بازدید 15115
نتایج یک تحقیقات نشان می‌دهد

قرنطینه ۵ روزه برای اومیکرون «خیلی کم» است؛ اشتباهی جهانی که در ایران مشدد است!

از جمله ویژگی‌هایی که برای کرونای اومیکرون برشمرده می‌شود، سوای سرعت بسیار بالای سرایت آن و همچنین خفیف بودن بیماری ناشی از ابتلا به آن، دوره کوتاه نقاهت بیماری است؛ آنقدر کوتاه که بسیاری تاکید دارند تنها ۵ روز برای قرنطینه بیماران مبتلا به سویه اومیکرون کافی است. ادعایی که سست‌تر از چیزی است که تصور می‌شد.
کد خبر: ۱۱۰۳۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸ 07 February 2022
تابناک اجتماعی
«به تاکید سازمان بهداشت جهان، مدت زمان قرنطینه اومیکرون ۵ روز است و کفایت می‌کند»؛ این اظهار نظری است که از زبان چندین مسئول کشورمان مطرح شده و حالا نتایج یک تحقیقات آن را زیر سوال می‌برد!

به گزارش «تابناک»؛ از جمله ویژگی‌هایی که برای کرونای اومیکرون برشمرده می‌شود، سوای سرعت بسیار بالای سرایت آن و همچنین خفیف بودن بیماری ناشی از ابتلا به آن، دوره کوتاه نقاهت بیماری است؛ آنقدر کوتاه که بسیاری تاکید دارند تنها ۵ روز برای قرنطینه بیماران مبتلا به سویه اومیکرون کافی است؛ ادعایی که ظاهرا سست‌تر از چیزی است که تصور می‌شد.

این را مقاله‌ای نشان می‌دهد که به تازگی در مدآرشیو (MedRxiv، به معنای "آرشیو درمان" که بسیاری آن را با تلفظ انگلیسی یعنی med-archive می‌شناسند) منتشر شده است و هرچند هنوز مورد داوری همتا (Peer review) قرار نگرفته، حاوی نکات جالب توجهی، از جمله در نتایج آزمایش‌های صورت گرفته روی گروهی از بیماران در آمریکاست.

بر اساس این مقاله، نتایج تست‌های صورت گرفته روی گروهی از مبتلایان به کرونای اومیکرون از میان کادر درمان، نشان می‌دهد بر خلاف توصیه اخیر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده آمریکا (CDC) مبنی بر بازگشت به کار افراد مبتلا به کووید ۱۹ بعد از ۵ روز قرنطینه، بسیاری از این افراد همچنان ناقل می‌مانند و امکان سرایت ویروس به دیگران را دارند.
 
قرنطینه ۵ روزه برای اومیکرون اشتباه است؛ اشتباهی جهانی که در ایران مشدد است!

البته در دستورالعمل بازگشت به کار تاکید شده که افرادی با پشت سرگذاشتن ۵ روز قرنطینه به محل کار بازخواهند گشت که فاقد علائمی مانند سرفه (ولو خفیف) یا کربویی (از دست دادن تمام یا بخشی از قدرت بویایی) یا قدرت چشایی باشند و در عین حال این افراد می‌بایست در محیط کار از ماسک N۹۵ استفاده کنند و محل استراحت و غذاخوردنشان جدای از دیگران باشد. تدابیری که مبنای اتخاذشان، کاهش بسیار زیاد احتمال انتقال بیماری توسط ایشان بود.

نکته‌ای کلیدی که جمعی از محققان را بر آن داشت تا آزمایش‌هایی را ترتیب دهند که حالا نتایج آن در این مقاله بازتاب یافته و نشان می‌دهد که بعد از ۵ روز قرنطینه، نرخ بالایی از تست‌های صورت گرفته روی مبتلایان مثبت می‌شود و در نتیجه، این افراد بعد از روز پنجم هم آلوده به ویروس هستند و می‌توانند آن را به دیگران سرایت دهند. یعنی ۵ روز قرنطینه برای جلوگیری از سرایت بیماری به دیگران کافی نیست.

این آزمایش که روی کارکنان بخش درمان در آمریکا (سن دیگو، کالیفرنیا) صورت گرفته، به تست‌هایی اتکا دارد که این افراد در بازگشت به کار انجام می‌دهند و بر اساس آن‌ها ۴۳ درصد از تست‌ها در حدفاصل روز ۵ تا ۱۰، مثبت می‌شود. جالب آنکه ۴۱ درصد تست‌های اول افراد مثبت می‌شود که نشانه آشکاری برای رد کافی بودن قرنطینه ۵ روزه برای اومیکرون است.
 
قرنطینه ۵ روزه برای اومیکرون اشتباه است؛ اشتباهی جهانی که در ایران مشدد است!

مدتی که به تاکید برخی مسئولان کشورمان، مورد تاکید سازمان بهداشت جهانی هم قرار گرفته و در نتیجه، از زبان بسیاری از پزشکان و دست اندرکاران بهداشت و درمان در کشورمان شنیده می‌شود که مدت قرنطینه اومیکرون ۵ روز است و حتی به تاکید برخی از ایشان که نام آشناتر هستند، این مدت کافی است و می‌شود بعد از آن با خیال راحت به محل کار بازگشت!

نکته قابل توجه در این میان، عدم انجام تست برای افراد مبتلا در کشورمان و از آن مهم تر، عدم سختگیری در مراقبت‌های لازم است که مثلا در آمریکا با الزامی بودن استفاده از ماسک ان ۹۵ برای این افراد خودنمایی می‌کند، اما در کشورمان به هیچ الزام و اجباری منجر نمی‌شود و حتی بر اساس گزارش‌های متعدد، مانع از خرید بلیت و انجام سفر برای افراد مبتلا هم نمی‌شود، چه برسد به اعمال محدودیت‌هایی ویژه برای ایشان.

ماجرا زمانی قابل تامل‌تر می‌شود که بدانیم تست ۴۶ درصد از افراد قرنطینه شده در روز پنجم مثبت شده است و میزان تست‌های مثبت ثبت شده در روز ششم به مراتب بیشتر شده و به ۵۸ درصد هم رسیده است. نتیجه تحقیقاتی که روی جمعیت چند صد نفری در نقطه‌ای از آمریکا صورت گرفته و برای تعمیم آن به جامعه آمریکا و بعد اتکا به آن در جهان، می‌بایست در ابعاد وسیع‌تر صورت پذیرد، اما در همین ابعاد هم نتایج تامل برانگیزی داشته است.

از جمله این نکته کلیدی که نرخ مثبت شدن نتایج تست‌ها در آزمایش دوم (که تعداد کمتری برای انجامش مراجعه می‌کنند و در نتیجه روایی کمتری دارد) به ۵۶ درصد افزایش یافته و در معدود افرادی که برای تست سوم مراجعه کرده اند هم، نیمی از تست‌ها به نتیجه مثبت ختم شده است. نکاتی تلنگر زننده که مجابمان می‌کند بازگشت افراد به جامعه بعد از ۵ روز قرنطینه، نتایج شومی به دنبال خواهد داشت و مانع از سرایت ویروس و بیماری به دیگران نمی‌شود، به ویژه در کشورمان که رعایت پروتکل‌ها کمرنگ‌تر است و حتی مراقبت از خانواده هم بسیاری از مبتلایان را مجاب به رعایت قرنطینه نمی‌کند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
من خودم قربانی چنین ادعایی هستم و الان روز چهارم درگیری من با این بیماری است. چرا که همکار هم اتاق من بعد از 5 روز قرنطینه به محل کار بازگشت و دو روز هم احتیاطا من داخل اتاق نمی رفتم ولی روز هشتم به گمان اینکه نقل قول از مسئولین سازمان بهداشت جهانی و به ویژه مصاحبه های آقای دکتر م. در شبکه های تلویزیونی و اطلاعیه های وزارت بهداشت سند هستند، با وجودی که ماسک ان 99 زده بودم و فقط گاهی موقع خودن چای آنهم وقتی تنها در اتاق بودم ماسک را برمی داشتم و حتی موقع خوردن چای هم ملاحظه می کردم که به نحوی از پشت ماسک تنفس کنم، بازهم کمی سهل انگاری و اتکا به این گفته ها باعث شد خیلی سختگیری قبلم را نداشته باشم و به سرعت هم مبتلا شدم یعنی همان روز هشتم ابتلای همکارم بیماری را از ایشان احتمالا گرفته و روز دهم ابتلای او من هم علامت دار شدم.
جا دارد به عزیزان اندرکار who و وزارت بهداشت و ایضا آقای دکتر م. که مدام مصاحبه می کنند و اطلاعات غلط و درست را با هم منتشر می کنند دست مریزاد گفت.
سلام عزیزان برادر

5 روز کاملا اشتباه هست - من و پسرم اگرچه علائم خفیف داریم - اما بعد ار 8 روز هنوز تستمون مثبت هست

یا علی مدد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
سویه او میکرون با تست مشخص نمی شود چطور مال شما مثبت شده ؟ اگه دروغ میگی کمی مطالعه کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
دروغ نیست دوست عزیز. کلا روی تست ها نمی توان حساب کرد.
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
ناشناس عزیز که نوشته اند اومیکرون با تست مشخص نمیشه عزیز برادر خودم پزشک هستم با کیت سلف تست که از انگلیس برام آوردند تست گرفتم خیلی هم دقیق هست یه عزیز برادر ناشناس دیگه هم پایین تر نوشته 5 روز کافی هست اصلا کافی نیست خانمم از روز 7 اومد خونه خودمون و متاسفانه ایشون هم علامت دار شدند و هم تستشون مثبت -بهترین کار اینه که سر خودی دکتر بازی درنیاوریم و توصیه نکنیم - اسم سلف تست که فروشی هم نیست و برای سیستم سلامت ملی انگلیس هست
Flowflex Rapid Test
ناشناس
| Canada |
۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
اقای دکتر. تستهای پی سی ار ثابت شده در برخی موارد می تواند تا ششماه مثبت بماند. از نظر تخصصی شما امکان دارد کسی ششماه بیمار سرماخوردگی یا اومیکردن باشه؟ پدر و مادر ما سه بار واکسن زدند. سال گذشته هم در ایزان کرونا و چند روز بستری در بیمارستان داشتند که رد شد. بعد تست انها برای سفر منفی بود و امدند سفر. حالا که می خواهند برگردند شش هفته هست که هر دو هفته تست میدهند و سه بار تست دادند و بدون علایم مثبت هست و در خارج از ایران بلا تکلیفند. همون انگلیس و المان و کانادا و امریکا و.... اعلام کردند کسانی که تست انها مثبت شده و ۱۵ روز قرنطینه بودند دیگر تا ششماه نیازی نیست برای کار و زندگی و سفر تست بدهند یا تست منفی داشته باشند. ولی در ایران به برکت متخصصانی که منتظر دنیا هستند و از خود هیچ استدلال منطقی بروز نمیدهند شرط ورود به کشور تست منفی است. خوب بی علمی همین است. کشورهایی که تست پی سی ار را درست کردند قبول دارند که این تستها دقیق نیست و مشکل دارد ولی ما.....
الزام به بازگشایی مدارس و دانشگاه ها از زمان شیوع اومیکرون در جهان
بازگشایی های گسترده در کشور
تاکید به کافی بودن قرنطینه پنج روزه برای اومیکرون که سویه جدید بوده و اطلاعات کافی درباره ش در دسترس نبوده ....
آقاجان دیگه به چه زبونی بگن که دلشون نمیخواد کرونا ور بیفته
چرا متوجه نیستید؟!
در اداره ما هم با همین 5 روز از جمع 35 نفر تاکنون حدود 20 نفر مبتلا شدن! که احتمالا بقیه هم هستن! من هم مبتلا شدم که چون در مراحل اولیه علایم نداشتم همسر و دو فرزندم (یکی نوزاد 25 روزه) هم مبتلا کردم! باقی همکارا نیز خانواده هایشان درگیر شدن حالا با گذشت 5 روز و با داشتن (علایم سرفه و بیحالی) به اداره آمده ام....
این موضوع هم دقیقا مثل منع تردد شبانه و هزاران مورد دیگر بدون هیچ گونه سنخیت یا شرایط بعدی در ایران اجرا شد.
جالبه که نفر اول مبتلا هم مشخص بود ولی به دلیل فشار روسا و دکتر اداره بعد از 5 روز اجبارا به محل کار بازگشت؛ تا به حال همکاران و خانواده هایشان بیش از صد نفر مبتلا شدند! کدام بهتر بود؟ یک نفر دو هفته به محل کار نمی آمد؟ یا حالا که 20 نفر هر کدام 5 روز نیامدند؟ و خانواده هایی که سختی و بیماری را متحمل شدن؟
طبق گفته پزشکان مثبت بودن تست نشانه ناقل بودن نیست چون کرونا هم پارسال گرفته بودم میگفتن تا یک ماه احتمالا نتیجه تستت مثبت میشه اما دو هفته قرنطینه کافیه از زمان بروز علایم

دوم اینکه چطور بعد از شش روز قرنطینه نتیجه تست مثبت بیشتر از بعد از 5 روز قرنظینه هست؟!؟ کسی که روز 6ام مثبت باشه روز 5 ام مثبت بوده حتما
این نتیجه گیری مقاله خیلی محکم نیست
هرچند رعایت اصول ایمنی لازم و ضروریه اما مقاله از نظر علمی خیلی محکم نبود
صد رحمت به روخانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
نوری وزیر پرورش کرونا
۵ روز کافی است و مقالات نشریه مذکور خیلی معتبر نمی باشند. دوستانی که از مدعی هستند که از همکارانشون گرفتند نمی توانند ۱۰۰ درصد این ادعا را داشته باشند چرا که شیوع بیماری بالاست و ممکن است از جایی دیگر مبتلا شده باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
در همین نمودار تابناک از آمار مبتلایان و بهبودیافتگان نمودار تشکیل شده کاملا به وضوح نشون میده که دست کم یک هفته طول کشیده تا بیمار بهبود پیدا کنه
دیگه از این دقیقتر نمی شد تز قرنطینه ۵ روزه رو رد کرد
متاسفانه اکثر آزمون های استخدامی کشور در ماه بهمن ماه درحال برگزاری هستند و عوامل برگزار کننده کاملا نسبت به این موضوع بی تفاوت اند.
هدف و اصرار وزیر محترم آموزش و پرورش به حضوری کردن کلاسها در اوج هشدارهای جهانی جیست ؟
برای بجه هایمان نقشه کشیده اند! واکسنها هم هیج اثر مثبتی ندارد! البته بجز عوارض و خطرات خود واکسن!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی