بازدید 11260
۳
گزارش لحظه به لحظه از بررسی بودجه ۱۴۰۱

ادامه بررسی جزییات بودجه در بخش درآمدی/اخذ عوارض مازاد از سیگار در سال آینده منتفی شد

از امروز جلسات علنی مجلس در سه شیفت از ساعت ۸ صبح تا ۲۱ برگزار خواهد شد و از نمایندگان تقاضا داریم از طرح برخی از پیشنهادات خود در بودجه صرف نظر کنند.
کد خبر: ۱۱۰۶۶۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸ 26 February 2022

ادامه بررسی جزییات بودجه در بخش درآمدی

به گزارش تابناک،نمایندگان مجلس شورای اسلامی از هفته گذشته بررسی جزئیات بودجه سال ۱۴۰۱ را آغاز کرده اند.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه علنی امروز مجلس تاکید کرد: از امروز جلسات علنی مجلس در سه شیفت از ساعت ۸ صبح تا ۲۱ برگزار خواهد شد و از نمایندگان تقاضا داریم از طرح برخی از پیشنهادات خود در بودجه صرف نظر کنند.

مدارس خیرساز از پرداخت حق انشعاب آب، برق و گاز معاف شدند
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۶:۰۵

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه، 7 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد الحاق یک بند به تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1401 از سوی عبدالعلی رحیمی مظفری با 138 رأی موافق، 75 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 232 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس بند الحاقی مذکور؛ تمامی مدارسی که توسط خیرین یا با مشارکت ایشان ساخته می شوند از پرداخت حق انشعاب، توسعه شبکه، حق وصل کنتور آب، گاز و فاضلاب و حق انشعاب، افزایش آمپراژ و حق وصل کنتور برق معاف هستند.

دهمین نشست بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ آغاز شد
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۴:۱۲

نشست علنی عصر امروز قوه مقننه به ریاست علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی رأس ساعت 14 و 4 دقیقه و با حضور دو سوم از نمایندگان حاضر در صحن آغاز شد.

بررسی لایحه بودجه 1401 کل کشور در دستور کار صحن علنی امروز قرار دارد.

بند مربوط به حذف معافیت مالیاتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به کمیسیون تلفیق ارجاع شد
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۳:۰۰

بند (ش) تبصره ۶ به دلیل مغایرت با قوانین کلان کشور برای کسب دو سوم رأی نمایندگان به رأی گذاشته شد که به دلیل عدم کسب آرای لازم، به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ارجاع داده شد.در بخش درآمدی بند (ش) تبصره (6)ماده واحده لایحه آمده است: در سال 1401 مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی  مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (وی.اِی.تی) خواهند بود.

همچنین نمایندگان با بند (ق) تبصره (6) که به دلیل مغایرت با قوانین کلان کشور به دو سوم رأی نیاز داشت، موافقت نکردند از این رو این بند که درباره معافیت‌های مالیاتی برخی از مؤسسات بود به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

به این ترتیب، حذف بند الحاقی (4) نیز به دلیل عدم کسب دو سوم آرای نمایندگان برای تصویب آن به رأی گذاشته شد که با موافقت نمایندگان رأی آورد و حذف شد. این بند در رابطه با اخذ عوارض از شهرداری‌های بالای 500 هزار نفر جمعیت بابت صدور پروانه ساختمانی بود.

جلسه علنی نوبت صبح مجلس به پایان یافت و نشست نوبت عصر ساعت ۱۴ آغاز می شود.

محمودوند: اخبار خوبی از مذاکرات وین منعکس نمی شود
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۲:۵۶

مرتضی محمودوند عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز در تذکر دیگری گفت: اخبار خوبی از مذاکرات وین منعکس نمی شود، منافع ملت ایران در مذاکرات باید رعایت شود، در غیر این صورت مجلس انقلابی و نمایندگان این ملت به این موضوع ورود می کنند. قانون اقدام راهبردی لغو تحریم ها باید در جریان مذاکرات هسته ای رعایت شود، در غیر این صورت دولت باید پاسخگو باشد. متاسفانه اخبار خوبی از تیم مذاکره کننده نمی رسد. لذا از نمایندگان درخواست دارم جدا از مباحث بودجه سال 1401 ، توجه جدی به این موضوع حیاتی و مهم داشته باشند.

عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس فردا از وزیر امور خارجه دعوت کرده تا درخصوص روند مذاکرات وین توضیحاتی ارائه نماید.

نبویان: شاید در روزهای آینده توافق هسته‌ای انجام شود
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۲:۵۵

در خلال بررسی بودجه، محمود نبویان نماینده تهران در تذکری گفت: شاید روزهای آینده قرار باشد توافق هسته‌ای انجام شود اما اگر دقت کنیم در این توافق آنچه که مطلوب نمایندگان و ملت ایران است، وجود ندارد. اگر به دولت سابق انتقاداتی داشتیم بحث شخصی نداشته‌ایم. مشکلات زیادی در این توافق وجود دارد که ما باید به هوش باشیم، به طور مثال درباره لغو تحریم‌های آیسا و کاتسا مطلقا تعهد ندادند. در لیست (sdn) که لیست رفع تحریم 200 نفر مد نظر بود به 980 مورد رسید اکنون آقایان گفتند تنها تحریم 20 نفر را برمی‌دارند و بر روی همین موضوع توافق می‌کنند.

وی تأکید کرد: درباره کانورشن یعنی تبدیل ارز تعهد نداده‌اند که انجام می‌شود یعنی وقتی نفت می‌فروشیم معلوم نیست درآمدی ارزی آن را بتوانیم به دست بیاوریم. در بحث تحریم‌ها آمریکا مطلقا تعهد نداده است که از برجام خارج نشود. متأسفانه دوستان تیم قبلی مذاکرات مسئولین اصلی این مذاکرات هستند، نمی‌خواهم اسم بیاورم، ما سه گروه داریم؛ گروه تحریم، گروه هسته‌ای و گروه اجرایی. مسئولین این کمیته‌ها همانند کسانی هستند که برجام را فتح‌الفتوح می‌دانستند، باید به این مورد خیلی توجه کنیم.ما می‌توانیم از طرف غربی تضمین بگیریم تا در کنگره آن را تصویب کند، شاید بگویند کنگره مخالفت کند، این در حالی است که اکثر اعضای کنگره آمریکا دموکرات هستند و بایدن هم از همین جریان است. لازم نیست که مصوبه کنگره به آن صورت باشد، ما سه نوع داریم، یک دستور اجرایی و یک دستور اجرایی کنگره‌ای داریم که برای آن رأی نصف به علاوه یک کافی است.

نبویان افزود: متأسفانه در توافق آماده شده این موارد وجود ندارد، به جای آن که آنها به ما تضمین دهند از برجام خارج نمی‌شوند از زبان ما در این توافق آمده است که ایران می‌گوید بایدن گفته است مادامی که ایران به وظایفش عمل می‌کند، آمریکا از تعهداتش خارج نمی‌شود یعنی به جای اینکه ما از او تعهد بگیریم، از ما تعهد می‌گیرد.درباره اجرا هم قرار بود آمریکا تحریم‌ها را لغو کند، از سوی ما راستی آزمایی شود سپس در مجلس گزارش داده شود بعدا نمایندگان اجازه توافق را بدهند که متأسفانه هیچ کدام از این مراحل وجود ندارد. آن طور که من اطلاع دارم آمده است که غربی‌ها روی کاغذ خواهند نوشت تحریم‌ها را غیب یا برداشته‌ایم و ایران باید به سمت اجرای تعهدات برود.

انتشار آگهی‌های تبلیغاتی در نشریات و مطبوعات مشمول مالیات نمی شود
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۲:۴۸

بخش درآمدی بند الحاقی (8) تبصره 6 نیز تصویب شد که به موجب آن، تبلیغات کالاها و خدمات داخلی در روزنامه ها و نشریات در سال 1401 مشمول حکم جزء(3) بند(ب) ماده(9) قانون مالیات برارزش افزوده نمی باشد.

همچنین بر اساس بند الحاقی (9) تبصره 6، در اجرای جزء(۲) بند(چ) ماده(80) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی، عوارض دهیاری و شهرداری و هزینه‌های انشعابات برق، آب و فاضلاب و گاز برای واحدهای مسکونی اختصاص یافته به آنان براساس الگوی مصرف فقط برای یکبار معاف می باشن

حمایت مجلس از خانواده کمیته امداد و بهزیستی
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۰۹:۴۱

معافیت چندگانه مددجویان در حوزه شهرداری

نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با بندهای الحاقی (8) و (9) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه 1401 درباره معافیت‌های مالیاتی موافقت کردند.

در بخش درآمدی بند الحاقی (8) تبصره 6 ماده واحده لایحه آمده است: تبلیغات کالاها و خدمات داخلی در روزنامه ها و نشریات در سال 1401 مشمول حکم جزء(3) بند(ب) ماده(9) قانون مالیات برارزش افزوده نمی باشد.

همچنین در بخش درآمدی بند الحاقی (9) تبصره 6ماده واحده لایحه آمده است: در اجرای جزء(۲) بند(چ) ماده(80) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی، عوارض دهیاری و شهرداری و هزینه‌های انشعابات برق، آب و فاضلاب و گاز برای واحدهای مسکونی اختصاص یافته به آنان براساس الگوی مصرف فقط برای یکبار معاف می باشند.

به گزارش خانه ملت، نمایندگان همچنین در ادامه با کل تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1401 که به دلیل مغایرت بند (الف) با برنامه ششم توسعه به دو سوم رأی نمایندگان نیاز داشت، با 200 رأی موافق، 13 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 241 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

مالیات و عوارض پروژه های زودبازده در مناطق محروم توسط گروه های جهادی صفر شد
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۰۹:۴۰

نمایندگان در نشست علنی امروز (شنبه، 7 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با بند الحاقی (6) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه 1401 درباره عوارض پروژه های عام المنفعه موافقت کردند.

در بند الحاقی 6 آمده است کلیه طرح( پروژه)های زودبازده و عام المنفعه که توسط گروه های جهاد، نیروهای داوطلب بسیجی و بسیج سازندگی در مناطق محروم و کم برخوردار روستایی و شهری اجرا می شود مالیات و عوارض آن صفر می شود.

اخذ عوارض مازاد از سیگار در سال آینده منتفی شد
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۰۹:۴۰

نمایندگان در نشست علنی امروز در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با حذف بند الحاقی 7 تبصره 6 ماده واحده لایحه با 129 رأی موافق، 109 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 247 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

احمد امیرآبادی فراهانی در تشریح دلایل خود برای حذف این بند الحاقی گفت: کمیسیون تلفیق افزایش عوارض را بسیار بالا در نظر گرفته است، چرا که در مقایسه با سال 1400، افزایش چندصد درصدی صورت گرفته است. درست است که برای پیشگیری و جلوگیری از بیماری ها باید اقداماتی انجام دهیم، اما نباید کاری کنیم که سیگار از مواد مخدر گرانتر شود.

نماینده مردم قم در مجلس یازدهم ادامه داد: درخصوص مصوبه کمیسیون، وزیر صمت طی نامه ای به رئیس مجلس مخالفت خود را با این مصوبه کمیسیون تلفیق اعلام کرد، چرا که در این مصوبه به بحث تولید خدشه وارد کرده و افزایش قاچاق را باعث خواهد شد و حتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز طی نامه ای با دلایل فراوان مصوبه کمیسیون تلفیق درخصوص افزایش عوارض سیگار را نادرست و غیرمنطقی دانسته است.

وی تصریح کرد: ما طی چند ماه گذشته قانون ارزش افزوده را مصوب کردیم که این قانون از دی ماه سال جاری اجرا شده است که باعث افزایش 95 درصدی قیمت سیگار شده است، بنابراین زمانی که ما احکام دائمی داریم، دیگر نیازی به مصوبه کمیسیون تلفیق نیست.

براساس بند الحاقی 7 حذف شده از تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1401؛

- از ابتدای سال 1401 به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی مبلغ دوهزار و سیصد(2.300)ریال، تولید داخل با نشان بین المللی(برند) مبلغ هشت هزار(8.000)ریال، هر نخ سیگار وارداتی مبلغ پانزده هزار(15.000)ریال و هر بسته پنجاه گرمی تنباکوی قلیان داخلی سیصدهزار(300.000)ریال و هر بسته تنباکوی وارداتی سیصدهزار(300.000)ریال به عنوان عوارض اضافه می گردد.

وزارت امور اقتصاد و دارائی مکلف است مبالغ مذکور را از تولیدکنندگان و واردکنندگان حسب مورد أخذ و به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف 110515 جدول شماره(5) این قانون واریز نماید.

ادامه دارد

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۳
بر خلاف همه دنیا که روی سیگار مالیات سنگین می گذارند اینجا برعکسه ....
از این بزرگی بیشتر می خوان
اقازاده ها از درامد مازادی که از سیگار حق شان بود چشم پوشی کردند
درود بر اقازادگان که حاضر شدن از حق مسلم خود چشم پوشی کنند به خاطر مردم
به چه حقی از مالیات سیگار گذشتند؟؟
من سیگار نمیکشم. چرا بار هزینه درمان افراد سیگاری بر دوش بقیه جامعه باشد؟؟
امیدوارم مردم و رسانه ها پیگیر موضوع باشند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی