورم تو دنیا رکورد زدیم
جالبه،یکسال حق بیمه میدیم،تصادف هم نمیکنیم،بعد که میریم بیمه نامه را تمدیدکنیم،از مبلغ سال قبل ،باید بیشتر پرداخت کنیم،میگیم چرا؟؟؟ میگن تورم سال قبل فلان قدر بوده!! پس چرا حقوق كارگرا و کارمندان را مطابق نرخ دیه جدید،حساب نمیکنید؟؟؟
نفهم ها نادانها بی شعورها همه چی بین ۲۵ تا ۱۰۰ درصد افزایش
حقوق بازنشسته فرهنگی فقط ۱۰درصد لعنت ....
واقعا ما چه بدبختی هستیم که دیه انسان‌به گاووشتر بستگی داره
شما با اینکار حق بیمه شرکتهای بیمه رو بابت بیمه شخص ثالث بالا میبرین.
اینکه هنر نیست که هر سال نرخ دیه را بالا می برید اگر توان دارید روی خود رو سازها که این ارابه های مرگ را می سازند فشار بیاورید
بــــــــــــــعـــــــــــــــــــله. به بیان دیگر حداقل 85 در صد پدران و مادران ایرانی اگر می خواهند فرزندانشان به آب و نانی برسند بهتر است خودشان را به عمد به کشتن بدهند. در مملکتی که بنیانش بر مرده پرستی بنا نهاده شده است بهتر از این نمی شود تصمیم گرفت.
بعنی جان یک انسان ۲۴ هزار دلار ارزش دارد؟!
پاسخ ها
Asd
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
جان یک انسان ایرانی ۲۴هزار دلار است! وگرنه اگر تصادف منجر به فوت در کشورهای بیگانه صورت دهد میتوانند چند صد هزار دلار از شرکتهای خودروسازی و بیمه غرامت بگیرند.
شما که همه چیز را بالای 20 درصد اضافه کردید حقوق ها را هم همینطور اضافه میکردید
هر سال دیه 30 تا 40 درصد افزایش میابد و سفره مردم 30 تا 40 درصد کوچکتر میشود.ایا میتوان امیدی به توقف این افزایش و کاهش ها داشت؟
قوه قضاییه در اول سال همه را شگفت زده کردند با این همه سخت کوشی و درایت ، سریع در همین دو روز زحمت کشیدند و قیمت ها را افزایش آنچنانی دادند. اصلا هم فکر نمی کنند که همین افزایش های دولتی باعث افزایش قیمت دیگر اقلام مصرفی و غیرمصرفی مردم می شود
خدا لعنتشون کنه .....
این بیانگر ایجاد تورم در هر سال مطابق مذهب شیعه است تا کی این روند ادامه خواهد داشت. پس چرا نرخ حقوق ها را اینقدر کم افزایش می دهندآقایان.
متاسفانه، متخصصین دین و علمای بزرگ تشیع ، که باید برای به روز امد کردن قوانین شرعی و فقهی تلاش کنند

بدلیل گرفتاری در امور سیاست و تجارت و مدیریت های اجرایی و امثالهم

هنوز نتوانستند تا برای تثبیت و مجزا کردن منطقی نرخ دیه از قیمت دینار عربستانی ، کاری کنند

و در این گذر ، این مردم و صاحبان خودرو و درگیر حوادث هستند که باید هر ساله متحمل ارقام سرسام اور نرخ بیمه بشوند
و البته شرکتهای بیمه که بسیار راصی و خوشحال هستند و درامد و سودهای فوق نجومی می کنند
علیزاده آرند، وکیل پایه یک تصادفات رانندگی( بیمه، دیه)
نرخ هردرصددیه درماه حرام سال ۱۴۰۱ هشت ملیون تومان
در ماه غیر حرام سال ۱۴۰۱، شش ملیون تومان.
دیه کامل مرد مسلمان در ماه حرام سال ۱۴۰۱ هشتصد ملیون تومان.
در ماه غیر حرام سال ۱۴۰۱ ، ششصد ملیون تومان
چنانچه تا ساعت ۲۴تاریخ بیست ونهم اسفند ۱۴۰۰، دیه سالهای قبل به حساب زیاندیده ویا دادگستری ویاصندوق تامین ، توسط شرکت بیمه ویاصندوق تامین ویا راننده مقصرو...به صورت کامل پرداخت وتادیه شده باشد پرونده بسته خواهد شد ولی چنانچه از این ساعت و تاریخ بگذرد دیه می بایست به نرخ جدید پرداخت شود.
عاقلان حوزه علمیه نمی دانند افزایش جریمه در ماه حرام برای جلوگیری از جنگ و خونریزی در این ماه ها بوده است؟ آیا قتل غیر عمد ربطی به جنگ و خونریزی دارد؟
چرا دیه مثل مهریه محدود نمی شود واگر کسانی به عمد ویا سهو دچار خطابی بشون که نیاز به دیه داشته باشد ،با توجه به سطح پائین درامدی وفقر حاکم چگونه باید انرا تامین کنند وایا این سبب افزایش زندانیها نخواهد شد .اول باید درامد مزدم را افزایش داد بعد دیه را یا باید انرا در حد قدرت پرداخت مردم تنظیم نمود واز روی معده تعیت نکرد ،؟؟؟؟؟؟؟؟؟
به کجاداریم می ریم ما! ظرف 22 سال 100 برابر شده چه خبره عزیزجان!
سلام.با نرخ سود بانکی برای 600 میلیون حدود 10 میلیون سود می دهند. یعنی اگر کسی ماهی 10 میلیون درآمد نداشته باشه، مرده اش بهتر از زنده اش است
چرا سال شروع نشده همه چی باید گرون بشه
وقتی عمدی در کار نیست، پس قصد شکستن حرمت ماه حرام نبوده، پس چرا دیه بیشتر هست؟؟؟
بعبارت دیگه قیمت جان ایرانیان به نرخ دلار ازاد میشه ۲۳ هزار دلار ناقابل !
دیه براساس دین اسلام وقران تعین نشده دیه براساس تصمیمات ٤١ ساله تعین شده این ٦٠٠ میلیون پول ٢٠ نفر شتر است .
تنهاچیزی که تواین کشورعقب افتاده ارزانه فقط آدمه .ازیه ماشینم ارزونتره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست