بازدید 5099
۳

هشدار‌های نماینده دامغان درباره کم آبی

نماینده مردم دامغان در مجلس از رسیدن میزان رسوب سد شهید شاهچراغی دامغان به چهار میلیون متر مکعب خبر داد و گفت که هر ساله حجم آب در دامغان ۵۰ متر کاهش پیدا می‌کند.
کد خبر: ۱۱۱۰۵۹۱
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۲ 22 March 2022
به گزارش «تابناک»، علی اکبر علیزاده برمی در گفتگو با ایسنا درباره وضعیت آب شهرستان دامغان گفت: حیات آبی شهرستان دامغان وابسته به سد شهید شاهچراغی این شهرستان است. متأسفانه بخش‌های بالادست سد شهید شاهچراغی به‌گونه خوبی ساخته نشده است. نتیجه این است که با باران فراوان، رسوبات زیادی وارد سد شده است. ۴ میلیون از ۲۰ میلیون متر مکعب ظرفیت این سد، فقط رسوب است. اگر رسوب‌زدایی صورت نگیرد، هزینه زیادی به مردم و مسئولان تحمیل خواهد شد.

نماینده مردم دامغان در مجلس یازدهم از وزارت نیرو خواست تا هر چه سریع‌تر عملیات‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری را به‌سرعت انجام دهد تا رسوب بیشتر وارد سد نشود.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس یازدهم گفت: وزارت نیرو موظف است که با عملیات علاج‌بخشی از سد رسوب‌زدایی کرده و تجهیزات تخریب شده را احیا کنند. نام این عملیات علاج‌بخشی است. در سفر اخیر ریاست جمهوری به استان عملیات علاج‌بخشی جزء مصوباتی بود که وزارت نیرو موظف است که هر چه سریع‌تر فعالیت را آغاز کند.

اگر بارندگی در سال ۱۴۰۱ زیاد نباشد، مردم دامغان سال سختی خواهند داشت
علیزاده برمی درباره حجم آب سد شهید شاهچراغی دامغان گفت: در سال ۱۴۰۰ مشکلی نداشتیم، اما اکنون با ۴ میلیون متر مکعب رسوب مواجه هستیم. کل آب سد ۸ میلیون متر مکعب است. اگر در سال آینده بارندگی‌ها کمک حال نباشد، مردم دامغان در سال ۱۴۰۱ سال سختی خواهند داشت.

بسیاری از روستا‌های کم‌آب دامغان به مناطق غیرمسکونی بدل شدند
نماینده مردم دامغان با اشاره به تبعات اجتماعی کم‌آبی اظهار کرد: بسیاری از روستا‌های کم آب دامغان این روز‌ها به مناطق غیرمسکونی تبدیل شده‌اند. بحران کشاورزی و دام‌پروری هم از دیگر مشکلات آبی احتمالی است. دامغان منطقه وسیعی است؛ بنابراین عملیات آبخیزداری مهم‌ترین عملیاتی است که باید در مناطق کویری اجرایی شود. بی‌شمار چاه در این مناطق وجود دارد که متأسفانه حجم بارش‌ها نمی‌تواند حجم آب برداشتی را جبران کند. طبیعتا همیشه تراز منفی آب داریم.

در دامغان هر ساله حجم آب ۵۰ متر کم می‌شود
علیزاده با بیان اینکه حجم آب در دامغان هر ساله ۵۰ متر پایین می‌رود، گفت: اگر خدایی ناکرده، حجم آب بیش از پیش کم شود، بیابان‌ها افزایش پیدا کرده و فرونشست زمین اتفاق خواهد افتاد. باید تا آنجا که می‌توانیم آب را به زیرزمین نفوذ داده و مخازن زیرزمینی را تکمیل کنیم. برای این کار باید سراغ الگوی کشت رویم؛ یعنی با مصرف حداقل مصرف آب بالاترین میران برداشت و گیفیت را داشته باشیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
آقای نماینده به کی هشدار میدی حکایت اون اتوبوسه یک مسافر میره به راننده میگه برای کی رانندگی میکنی راننده میگه برای مسافرا اون شخص میخنده و میگه مسافرا که همه خوابند تنها عکس العمل مسوولین گران کردن آب است بیش از این نه کاری میکنند و نه عقلشان میرسد
بازم به اسم تولید کشاورزی چاه عمیق حفر کنید
به درک
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست