بازدید 4897

فضای گفتمانی در صداوسیما نسبت به قبل بسته تر شده

این روزها حواشی صداوسیما از محتوای برنامه‌هایش پرسروصداتر شده است. آخرینش مربوط می‌شود به سازوکار تعهدگرفتن این نهاد از میهمان‌هایش که به «آرمان‌های انقلاب اسلامی» باید وفادار باشید.
کد خبر: ۱۱۰۵۳۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳ 19 February 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه شرق، این موضوع را محمد رحمانی، تاریخ‌پژوه در یادداشتی مطرح کرد و نوشت: «چند روز پیش تماسی داشتم و از آن سوی خط برای برنامه تلویزیونی با موضوع رضاشاه دعوت شدم؛ عرض کردم به علت سانسور‌های سلیقه‌ای که ماحصل عدم فهم تاریخ است، بنای حضور ندارم که با اصرار و پیگیری عوامل برنامه بدون توقف احساس کردم عدم پاسخ مثبت، بی‌توجهی به فرصت‌ها برای بسط آموزش عمومی تاریخ و خدایی ناکرده ممکن است از حب نفس باشد.

خلاصه که با وجود حال نامساعدم پذیرفتم تا پنجشنبه به استودیوی ضبط این برنامه در اطراف فرودگاه مهرآباد بروم. ساعت شش صبح برخاستم و مطابق برنامه طوری با وسیله شخصی حرکت کردم که یک ربع پیش از ساعت ۸:۰۰ در استودیو حاضر باشم. بگذریم که تازه ساعت ۹:۰۰ عوامل اصلی رسیدند و حوالی ساعت ۱۰:۰۰ استارت نصب میکروفن و... را زدند. در همین احوال یکی از عوامل دو برگ کاغذ جلویم گذاشت و گفت امضا کن. یک برگ که اطلاعات کامل هویتی، تحصیلاتی و ... بود. اما برگ دیگر تعهد عجیبی بود که تضمین می‌خواست به الگوی انقلاب اسلامی وفادار باشم و در رابطه با برنامه در فضای مجازی و اجتماعات نگویم و اگر هم برنامه کلا پخش نشد، جای اعتراض ندارم!

خب من سال‌ها در برنامه‌های مختلف رادیو و گاهی تلویزیون دعوت شده‌ام و این تعهد عجیب‌وغریب بدعتی زشت و توهین‌آمیز بود که خلاف میهمان‌نوازی محسوب می‌شد. ما حتی وقتی به جلسه خصوصی با رهبر انقلاب یا رئیس‌جمهور یا عالی‌ترین فرماندهان نظامی-امنیتی دعوت می‌شدیم، هیچ تعهدی اخذ نمی‌شد؛ بدیهی است که شرط اخلاقی نیز حفظ حرمت میزبان است. خلاصه که گفتم امضا نمی‌کنم و گفتند پس نمی‌شود و بعد چند ساعت معطلی برگشتم منزل...».

سخنان اخیر رحمانی در حالی است که اخیرا برنامه جهان‌آرا که از شبکه افق پخش می‌شود هم پرحاشیه شد؛ به نحوی که در این برنامه اتهامات متعددی به شهیندخت مولاوردی، زهرا شجاعی و معصومه ابتکار زده شد و حتی فرصت دفاع به ایشان هم به زمانی برای حمله مجدد این برنامه به شخصیت‌های مذکور تبدیل شد. پیش‌ازاین نیز صداوسیما بستر ترویج سخنانی شده است که حتی از منظر اصولگرایان هم علیه منافع ملی بوده است؛ برای مثال میهمانی که در برنامه‌ای گفت آن‌هایی که از شرایط موجود ناراضی‌اند، از کشور بروند.

سریال گاندو هم یکی دیگر از آن نمونه‌های اخیر است که رسما دستگاه دیپلماسی نظام را در هشت سال دولت روحانی به چالش کشید و اتهامات متعددی را علیه مسئولان نظام مطرح کرد. به گفته بسیاری از کارشناسان فضای گفتمانی و سیاسی موجود در صداوسیما در سال‌های اخیر حتی نسبت به دهه‌های گذشته فضای بسیار بسته‌تری شده است و البته به نظر می‌رسد مدیران صداوسیما تمایل دارند بیشتر حافظ منافع یک طیف و حتی نه یک جریان سیاسی خاص باشند؛ طیفی رادیکال که البته در مجلس هم حضور دارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۱
نوش جونشون...زورشون میرسه...توانشو هم دارن...زور دارن هرکار دلشون بخواد میکنن...شماها هم میتونید تحمل کنید نمیتونید هم جمع کنید و بروید...
بعدچندسال وقفه دوباره فیلشون یادهندوستون کرده باز به ماهواره پارازیت میاندازند که همه میدونند بیماریهایی چون سرطان واختلالات عصبی داره. یادتون باشه عزت ضرغامی چندماه پیش گفت با تصمیماتی که درسطوح بالا گرفته شده دیگه کسی با ماهواره کاری نخواهد داشت .پس چی شد؟
پاسخ ها
جلال
| Netherlands |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
حالا عزتی یه چیزی واسه خودش گفته.درایران با یک دولت وواحدتصمیم گیرمشخص طرف نیستیم که.اینو درهرزمینه ای دقت کنی میبینی
جناب ناشناس کجا بریم ؟ هر جا بریم همین وضعه .
13 ساله تلویزیون داخل رو نمیبینم و فقط به اخبار سایت های معتبر رجوع میکنم. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
پاسخ ها
يحيا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
من هم از وقتي شلوار جين پاره مد شده ديگه شلوار غيرپاره نميپوشم الان تلوزيون نديدن هم مد شده..
اول صدا و سیمای ملی بود (واقعا هم بود) بعد شد صدا و سیمای میلی(مطابق میل ده ،پونزده درصد جامعه بود) الان دیگه اون طیف هم براشون اهمیت نداره و شده صدا و سیمای مجلسی
خوب خودشون باعث میشن که مردم برای کسب اخبار به سمت رسانه هایی برن که اقایون آنها را معاند می دانند و به زعم اقایون ،اخبار غلط ،و افکار تجزیه طلبانه رو رواج میدن ،و اگر قضاوت اقایون از رسانه های بیرون مرزی درست باشد ،با سوق دادن مردم به سوی آنها در واقع با دست خودشون گور خودشون رو می کنند. در این دوره و زمانه نمیشه جلوی اخبار رو‌گرفت حتی با طرحهای مانند طرح صیانت. بهترین صیانت ،فضای باز سیاسی و خبر رسانی درست است تا مردم در بستر مناسب اعتراض کرده و همچنین اخبار درست و مطابق با واقعیت بدست بیارن تا رسانه های غیر رسمی هر چیزی رو بنام اخبار به خورد مردم ندهند
ما که می بینیم تازه بازتر هم شده
شما دنبال چیز دیگری هستید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
چشمتون را بشویید
اين برگه ها در اکثر برنامه هاي جهاني وجود دارد. از مهمان، مجري و بازيگر ... به تناسب موضوع برنامه و فيلم تعهد ميگيرند که از محتواي آن تا قبل از پخش جايي صحبت نکند. حالا اين جهان سومي بهش برخورده شما زياد جدي نگيريد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست