بازدید 12814
ادعایی عجیب که نگرانی از تعلیق فوتبال ایران را افزایش داد

آیا تبریک فیفا به معنی عبور از مصوبه مجلس است؟ / فدراسیون با طناب مشاور از چاله در می‌آید یا به چاه می‌افتد؟

اگر این نامه فدراسیون جهانی، در حد تبریک برای پیگیری ها باشد، باید گفت که در مکاتبات بین المللی برای پیشرفت کار مرسوم است. اما تعهد صریح فدراسیون فوتبال برای گرفتن تاییدیه سال گذشته اساسنامه و برگزاری انتخابات، تصویب در مجلس بوده است که طبق ادعای رفیعی فیفا از آن صرفنظر کرده است
کد خبر: ۱۱۰۲۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵ 03 February 2022

اساسنامه فدراسیون فوتبال به بحث داغ محافل ورزشی کشور تبدیل شده و در این اثنا طرح ادعای تازه ای از سوی مشاور عالی حقوقی این تشکیلات در رسانه ملی، نگرانی ها را از عاقبت این پرونده خطرناک بیشتر کرده است.

به گزارش تابناک ورزشی، موضوع از این قرار است که دقیقا ۱۰ اسفند ماه سال جاری مهلت یک ساله فیفا به فدراسیون فوتبال ایران برای تصویب بند یک ماده ۸۷ اساسنامه اصلاح شده، در مجلس به پایان می‌رسد. فدراسیون جهانی از ایران خواسته که ماهیت حقوقی جدید فدراسیون توسط دستگاه قانونگذار کشور تایید و تصویب شود که خود به معنای عدم دخالت نهادهای حاکمیتی و دولتی در امور فوتبال ایران خواهد بود.

حالا اما در حالی که چند تن از نمایندگان مجلس در واکنش به این درخواست فدراسیون فوتبال با ادله مختلف با این تعریف موافق نیستند و ساز مخالف کوک کرده اند و حاضر به تایید و تصویب چنین تعریفی نیستند، ناگهان رفیعی مشاور عالی حقوقی رییس فدراسیون، ادعا کرده است که نامه ای از فیفا دریافت کرده که بابت تغییرات انجام شده و تلاش های صورت گرفته، تبریک گفته شده است. رفیعی و مقامات ارشد فدراسیون فوتبال همین تبریک را حمل بر پایان تعهد به تصویب اساسنامه در مجلس قلمداد کرده اند. برداشتی بسیار خطرناک که می تواند منجر به مرگ خاموش فوتبال ایران بعد از تمام مهلت اعلامی، شود. هرچند همه کارشناسان و دلسوزان علاقمند به باور صحت چنین برداشتی هستند اما حقیقت چیز دیگری است.

آیا تبریک فیفا به معنی عبور از مصوبه مجلس است؟ / فدراسیون با طناب مشاور از چاله در می‌آید یا به چاه می‌افتد؟

فوتبال ایران تا حال، کم از زاویه ترجمه و درک غلط از متون انگلیسی آسیب ندیده است. فدراسیون فوتبال هم طی 24ساعت گذشته از انتشار تصویر نامه برای شفاف سازی ماجرا خودداری کرده است و همین موضوع به نگرانی ها دامن زده است. آیا برداشت رفیعی و همکارانش از نامه جدید فیفا با واقعیت موجود در روال طبیعی مکاتبات بین المللی مطابقت دارد؟ آیا افرادی که متن فیفا را ملاحظه کرده اند از دانش کافی در مکاتباتی در این سطح برخوردار بوده اند؟ صحبت از عدم تسلط به زبان انگلیسی نیست بلکه آشنایی با ادبیات بکار رفته توسط مقامات فیفاست.

آیا فوتبال ایران به همین آسانی و با ارسال یک نامه و اشاره به رای دیوان کشور از یک خطر بزرگ رهایی یافته است؟ حقیقتا باورش خداقل بدون رویت مدارک این ادعا، دشوار است.

اگر این نامه فدراسیون جهانی، در حد تبریک برای پیگیری ها باشد، باید گفت که در مکاتبات بین المللی برای تلاش و پیشرفت کار مرسوم است. اما تعهد صریح فدراسیون فوتبال برای گرفتن تاییدیه سال گذشته اساسنامه و برگزاری انتخابات ، تصویب در مجلس بوده است. آیا طبق ادعای رفیعی، فیفا از این مصوبه صرفنظر کرده است؟ آیا مدرکی دال بر چنین نکته مهمی وجود دارد؟ نکند که فدراسیون فوتبال با طناب مشاور عالی حقوقی به چاه عمیقی وارد شود که خروج از آن خسازات غیر قابل جبرانی به ورزش و منافع ملی وارد کند؟

در صورت عدم پایبندی به تعهد یکساله ، فیفا حداکثر جریمه‌ای که برای ما در نظر می‌گرفت، حذف هیات رییسه فعلی و تشکیل کمیته عادی سازی با حضور شش مدیر ایرانی بود، اما اگر به فیفا ثابت شود فدراسیون فعلی ما اطلاعات خلاف واقع به آن‌ها داده، تعلیق فدراسیون فوتبال بسیار محتمل می شود و تبعات آن‌ هم قطعا پای شخص شهاب عزیزی خادم و همین مشاور عالی حقوقی است که سوابق قبلی می‌گوید ادعاهایش نیاز به راستی آزمایی و صحت سنجی دارد! فدراسیون وقتی در هیات رییسه اش احمدرضا براتی را دارد، چرا باید کار به این مهمی را به رفیعی بسپارد؟

آیا تبریک فیفا به معنی عبور از مصوبه مجلس است؟ / فدراسیون با طناب مشاور از چاله در می‌آید یا به چاه می‌افتد؟

بر اساس توییتی که احمدرضا براتی رییس پیشین و مستعفی کمیته تدوین مقررات در حساب رسمی خود منتشر کرده است؛ اساسنامه فدراسیون ایران در سال 99 یک مرتبه به تایید فیفا رسیده است که بر اساس آن انتخابات فوتبال برگزار شد اما مطالبه فیفا یعنی تصویب تغییرات بند مورد اختلاف در پارلمان ؛ هنوز تحقق پیدا نکرده است و پذیرش ادعای رفیعی و رفقا سخت است.

نویسنده: مجید کوهستانی

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم
آخرین اخبار