بازدید 5980

سنگر کتاب‌ علیه بمب در اوکراین

در دوران شیوع کرونا، مردم اوکراین به سراغ خرید کتاب رفتند، اما حالا زمانی برای مطالعه این کتاب‌ها وجود ندارد؛ با این حال مردم اوکراین با روش دیگری از این کتاب‌ها استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۰۹۰۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴ 11 March 2022

 

به گزارش تابناک و به نقل از گاردین، مدت کمی پیش از حمله روسیه به اوکراین، همه‌گیری کرونا پیشرفت فرهنگی غیرمنتظره‌ای را در اوکراین به وجود آورد. اوکراین یکی از پایین‌ترین آمار واکسیناسیون در جهان را داشت و «موسسه کتاب اوکراین» که یک آژانس دولتی نسبتا نوپا است پیشنهاد جدیدی را مطرح کرد که بر اساس آن به ازای دریافت واکسن کرونا کوپن‌های فرهنگی به افراد اهدا می‌شد. هر یک از این کوپن‌ها ۱۰۰۰ گریونا یا معادل حدود ۲۵ پوند ارزش دارد و مردم با استفاده از آن‌ها می‌توانستند بلیت سینما، کنسرت یا عضویت باشگاه و یا کتاب خریداری کنند. شهروندان اوکراین بر این اساس بیش از یک میلیارد گریونا برای خریداری کتاب هزینه کردند.

بسیاری از اوکراینی‌ها قبلا عادت نداشتند کتاب خریداری کنند چراکه تحقیقات نشان می‌دهد میانگین مطالعه اوکراینی‌ها، یک کتاب در سال است. اما از زمان پیوستن کریمه به روسیه و اشغال بخش‌هایی از دونباس توسط روسیه در سال ۲۰۱۴، مقامات اوکراین قوانین مختلفی را درباره کتاب وضع کردند. بر اساس یکی از این قوانین واردات کتاب‌هایی که در روسیه چاپ شده‌اند ممنوع شد. برنامه‌هایی برای حمایت از نویسندگان داخلی و ترجمه آثار نویسندگان خارجی به زبان اوکراینی اجرا شد. این مسئله به پیشرفت انتشاراتی‌ها در اوکراین و ظهور نویسندگان جدید منجر شد.

نویسندگان اوکراینی در حال حاضر نیز در کتاب‌هایی درباره حمله «پوتین» نوشته‌اند که از جمله آن‌ها به «زنبورهای خاکستری» نوشته «آندری کورکوو» و «یتیم‌خانه» نوشته «سری زادان» می‌توان اشاره کرد. با این حال اوکراین در نخستین روز حمله روسیه با کتاب وداع کرد. در حال حاضر زمانی برای نوشتن و یا مطالعه کردن وجود ندارد، چرا که مردم در تلاش برای حفاظت از جان خود و عزیزان‌شان هستند. زمانی که در ۲۴ فوریه، روسیه حمله نظامی را آغاز کرد، شهروندان مجبور شدند روش‌های جدیدی برای محافظت از خود پیدا کنند.

«لو شوچونکوو» که یک محقق است تصویری را به ثبت رسانده که نشان می‌دهد چطور ساکنان شهر «کی‌یف» برای خودشان با استفاده از کتاب‌ها سنگر ساخته‌اند. این تصویر، انبوهی از کتاب‌ها را نشان می‌دهد که از بالا تا پایین در یک پنجره چیده شده‌اند. اغلب کتاب‌ها به نحوی چیده‌ شده‌اند که تشخیص عنوان آن‌ها غیرممکن است اما یکی از این آثار به «ایلیا گلازنف» هنرمند روسی تعلق دارد. نکته جالب این است که نقاش روس که در دوران نوجوانی شاهد جنگ جهانی دوم بوده و سقوط جماهیر شوروی را دیده، به طور آشکارا از سیاست‌های «پوتین» حمایت کرده بود و نقاشی‌هایی در ستایش عظمت روسیه خلق کرده است. حالا مردم «کی‌یف» از یکی از کاتالوگ‌های نقاشی‌های این هنرمند برای حفاظت از خودشات دربرابر حملات هوایی ارتش روسیه استفاده می‌کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست