بازدید 36226
با مذاکرات هسته ای/ در حال به روزرسانی

رویترز: حدود 30 درصد از مسائل دشوار هنوز حل نشده اند/ اختلاف بر سر تحریم 300 فرد و نهاد/ امیرعبداللهیان: برای رسیدن به توافق خوب عجله داریم/ برگزاری نشست اعضای برجام بدون ایران و آمریکا

دور هشتم مذاکرات به منظور رفع تحریم‌ها بعد از ۱۱ روز وقفه روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه در شهر وین از سر گرفته شد و روز پنجشنبه هفته گذشته نیز رایزنی‌ها در شهر وین پایتخت اتریش در جریان بود و در همین چارچوب نشست هیأت‌های ایران و اتحادیه اروپا به ریاست «علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده گفت‌و‌گوها در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۰۴۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۲ 14 February 2022

امیرعبداللهیان: برای رسیدن به توافق خوب عجله داریم/ برگزاری نشست اعضای برجام بدون ایران و آمریکا

بین الملل تابناک: دور هشتم مذاکرات به منظور رفع تحریم‌ها بعد از ۱۱ روز وقفه روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه در شهر وین از سر گرفته شد و روز پنجشنبه هفته گذشته نیز رایزنی‌ها در شهر وین پایتخت اتریش در جریان بود و در همین چارچوب نشست هیأت‌های ایران و اتحادیه اروپا به ریاست «علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده گفت‌و‌گوها در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد.

قدردانی لاوروف از ابتکارات و رویکرد سازنده ایران در مذاکرات وین
۱۴۰۰/۱۱/۲۵ - ۲۲:۳۲

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امشب (دوشنبه) ۲۵ بهمن ماه در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص روند روابط دوجانبه و برخی مسائل مورد اهتمام مشترک در عرصه منطقه ای و بین المللی از جمله روند مذاکرات وین گفتگو و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه روسیه ضمن تقدیر از ابتکارات و رویکرد سازنده جمهوری اسلامی ایران در جریان مذاکرات وین، بر ضرورت تداوم‌ رایزنی ها و‌ گفتگوها بین طرف های مختلف مذاکرات وین برای بررسی متون و پیشنهادات و دستیابی به توافق تاکید کرد.

امیرعبداللهیان نیز در این گفتگوی تلفنی بر ضرورت توجه به حقوق کامل جمهوری اسلامی ایران در عمل طرف های مقابل به تعهدات خود در هرگونه توافقی تاکید کرد.

 

رویترز: حدود 30 درصد از مسائل دشوار هنوز حل نشده اند
۱۴۰۰/۱۱/۲۵ - ۲۰:۴۵

یک رسانه غربی به نقل از دو مقام ایرانی ادعاهایی را درباره مذاکرات رفع تحریم ها در وین مطرح کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد ایرانی مدعی شده در مذاکرات وین حدود 30 درصد از مسائل دشوار هنوز حل نشده اند اما رسیدن به توافق تا اوایل ماه مارس امکان پذیر است. یک دیپلمات غربی هم مدعی شده چنانچه همه چیز خوب پیش برود حصول توافق تا اوایل ماه مارس امکان پذیر است.

یک مقام ارشد ایرانی گفته که تهران خواستار آن است که به جای برچیدن سانتریفیوژهای پیشرفته بتواند سانتریفیوژها را در داخل ایران مهر و موم و انبار کند.

رویترز همچنین به نقل از این مقام ارشد ایرانی مدعی شد که تهران خواستار آن است که تحریم ها علیه 300 نهاد و فرد که ارتباطی با توافق هسته ای ندارند رفع شوند.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش از برگزاری نشسست اعضای برجام (بدون ایران) و آمریکا خبر داد.

وی در پیامی توییتری نوشت: «اعضای برجام (بدون ایران) و آمریکا بعدازظهر امروز برای ارزیابی وضعیت در گفت‌وگوهای وین درباره برجام دیدار کردند».

اولیانوف ادامه داد: «تمامی ارزیابی‌ها مثبت بوده و پیشرفت‌های چشمگیری در روند مذاکرات حاصل شده است».

امیرعبداللهیان: برای رسیدن به توافق خوب عجله داریم

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ما رسیدن به یک توافق خوب در جریان مذاکرات وین را در دسترس می دانیم و ابتکارات و پیشنهادات سازنده و مثبت ایران راه را برای رسیدن به چنین توافقی هموار کرده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان ظهر روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با سایمون کاوونی وزیر خارجه ایرلند در محل وزارت خارجه کشورمان با اشاره به رایزنی‌های امروزش با این دیپلمات عالی رتبه ایرلندی گفت: در جریان دیدار امروز وزیر خارجه ایرلند با آقای رئیس جمهور سفیر آکرودیته این کشور نیز استوارنامه خود را به آقای رئیس جمهور ارائه کردند و امیدوارم به زودی شاهد بازگشایی سفارت ایرلند در تهران باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از بهترین مناسبات را در حوزه تعامل با کشورهای اروپایی با ایرلند داریم اظهار کرد: امیدوارم که روابطمان با کشوری همچون ایرلند که نگاه مبتنی بر همکاری دارد چارچوب سیاست خارجی متوازن دولت سیزدهم ارتقا پیدا کند.

وی با بیان اینکه ما هر دو توافق داریم که حجم مبادلات تجاری دو کشور به ویژه در دو سال گذشته رضایت بخش نبوده است علی رغم ظرفیت های متنوعی که بین دو کشور وجود دارد تصریح کرد: در همین چهارچوب تصمیم گرفته شد که گسترش همکاری های دو کشور در حوزه هایی چون کشاورزی، مواد غذایی، مدیریت منابع آبی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنایع پزشکی و دارویی، فناوری های نوین و انرژی های تجدیدپذیر در اولویت قرار بگیرد. البته این به این معنا نیست که سایر حوزه ها مورد توجه قرار نخواهد گرفت.

وی همچنین با بیان اینکه روابط پارلمانی دو کشور نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است، افزود: طی سال های اخیر از جمله در ماه های گذشته دیپلماسی پارلمانی دو کشور از قدرت لازم برخوردار بوده و تلاش شده که این روابط گسترش پیدا کند.

امیر عبداللهیان همچنین با بیان اینکه ایران از عضویت غیر دائم ایرلند در شورای امنیت سازمان ملل حمایت کرده است، گفت: ما نقش این کشور را در ایجاد صلح و ثبات در عرصه جهانی در راستای نقش آفرینی در شورای امنیت سازمان ملل مهم می دانیم.

وی همچنین با بیان اینکه ما از توجه اروپا از جمله ایرلند به تحولات مناطق پیرامونی مان آگاهی داریم به رایزنی مقامات دو کشور در خصوص افغانستان اشاره کرد و گفت: موضوع افغانستان در سطح جهانی مورد توجه است و ما کماکان از سیاست تشکیل دولت فراگیر در این کشور با مشارکت همه اقوام حمایت می کنیم. به ارائه کمک های انسان دوستانه خود و تسهیل ارسال کمک ها به این کشور از طریق مرزهای هوایی، زمینی و دریایی خود استقبال می کنیم و به این نقش مهم خود ادامه می دهیم.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان همچنین به موضوع یمن نیز اشاره کرد و گفت: ما بر ایجاد آتش بس در این کشور، توقف جنگ و لغو محاصره انسانی مردم این کشور و انجام گفت وگوهای یمنی یمنی تاکید داریم.

وی همچنین گفت: نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر مردم فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی نیز مورد توجه ما است.

امیر عبداللهیان همچنین با بیان اینکه در جریان رایزنی مقامات دو کشور موضوع مذاکرات وین نیز از دیگر موضوعات مورد توجه بوده است، گفت: ما با ابتکار، جدیت و انگیزه مذاکراتی قوی در میز مذاکرات وین حضور داریم. همکار من آقای دکتر باقری و کارشناسان ارشد از وزارت خارجه، نفت، اقتصاد، بانک مرکزی و با هدف لغو تحریم ها و پیگیری حقوق ملت ایران گفت وگوهای جدی خود را در وین ادامه می دهد.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با تاکید بر اینکه طرف های غربی و آمریکا باید بازی متن و زمان را کنار بگذارند، گفت: آنچه که مهم است این است که ببینیم بر روی زمین چه اتفاق واقعی برای لغو تحریم ها و بازگشت طرف های مقابل به تعهداتشان رخ می دهد. ما برای رسیدن به یک توافق خوب جدی هستیم، طرف های غربی باید از رفتار مبتنی بر شک و بازی با زمان و متن دست بردارند و نیت واقعی خود را برای بازگشت به تعهداتشان ذیل برجام به نمایش بگذارند.

امیرعبدالهیان با بیان اینکه ایران با منطق مذاکراتی قوی به فعالیت ها و تلاش های خود در میز مذاکرات وین ادامه می دهد، گفت: هدف ما رفع تحریم هایی است که در توافق برجام مورد استناد قرار گرفته است.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه صحبت های خود در مورد مذاکرات وین ادامه داد: اگر امروز در وین توافقی حاصل شود و تحریم ها لغو شود برای ایران بهتر از این است که فردا این اتفاق رخ دهد. لذا ما برای رسیدن به یک توافق خوب عجله داریم؛ در چارچوب مذاکراتی منطقی و تاکید بر دستیابی به حقوق ملت ایران.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در مورد اظهارات مقامات غربی مبنی بر اینکه زمان برای رسیدن به توافق در حال اتمام است و آیا ایران اراده ای از سوی کشورهای غربی برای رسیدن به توافق می بیند یا نه؟ گفت: ما منتظر این هستیم که طرف آمریکایی و سه کشور اروپایی در بازگشت به اجرای تعهداتشان ذیل برجام جدی باشند. اگر چنین اراده ای به وجود بیاید و چنین اتفاقی انجام شود رسیدن به یک توافق خوب در کوتاه مدت در دسترس است.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: آمریکایی ها از طریق پیام هایی که به واسطه کشورهای مختلف منتقل می کنند از داشتن حسن نیت در این زمینه صحبت می کنند اما تا این لحظه بر روی زمین اتفاق ملموسی که ترجمان عینی و عملی این حسن نیت مورد اشاره آمریکایی ها باشد مشاهده نشده است.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: ما رسیدن به یک توافق خوب را در دسترس می دانیم و ابتکارات و پیشنهادات عملی، سازنده و مثبت ایران راه را برای رسیدن به چنین توافقی هموار کرده است.

وی همچنین در واکنش به این موضوع که برخی از تحلیل ها موید این است که این دور از مذاکرات دور آخر است و فشار برخی از کشورهای غربی در این زمینه تصریح کرد: تهدید و هشدار طرف های مقابل تعیین کننده نقطه پایان مذاکرات نیست. بلکه واقعیت میز مذاکره و اهتمام آنها برای بازگشت به تعهدات تعیین کننده زمان پایان مذاکره و رسیدن به توافق است.

وی همچنین در مورد اظهار نگرانی برخی از کشورهای اروپایی در مورد فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران گفت: برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است و آنچه که مشکل اساسی در روند اجرای توافق ۲۰۱۵ (برجام) ایجاد کرد بی عملی طرف های اروپایی در اجرای تعهداتشان و خروج آمریکا از این توافق بود.

وی ادامه داد: ما امیدواریم در گفت وگوهای وین که طی روزهای آینده ادامه پیدا می کند شاهد جبران این اشتباه از سوی آمریکایی ها و سه کشور اروپایی باشیم و آنها به اجرای تعهداتشان بازگردند.

چین: آمریکا برای توافق در وین اقدامات بیشتری انجام دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین بعد از ظهر دوشنبه به وقت تهران در نشست مطبوعایت هفتگی به مسائل رزو چین و جهان از جمله مذاکرا رفع تحریم‌های ایران پرداخت.

«وانگ ونبین» از سخنگویان وزارت خارجه چین در زمینه آخرین تحولات مرتبط با مذاکرات وین و توییت اخیر «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که گفته بود، «تداوم نمایش ابتکار عمل از سوی طرف‌های غربی برای فرار از تعهدات در مذاکرات و کار سخت مذاکره‌کنندگان ایرانی» گفت: «مذاکرات برای از سرگیری پایبندی به برجام وارد مرحله نهایی شده و فرصت مهمی برای بازگرداندن توافق به مسیر اصلی است. در عین حال، هنوز برخی از مسائل مهم وجود دارد که باید حل شود. همه طرف‌ها در حال انجام رایزنی‌های فشرده برای یافتن راه حل هستند.»

امیرعبداللهیان: برای رسیدن به توافق خوب عجله داریم/ برگزاری نشست اعضای برجام بدون ایران و آمریکا

این دیپلمات چینی با ذکر یک ضرب المثل چینی گفت، در مرحله نهایی مذاکرات، همه طرف‌ها باید استقامت کرده، احترام متقابل را رعایت کنند، تفکر خلاقانه داشته باشند، اجماع کنند و برای پیشرفت در موضوعات باقی مانده تلاش کنند. این برعهده آمریکا، به عنوان مقصر بحران هسته‌ای ایران است که در ازای گام‌های متقابل طرف ایرانی، اقدامات فعال بیشتری انجام دهد تا همه مسائل باقی‌مانده به زودی حل و فصل شوند.

«سعید خطیب‌زاده » سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز دوشنبه در پاسخ به سؤالی درباره روند مذاکرات در وین و تعلل آمریکا گفت: «بن بستی در وین نیست. مذاکرات همچون سابق برگزار می‌شود و رفت و برگشت ها بین هیأت‌ها در حال انجام است. گفت‌وگوها وقتی به روزهایی می‌رسد که باید درباره مسائل جدی صحبت شود سخت می‌شود و قطعا با یکسری کندهایی روبرو است و نکاتی که همه طرف‌ها باید درباره آن تصمیم گیری کنند.»

این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: «ایران بعد از بازگشت هیأتش پیشنهاد داده شده را مجددا به بحث و بررسی گذاشت. دادن و گرفتن پیشنهادها امری عادی است و هیچ اتفاق خارق العاده‌ای نیست که پیشنهادی داده و گرفته شود. آنچه امروز در وین است گفت‌وگو درباره موضوعات بسیار کلیدی و حساس باقیمانده است.»

وی گفت: «بر کسی پوشیده نیست آنچه باقیمانده است رسیدن به نقاطی است که باید تصمیمات سیاسی اتخاذ شود. جمهوری اسلامی ایران تصمیمات سیاسی خود را سال‌ها پیش گرفته و در برجام باقیمانده و منتظریم پاسخ ابتکارات ایران را از سوی طرف‌های غربی بگیریم. مقدار و میزان فاصله ما با توافق نسبت معکوسی دارد با اقدامات طرف‌های غربی و آمریکایی، هر چقدر اراده آمریکا و سه کشور اروپایی بالا برود، فاصله تا رسیدن به توافق کمتر می‌شود و طرف‌های غربی باید به این رابطه معکوس به دقت توجه کنند.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۲۹
اقای خطیب زاده ،مگه دوستان شما زمان روحانی تو مجلس برجام نمادین رو آتیش نزدن ؟ مگه نگفتن با قاتلین سردارسلیمانی مذاکره نمی کنن ! پس چی شد؟ حالا برای توافق هول کردید ؟! تمام حرامهای زمان روحانی یه شبه حلال شد؟! وقتی شماها با مردم روراست وصادق نیستید ،انتظار دارید مردم چه برخوردی با شما داشته باشند ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
گفتگو خوبه انجام بشه برای توافق خوب
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
آقای وزیر محترم امور خارجه


متاسفانه کاسبان تحریم هر روز یه مدل ساز میزننن


تا کی قراره ملت به ساز اونا برقصند


فقط برای سلامتی شما و امثال شما دست بدعام


برای رو کم کنی اطرافیان نیاز مبرم به این توافق داریم



نمیدونم چقدر طرفداران دولت مردمی رو درک میکنید که بدجوری در فشارند
احمد
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
هیچ زمان نگفتند مذاکره بد است گفتند شروط نه گانه رهبری باید انجام شود بیخود جو ندهید دولت غربگرغیتان دیگر پشیزی ارزش ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
درود بر محمود هاله ی نوردیده،که گفت تحریم ها کاغذ پاره اند و پس از آن بلایی سر ایران آمد که حتی مغول ها ،نتونستن بیارن!!
آقای عبداللهیان ، همپالکی های شما می گفتند برجام بد است و امضای آن توسط دولت اصلاح طلب موجب ضرر و زیان مملکت شده است، پس لطفا با تلاش برای زنده کردن این معاهده به قول خودتان خیانتبار، این نیمچه آبروی خود و اصولگرایان را نبرید
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
باید تحریمها ادامه داشته باشه برجام خیلی خیلی بده
آقای عبداللهیان از هول حلیم تو دیگ نیوفتید؟
منظوراز توافق خوب همان توافق ظریف هست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
توافق ظریف اگه خوب بود آمریکا نمی زد زیرش
مگه ظریف نمی گفت آمریکا به هیچ وجه نمی تونه از توافق برگرده مگه روحانی نمی گفت تحریم ها برای همیشه برداشته شد
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
ظریف دیپلمان کارکشته و قابل احترام در سطح جهانی است ، بازی هایی که سر این بنده خدا آوردن ترس از رئیس جمهور شدنش بود
بجای اینکه بفکر رفع تحریم اشخاص باشید برای رفع تحریم های نفتی و بانکی اقدام کنید .این افراد که تحریمند نهایتا کلی از خزانه مملکت را برای خودشان و عهد و عیال در خارج سرمایه گذاری کرده اند که بلوکه شده و رفع آنها هیچ سودی برای مردم ندارد.
به فکر مردم باشید تحریمهایکه به مردم بستگی دارد لغو کنند نه افراد شماها چرا به فکر مردم نیستید به خودتون هستید
به به مبارکه ۷۰ درصد حل شده مونده ۳۰ درصد اونم سریع حل میشه قابل توجه بورسیهای عزیز
باتوجه به احتمال تقریبا قطعی توافق روند نزولی بورس ادامه خواهدیافت
اگرنمودارروندبورس را تحلیل کنیم شکل نمودار اره ای هست یعنی هربار سقوط میکنه دوباره یه کم میاد بالا و دفعه بعد بیشتر سقوط میکنه ایندفعه فکرکنم شاخص کل تا یک میلیون ویکصدهزار واحد سقوط میکنه و دفاه بعد میره زیر یک میلیون
خواهشا به فکر ایران باشید نه به فکر ۳۰۰ واندی معلوم نیست کی هستن.
توافق‌ظریف‌نگو‌بگو‌سنگی‌که‌درچاه‌
انداختند‌‌صد‌تاعاقل‌دارند‌درمی‌آورند
چون‌چاره‌ای‌ندارند‌وگرنه‌اکثر‌آدم‌های
عاقل‌می‌دانند‌که‌این‌توافق‌بداست.
مستقيم با آمریکا مذاکره کنید و روسیه را به زباله دان تاریخ بفرستید
تماس لاوروف در این شرایط را توجیه نمی شوم. ایران باید به شدت حواسش جمع باشد بازی از طرف روسها نخورد.
تحریم اشخاص چه اهمیتی برای ملت و ایران داره حالا نرید آمریکا چه اشکالی داره
منظوراز توافق خوب همان توافق ظریف هست
شاید کمی هم‌کمتر
منظوراز توافق خوب همان توافق ظریف هست
شاید کمی هم‌کمتر
منظوراز توافق خوب همان توافق ظریف هست
شاید کمی هم‌کمتر
اینهمه حرف و نظر مفت اخه برجام ضرر بود و هست منتها باید مذاکره کرد که بیشتر ازین ضرر نکنیم هرجا جلوی ضرر رو بگیری منفعته برجام اصولی نه اصلاح طلبی
فرق برجام دولت قبل بااین دولت اینکه دونفرمیرن بانک تضاوام میکنن هردوتاشونم وام میگیرن اماتنهافرقش اینگه سودوام یکی ۴درصده سودوام اون یکی بالای ۲۴درصده وگرنه هردوتاش وامه
به نظر من اگه توافقی قرار است صورت بگیرد بایستی توسط اساتید فن کلمه به کلمه توافقنامه بررسی و تحلیل شود تا دچار عقب گرد نشویم مطمئنا طرف غربی با تحلیلگران خود اقدام به توافق می کنند و اسرائیل هم به دنبال منافع خود در برجام هست که ما با درایت نباید بگذاریم ارائیل به خواسته اش در این توافق برسد
اینکه تو مذاکره، خودت پیشنهاد دهنده باشی چقدر منطقیه؟به نظر من بهتر بود ایران دستشو برا طرف مقابل رو نکنه. البته من مثل خیلیای دیگه از سیاست و بازی‌های کثیفش سر در نمیارم. انشااله که آخرش برا مردم و مملکت ایران خیر باشه. فقط میتونیم دعای خیر بکنیم
خواهش میکنم از تحریم افراد کوتاه نیاید.
چه ظلام ها که به ظریف و روحانی و دیگران کردید.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست