گزارش لحظه به لحظه از بررسی بودجه ۱۴۰۱

ادامه بررسی جزییات بودجه در بخش درآمدی/تعیین عوارض برق مصرفی مشترکان شهری/مشترکان روستایی از عوارض معاف شدند/ لوکس سواران در سال آینده مالیات می‌دهند/ فعالیت‌های هنری معاف از مالیات شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از روز یکشنبه اول اسفند بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را آغاز کرده و تا پایان بررسی لایحه بودجه هر روز در دو نوبت صبح و بعد از ظهر جلسات خود را برگزار خواهند کرد.
کد خبر: ۱۱۰۶۱۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴ 23 February 2022

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از روز یکشنبه اول اسفند بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را آغاز کرده و تا پایان بررسی لایحه بودجه هر روز در دو نوبت صبح و بعد از ظهر جلسات خود را برگزار خواهند کرد.

در روزهای گذشته بندهای تبصره ۱ تا ۴ تصویب شده است.

پایان هفتمین نشست؛ نشست بعدی ۵ اسفندماه
۱۴۰۰/۱۲/۰۴ - ۱۸:۱۰

عبدالرضا مصری زنگ پایان نشست علنی نوبت عصر امروز را ساعت 17 و 56 دقیقه به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی فردا (پنجشنبه، 5 اسفندماه) ساعت 7:45 با موضوع ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه 1401 برگزار می‌شود.

مصری پیش از به صدا درآوردن زنگ پایان جلسه علنی، گفت: در مجلس بر روی موضوعات افراد به عنوان موافق، مخالف، کمیسیون و دولت اظهارنظر می کنند. مباحث بر روی افراد مطرح نمی شود، خواهش می کنم همان طور که از سوی قرآن کریم به گفتمان هدایت شده ایم به گونه ای صحبت نکنیم که طرف مقابل احساس اهانت کند، بنابراین با بیان مطالب از روی منطق از دلخوری ها جلوگیری شود.

نرخ مالیات خودروهای لوکس مشخص شد
۱۴۰۰/۱۲/۰۴ - ۱۷:۴۸

نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با بند (ر) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه 1401 درباره مالیات خودروهای لوکس موافقت کردند.

براساس بخش درآمدی بند (ر) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه 1401؛

ر- در سال 1401 ارزش انواع خودروی سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی (خود و فرزندان کمتر از هجده سال و محجور تحت تکفل) و حقوقی بیش از ده میلیارد (10.000.000.000) ریال مشمول مالیات سالانه خودرو به شرح زیر می باشند:

1- تا مبلغ پانزده میلیارد (15.000.000.000) ریال نسبت به مازاد ده میلیارد (10.000.000.000) ریال یک درصد (1%)

2- تا مبلغ سی میلیارد (30.000.000.000) ریال نسبت به مازاد پانزده میلیارد (15.000.000.000) ریال دو درصد (2%)

3- تا مبلغ چهل و پنج میلیارد (45.000.000.000) ریال نسبت به مازاد سی میلیارد (30.000.000.000) ریال سه درصد (3%)

4- نسبت به مازاد چهل و پنج میلیارد (45.000.000.000) ریال چهار درصد (4%).

معافیت مالیاتی انتشارات کتب کمک درسی حذف شد
۱۴۰۰/۱۲/۰۴ - ۱۷:۱۱

نمایندگان با بند (ق) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه 1401 موافقت کردند.

در جریان رسیدگی به این بند تعدادی از نمایندگان از جمله عباس مقتدایی نسبت به اصلاح جزء در جزء یک بند ق تبصره 6 پیشنهادی ارائه کرد تا براساس آن هنرمندان از جمله افرادی که فعالیت هایی در زمینه مجموعه فعالیت هایی که در فرآیند خلاقیت، تولید، تکثیر، اجرای صحنه ای، نمایش، توزیع آثار سینمایی، سمعی، بصری، موسیقیایی، هنری، نمایشی، هنرهای تجسمی، مرمت و بازسازی آثار تاریخی دارند از پرداخت مالیات طبق قانون مالیات های مستقیم معاف شوند که مجلس با این اصلاح موافقت کرد.

در بخش درآمدی بند (ق) تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1401 آمده است:

معافیت مالیاتی فعالیت های مربوط به انتشارات کمک درسی حذف می شود.

2- به منظور حمایت از تولید و صاحبان کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا، براساس اعلام ستاد ملی کرونا، واحدهای صنفی با درآمد مشمول مالیات کمتر از یک میلیارد (1.000.000.000) ریال در سال 1400 علاوه بر معافیت های قانونی و بخشودگی و مشوق های مالیاتی، برای مالیات بر عملکرد سال 1400 از پنج واحد درصد بخشودگی از نرخ مالیاتی برخوردار می شوند.

3-واردات خودروی آمبولانس توسط سازمان اورژانس کشور از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف است.

4- معافیت‌های مالیاتی مؤسسات کنکور دانشگاه‌ها اعم از کنکور سراسری و کنکورهای تحصیلات تکمیلی(کارشناسی ارشد و دکتری)، حذف می‌شود.

نرخ مالیات واحدهای تولیدی ۵ درصد کاهش یافت
۱۴۰۰/۱۲/۰۴ - ۱۷:۰۲

نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با بندهای (ع)، (ف) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه 1401 موافقت کردند.

بر اساس بخش درآمدی بند (ع) تبصره (6) در سال 1401 آمده است:

ع- در تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات های مستقیم برای عملکرد سال 1400 عبارت «ده برابر» به عبارت «سی برابر» اصلاح می شود.

همچنین در بند (ف) تبصره 6 ماده واحده آمده است:

ف- در راستای سیاست‌های حمایت از تولید، نرخ مالیات موضوع ماده (105) قانون مالیات‌های مستقیم اشخاص حقوقی دارای پروانه بهره برداری از وزارتخانه‌های ذی‌ربط در فعالیت‌های تولیدی در سال 1400 معادل پنج واحد درصد کاهش می یابد. این بخشودگی علاوه بر سایر معافیت‌ها و بخشودگی ها و مشوق‌های قانونی اشخاص مذکور می‌باشد.

عوارض صادرات دام سبک و سنگین تعیین شد
۱۴۰۰/۱۲/۰۴ - ۱۶:۵۴

نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با بند (ص) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه 1401 در خصوص عوارض صادرات دام سبک و سنگین موافقت کردند.

بر اساس بخش درآمدی بند (ص) تبصره (6) در سال 1401 آمده است:

ص- در راستای اجرای بند(ب) ماده(14) قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، به دولت اجازه داده می‌شود به ازای صادرات هر رأس دام سبک مبلغ پانصد و سی و هفت هزار(537.000) ریال و به ازای صادرات هر کیلوگرم وزن زنده دام سنگین مبلغ یکصد و شصت و هفت هزار(167.000) ریال از صادرکنندگان دام دریافت و به ردیف درآمدی 140212 جدول شماره(5) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.

مخالفت مجلس با اخذ جریمه دیرکرد از عوارض بزرگراهی
۱۴۰۰/۱۲/۰۴ - ۱۶:۳۳

نمایندگان مردم در مجلس با حذف کل بند (ک) تبصره 6 ماده واحده لایحه درباره تاخیر در پرداخت عوارض بزرگراهی و راه های اصلی جدید و شبکه آزادراهی با 119 رأی موافق، 77 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 218 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

احمد امیرآبادی فراهانی پیشنهاد دهنده حذف بند مذکور در توضیح علل حذف این بند گفت: کارگرانی که در شهرهایی مانند پرند، فردیس و شهرهای اطراف تبریز و... زندگی می کنند، ناچارند که برای حضور در کارخانه ها 2 بار در روز، یک بار صبح و یک بار عصر از این بزرگراه ها و آزادراه ها عبور کنند و در صورت اینکه جریمه دیرکرد عوارض بزرگراهی و آزادراهی را پرداخت نکنند، این عدد مبلغ قابل ملاحظه ای خواهد شد، بنابراین بهتر است تاخیر در پرداخت عوارض بزرگراهی حذف شود.

براساس بخش درآمدی بند (ک) حذف شده تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1401؛

- تأخیر در پرداخت عوارض مصوب بزرگراهی و راههای اصلی جدید و شبکه آزادراهی در زمان مقرر، مشمول جریمه غیرقابل بخشودگی معادل بیست درصد(20%) عوارض مصوب در آزادراه، بزرگراه و راههای اصلی جدید مربوط می باشد در صورت تأخیر بیش از یکماه در پرداخت، علاوه بر اصل عوارض و جریمه مذکور، مشمول جریمه ای معادل دو درصد(2%) مجموع نرخ اصل و جریمه یادشده به ازاء هر ماه تأخیر، می شود.

تعیین عوارض ۱۰ درصدی برای بازی‌های خارجی قابل نصب در رایانه، تلفن‌های همراه و کنسول
۱۴۰۰/۱۲/۰۴ - ۱۶:۱۴

نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با بند (م) و (ن) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه 1401 موافقت کردند.

بر اساس بخش درآمدی بند (م) تبصره (6) در سال 1401 آمده است:

م- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است از عرضه کنندگان انواع بازی‌های خارجی قابل نصب در رایانه، تلفن‌های همراه و کنسول عوارضی معادل ده درصد(10%) قیمت فروش را أخذ و به حساب درآمدی 160178 جدول شماره(5) این قانون نزد خزانه داری کل واریز نماید.

همچنین در بند (ن) این تبصره ماده واحده آمده است:

س- سازمان امور مالیاتی در صورت اثبات خلاف­گویی وکیل علاوه بر پیگیری موضوع در مراجع قضائی، نسبت به اعمال جریمه مالیاتی تا سقف پنج برابر اختلاف کشف ­شده اقدام می­نماید.

حق الامتیاز دولت از اپراتورهای تلفن همراه تعیین تکلیف شد
۱۴۰۰/۱۲/۰۴ - ۱۶:۱۱

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز با بند (ی) تبصره 6 ماده واحده لایحه با 157 رأی موافق، 22 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

سید محمدرضا میرتاج الدینی در جریان بررسی بند مذکور، در توضیح پیشنهاد خود گفت: باید برای این بند اصلاحاتی انجام دهیم تا این حق الزحمه و حق السهم مستقیماً به هدف برخورد کند. کمیته فناوری و ارتباطات فراکسیون راهبردی برای این موضوع چندین جلسه با حضور کارشناسان و مسئولان دولتی برگزار کرد که ماحصل آن این بود که حق الامتیاز و حق السهم کارورهای ارائه دهنده خدمات مخابراتی که دارای پروانه تلفن همراه و دارای شبکه نهایی دسترسی هستند، به میزان 2 درصد افزایش یابد.

وی ادامه داد: براساس این پیشنهاد تنها ارائه دهندگان مخابراتی که خدمات مخابراتی ارائه داده و دارای پروانه تلفن سیار هستند و شبکه دسترسی نهایی دارند، مشمول می شوند، چرا که شرکت های کارآفرین فعال در حوزه خدمات مخابراتی وجود داشته که دسترسی نهایی ندارند و شرکت های جزء هستند و لازم است مورد حمایت قرار گیرند، با این پیشنهاد آنها مشمول افزایش 2 درصدی حق الزحمه و حق السهم نشده و تنها از اپراتورهای اصلی اخذ می شوند و از طرفی برخلاف آن چیزی که همکاران مطرح کردند، سال گذشته مورد ایراد شورای نگهبان قرار نگرفت و از طرفی در سال جاری هم درآمدی برای دولت داشته است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بستر اینترنت ما نیز به پهنای باند تلفن سیار وابسته است، چرا که یکصد میلیون نفر مشترک تلفن سیار هستند و هم اکنون ضریب نفوذ آنها 120 درصد بوده و در مقابل پهنای باند اینترنت خانگی ثابت که 9میلیون مشترک دارد و ضریب نفوذ آن بسیار پایین است حدود 30 درصد بوده و طبق برنامه های توسعه ای مشترکین این بخش باید به 20 میلیون نفر برسند. همچنین 9 میلیون نفری که از اینترنت خانگی استفاده می کنند با روش های سیمی و مسی متصل می شوند که باید به فیبر نوری تبدیل شده، چرا که آینده اینترنت فیبر نوری است.

میرتاج الدینی ادامه داد: اگر می خواهیم شبکه ملی اطلاعات را کامل کنیم، باید زیرساخت فیبر نوری را در کشور گسترش دهیم، لذا درآمد حاصل از این بخش برای حمایت از زیرساخت های فیبر نوری است. این امر نیازمند سرمایه گذاری بوده و پیام بسیار مثبتی برای فعالان اینترنت، آی تی و آی سی تی دارد و در واقع این افزایش قیمت تنها شامل اپراتورهای بزرگ می شود و سایر فعالان از این افزایش قیمت مستثنی خواهند شد.

براساس بخش درآمدی بند (ی) تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1401؛

1- کارور(اپراتور)های ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی، علاوه بر قیمت هر پیامک مبلغ سی (30) ریال از استفاده‌کنندگان خدمات مزبور دریافت و به حساب درآمد عمومی ردیف 160154 نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می کنند.

2- حق الامتیاز و حق السهم کارورهای ارائه دهنده خدمات مخابراتی که دارای پروانه تلفن همراه و دارای شبکه نهایی دسترسی هستند، به میزان دو درصد (2%) افزایش یافته و به حساب درآمد عمومی ردیف 130404 نزد خزانه داری کل کشور واریز می شود.

منابع حاصل از حق السهم دولت از کارور و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت مازاد بر یکصد و شانزده هزار میلیارد(116.000.000.000.000) ریال در ردیف 130404 صرف موارد زیر می شود:

1-2- حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی

2-2- پروژه ها و طرح های مرتبط با فضای مجازی تحت نظارت و راهبرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای مصوبات شورای عالی فضای مجازی بخصوص(طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات) مصوب شهریور ۱۳۹9 با اولویت بومی سازی تجهیزات و خدمات امنیت و تولید محتوا و سالم سازی، ذخیره سازی و پردازش کلان داده ها، حمایت از توسعه هوشمندسازی در قوای سه‌گانه و نیروی انتظامی و ایجاد یک زیرساخت مرجع ملی به نحوی که امکان نظارت برخط و قابل اتکای سهم ترافیک داخلی در کل مصرف اینترنت کشور فراهم شود.

3-2- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است اقدامات مشخص شده در طرح سند کلان شبکه ملی اطلاعات در افق 1401 را محقق نماید.

4-2- مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن، منحصراً بر عهده سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) سازمان صدا و سیما است. سازمان صدا و سیما(ساترا) موظف است در راستای حفظ ارزش های ایرانی - اسلامی و نظام خانواده بر تمام مراحل تولید آثار حرفه ای در فضای مجازی نظارت نماید و ضمن ارتقای کیفی تولیدات از اثرات سوء آن در جامعه جلوگیری به عمل آورد.

5-2- توسعه اقتصاد دیجیتال و سرمایه‌گذاری در آن

6-2- هوشمند سازی در تولید و توزیع محصولات کشاورزی، دامپروری و شیلات

7-2- توسعه هوش مصنوعی

هفتمین نشست بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ آغاز شد
۱۴۰۰/۱۲/۰۴ - ۱۴:۲۲

نشست علنی عصر امروز (چهارشنبه 4 اسفندماه) به ریاست علی نیک زادثمرین راس ساعت 14 و 10 دقیقه و با حضور دو سوم نمایندگان آغاز شد.

نائب رئیس مجلس پیش از ورود به دستور کار امروز صحن علنی مجلس شورای اسلامی درگذشت والده محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس را تسلیت گفت و برای آن مرحومه آرزوی رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان صبر از خداوند متعال در خواست کرد.

پایان ششمین نشست بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱
۱۴۰۰/۱۲/۰۴ - ۱۲:۲۱

محمدباقر قالیباف زنگ پایان نشست علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه 4 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی را ساعت 12 و 10 دقیقه به صدا درآورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نشست بعدی نوبت عصر (چهارشنبه، 4 اسفندماه) ساعت 14:00 با موضوع ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه 1401 برگزار می‌شود.

کارمزد معامله‌گران اولیه اوراق مالی اسلامی معاف از مالیات شد
۱۴۰۰/۱۲/۰۴ - ۱۲:۲۰

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه 4 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با بند (ز) تبصره (5) ماده واحده لایحه بودجه 1401 با 187 رأی موافق، 10 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند (ز) تبصره (5) ماده واحده لایحه بودجه آمده است: اوراق و اسناد این تبصره و کارمزد تعهد پذیره‌نویسی و کارمزد معامله‌گران اولیه اوراق مالی اسلامی دولت (منتشرشده در سال 1401) مشمول مالیات به نرخ صفر می‌شود. همچنین معاملات بین ارکان انتشار و دریافت‌ها و پرداخت‌های مربوط به انتشار اوراق موضوع این تبصره، صرف‌‌نظر از استفاده یا عدم ‌استفاده از نهادهای واسط، مشمول معافیت‌ها و مستثنیات حکم ماده (۱۴) قانون رفع موانع تولید رقابت‌‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب 1/2/1394 می‌شود.

کلیه کارمزدهای انتشار و معاملات اوراق دولت در بازارهای اولیه و ثانویه به نحوی تعیین گردد، که خرید و فروش روزانه اوراق دولت را اقتصادی نماید.

همچنین نمایندگان با جز (1) بند (ی) بخش درآمدی تبصره (5) این لایحه موافقت کردند که در این بخش آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود مبلغ سی هزار میلیارد (30.000.000.000.000)ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کند که پیش‌بینی شده است از این منابع جهت احداث، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی وزارت آموزش و پرورش با اولویت مدارس عشایر و دانشگاه فرهنگیان استفاده شود. لازم به ذکر است که نمایندگان هنوز بخش هزینه‌ای این جزء را بررسی نکرده‌اند.

بر اساس این گزارش همچنین نمایندگان با بخش درآمدی جز (2) بند (ی) تبصره (5) موافقت کردند که در این بخش آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود مبلغ بیست هزار میلیارد(20.000.000.000.000)ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کند که بر اساس پیش‌بینی انجام گرفته مقرر است از این منابع جهت تعمیر، نگهداری، بازسازی و مقاوم‌سازی فضای فیزیکی فرسوده و یا درحال تخریب دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جهاد دانشگاهی استفاده شود. لازم به ذکر است که نمایندگان هنوز بخش هزینه‌ای این جزء را بررسی نکرده‌اند.

همچنین وکلای ملت با بخش درآمدی جز (3) بند (ی) تبصره (5) لایحه بودجه موافقت کردند که بر اساس این بخش به دولت اجازه داده می شود مبلغ بیست هزار میلیارد(20.000.000.000.000)ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کند، بر اساس پیش‌بینی از این منابع برای آب و راه روستایی، اجرای طرح‌های روستائی و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران استفاده خواهد شد. لازم به ذکر است که نمایندگان هنوز بخش هزینه‌ای این جزء را بررسی نکرده‌اند.

بر اساس این گزارش نمایندگان با بخش درآمدی بند الحاقی (1) بند (ی) تبصره (5) لایحه مذکور موافقت کردند که در این بند آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف یکصد هزار میلیارد(100.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال انواع اوراق مالی اسلامی از جمله اسناد خزانه اسلامی که منطبق بر قوانین و مقررات و در چهارچوب عقود اسلامی باشد را منتشر نماید.

تعیین عوارض برق مصرفی مشترکان شهری
۱۴۰۰/۱۲/۰۴ - ۱۲:۱۹

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه، 4 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با بند (ج) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه 1401 درباره عوارض برق مصرفی موافقت کردند.

بر اساس بخش درآمدی بند (ج) تبصره (6) در سال 1401 آمده است:

ج- عوارض موضوع ماده (5) قانون حمایت از صنعت برق کشور مصوب10/8/1394 به میزان ده ‌درصد(10%) مبلغ برق مصرفی در سقف شصت هزار میلیارد (60.000.000.000.000) ریال تعیین می‌شود. مشترکان برق روستایی و عشایری مجاز و برق چاه های کشاورزی مجاز از شمول حکم این بند معاف می‌باشند.

براساس این گزارش ماده 5 قانون حمایت از صنعت برق به شرح زیر است:

ماده ۵ ـ دولت موظف است برای تأمین بخشی از منابع لازم جهت اجرای طرحهای توسعه و نگهداری شبکه های روستایی و تولید برق تجدیدپذیر و پاک عوارض مصرف هر کیلووات ساعت برق را در بودجه سالانه پیش بینی نماید. وجوه حاصل شده به حساب شرکت توانیر نزد خزانه داری کل کشور واریز و صددرصد (۱۰۰%) آن صرفاً بابت کمک به اجرای طرحهای مذکور هزینه می شود.

همچنین علی بابایی کارنامی در جریان بررسی این بند، گفت: موضوع طرح صیانت از فضای مجازی بحث جدی در کشور است و مجلس شورای اسلامی براساس رسالتی که داشت به آن رسیدگی کرد.

وی خطاب به دکترقالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما براساس سوگند خود به شما اختیاراتی دادیم، ما این تدبیر را به شما می دهیم.

شرایط بررسی پرونده مودیان مالیات بر ارزش افزوده مشخص شد
۱۴۰۰/۱۲/۰۴ - ۱۲:۱۹

نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با بند (ب) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه 1401 موافقت کردند.

در بخش درآمدی بند (ب) تبصره (6) ماده واحده لایحه آمده است: به وزارت امور اقتصادی و دارایی(سازمان امور مالیاتی کشور) اجازه داده می‌شود ظرف یک‌سال، آن بخشی از پرونده‌های مؤدیان مالیات بر ارزش افزوده دوره‌های سنوات 1387 تا 1397، که اظهارنامه‌های خود را در موعد مقرر تسلیم نموده ­اند و تاکنون مورد رسیدگی قرار نگرفته‌اند، بر اساس دستورالعملی که به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور ظرف یک‌ماه بعد از ابلاغ قانون تهیه می‌شود و به ‌تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد، بدون رسیدگی، قطعی نماید.

به بند مالیات سهم دولت به ردیف درآمدی شماره 110516جدول شماره (5) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور عوارض سهم شهرداری‌ها و دهداری‌ها حسب مورد به حساب‌های مربوطه واریز می‌شود.

احمد امیرآبادی فراهانی در جریان بررسی بند (ب) تبصره (6) ماده واحده لایحه در پیشنهادی برای اصلاح این بند توضیح داد: ارزش افزوده دو سهم دارد که یک سهم آن مربوط به دولت بوده که به حساب خزانه‌داری واریز می‌شود و سهم دیگر مربوط به شهرداری‌ها و دهداری‌ها بوده که باید به حساب مربوطه واریز شود اما در این بند دولت پیشنهادی مطرح کرده است که سهم شهرداری‌ها نیز به حساب خزانه‌داری واریز شود لذا اینکه بعدا سهم شهرداری‌ها به دستشان برسد، مشخص نیست از این رو برای تضییع حقوق شهرداری‌ها پیشنهاد کردیم که سهم بخش شهرداری‌ها و دهداری‌ها از درآمد وصولی به حساب خودشان واریز شود.

عبدالرضا مصری نیز در ادامه طی اخطاری با استناد به بند (9) اصل (3) قانون اساسی در خصوص رفع تبعیضات ناروا گفت: در این بند گفته شده بخشی از کسانی که اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم کرده‌اند مورد رسیدگی قرار گرفته و بخش دیگر رسیدگی نشوند و هیچ اشاره‌ای به واحدهای اقتصادی کوچک و بزرگ نیز نشده است از این رو ممکن است تبعیضاتی بر اثر این بند ایجاد شود و فردی که به موقع اظهارنامه خود را تسلیم کرده است، مشمول مالیات شده و فرد دیگری که به دلایلی رسیدگی به اظهارنامه‌اش به تأخیر افتاده است بدون رسیدگی تعیین تکلیف شود. حال اگر قرار است به مردم احترام گذاشته شود باید به صورت یکسان برای همه مردم باشد از این رو رسیدگی با شیوه این بند تبعیض ناروا است.

به دنبال طرح اخطار مذکور برخی از نمایندگان درخواست تذکر دادند؛ در همین راستا ابتدا صباغیان بافقی با استناد به بند (7) ماده (22) آیین‌نامه داخلی مجلس خطاب به رئیس مجلس گفت: برخی از همکاران در روزهای گذشته تقاضای وقت کردند که البته با نیت خیر جنابعالی و ضرورت طرح برخی از تذکرات به آنها وقت داده شد اگر آیین‌نامه داخلی مجلس به صورت کامل رعایت شود به نفع همه ما است. متأسفانه به آقای مصری بدون ثبت‌نام وقت داده شد البته اگر نگوییم این امر به خاطر این است که نایب رئیس شما است، از این رو درخواست دارم که آیین‌نامه داخلی رعایت شود.

در ادامه علی علیزاده طی تذکری در این خصوص گفت: بنده از دستور قبلی به دنبال تذکر هستم، متأسفانه در جریان بررسی لایحه بودجه موافقان و مخالفان، دولت و کمیسیون صحبت می‌کنند و پس از رأی‌گیری به افرادی که برای تذکر ثبت‌نام کرده‌اند وقت داده می‌شود در حالی که تذکرات مربوط به بند مورد بررسی بوده و پس از آن فایده‌ای برای طرح آن نیست. در این بخش هم دستور صحن بررسی پیشنهاد آقای لارگانی بود اما در کلیات فرصتی برای اخطار آقای مصری ایجاد شد. اگر قرار است چنین فرصتی به نمایندگان داده شود برای همه به صورت یکسان باشد هر چند که می‌دانیم ریاست مجلس در جریان این موضوع نبوده است اما معتقدیم آیین‌نامه باید با دقت اجرا شود تا حق همکاران ضایع نشود.

وی ادامه داد: همچنین در جریان ثبت‌نام موافقان و مخالفان پیشنهادات نابسامانی‌هایی وجود دارد که موجب می‌شود برخی افراد نتوانند مطلب خودشان را ارائه کنند.

دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر صباغیان گفت: این حرف را نزنید چرا که در لیست پیش روی من همان طور که اسم جنابعالی به عنوان اولین نفر برای تذکر ثبت شده، نام آقای مصری نیز اولین نفر برای ارائه اخطار ثبت شده است. چرا حاضرید به این صراحت خلاف واقع مطلبی را بیان کنید.

وی ادامه داد: تذکر شما وارد نبوده همان طور که حق شما است که صحبت کنید، حق آقای مصری نیز بود که مطالبشان را بیان کنند چرا که در لیست اخطار، نفر اول ثبت شده بودند.

همچنین در پایان رئیس مجلس از مجتبی یوسفی خواست تا توضیحاتی در خصوص مشکلات ثبت‌نام نمایندگان برای ارائه موافقت و مخالفت ارائه کند.

موافقت مجلس با افزایش پلکانی آب بهای مشترکان پرمصرف
۱۴۰۰/۱۲/۰۴ - ۱۰:۵۴

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه 4 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با بند (الف) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه 1401 موافقت کردند.

در بخش درآمدی بند الف تبصره 6 ماده واحده لایحه آمده است: وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آب و فاضلاب استانی سراسر کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب‌بهای ‌شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب بالاتر از الگوی مصرف تعیین‌شده توسط هیأت وزیران تا دو برابر بیش از الگو پانزده درصد(15%) نرخ آب بها را افزایش داده و از مشترکانی که بیش از دو برابر الگو مصرف کردند، به میزان هر مترمکعب مازاد 35 درصد نرخ را افزایش و از آنها دریافت و به خزانه داری کل کشور واریز کند. وجوه فوق مشمول مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده نخواهد بود.

کارمزد معامله‌گران اولیه اوراق مالی اسلامی معاف از مالیات شد
۱۴۰۰/۱۲/۰۴ - ۱۰:۵۳

نمایندگان مجلس با معافیت مالیاتی کارمزد تعهد پذیره‌نویسی و کارمزد معامله‌گران اولیه اوراق مالی اسلامی دولت که در سال ۱۴۰۱ منتشر می‌شود، موافقت کردند.
اوراق مالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه 4 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با بند (ز) تبصره (5) ماده واحده لایحه بودجه 1401 با 187 رأی موافق، 10 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند (ز) تبصره (5) ماده واحده لایحه بودجه آمده است: اوراق و اسناد این تبصره و کارمزد تعهد پذیره‌نویسی و کارمزد معامله‌گران اولیه اوراق مالی اسلامی دولت (منتشرشده در سال 1401) مشمول مالیات به نرخ صفر می‌شود. همچنین معاملات بین ارکان انتشار و دریافت‌ها و پرداخت‌های مربوط به انتشار اوراق موضوع این تبصره، صرف‌‌نظر از استفاده یا عدم ‌استفاده از نهادهای واسط، مشمول معافیت‌ها و مستثنیات حکم ماده (۱۴) قانون رفع موانع تولید رقابت‌‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب 1/2/1394 می‌شود.

کلیه کارمزدهای انتشار و معاملات اوراق دولت در بازارهای اولیه و ثانویه به نحوی تعیین گردد، که خرید و فروش روزانه اوراق دولت را اقتصادی نماید.

همچنین نمایندگان با جز (1) بند (ی) بخش درآمدی تبصره (5) این لایحه موافقت کردند که در این بخش آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود مبلغ سی هزار میلیارد (30.000.000.000.000)ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کند که پیش‌بینی شده است از این منابع جهت احداث، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی وزارت آموزش و پرورش با اولویت مدارس عشایر و دانشگاه فرهنگیان استفاده شود. لازم به ذکر است که نمایندگان هنوز بخش هزینه‌ای این جزء را بررسی نکرده‌اند.

بر اساس این گزارش همچنین نمایندگان با بخش درآمدی جز (2) بند (ی) تبصره (5) موافقت کردند که در این بخش آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود مبلغ بیست هزار میلیارد(20.000.000.000.000)ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کند که بر اساس پیش‌بینی انجام گرفته مقرر است از این منابع جهت تعمیر، نگهداری، بازسازی و مقاوم‌سازی فضای فیزیکی فرسوده و یا درحال تخریب دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جهاد دانشگاهی استفاده شود. لازم به ذکر است که نمایندگان هنوز بخش هزینه‌ای این جزء را بررسی نکرده‌اند.

همچنین وکلای ملت با بخش درآمدی جز (3) بند (ی) تبصره (5) لایحه بودجه موافقت کردند که بر اساس این بخش به دولت اجازه داده می شود مبلغ بیست هزار میلیارد(20.000.000.000.000)ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کند، بر اساس پیش‌بینی از این منابع برای آب و راه روستایی، اجرای طرح‌های روستائی و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران استفاده خواهد شد. لازم به ذکر است که نمایندگان هنوز بخش هزینه‌ای این جزء را بررسی نکرده‌اند.

بر اساس این گزارش نمایندگان با بخش درآمدی بند الحاقی (1) بند (ی) تبصره (5) لایحه مذکور موافقت کردند که در این بند آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف یکصد هزار میلیارد(100.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال انواع اوراق مالی اسلامی از جمله اسناد خزانه اسلامی که منطبق بر قوانین و مقررات و در چهارچوب عقود اسلامی باشد را منتشر نماید.

بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱
۱۴۰۰/۱۲/۰۴ - ۰۹:۵۰

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه، 4 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با بند (ج) و (د) تبصره (5) ماده واحده لایحه بودجه 1401 موافقت کردند.

بر اساس بخش درآمدی بند (ج) تبصره (5) در سال 1401 آمده است:

ج- اوراق فروش‌نرفته بندهای(الف) و(ب) این تبصره برای مطالبات در سقف اعتبار مربوطه با تأیید رئیس دستگاه اجرائی و ذی‌حساب- مدیر امور مالی ذی‌ربط و سازمان برنامه و بـودجه کشـور قابل واگذاری به تمامی طلبکاران (اعم از پیمانکاران، مشاوران، تأمین‌کنندگان تجهیزات و همچنین سایر هزینه‌های تعهد‌شده اعتبارات این قانون از جمله تملک اراضی) می‌باشد.

همچنین در بند د این تبصره آمده است:

د- به منظور توسعه حمل و نقل عمومی و زیر ساخت‌های شهری مدیریت پسماند و نیروگاههای زباله سوز، بازسازی بافت های فرسوده و ساماندهی حاشیه نشینی و سکونتگاههای غیررسمی به شهرداری‌‌های کشور و سازمان‌‌های وابسته به آنها اجازه داده می‌شود با تأیید وزارت کشور تا سقف یکصد و بیست هزار میلیارد (120.000.000.000.000) ریال اوراق مالی اسلامی ریالی با تضمین خود و با بازپرداخت اصل و سود آن توسط همان شهرداری‌‌ها منتشر کنند.

تضمین بازپرداخت اصل و سود این اوراق برای اجرای طرحهای قطار شهری و حمل و نقل شهری به نسبت پنجاه درصد(50%) دولت و پنجاه درصد(50%) شهرداری ها است.

اوراق فروش‌نرفته این بند در سقف مطالبات معوق طرح با تأیید شهرداری مربوط قابل واگذاری به طلبکاران آن طرح می‌باشد.

بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱
۱۴۰۰/۱۲/۰۴ - ۰۹:۵۰

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه 4 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با بند (ز) تبصره (5) ماده واحده لایحه بودجه 1401 با 187 رأی موافق، 10 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند (ز) تبصره (5) ماده واحده لایحه بودجه آمده است: اوراق و اسناد این تبصره و کارمزد تعهد پذیره‌نویسی و کارمزد معامله‌گران اولیه اوراق مالی اسلامی دولت (منتشرشده در سال 1401) مشمول مالیات به نرخ صفر می‌شود. همچنین معاملات بین ارکان انتشار و دریافت‌ها و پرداخت‌های مربوط به انتشار اوراق موضوع این تبصره، صرف‌‌نظر از استفاده یا عدم ‌استفاده از نهادهای واسط، مشمول معافیت‌ها و مستثنیات حکم ماده (۱۴) قانون رفع موانع تولید رقابت‌‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب 1/2/1394 می‌شود.

کلیه کارمزدهای انتشار و معاملات اوراق دولت در بازارهای اولیه و ثانویه به نحوی تعیین گردد، که خرید و فروش روزانه اوراق دولت را اقتصادی نماید.

همچنین نمایندگان با جز (1) بند (ی) بخش درآمدی تبصره (5) این لایحه موافقت کردند که در این بخش آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود مبلغ سی هزار میلیارد (30.000.000.000.000)ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کند که پیش‌بینی شده است از این منابع جهت احداث، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی وزارت آموزش و پرورش با اولویت مدارس عشایر و دانشگاه فرهنگیان استفاده شود. لازم به ذکر است که نمایندگان هنوز بخش هزینه‌ای این جزء را بررسی نکرده‌اند.

بر اساس این گزارش همچنین نمایندگان با بخش درآمدی جز (2) بند (ی) تبصره (5) موافقت کردند که در این بخش آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود مبلغ بیست هزار میلیارد(20.000.000.000.000)ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کند که بر اساس پیش‌بینی انجام گرفته مقرر است از این منابع جهت تعمیر، نگهداری، بازسازی و مقاوم‌سازی فضای فیزیکی فرسوده و یا درحال تخریب دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جهاد دانشگاهی استفاده شود. لازم به ذکر است که نمایندگان هنوز بخش هزینه‌ای این جزء را بررسی نکرده‌اند.

همچنین وکلای ملت با بخش درآمدی جز (3) بند (ی) تبصره (5) لایحه بودجه موافقت کردند که بر اساس این بخش به دولت اجازه داده می شود مبلغ بیست هزار میلیارد(20.000.000.000.000)ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کند، بر اساس پیش‌بینی از این منابع برای آب و راه روستایی، اجرای طرح‌های روستائی و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران استفاده خواهد شد. لازم به ذکر است که نمایندگان هنوز بخش هزینه‌ای این جزء را بررسی نکرده‌اند.

بر اساس این گزارش نمایندگان با بخش درآمدی بند الحاقی (1) بند (ی) تبصره (5) لایحه مذکور موافقت کردند که در این بند آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف یکصد هزار میلیارد(100.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال انواع اوراق مالی اسلامی از جمله اسناد خزانه اسلامی که منطبق بر قوانین و مقررات و در چهارچوب عقود اسلامی باشد را منتشر نماید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۷
تا کنون خروجی این مجلس برای مردم فقط افزایش قیمت ها و افزایش مالیات ها و محدودیت های بیشتر بوده است و خواهد بود به نظر می رسد نمایندگان مجلس در حال انتقام از مردم هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
انتقام بگیرن مهم نیست هزاران را برای لطمه زدن به این جماعت زیاده هر هزارتومان که ضرر بدم 100 میلیون ضرر میزنم
سلام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
جالبه که کارمند و کارگر با حقوقی که جواب زندگیشونو نمیده باید مالیات بدن ولی هنرمندان با درآمدهای نجومی باید معاف از مالیات باشند این شاهکار مجلس است
ما چه گناهی داریم که توی شهر بدنیا اومدیم و باید عوارض برق بپردازیم اما روستایی ها نباید عوارض بپردازند؟ دلیلش چیه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
رابین هود بازی به سبک احمدینژاد خیر ندیده.....عاقبت شما هم معلوم است.....خدا ما را از شر شما نجات دهد....فقط گران کردن ودست در جیب مردم بینوا کردن هنر شماست......خیرش را نخواهید دید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
شما گناهی ندارین. این یک امتیاز برای روستانشینان است.حتما میدانی روستایی تولیدکننده است شهری مصرف کننده.پس خیلی بیشترازاینها باید به روستاییان امتیازداده شودکه اگرچنین میشد جمعیت روستایی از 70 درصد به 25درصد نمیرسید.
اقا خودخوری نکن اینها نماینده واقعی نیستند و اهل این کار هم نیستند از بد حادثه به جایگاه بزرگان دست یازیدند
طرح خوبی جهت حمایت از روستاییان هست..البته اگه درست اجرا بشه..کاش کمتر روستاییان به شهرها مهاجرت کنن...از این طرح ها برای حمایت از روستاییان لازم داریم.
فاجعه است
اميدوارم ملت از اين همه ظلم تكوني بخورن و بيدار بشن.............................
با این حساب بودجه دولت براساس فروش اوراق اداره میشود و درامد دولت بجز جیب مردم منبع دیگری ندارد حالا که تمام دستگاهها دولت و مجلس و ......هه با هم یکدست شدند و مخالفی هم در مملکت ندارند که به انها اعتراض کنند بیاره ملت
وزارت نیرو افزایش سرسام اور برق را در بهمن ماه اغاز کرده مجلس برای فشار بیشتر بر مردم مالیات وضع کرده تکلیف مردم چیست
پاسخ ها
ناشناس
| Russian Federation |
۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
استاد گران کردن هستند قبض آخرای اسفند میاد تا
مردم
........
مگر وقتی اسم اوراق قرضه را گذاشتید اوراق مالی اسلامی واقعا اسلامی میشود؟وانگهی این اوراق زمانی مورد استقبال قرار میگیرد که سود مناسب با تورم داشته باشدولی اگر سود اوراق کمتر از تورم باشد طلبکاران ان طرح با ان چه کنند؟اصلا قبول میکنند؟؟ ودر نهایت چقدراز منابع درامد اینچنینی در بودجه امسال پیش بینی شده است ..
در عوارض بیشتر اقشار کم درآمد مورد جریمه قرار می گیرند چون چند خانوار مستأجر در یک آپارتمان سه واحده یا دو واحده زندگی می کنند در حالی‌که از یک کنتور آب و برق استفاده می کنند. دولت بر اساس شماره کنتور آنها را پر مصرف به شمار می آورد.
من با یک مستأجر دیگر در یک آپارتمان دو واحدی ۵۸ متری زندگي مي کنيم و تمام کنتور های ما برای یک واحد اخذ امتیاز شده است. شرکت آب ما را پر مصرف به حساب می آورد و علاوه بر نرخ تصاعدی عوارض سنگینی هم می بندد در حالی‌که ما ماهیانه اجاره کمر شکن هم می پردازیم.
به سازمان آب و فاضلاب که زنگ می زنیم می گویند مالک بیاید تفکیک کند اما مالک حاضر نیست به نفع مستأجر خرج کند. قبض سنگین آب و برق و گاز را مستأجر می پردازد و ملک او هم بدون مستأجر باقی نمی ماند پس چرا هزینه کند؟
مملکت به این ثروت مندی با این همه مواهب الهی به خاطر مدل حکمرانی شما به این وضع افتاده است تا کی میخواهید هزینه ایدولوژی و آرمانگرای تان از زندگی و عمر مردم بدهید؟
پس پول فروش منابع ملی چی شد؟
در اقتصاد دولتی اصل بر پرداخت سوبسید از محل فروش منابع دولتی بود حالا برعکس شده؟
نفت را آقا زاده ها میفروشند پولش کجا میره؟
بنظر شما لازم نیست کسانی را که باعث شدند خودروها به بالای میلیارد برسند را جریمه کنیم ؟!! مثلا ویتارایی که ساخت ایران خودروست و قیمت دولتیش بالای میلیارده را کی به این قیمت رسانده اصلا کجاش لوکسه !!!چون که برابر قیمت خودرو از واردکننده گمرکی میگیرند وارد کننده از ارز ازاد استفاده میکنه عوارض سالانه شهرداری بیمه تعویض روغن و تعمییر را هم که دولا پهنا میگیرند !!! فقط برای نمایش اینکه بگید ما رابین هودیم مالیات را هم اضافه گردید !!!
در بلاد کفر و اجنبی مالیات میگیرند برای رفاه مردم آنجا وقتی مالیات میدی یعنی کاملا وظیفه شهروندی انجام شده
در بلاد اسلام انواع و اقسام مالیات میدی پول مالیات ها از کانادا سر در میاره و جرات نمیکنی ادعای شهروندی کنی
پرداخت یارانه بهانه ای شده برای افزایش قیمت کالاها! با طعم عدالت محور!!!
اگر مسئولان خیلی دلشان بحال فقرا و کم درآمدها میسوزد چرا بجای افزایش درآمد آنها اقدام به گران کردن کالاها به بهانه پرداخت یارانه به آنان میکنند؟! و در نتیجه باعث میشود این افراد جامعه را از حداقل میزان خریدی که از آن کالاها می توانستند داشته باشند محروم کنند! و در عوض ثروتمندان با خرید بیشتر این کالاهای گران شده بیشتر از یارانه آنها بهره مند شوند! چرا بدون افزایش قیمت کالایی به آنان یارانه پرداخت نمی کنند؟
حالا نوبت آب و برخی دیگر از کالاها شده که با گران کردن آن فقرا و کم درآمدها حداقل از مسائل بهداشتی شان هم باز بمانند! البته بنزین هم با بهانه دیگری در چنین راهی قرار دارد!
مهمترین مشکل کشور در اقتصاد دو موضوع است
موضوع اول در عدم سیاست صحیح در تبدیل دلار به ریال و موضوع دوم عدم استقلال بانک مرکزی و نظام پولی کشور است و تا وقتی این دو موضوع حل نشود هر تصمیمی در اقتصاد و لو درست گرفته شود محکوم به شکست است
دولت در تبدیل دلار به ریال یک سال برابر آن ریال چاپ می کند / یکسال آنرا در بازار می فروشد و تبدیل به ریال می کند در حالی که نمی شود بدون برنامه دلار حاصل از نفت را بدون حساب و کتاب تبدیل به ریال کرد و تعادل را در کشور بهم ریخت و یکشبه دلار ۴۲۰۰ را به ۲۵ هزار تومان رساند
بیشتر کشورها یا دلار را در شرکت های خارجی سرمایه گذاری می کنند و یا آنرا در جذب سرمایه گذاری های خارجی مورد استفاده قرار می دهند
حتی در رژیم گذشته که دلار کشور صرف خرید سلاح و جنگنده می شد بمراتب بهتر از وضعیت فعلی است که بدون برنامه دلار پاشی و یا دلار زدگی می شود
مسئولین باید بفهمند که در اقتصاد فرمول و علم و دانش و آمار دقیق حرف اول را می زند نه دوستی های خاله خرسه برای قشر فقیر که باعث به هلاکت افتادن آنها شده است
دولت باید کسری بودجه خودش را از مالیات و جلوگیری از ریخت و پاش جبران کند نه با دخالت در بانک مرکزی و دستبرد در جیب مردم و بی ارزش کردن پول کشور
من از علما تعجب می کنم که به عنوان امین مردم و به عنوان جاری کننده دستورات خدا چرا به این موضوعات مهم توجه نمی کنند و...
مالیات، عوارض، مالیات ، عوارص،.... با کدوم درامد در این وضعیت وخیم اقتصادی؟
اشتغال رکن اصلی اقتصاد است و اشتغال هنگامی به اوج خود می رسد که راه های دلالی و کسب سودهای غیر مولد و حاصل از احتکار بسته شود و به قشر ثروتمندی که در مسیر تولید و اشتغال زایی هستند بها داده شود

با افزایش اشتغال احساس نیاز به نیروی کار بالا می رود و به طبع آن سطح درآمد و قدرت خرید افزایش می یابد
اشتغال حلال مسکن و ازدواج و ... است
اما اشتغالی که بر اساس علم و دانایی و ایجاد ارزش افزوده باشد
افزایش اشتغال کسری بودجه دولت را کاهش می دهد و غیر مستقیم باعث کاهش تورم می شود چون با افزایش اشتغال درآمد حاصل از مالیات دولت افزایش می یابد
بعبارتی یکی از نیاز های مهم کشور اشتغال آفرینی و کلید تمام مشکلات است
این مالیات های ناچیز بر خودرو واملاک چندین میلیاردی ظلم اشکاربه بقیه مردم وحمایت از سرمایه داران است
باسلام وای برملکتی که سانتافه ماشین لاکچری محسوب میشه و مردم باید مالیات بدن
مشکل‌مهریه‌ها‌رومجلس‌حل‌نماید.
برای روستاها هم باید مدل تعریف شود روستاهای سیستان وخوزستان و...را با روستاهای شمال یکی می کنید.در شمال یک سر به روستاها بزنید ببینین وضع زندگیشون از خیلی از شهریها بهتره و منبع درآمدهاشونو نگاه کنید البته اقلیتی هستن که وضعشون خوب نیست وظیفه دولت شناسایی اونهاست بقیه وضعشون از شهریها بهتره.تازه به جای تولید کننده بودن یکپا مصرف کننده هستن بدون مالیات وعوارض......
از شیر مرغ تا جون آدمیزاد گفتند،ولی از بدهیشان به تامین اجتماعی یادشان رفته شرم بر شما
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست