بازدید 18762
پیمانه اقتصادی

سبد معیشت کارگری حدود ۹ میلیون تومان تعیین شد/ برنج ۳۲ هزار تومانی در راه است/ بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم/ شوک کاهشی به بازار آزاد ارز تهران/ تولید خودرو با قارچ و کاکتوس؟!

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سخنگوی دولت: اولویت امروز حاکمیت، حل مسائل اقتصادی مردم است، ریزش دوباره بورس آغاز شد، فرهاد دژپسند: به عملکردم در بورس افتخار می‌کنم، سود ۵۵۰ هزار تومانی سهام عدالت برای چه کسانی است؟ برنج ۹۲ هزار تومانی شایعه است و هشدار اتاق اصناف نسبت به تعطیلی کرونایی در شب عید را در بر دارد.
کد خبر: ۱۱۰۳۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲ 06 February 2022

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سخنگوی دولت: اولویت امروز حاکمیت، حل مسائل اقتصادی مردم است، ریزش دوباره بورس آغاز شد، فرهاد دژپسند: به عملکردم در بورس افتخار می‌کنم، سود ۵۵۰ هزار تومانی سهام عدالت برای چه کسانی است؟ برنج ۹۲ هزار تومانی شایعه است و هشدار اتاق اصناف نسبت به تعطیلی کرونایی در شب عید را در بر دارد.

سخنگوی دولت: اولویت امروز حاکمیت، حل مسائل اقتصادی مردم است

بهادری جهرمی سخنگوی دولت با تاکید بر ضرورت اعتماد به قدرت مردم در کشور گفت: بدون توجه و برنامه ریزی روی حمایت مردم اگر بخواهیم اقدامی انجام دهیم قطعا راه به جایی نخواهیم برد زیرا اصلی ترین سرمایه جمهوری اسلامی ایران، مردم و طبیعتا اولویت امروز حاکمیت، حل مسائل و مشکلات اقتصادی مردم است، زیرا دشمن، اقتصاد کشور را آماج قرار داده است.

ریزش دوباره بورس آغاز شد

پس از چند روز روند صعودی نماگر بورس، امروز دوباره روند نزولی بر بازار حاکم شده است، به گونه‌ای که در لحظه انتشار این پیمانه، شاخص کل بورس با کاهش بیش از ۱۴ هزار واحدی به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی سقوط کرده است.

فرهاد دژپسند: به عملکردم در بورس افتخار می‌کنم

وزیر اقتصاد دولت روحانی می‌گوید: برای من تنها چیزی که حیثیتی شده بود، توسعه بازار بود که موفق هم شدم. در سال ۹۹ در فروردین ماه بازارگردان ۱۷۵ تا داشتند، در ادامه با اجرای آن به ۵۳۰ افزایش یافت و این افتخار من است. عرضه اولی‌ها که در سال ۹۷ که شروع کار من بود، چقدر بود و بعد به ۵ و نیم میلیون تن رسید. /جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۴۴۲ هزار و ۳۴۰ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۶ درصد معادل ۶۴ هزار و ۶۳۱ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۴۰۴ تومان رسیده است.

سود ۵۵۰ هزار تومانی سهام عدالت برای چه کسانی است؟

سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: با تصویب شورای عالی بورس مصوب شد، چنانچه دارندگان سهام عدالت در روش غیرمستقیم، در تاریخ یک اسفند ۱۴۰۰ همچنان سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بوده و سهام خود را نفروخته باشند، سود ۵۵۰ هزار تومانی به آن‌ها تعلق خواهد گرفت. سهامداران روش مستقیم سهامداری عدالت نیز سود سهام خود را از طریق سجام دریافت خواهند کرد.

سبد معیشت کارگری حدود ۹ میلیون تومان تعیین شد

در نشست شورای عالی کار دیروز (شانزدهم بهمن ماه) نرخ سبد معیشت خانوارهای کارگری به عنوان یکی از معیارهای تعیین دستمزد، نهایی شد و هر سه گروه کارگری، کارفرمایی و دولت پای این رقم را امضا کردند. این سبد برای خانوار متوسط شهری با بعد ۳.۳ نفر انجام شده است. بر اساس محاسبات انجام شده، سبد معیشت حداقلی خانوارهای کارگری برای مذاکرات مزدی، ۸۹,۷۹۸,۲۰۵ ریال نرخ‌گذاری شد. با این حساب، حداقل هزینه‌های ماهانه زندگی، حدود ۸ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان تعیین شده است. در محاسبات سبد معیشت، سهم اقلام خوراکی، ۳۶.۶ درصد و سهم اقلام غیرخوراکی، ۶۴.۴ درصد در نظر گرفته شده است. سبد خوراکی‌ها ۳۲,۸۶۶,۱۴۳ ریال نرخ‌گذاری شده که این محاسبه بر اساس متوسط قیمت اقلام خوراکی اعلامی از سوی مرکز آمار ایران برای دی ماه ۱۴۰۰، صورت گرفته است. سبد خوراکی‌های محاسبه شده، نسبت به سبد خوراکی‌های دی ماه سال قبل، ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است. در این محاسبات، برای مشخص کردن سهم خوراکی‌ها در سبد معیشت کلی، دهک چهارم هزینه‌ای در نظر گرفته شده که دهک درآمدی خانوارهای کارگری کشور است.

برنج ۳۲ هزار تومانی در راه است

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: از امروز عرضه دو قلم برنج شیرودی ممتاز با قیمت ۴۲ هزار تومان و فجر با قیمت ۳۲ هزار تومان در سامانه بازرگام آغاز می‌شود.

پشت‌پرده گرانی برنج، دلالان هستند/ برنج ۹۲ هزار تومانی شایعه است

قاسمعلی حسنی دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی درخصوص شایعاتی مبنی بر افزایش مجدد قیمت برنج داخلی تا سقف ۹۲ هزارتومان، افزود: افزایش قیمت برنج تا سقف ۹۲ هزار تومان شایعه ای بیش نیست و سودجویان به دنبال منافع خودشان هستند. وی اظهار داشت: اکنون قیمت هر کیلوگرم برنج داخلی از ۴۷ هزار تا ۷۷ هزار تومان (درجه یک لوکس - برنج کشت دوم) و برنج خارجی تایلندی شرکت بازرگانی دولتی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، برنج هندی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان، برنج آزاد هندی و پاکستانی از ۲۳ تا ۲۹ هزار تومان است.

وی با تاکید براینکه هیچ کمبود و محدودیتی در عرضه برنج به بازار نداریم، تصریح کرد: هر کسی به هر میزان و هر مقدار که بخواهد برنج در بازار به وفور موجود است و محدودیتی در عرضه این محصول نداریم. دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه عده ای به دنبال سودجویی و گران فروشی برنج هستند، گفت: عده ای دلال، سودجو و عمده فروش در شمال کشور اقدام به گران‌فروشی و انتشار شایعاتی مبنی بر گرانی این محصول می کنند که باید این موضوع توسط مسوولان امر پیگیری شود.

وی افزود: در واقع تهران و شهرهای دیگر چون خریدارند، تعیین کننده نرخ برنج نیستند و دخالتی در این خصوص ندارند اما فروشنده (سه استان شمالی کشور) تعیین کننده نرخ برنج داخلی هستند. دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی براین باور است که هر کاسبی در شهرهای دیگر به دنبال خرید محصول برنج با قیمت های کمتر است تا بتواند محصول بیشتری را تامین کند، بنابراین افزایش قیمت برنج به ضرر است، اما عده ای سودجو به صورت غیرقانونی اقدام به گران فروشی می کنند.  

رشد چهار برابری درآمد شرکت «شل» از افزایش قیمت نفت و گاز

شرکت شل نیز به دیگر شرکت‌های بزرگ نفتی ملحق شده و سودهای بسیاری زیادی را از افزایش قیمت و نفت و گاز در سراسر جهان از آن خود کرده است به طوری که درآمد خالص این شرکت در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ چیزی حدود ۶.۴ میلیارد دلار برآورد شده است. این شرکت اعلام کرده که درآمد کل سال گذشته اش به ۱۹.۲۹ میلیارد دلار افزایش یافته، این در حالی است که در سال ۲۰۲۰ درآمد این شرکت تنها ۴.۸ میلیارد دلار افزایش یافته بود.

همچنین شرکت شل کاهش بدهی خالص خود را از ۲۳ میلیارد دلار به ۵۲.۶ میلیارد دلار در طول دوره گذشته رسانده است. داده‌های اولیه شرکت شل در ماه گذشته نشان می‌دهد که تجارت نفت در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ کند شده است، با این حال تجارت گاز در بحبوحه افزایش تقاضا و عرضه محدود این کالا در برخی از نقاط جهان رونق گرفت.

بن ون بوردن، مدیر اجرایی شرکت شل می‌گوید: سال گذشته میلادی، سال مهمی برای شرکت بود به طوری که در آن سال ما ساختار و سازمان سهام خود را ساده سازی کردیم، به همین دلیل پیشرفت در سال گذشته ما را جسورتر و سریع‌تر کرده است؛ در حال حاضر نیز یک استراتژی قانع کننده برای مشتری‌های خود اتخاذ کرده ایم. به برنامه‌های بلندپروازانه برای افزایش سهم سهامداران چشم دوخته ایم و از طرف دیگر سعی خواهیم کرد تا با کربن زدایی احترام بیشتری برای طبیعت و حفظ محیط زیست داشته باشیم. به لطف افزایش سود، شل اعلام کرد که ۸.۵ میلیارد دلار سهام دیگر را در نیمه اول سال بازخرید خواهد کرد و سود سهام را دوباره به میزان ۴ درصد برای سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ افزایش خواهد داد. از طرف دیگر شل دارایی‌های خود را در حوضه پرمین فروخت و ۵.۵ میلیارد دلار از آن به دست آورد.

بزرگترین کشورهای تولیدکننده طلا در سال ۲۰۲۱ کدامند؟

اطلاعات اولیه سازمان زمین شناسی آمریکا نشان داد، تولید جهانی طلا در سال ۲۰۲۱ به ۳۰۰۰ تن رسید که یک درصد کمتر از تولید ۳۰۳۰ تن در سال ۲۰۲۰ بود. در سال میلادی گذشته کاهش تولید معدنی طلا در پاپوا گینه نو، روسیه و آمریکا رشد تولید در کشورهای چین، غنا، اندونزی، آفریقای جنوبی و تانزانیا را تحت الشعاع قرار داد. چین در سال ۲۰۲۱ به میزان ۳۷۰ تن طلا تولید کرد که اندکی بیشتر از ۳۶۵ تن در سال ۲۰۲۰ بود و این کشور را در صدر فهرست بزرگترین کشورهای تولیدکننده طلا قرار داد. استرالیا با تولید ۳۳۰ تن طلا، در رتبه دوم، روسیه با تولید ۳۰۰ تن در رتبه سوم و آمریکا با تولید ۱۸۰ تن در رتبه چهارم قرار گرفت. کانادا با تولید ۱۷۰ تن، پنجمین تولیدکننده بزرگ طلا در جهان در سال میلادی گذشته بود. بر اساس گزارش کیتکونیوز، غنا (۱۳۰ تن)، آفریقای جنوبی (۱۰۰ تن)، ازبکستان (۱۰۰ تن)، مکزیک (۱۰۰ تن)، اندونزی (۹۰ تن)، پرو( ۹۰ تن) و سودان (۹۰ تن) پنج کشوری بودند که فهرست ده تولیدکننده معدنی طلای بزرگ جهان در سال ۲۰۲۱ را کامل کردند.

بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم

محمد مسیحی معاون درآمد‌های سازمان امور مالیاتی گفت: تاکنون یک میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه کارت خوان درخواست اتصال به پرونده مالیاتی و ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار دستگاه کارت خوان درخواست غیرفعال شدن را داشتند. همچنین، ۱۴۴ هزار مودی، به هیچ عنوان پرونده مالیاتی نداشتند که شناسایی شده اند. مسیحی همچنین گفت: بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم. در کل میزان فرار مالیاتی کشور ما قطعا از متوسط دنیا بیشتر است.

شوک کاهشی به بازار آزاد ارز تهران

دیروز شنبه ۱۶ بهمن ماه بازار آزاد ارز تهران با شوک کاهشی کار خود را آغاز کرد. نرخ شاخص بازار ارز که در سه هفته گذشته بار‌ها تلاش‌هایی در جهت عبور از هسته سخت کانال ۲۷ هزار تومانی کرده بود، با شروع اولین ساعات کاری روز شنبه نه تنها از مرز حمایت ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی خود عبور کرد، بلکه با ۶۰۰ تومان کاهش قیمت نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه ۱۴ بهمن ماه در سطح قیمتی ۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد. معامله‌گران بازار ارز تهران نیز که در دی ماه سال جاری با تجربه‌ای مشابه دچار ضرر‌های نسبتا هنگفتی شده بودند، از روند کاهشی دیروز جلوگیری نکرده و با عرضه منابع دلاری خود در بازار سعی در همراهی با روند کاهشی مذکور داشتند. اما مشاهدات به‌عمل‌آمده از هسته مرکزی بازار ارز، خبر از نبود خریدار برای سطوح قیمتی کانال ۲۶ هزار تومانی می‌دهد.

طبق گزارش «دنیای‌اقتصاد» اندک خریداران موجود در بازار روز شنبه، قیمت‌هایی حوالی کانال ۲۵ هزار تومانی را با چاشنی شیطنت برای خرید اسکناس آمریکایی پیشنهاد می‌دادند که خب به تبع فروشندگان حداقل فعلا از پاسخگویی به این پیشنهاد‌ها خودداری می‌کردند. برخی از تحلیلگران بازار ارز نیز با بررسی فضای مرکزی بازار بر این باورند که انتظارات جامعه و معامله‌گران از آینده نزدیک بازار ارز تهران شدیدا کاهشی است. درنهایت قیمت اسکناس آمریکایی در پایان ساعات کاری روز شنبه با ۹۰۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه به سطح قیمتی ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. اما معاملات فردایی، سطوح پایین‌تر را نیز هدف‌گذاری کرده بود. /دنیای اقتصاد

قیمت بنزین در آمریکا رکورد زد

انجمن اتومبیل آمریکا اعلام کرد از آنجایی که قیمت نفت خام در جهان به بالای ۹۲ دلار رسیده است، قیمت بنزین آمریکا همچنان در حال افزایش است و در روز جمعه به بالاترین رقم از سپتامبر ۲۰۱۴ برابر با ۳.۴۲۳ دلار در هر گالن رسید. قیمت بنزین در آمریکا برای ششمین هفته متوالی افزایش یافته است. متوسط­ قیمت داخلی در ۳۱ ژانویه به ۳.۳۶۶ دلار در هر گالن رسیده بود. بنا بر اعلام این انجمن، متوسط قیمت بنزین در تمامی ایالت‌های آمریکا در روز گذشته حتی در ایالاتی مانند تگزاس، می‌سی سی پی، آرکانزاس و آلاباما که پایین‌ترین قیمت در سراسر این کشور را دارند، بالاتر از سهدلار به ازای هر گالن بود. متوسط قیمت بنزین در ایالت کالیفرنیا نیز ۴.۶۶۳ دلار بود. به نوشته اویل پرایس، متوسط قیمت داخلی بنزین در آمریکا در ماه گذشته ۳.۲۸۸ دلار به ازای هر گالن و این رقم در مدت مشابه سال گذشته برابر با ۲.۴۴۳ دلار در هر گالن بوده است.

تولید خودرو با قارچ و کاکتوس؟!

در محصولات آینده بنز از قارچ، کاکتوس و خیزران (بامبو) و سایر مواد اولیه قابل بازگشت به طبیعت استفاده خواهد شد. مدل آینده‌گرا و برقی VISION EQXX مرسدس بنز به سمت استفاده از مواد تجدیدپذیر می‌رود. مرسدس بنز در وب‌سایت خود نوشته است: امکانات جدید در این خودرو نشان می‌دهد که امکان رسیدن به حداکثر تجمل بدون استفاده از حیوانات وجود دارد. ضمن آنکه ذره‌ای از حس ممتاز بودن و راحتی آن کاسته نخواهد شد. سفری که مرسدس بنز آغاز کرده است ردپای کربنی را فقط در بخش چرم به نصف می‌رساند.

هشدار اتاق اصناف نسبت به تعطیلی کرونایی در شب عید

اتاق اصناف ایران طی اطلاعیه‌ای از کاهش سطح میزان رعایت پروتکل‌ها در کسب‌وکارها به زیر ۵۰ درصد خبر داده که در صورت ادامه این شرایط، دولت مجبور به اعمال محدودیت‌های شدید خواهد بود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۰
مملکت رونابود کردید برنج در راه است خسته نباشید برنج رو هم از مردم گرفتید واقعا تصمیم به نابودی مردم گرفتید
پاسخ ها
کارگر ایرانی
| Canada |
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
حمایت از کارگر ایرانی زمانی اتفاق می افتد که واردات کالای خارجی به کل ممنوع شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
کمبود برنج را میشه تحمل کرد چند دهه عمر از دست رفته رابا وعده وعیدی که داده شد چی
ما در ایران حداقل 800 هزار میلیارد تومن فرار مالیاتی داریم.
پاسخ ها
شهاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
شاید هم 8 میلیون میلیارد تومن!پولی نیست که عزیزن حتما تایید می کنند!!
در امریکا بنزین چهل درصد گران شد ولی شورش نمیشه چون کسی که شورش ساز خود امریکاست
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
یعنی چی ؟ تو اصلا تا افغانستان رفتی که از امریکا خبر داری ؟
غلام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
اونجا شورش نمیشه
ولی شورشو در میارن از بس لوسن
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
آمریکا نرخ بنزین ثابت نیست.وقتی نفت بالا برود بالا میره وقتی نفت پایین بیاد بشدت پایین میادو دستوری نیست
آقا چی شد بالاخره ارزش 1000تومان هم اندازه دلار شد یا نه؟؟؟
با سلام واحترام
مدیرعامل محترم سازمان مرکزی تعاون روستایی، تا این لحظه هیچ کدام از برنج های ایرانی که فرمودید، در سامانه بازرگام، برای فروش توزیع نشده است.لطفا پیگیری کنید تا مردم بیش از این به سخنان مسئولین بدبین وبی اعتماد نشوند.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
بیش از این. خنده داره . کجای کاری بابا؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
اصلا همينكه ميخوان برنج 32 يي 42 يي وارد بازار كنن يعني اون 92 ييه واقعيه بعد ميگن شايعه است. بابا خدا پدر روحاني را بيامرزه
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
پنجشنبه هفته گذاشته دو بسته چهار ونيم كيلويي برنج طارم مارك گ از فروشگاه زنجيره ايي (ج) خريدم كيلو٨٤هزارتومان بعلت گرانى آنرا پس دادم
مردم جیره خور کردین چرا.. ۴۳سال اعتماد مردم اینه که همیشه مایحتاجشون از تو صف با هل دادن و فریاد زدن بردارن زیبنده اسلام وایران نیست اینکارا
اونی که میگه برنج 92تومانی شایعه است. بش بگید برو بازار ببین خدا شاهده امروز تعاونی وحدت شاهین شهر قیمت برنج 85 تومان بود. مردم بدبخت شدند. دیگه این عید پلو، اون عید پلو میشه.
این خیمه شب بازی مسخره و تکراری و ... در مورد سبد معیشت را تموم کنین، خجالت بکشین، آخرش 30 درصد اضافه می کنن مخارج زندگی 200 درصد .. .... .... .... .......... ......
چه خبره
یک کارگر 9 میلیون بگیره
اگر یک آگهی با ماهی 3 میلیون بدم براش صف می کشن
با سلام و احترام اگر می خواهید دست دلال مافیا مفسدان را ببرید فقط کالاهای اساسی از طریق کارت الکترونیکی یا کوپن توزیع شود.
برنج کیلویی 35 هزار تومان توی 6 ماه شده 70 هزار تومان.
یه کیسه 10 کیلویی برنج میشه 700 هزارتومان . بسه دیگه.
شما هم خبر نداری
برنج تا آن قیمت ها هم بالا رفته !!!!
شاید در محله شما ارزان مد دهند.
همچین تیتر زدن برنج 32 هزاری در راه است...
1- برنح در راه است 2- مرغ ذر راه است 3- مسكن در راه است 4- همه چيز خلاصه در راه است
واقعا كه شرم آوره
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
اینها همه وخیلی چیزهای دیگه توی راه شیری هستند . جوزمین اجازه نمیده وارد کره خاکی بشه.
یک کارمند و کارگز چرا باید دوبار مالیات بدهد؟
بار اول موقع پرداخت حقوقش که مالیات کم میکنند و مابقی را بهش پرداخت میکنند
و بار دورم موقع خرید کردن که مالیات اون خرید را هم از مردم میگیرند
فعلا که دولت به فکر فروش هر چی داره افتاده تا خرج خودشو در بیاره
یکی نشسته بود زیر سایه درخت فکر میکرد سایه خودشه ...خوب جیب ملتو زدید
هر روز صبح که پامیشیم یه خبر یه تنش، خوب گیریم ۱۰۰۰ میلیارد فرار مالیاتی داریم، اگر حرفتون درسته خوب برین بگیرین، کارتون رو انجام بدین چرا هی رجز میخونین تنش درست میکنین، مردم رو به جون هم میندازین، همه فکر میکنن باقی مردم یه مشت دزد هستند که دارن پول مردم رو می خورن. ما که می دونیم آخرش هم اونی که باید مالیات بده نخواهد داد و شما می افتین به جون قشر متوسط جامعه
مرتباً طی سالها و بخصو کس بعد از انتخاب آقای رییسی بعنوان رییس جمهوری بحث مالیات سخنانی و فرار مالیاتی مطرح و در هر مناسبتی نسبت به مطرح کردن و اجرایی کردن آن صحبت میشود. اصل گرفتن مالیات برای اداره کشور در دنیای امروز بسیار مطلوب است و کشورهای پیشرفته بیش از یک قرن هست که نسبت به آن اهتمام داشته اند و با توجه به اعتماد قوی‌ دولت - ملت فرهنگ آن در میان اکثریت قاطع صاحبان مشاغل اعم از تولیدی و خدماتی و غیره و حتی مردم جا افتاده و پرداخت مالیات را وظیفه شهروندی خود میدانند. در ایام فرصت پر کردن فرمهای مالیاتی ، به غیر از صاحبان مشاغل که مکانیزم خود را دارد در اکثر مراکز خرید محلی برای کمک به پر کردن فرمها دائم می‌شوند که متعلق به بخش خصوصی هستند و اکثر مردم عادی حتی مبالغی تحت عنوان Tax Return( برگشت مالیات ) با کمک کارمندان به اشخاص عودت داده میشود.این مبالغ برای افراد فاقد در آمد کافی و یا بی در آمد از محل مالیاتهای که در خریدهای مایحتاج بومیه ( همان مالیات ارزش افزوده خودمان ) پرداخت میشود. علاوه بر این مکانها از طریق اینترنت هم میشود اقدام کرد و فرقی با مراجعهٔ حضوری ندارد. در تمام این مکانها علاوه بر راهنمایی کارمندان به مراجعه کننده که چگونه می‌تواند طبق قانون مالیات کمتری بدهد ( در صورتیکه مشمول مالیات باشد )؟بروشورهایی برای کمک هم هست و در اینترنت و ایمیل هم اطلاعات کافی به شهروندان بابت راهنمایی مثبت همواره در دسترس میباشد. بطور خلاصه اینکه اداره دارایی این کشورها تمام سعی خود را میکنند که در درجه اول به کسی اجحاف نشود و در درجه دوم مالیات حقه گرفته شود.
این مقدمه برای این بود که مقایسه ای بابت تفاوت مالیات سالنی را در کشور خودمان را با آنها در دیت باشد. این کشورها در هیچ موردی در کار صنعتی و خدماتی و کشاورزی و غیره وارد نمیشوند و درآمد و قدرت مالی آنها صزفاً از محل مالیات و عوارض قانونی تأمین میشود. هیچ ارکانی و سازمانی جز در موارد خاص خیریه ای که به شدت کنترل می‌شوند از پرداخت مالیات معاف نبستند.
اولین مورد که عرض کردم بحث اعتماد دو طرفهٔ دولت - ملت است که سنگ بنای این ساختار است. آیا این مورد در کشورمان صادق است ؟ چرا و به چه علت منطقی و معقولی بعضی سازمانه و ارگان‌ها از پرداخت مالیات معاف هستند؟ اگر بر اساس قانون است خب براحتی میتوان انرا تغییر داد البته اگر متولیان این سازمانه و ارکانها همکاری و اعتقاد راسخی به پرداخت مالیات داسته باشند. پر کشور‌ما بر حسب احتیاج دولت‌ها بعضاً موضوع مالیات را بهانه ای جهت جبران کسری بودجه خود دانسته و بر اساس آن موضوعات من در آوردی را دستمایهٔ اخذ مالیات که در اینگونه موارد همان‌( پول زور برره ای ایست ) قرار می‌دهند . مثلاً کجای دنیا از خانه های لوکس مالیات میگیرند ؟ البته در کشور کانادا به عنوان مثال هر سال مالیات املاک تا حد ۱٪ از همه خانه ها گرفته میشود که صرف خدمات خود شهر میشود و عنوان لوکس‌و غیره را ندارد. اخیراً مالیات بر خودروهای لوکس را هم اضافه کرده اند که این علاوه بر عوارض سالیانه ای است که از قدیم پرداخت میشده است. این مورد در این کشورها اصلاً وجود ندارد. از آن گذشته پایهٔ شروع اخذ مالیات برای خانه و خودروی لوکس گذاشته اند که واقعا چیزی جز ( پول زور ) نمیتوان بر آن نهاد. در کشوری که پراید ۵ میلیونی ظرف مدت کوتاهی به ۲۰ میلیون تومان رسیده است بدیهی اسن مه خودروی خارجی دویست میلیون توانی هم به ۲ میایارد تومان رسیده باشد . آیا واقعاً صاحب این خود رو به ثروتش افزوده سده است که مالیاتی‌پرداحت‌کند ؟ جواب منفی است. همین رابطه در مورد نیمه نیز حاکم است. یک اپارتمان ۱۰۰ متری که مثلاً ۵ سال پیش قیمت آن ۱۰۰ میلیون بوده است اینک بر اثر نرخ تورم انباشه طی سالیان و‌دیگر عومل‌مؤثر حتلا شده‌متری ۱۲ یا ۱۳؟میلیارد تومان آیا این شخص بر ثروتش افزوده شده است که باید مالیات لوکس بودن را بدهد، در این مورد نیز پاسخ منطفاً منفی اس . هیچیک از مردم هادی و تحت هیچ شرایطی از افزایش قیمت و بهای ملک خود راضی نیست چرا که هرگز توانایی بهینه کردن و خرید واحد مسکونی کمی بزرگ‌تر را ندارد. این افزایش قیمتها که شامل همه و هر چیزی در کشور شده است تاوان ندانم کاریها و سوء مدیریت مضمن و خلق پولهایی که توسط همین سیاستها بوده است چرا مردم باید بدهند ؟ اگر اینگونه است دولت هم که ارز ۷ تومانی را اکنون در حدود ۲۶ یا ۲۷ هزار توان میفروشد خودش باید مالیات بدهد و انرا صرف تاوانی که موجب ضرر و زیان مردم شده است بدهد و نه بر عکس. میدانم که شورایی از روحانیون طراز اول ناظر بر مقررات بانکی و اقتصادی که دولت وضع میکنند به جهت تطابق با اصول دینی و غبره هستند و اخیراً رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده است که چنین اشخاصی در همه بانکه مسقر خواهند شد.،آیا این حضرات مراقب معیشت مردم و جنبه های فقهی ناظر بر آن هستند یا در این مورد هم مصلحت حرف اول و آخر را میزند.
لجبازی های عده ای موجب رنج میلیون ها تن گردیده چرا با مردم چنین می کنید چرا اقتصاد کشوررا نابود کردید حال مردم با این درآمد اندک چه شکلی زندگی کنند می خواهید به مردم بشارت دهید برنج 33 هزار تومانی دررآه است مردم قدرت خرید نان را ندارند آنوقت صحبت از برنج 33 هزارتومانی می کنید چرا آرامش مردم را به هم زدید مگه
.مردم چه هیزم تری به شما فروختند که چنین بلایی.را سر آنها آوردید آقای.رئیس جمهور وعده تولید میدهد مآه گذشته نود کارخانه تولید فولاد تعطیل شد کاری نکنید در انتخابات آینده کسی شرکت نکند بجای اینکه به مردم لبنان و یمن فکر نمایید به مردم خود فکر نمایید قیمت ها را به گذشته برگردانید نه در دور روحانی و احمدی نژاد بلکه دوره محمد خاتمی
سال 1389 سکه بهار آزادی 435000 تومان بوده یعنی نصف حقوق یک ماه یک کارگر . امسال همان سکه دوازده میلیون تومان بود یعنی چهار برابر حقوق همان کارگر. پس نتیجه میشود اگر بخواهیم حقوق واقعی کارگر را که باید بگیرد به دست بیاریم که بتواند همچنان با نصف حقوقش یک سکه بخرد یعنی باید هر کارگر در ماه بیست و چهار میلیون تومان حقوق بگیرد که تازه همسان درآمد خودش در سال 1389 باشد. پس چطور سبد معیشت کارگری 9 میلیون تومان تعیین شده بر اساس چه مبنایی؟ این از برکات لجاجت با تمام دنیاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
چرا سکه را ملاک می‌گیرید؟ چرا آب (طلای بی‌رنگ) یا نفت (طلای سیاه) یا سیب یا گندم یا چیزهای دیگر نه؟
برنج ایرانی با دلار آزاد از خارج وارد میشه و از برنجهای خارجی گرونتره!!!!
وگرنه مدیریت عالی کشور در سطح عالی به ویرانی کشور با اعتماد بنفس فراوان ادامه می ده!!!
راستی از مالیات پزشکان چه خبر؟تونستین تو مطب هاشون کارتخوان نصب کنین؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
جدیدن می گویند یا نقد یا از گوشی بزنید به حساب .و از هر چند نفر مریض ،کارت یکیشو می کشند تا کارتخوانشان هم کارکند. واداره مالیا ت ایرا نگیرد.
شاخص بورس در نقطه تعادل خود قرار ندارد و باید پایین بیاید. دولت و مجلس نباید برای بورس هزینه کنند
سبد معیشت کارگری حدود ۹ میلیون تومان تعیین شد!! کارمندا سبد معیشت ندارند. والا از جیب کارفرما خوب پاداش و سبد برای کارگرا تعیین می کنید. بعد خودتون زیر این حقوق به یه مدیر بیچاره تو یه اداره کوچیک میدین. عیدی هم که تا عمر بوده کارمندا بدبختر از کارگراا بودن. والا یه بچه دو ساله هم از قانون عیدی کارمند و کارگر خنده اش میگیره ولی آقایان متوجه نمی شوند یا خودشان را به متوجه نشدن میزنند. ای کاش زودتر از ایران بروم یا بمیرم

و صد البته فشار معیشت بر کارگران بیشتر است
کیفیت این برنج چه جوریه؟ توضیح می دادید فردا گرفتیم آبروریزی نشه
ماه اسفند که میشه چون میدونم آخر ماه قراره خونه تکونی کنیم دیگه سفره رو وسط خونه میتکونم، آشغالا رو ۹ شب میزارم کنج اتاق، ته مونده چای رو میپاشم رو دیوار.
خانوم ها ﻫﺮﭼﻰ ﺑﺎ ” ﻭﺍﻱ ﻓﺎﻱ ” ﻭ “ﻭﺍﻱ ﺑﺮ ” ﻭ “ﻭﺍﻱ ﻣﮑﺲ ” ﻭ ” ﻭﺍﺗﺲ اﭖ ” ﻛﺎﺭﻛﺮﺩﻳﻦ ﺑﺴﻪ ﺩﻳﮕﻪ ﻭﻗﺘﺸﻪ ﺑﺎ ﻭﺍﻳﺘﻜﺲ ﻛﺎﺭ ﻛﻨﻴﻴﻦ.ﺁﺧﻪ ﻋﻴﺪ ﻧﺰﺩﻳﻜﻪ.
قسمت لذت بخش خونه تکونی اونجاست که اون پسته ای که عید پارسال از دستت افتاد نفهمیدی کجا رفت رو پیدا می کنی میخوریش
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی