بازدید 5020

قوانین کنونی سلاح توان عملیاتی را از پلیس می‌گیرد

سخنگوی فرماندهی انتظامی کشور گفت: اگر پلیس در صحنه جرم از اسلحه استفاده کرد، باید اثبات کند که در چه وضعیتی قرار داشته که از اسلحه‌اش استفاده کرده یعنی بعد از یک عملیات باید وارد پروسه‌های و درگیری‌های قضائی، بازجویی، بازخواست و سؤال و جواب شود.
کد خبر: ۱۱۰۲۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸ 05 February 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا؛ سردار مهدی حاجیان در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به شهادت ناجونمردانه شهید علی اکبر رنجبر، درباره قانون بکارگیری سلاح اظهار کرد: برای حمل و بکارگیری سلاح، قانون "بکارگیری سلاح" در ۱۷ ماده وجود دارد که مصوبه حدوداً ۲۰ سال پیش است.

سخنگوی فرماندهی انتظامی کشور افزود: قانون مذکور با عنوان "بکارگیری سلاح" به نیرو‌های مسلح مخصوصاً انتظامی اختیاراتی داده است، در ماده دو قانون مذکور، شرایطی از جمله سالم بودن مأمور از نظر روانی و آموزش وی، در ماده سه، ۱۰ و در ماده ۶، ۶ شرط گذاشته شده است.

وی تصریح کرد: یعنی در موقع درگیری، یک مأمور که در کسری از زمان باید تصمیم بگیرید و از سلاح خود برای دفاع از مردم استفاده کند، شرایط مذکور را باید در ذهن خود پرورش دهد که آیا این شرایط وجود دارد یا خیر لذا شرایط مذکور باعث می‌شود توان ریسک از پلیس گرفته شده و توان عملیاتی پلیس کاهش پیدا می‌کند.

این مقام انتظامی بیان کرد: در روند رسیدگی نیز اگر پلیس در صحنه جرم از اسلحه استفاده کرد، باید اثبات کند که در چه وضعیتی قرار داشته که از اسلحه استفاده کرده است یعنی بعد از یک عملیات قاعدتاً پلیس باید وارد پروسه‌های و درگیری‌های قضائی، بازجویی، بازخواست و سؤال و جواب شود که چرا از اسلحه استفاده کردی؟ چگونه از اسلحه‌ات استفاده کردی؟ آیا شرایط رعایت شده است؟ بعضاً نیز وکیل مدافع [طرف مقابل پرونده] می‌گوید آن شرایط لحاظ نشده و قاعدتاً پلیس را دچار یک درگیری ذهنی، خانوادگی و اجتماعی می‌کند که این موضوع توان عملیاتی پلیس را می‌گیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۹
معلوم نیست دستهای پنهان از کجا وارد عمل شده اند تا مجوز شلیک بی عواقب به مردم را بصورت قانونی در آورند....
اولا خدمتتون عرض کنم دراین جریان شما راننده که سربازبوده اسلحه نداشته!!!!!!دوما مامورشما آموزش ندیده که اینقدربه فردی که سلاح سردداره نزدیک شده که بزندش زمین!!!!!!سوما همین مونده اختیارکامل استفاده ازسلاح رو به پلیس بدن دیگه اونوقت میبینی ازاون وری افتاد حالا یکی میخوادجمعش کنه!!!!!
پاسخ ها
احد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
نخیر اینطوری هم نیست
از تجربیات پلیس در دنیا استفاده کنید
قوانین ایران بیشتر خلافکاران را در حاشیه امن قرار میدهد
چندی پیش سربازی حسب وظیفه انسانی جلو کیف قاپی مجرمی را گرفته مجرم رفته قوه قضائیه از سرباز شکایت کرده !!!!!
موسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
یک سوال ، تصور کنید که اون پلیس در این صحنه از اسلحش استفاده میکرد و به اون جانی تیر میزد . فردای این حادثه سلبریتی ها و روزنامه ها و رسانه های زرد چه تیتر هایی میزدن .؟ التماس تفکر.
گمنام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
اتفاقا باید اجازه شلیک داشته باشند تا مجرمین حواسشون مثل شما بیشتر جمع کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
احد قانون نیست که مشکل داره
اجرا نشدن قانونه که مشکل به وجود آورده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
به احد
یک بار یکی از آقایون درباره موضوعی گفت اون بخشی از قوانین اجرا میشه که به ضرر مردمه
اون مطلب رو من تو هر زمینه ای سنجیدم درست بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
احد قانون کشور نیست که مشکل داره
اجرا نشدن قاونه که مشکل ایجاد می کنه
این مشکل همیشه وجود داشته است و ماموران پلیس قربانی می شدند قانون فعلی فقط در برابر دخترکان کم حجاب توان عملیاتی بسیار خوب داشته است. اما نکته مهمی که فراموش شده است این است که چرا مسولان اکنون بفکر افتاده اند؟ دلیلش چیست؟
رسانه.
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
دلیلش این اسن در کشور ما باید یک مشکل به گندش برسد و قربانی بدهد تا حضرات متوجه شوند
در طی این چهل سال چطور کسی نفهمید که این قانون مشکل دارد
حضرات علاج واقعه قبل از وقوع بلد نیستند
وقتی قانون دست مامور قانون را می بندد واز خودش نمی تواند حفاظت کند چطور می تواند از مردم حفاظت کند باید به مامور قانون قدرت داد تا جلوی کارهای خلاف را بتواند بکیرد
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
زیاد تند نروید . بیاد بیارید حادثه شلیک پلیس را در خوزستان به پرشیایی که خانواده اش را سوار کرده بود . چرا آن موقع مامور پلیس در شلیک تعلل نکرد . چرا دراین حادثه که افسر پلیس حمله به سرباز خودش را دید واکنش مناسب نشان
نداد . مسئله قانون نیست . مسئله واکنش مناسب در زمان مناسب است که بدون آموزش موثر نیست .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
البته قانون باید از مردم هم در برابر مامور حمایت کند.
یه دوربین روی لباس مامورین نصب کنین تا بعدا طبق تصاویر همین دوربین رای بر تبرئه یا مجازات مامور صادر بشه.
یعنی از این ببعد به هرکسی خواست پلیس شلیک کنه و تصفیه حساب فردی کنه در مقابل اشخاص بی دفاع و هیچ تبعات و عواقبی هم براشون نداشته باشه. دستهای پنهان میخوان این رو قانونی کنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
مگر شما جماعت شیفته غرب نیستید پس چرا در غرب پلیس انقد دستش بازه
نیروی انتظامی رو به آر پی جی و نارنجک مجهز بفرمایید
همین جوریش هم خدا رو بنده نیستید ، حالا چک سفید امضا هم میخواین؟
متاسفانه پلیس از نظر بدنی امادگی مقابله با ارازل ندارند
باعرض معذرت ازریاست پلیس شما یک نگاه به نحوه برخوردپلیس درکشورهای پیشرفته بفرمایید بعدتجهیزات مامورین روببینید بعدآموزش های اونهارو ببینید اونوقت دستتون میادکه چقدرپلیس های مادربرخوردبامجرمین بی اطلاع هستند همه مشکلات رو به گردن قانون نذارید.آخه الان جواب اون بچه های مامورپلیس که تواین سن یتیم شده کی میده خلع قانون یانبودآگاهی وآموزش.
وقتی قوانین مملکت بروز نباشد همین وضع را در تمام ضمینه ها داریم.توی برخورد با ارازل ، برخورد با قاچاقچی، برخورد با محتکر ، اختلاسگر ووووو ملاحظه کاری تا کجا ؟
ببخشید قانون خیلی مشکل داره در یک پرونده کلاهبرداری ، کلاهبردار محترم و با شخصیت از قاضی گرفته تا ماموری و از کل کارکنان کلانتری رفته شکایت کرده بود که چرا قاضی حکم به جستجوی منزل بنده کرده چرا مامور از منزل بنده تفتیس کرده و.... خلاصه تمامی ماموران تا قاضی به دادگاه کشیده شدند با اینکه آخرش هیچی نشد ولی چرا باید تا این حد از کلاهبردار حمایت بشه چرا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
احد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
متاسفانه قانون گذار برای متخلفان و مجرمان امنیت بیشتر و رفاه بیشتری ایجاد کرده است
گرفتن حق در سیستم قضایی ما فوق العاده سخت است
کشور میشه تگزاس
در کشور های اروپایی و آمریکایی که قبله آمال خیلی از دوستان هست ، سرپیچی از دستور پلیس و حمله به پلیس بزرگترین جرمه و همین کافیه تا پلیس اون مجرم رو به خاک سیاه بنشونه . من در این مملکت زندگی میکنم و وظیفم حمایت از پلیس مملکتم در برابر اراذل و اوباش هست تا خودم و خانوادم و جامعه ای که توش هستم احساس آرامش کنیم . الان برعکس شده و اراذل و اوباش احساس امنیت و آرامش میکنن!!! اوباش و قاتلین ظرفدار پیدا کردن و یه عده هستن که جای قاتل و مقتول رو عوض میکنن . از قاتلین و جانیان حمایت نکنیم و فرشته نسازیم .
پلیس باید در موارد اینچنینی از اسلحه استفاده کند اما در مورد چگونگی استفاده یا عدم استفاده می بایست علاوه بر دوره های عملیاتی، فنی، تیراندازی، دوره فشرده روانشناسی را طی کنند مثل پلیس های سایر کشورها که اجباری ست و با شناخت سطحی از رفتار اولیه متهمین اولیه متوجه شوند کجا باید از اسلحه استفاده کنند کجا خیر!
اقای فرمانده هر وقت به زیر مجموعه خودتان تفهیم کردید که برای قدرت نمایی و در موقع بحث توانستند جلوی عصبانیت خودرا کنترل کنند و برای هر اتفاق جزیی اسلحه بروی مردم نکشند و یاد بگیرند ایران تکزاس و غرب وحشی نیست بله باید داشته باشند شما هر اشتباه زیرمجموعه خودتان را برحق دانستید و چقدر پلیس اشتباهی جان مردم را گرفتند و شما فقط توجیح کردید لذا تا زمانی یاد نگرفتند چطور و چه موقع از اسلحه استفاده کنند باید حمل اسلحه توسط پلیس محدود و ممنوع شود
از اون طرف بام نیوفتیم که خیلی بدتره
قانون بکارگیری سلاح هیچ ایرادی نداره و بر خلاف این بنده خدا که علیرغم تهدید و نشانه های بارز حمله زورگیر بهش شلیک نکرد و متاسفانه کشته شده، ویدیوهای متعددی هم وجود دارند که نشون میده پلیس به افراد دیگری شلیک کرده، مخصوصا به پا و کسی هم معارض پلیس نشده که چرا شلیک کردی. اینجا مشکل اساسی مربوط به شخصی هست که اسلحه دست میگیره چون یک عده اسلحه را فقط برای ترسوندن دست میگیرند و خودشون هم به هر دلیل جسارت شلیک ندارند و برای شلیک نکردن هم دلایل متعددی دارند مثل همون دلیلی که نیروهای نوپو وقتی اوباش را دستگیر میکنند کلاه سر خودشون میکشند که شناخته نشوند چون نگران هستند فردا روزی تو خیابون خفتشون کنند، ایشون هم فکر میکنه الان که اینو بزنه فردا زن و بچه هاش امنیت نخواهند داشت پس مراعات میکنه و شلیک نمیکنه، پس به جای اینکه وقت الکی تلف کنند و بخوان قانون جدید غیر متعارف درست کنند، اولا باید روی آموزش پرسنل کار کنند که اینقدر بی دست و پا نباشند و همچنین باید بدونن که هر کسی که اسلحه دست گرفت که نمیتونه شلیک کنه و شلیک کردن یه سری پیش زمینه هایی نیاز داره که همه اون پیش زمینه ها را ندارند ولی به صورت کلی، اگر بهانه شلیک نکردن پلیس به بعضی از اوباش اینه که ممکنه بگن چرا شلیک کردی، مشکل با یک دوربین لباسی حل میشه که پلیس به محض ورود به یک دستگیری روشنش کنه که هم خیال خودش راحت باشه که میتونه از اون ویدیو به عنوان مدرک استفاده کنه و هم خبال مردم راحت باشه که پلیس نمیتونه به بهانه حمله طرف مقابل بهش شلیک کنه
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
آخرین اخبار
وب گردی