بازدید 8612
کیوسک بین الملل تابناک

اعلام جرم دانمارک علیه سه عضو گروهک تروریستی الاحوازیه/ درخواست چین و روسیه برای توقف فوری گسترش ناتو/ ادعای کنگره آمریکا درباره احتمال انتقال نفت ایران به کره شمالی/ پذیرش پیشنهاد اردوغان برای میانجیگری بین کی‌یف و مسکو

اعلام جرم دانمارک علیه سه عضو گروهک تروریستی الاحوازیه، درخواست چین و روسیه برای توقف فوری گسترش ناتو، ادعای کنگره آمریکا درباره احتمال انتقال نفت ایران به کره شمالی، پذیرش پیشنهاد اردوغان برای میانجیگری بین کی‌یف و مسکو و استعفای مشاوران نخست وزیر انگلیس از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۰۲۸۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۴ 04 February 2022

اعلام جرم دانمارک علیه سه عضو گروهک تروریستی الاحوازیه/ درخواست چین و روسیه برای توقف فوری گسترش ناتو/ ادعای کنگره آمریکا درباره احتمال انتقال نفت ایران به کره شمالی/ پذیرش پیشنهاد اردوغان برای میانجیگری بین کی‌یف و مسکو

کیوسک بین الملل تابناک: اعلام جرم دانمارک علیه سه عضو گروهک تروریستی الاحوازیه، درخواست چین و روسیه برای توقف فوری گسترش ناتو، ادعای کنگره آمریکا درباره احتمال انتقال نفت ایران به کره شمالی، پذیرش پیشنهاد اردوغان برای میانجیگری بین کی‌یف و مسکو و استعفای مشاوران نخست وزیر انگلیس از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

اعلام جرم دانمارک علیه سه عضو گروهک تروریستی الاحوازیه 

بر اساس گزارش خبرگزاری دانمارکی «ریتزو»، دادگاه منطقه‌ای این کشور روز (جمعه) سه عضو گروهک تروریستی «الاحوازیه» را به خاطر حمایت از اقدامات تروریستی علیه ایران در همکاری با سرویس‌های اطلاعاتی عربستان سعودی مجرم شناخت.

طبق این گزارش، این سه نفر از دو سال پیش بازداشت هستند. آن‌ها به دلیل جرایم متعدد از جمله ارائه اطلاعات در مورد سازمان‌ها و افراد دانمارکی و خارجی به یک سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی با محکومیت‌های تا ۱۲ سال زندان روبه رو هستند.

دادگاه دانمارک در ماه مارس در مورد حکم آن‌ها تصمیم‌گیری خواهد کرد. هر سه عضو گروهک تروریستی همچنین با اخراج احتمالی روبه رو هستند و یکی از آن‌ها نیز با احتمال لغو تابعیت دانمارکی مواجه است. این سه مرد همچنین به دلیل حمایت از حملات علیه ایران و حمایت از گروهی که در فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده قرار دارد، محکوم شدند.

پیش‌تر در آبان‌ماه هم دادگاه روتردام هلند، یکی از اعضای گروهک تروریستی الاحوازیه را به دلیل مقدمه‌چینی و تأمین مالی حملات تروریستی در ایران مجرم شناخت و به تحمل چهار سال حبس محکوم و اعلام کرد، این فرد با جدایی‌طلب‌هایی در تماس بوده که حملاتی از جمله آتش‌زدن بانک‌ها را در ایران برنامه‌ریزی کرده و انجام می‌دادند و علاوه بر آن، افرادی که با دولت ایران در ارتباط بودند را نیز هدف قرار می‌دادند.

دادگاه هلند همچنین اعلام کرد که فرد محکوم درباره اهداف احتمالی با جدایی‌طلب‌های گروهک تروریستی الاحوازیه در ایران بحث می‌کرده و پیشنهاد حمایت مالی به آن‌ها می‌داده و آن‌ها را ترغیب می‌کرده، از حملاتی که درون ایران انجام می‌دهند، کلیپ‌های ویدئویی تهیه کنند.

درخواست چین و روسیه برای توقف فوری گسترش ناتو

چین و روسیه با انتشار بیانیه‌ای مشترک، خواستار توقف فوری گسترش و پشتیبانی نظامی ناتو و آمریکا از «کی‌یف » شدند.

به گزارش پایگاه خبری «راشا تودی»، روسیه خواستار توقف فوری آمریکا و ناتو از پشتیبانی نظامی به اوکراین و جلوگیری از تحرکات در مناقشه «دونباس» شد.

همزمان، چین با حمایت از این درخواست روسیه خواستار توقف گسترش ناتو در منطقه شده است.

اعلام جرم دانمارک علیه سه عضو گروهک تروریستی الاحوازیه/ درخواست چین و روسیه برای توقف فوری گسترش ناتو/ ادعای کنگره آمریکا درباره احتمال انتقال نفت ایران به کره شمالی/ پذیرش پیشنهاد اردوغان برای میانجیگری بین کی‌یف و مسکو

از سوی دیگر روسیه تاکید کرد، به حق حاکمیت چین درباره تایوان متعهد است و با هر گونه استقلال تایوان مخالفت می‌کند.

در این بیانه، پکن و مسکو از قدرت‌های جهانی خواسته‌اند سلاح‌های هسته‌ای مستقر در خارج از کشور را حذف و توسعه دفاع موشکی را محدود کنند.

روسیه و چین، از آمریکا می‌خواهند از برنامه‌های استقرار موشک‌های زمین‌ به زمین میان‌برد و کوتاه‌برد در آسیا-اقیانوسیه و اروپا دست بردارد و در از بین بردن ذخایر سلاح‌های شیمیایی تسریع کند.

آنها، فعالیت‌های نظامی-بیولوژیکی آمریکا و متحدانش را تهدیدی برای روسیه و چین دانسته‌اند.

مسکو و پکن همچنین بر عزم خود برای مقاومت در برابر مداخله نیروهای خارجی در امور داخلی کشورهای مستقل از طریق "انقلاب های رنگی" تاکید و همچنین از بازگشت به تقابل قدرت‌های بزرگ؛ "زمانی که ضعیفان طعمه قوی شوند"، ابراز نگرانی کرده‌اند.

ادعای کنگره آمریکا درباره احتمال انتقال نفت ایران به کره شمالی

مرکز تحقیقات کنگره آمریکا در گزارشی که اخیرا منتشر شده، بدون جزئیات بیشتر اعلام کرد، ممکن است کره شمالی غیرمستقیم نفت خام ایران را از طریق چین دریافت کند.

به گزارش شبکه «کی‌بی‌اس ورلد» کره جنوبی، در این گزارش گفته شده که کره شمالی متعهد به پایبندی به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران نیست و در ادامه ذکر شده که پیونگ‌یانگ به طور مشابه هدف تحریم‌های بین‌المللی قابل توجهی قرار گرفته است.

طبق این گزارش، سرویس تحقیقات کنگره آمریکا در گزارش «تحریم‌های ایران» که روز چهارشنبه به‌روزرسانی شد، به‌ ویژه به آنچه "ارتباطات غیرقانونی احتمالی بین تهران و پیونگ یانگ" خوانده شده، اشاره کرده؛ هرچند ادعای خود را ثابت نکرده است. در این گزارش آمده است: «بخشی از نفتی که چین از ایران (و از سایر تامین کنندگان) خریداری می‌کند، ممکن است به کره شمالی انتقال یابد، اما مشخص نیست کره شمالی مستقیم نفت ایران را خریداری می‌کند یا خیر؟»

واشنگتن به عنوان بخشی از سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ، دیگر کشورها را از واردات نفت خام ایران منع کرد تا به ادعای خود درآمدهای نفتی تهران را به صفر برساند. تحریم‌های آمریکا علیه ایران در سال ۲۰۱۸ پس از خروج یکجانبه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا از برجام مجدداً اجرایی شدند. دولت ترامپ همچنین از ماه می ۲۰۱۹ تمدید معافیت‌های تحریمی برای واردکنندگان عمده نفت ایران را متوقف کرد.

اعلام جرم دانمارک علیه سه عضو گروهک تروریستی الاحوازیه/ درخواست چین و روسیه برای توقف فوری گسترش ناتو/ ادعای کنگره آمریکا درباره احتمال انتقال نفت ایران به کره شمالی/ پذیرش پیشنهاد اردوغان برای میانجیگری بین کی‌یف و مسکو

سرویس تحقیقات کنگره همچنین در ادامه گزارش خود ادعا کرده که تهران و پیونگ‌یانگ «طبق گزارش‌ها، اطلاعاتی را در مورد طیف گسترده‌ای از اقدامات مخاطره‌آمیز استراتژیک، به ویژه توسعه موشک‌های بالستیک به اشتراک می‌گذارند» که به ادعای گزارش رسانه کره جنوبی، این یافته مطابق با گزارش قبلی پنل کارشناسان سازمان ملل در سال ۱۷۱۸ است که در گزارش نهایی خود که در ماه مارس ارائه گشت، مدعی شد ایران و کره شمالی همکاری در پروژه‌های توسعه موشک‌های دوربرد را از سر گرفته‌اند.

خبرگزاری رویترز اوایل بهمن در گزارشی به نقل از منابع تجاری و کارشناسان رهیابی کشتی‌ها نوشت، چین طی چند هفته گذشته، نزدیک به ۴ میلیون بشکه نفت خام ایران را در مخازن ذخیره‌سازی دولتی در شهر بندری جنوبی «ژان ‌جیانگ» تخلیه کرده است. بر اساس آمار گمرک چین، این کشور ۲۶۰ هزار و ۳۱۲ تن یا ۱.۹ میلیون بشکه نفت خام از ایران در ماه دسامبر خریداری کرده است.

رویترز نوشت، وزارت نفت ایران برای اظهارنظر در این مورد در دسترس نبود؛ اما یک مقام ارشد وزارت نفت ایران گفت این کشور علنی اعلام کرده که صادرات نفتش به شدت افزایش یافته است. وی گفت: ما به دلیل تحریم های آمریکا، فاش نمی‌کنیم به کدام کشورها (صادرات داشته‌ایم ) اما چین یکی از آن کشورهایی بوده که نفت ایران را می‌خرد. این نشان می‌دهد که تحریم‌ها بی‌اثر شده است.

پذیرش پیشنهاد اردوغان برای میانجیگری بین کی‌یف و مسکو

پس از جلسه چهار ساعته رئیس جمهوری ترکیه با همتای اوکراینی خود در کی‌یف بر سر مسائل دفاعی و تجاری، آنکارا در مناقشه اوکراین و روسیه، از کی‌یف اعلام حمایت کرد.

 رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز گفت: ترکیه آماده ایفای نقش خود در حل بحران میان این دو همسایه خود در دریای سیاه (اوکراین و روسیه) است.

وی افزود: من در گفت‌وگو با زلنسکی بیان کردم که ترکیه می‌تواند با کمال میل نشستی در سطح سران یا در سطح فنی برگزار کند.

در مقابل زلنسکی پیشنهاد ترکیه برای میزبانی گفت‌وگوهای صلح و ایفای نقش به عنوان یک میانجی‌گر بین مسکو و کی‌یف را پذیرفته و برنامه ساخت پهپادهای ترکیه در اوکراین را تایید کرد.

اعلام جرم دانمارک علیه سه عضو گروهک تروریستی الاحوازیه/ درخواست چین و روسیه برای توقف فوری گسترش ناتو/ ادعای کنگره آمریکا درباره احتمال انتقال نفت ایران به کره شمالی/ پذیرش پیشنهاد اردوغان برای میانجیگری بین کی‌یف و مسکو

علاوه بر این، این دو کشور از امضای قرارداد تجارت آزاد خبر دادند که در طول تقریبا یک دهه گذشته در دست بررسی بوده و نشان‌دهنده قدم پیشرفت بزرگی در اتحاد دو کشور است. این توافق‌ امکان تجارت و همکاری دوجانبه اقتصادی را می‌دهد و فرصت‌هایی برای صادرات و مدرن‌سازی شرکت‌های اوکراینی است.

در ماه‌های اخیر تنش در مرز اوکراین و روسیه شدت گرفته است. مسکو ۱۰۰ هزار تن از نیروهایش را در مرز با اوکراین مستقر کرده و علی‌رغم تکذیب تدارک حمله، نگرانی غرب نسبت به حمله دوباره به این کشور را برانگیخته است.

با این حال، ترکیه با تحریم روسیه مخالف است، چون روابط دوجانبه‌ای با روسیه دارد؛ روابطی که بر اساس اعتماد مشترک و احترام به خطوط قرمز یکدیگر شکل گرفته است.

ترکیه در سال‌های گذشته از اوکراین اعلام حمایت کرده و به متحد بزرگی برای کی‌یف تبدیل شده است؛ اما تصمیم ترکیه برای ساخت پهپادهایش در اوکراین، نادیده گرفتن هشدارهای مسکو است.

مسکو هنوز به پیشنهاد ترکیه برای برگزاری گفت‌گوهای صلح پاسخی نداده، اما اردوغان اعلام کرد که رئیس جمهوری روسیه به زودی پس از سفر به چین، به آنکارا سفر خواهد کرد.

اردوغان گفت: صحبت‌ درباره گزینه‌های موجود، پیش از برگزاری این دو دیدار اشتباه است.

اردوغان در ۱۸ ژانویه گفته بود: به نظر من، حمله روسیه به اوکراین، سناریوی واقع‌گرایانه نیست چون اوکراین کشور عادی نیست. کی‌یف قدرتمند است.

اگر اردوغان بتواند با برگزاری مذاکرات صلح، تنش میان اوکراین و روسیه را حل و فصل کند، مورد استقبال آمریکا و ناتو قرار خواهد گرفت، در حالی که ترکیه پیش از این با خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ روسیه، خشم غرب را برانگیخته بود.

از سوی دیگر سازمان ملل، حمایت خود را از تلاش‌های رئیس‌جمهور ترکیه برای کاهش تنش بین دو همسایه اوکراین و روسیه اعلام کرد.

فرحان حق، معاون سخنگوی آنتونیوگوترش، دبیرکل سازمان ملل در یک کنفرانس مطبوعاتی در مقر دائمی سازمان بین المللی در نیویورک گفت که شخص دبیرکل از این تلاش‌ها حمایت و استقبال می‌کند.

استعفای مشاوران نخست وزیر انگلیس

در پی حمله لفظی بوریس جانسون به کر استارمر، رهبر حزب مخالف "کارگر"، منیر میرزا، سرپرست مشاوران این نخست وزیر انگلیس به همراه چند کارمند دیگر دفتر نخست وزیری این کشور از سمت خود کناره گیری کردند.

 اخیرا در جریان مذاکراتی در مجلس عوام انگلیس پیرامون مناقشه برگزاری مهمانی‌های چند وقت پیش در دفتر و اقامتگاه نخست وزیر انگلیس در زمان اجرای محدودیت‌های کرونایی، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، کر استارمر را متهم کرد به اینکه در زمان ریاستش بر نهاد دادستانی انگلیس از قبول مسئولیت طفره رفته است.

اعلام جرم دانمارک علیه سه عضو گروهک تروریستی الاحوازیه/ درخواست چین و روسیه برای توقف فوری گسترش ناتو/ ادعای کنگره آمریکا درباره احتمال انتقال نفت ایران به کره شمالی/ پذیرش پیشنهاد اردوغان برای میانجیگری بین کی‌یف و مسکو

بوریس جانسون گفت، پس از اینکه مشخص شد یکی از مجریان مشهور رادیو و تلویزیون مرتکب کودک آزاری شده، کر استارمر در آن زمان در راستای مسئولیتش در دادستانی، دستور پیگرد قضایی در رابطه با این موضوع را صادر نکرد که به گفته نخست وزیر انگلیس به منزله کوتاهی در انجام وظیفه است.

به نوشته بی.بی.سی،‌ مشخص شده که این اتهام خلاف واقع است و این پرونده ارتباطی با استارمر نداشت. جانسون بعدا در صدد توجیه اظهارات خود برآمد هرچند عذرخواهی نکرد.

اظهارات نخست وزیر انگلیس باعث تذکر رئیس این مجلس شد و چند تن از نمایندگان حزب حاکم محافظه کار هم از او خواستند سخنانش را پس بگیرد.

منیر میرزا از نزدیک‌ترین مشاوران نخست وزیر انگلیس بوده و از زمان تصدی سمت شهرداری لندن با او همکاری داشت. کناره‌گیری میرزا و سه تن دیگر از اعضای ارشد "گروه مشاوران رهبر" انگلیس با ماجرای تخلف احتمالی نخست وزیر این کشور از مقررات مربوط به محدودیت های کرونایی همزمان شده است.

برخی تحلیلگران گفته‌اند که کناره گیری این افراد فشار بر بوریس جانسون را افزایش داده و باعث تضعیف بیشتر موقعیت او در مقام رهبری حزب و کشورش می‌شود. در پی افشای ماجرای میهمانی‌ها، چند تن از نمایندگان پارلمان از حزب محافظه‌کار ‌خواستار برگزاری انتخابات بر سر رهبری حزب شدند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی