بازدید 15366

داستان ایران و اومیکرون چه فرجامی خواهد یافت؟ مشابه آمریکا، اروپا و استرالیا یا یک استثنا؟!

فرجام اومیکرون در کشورمان ممکن است وخیم‌تر از چیزی باشد که تصور می‌شد؛ انبوه بیمارانی که مراکز درمانی را پر می‌کنند و نیازمند مراقبت‌های شبانه روزی هستند، کادر درمانی که باید دوران پرفشار دیگری را تحمل کنند و در این مسیر دچار آسیب‌هایی شوند و کسب و کار‌هایی که در سایه همه گیری بیماری به رکود و تعطیلی می‌رسند و در آستانه نوروز و دوره شکوفایی بازار، آسیب‌های فراوانی می‌بینند.
کد خبر: ۱۱۰۱۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲ 30 January 2022
تابناک اجتماعی
در ابتدای شروع موج ششم همه گیری کرونا در ایران، فرجام این موج همه گیری به سوالی مهم برای مردم و کارشناسان بدل شده است؛ پرسشی که یکی از راه‌های پاسخگویی به آن، مرور عواقب شیوع اومیکرون در کشور‌های دیگر است.

به گزارش «تابناک»؛ با تبدیل شدن کرونای اومیکرون به سویه غالب ویروس کرونا در کشورمان، موج ششم شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشورمان آغاز شده و با قدرت و سرعت در حال پیشروی است تا جایی که در هفته گذشته از ۳.۵ هزار مبتلای روزانه در ابتدای هفته به افزون بر ۱۶.۵ هزار مبتلا در پایان هفته رسیدیم و رشدی با شیب بسیار را تجربه کردیم.
 
شمار مبتلایان به کووید19 در ایران از ابتدا تا به امروز
شمار مبتلایان به کووید19 در ایران از ابتدا تا به امروز

این همان خاصیت نگران کننده اومیکرون است که از روز ابتدایی شناسایی این سویه درباره اش هشدار داده می‌شد. اینکه این نسخه جهش یافته کرونا، بسیار مسری‌تر از نسخه‌های قبلی است و در نتیجه شمار مبتلایان را انفجاری افزایش می‌دهد و موجب پر شدن بخش‌های بیمارستانی و بروز بحران در نظام درمانی کشور‌ها می‌شود که یکی از نتایج آن، کاهش رسیدگی به بیماران و در نتیجه افزایش احتمال فوت بیماران است.

شرایطی که حالا با همه وجود در حال لمس آن در میهنمان هستیم؛ در آمار‌های فزاینده کرونایی که امروز به مرز ۲۲ هزار مبتلا رسید و همچنین در افزایش شمار شهر‌های نارنجی و قرمز کرونایی که اینقدر سریع رقم می‌خورد که موجب شده هر دو روز یک بار نقشه رنگ بندی کرونایی کشورمان بروز شود و بحران، شهر‌های پرشمارتری را در بر بگیرد؛ اما پایان این وضعیت کجاست؟

این سوالی است که برای یافتن پاسخش ناگزیر از مرور تجارب دیگر کشور‌های درگیر با سویه اومیکرون هستیم که در این صورت، پی خواهیم برد بر خلاف تصور‌های اولیه، موج ناشی از همه گیری اومیکرون، بلندتر از موج همه گیری ناشی از شیوع سویه دلتا است. آنقدر بزرگتر که برخی کشور‌های اروپایی بستری ۵ یا ۶ برابری را در این موج تجربه کرده‌اند و حتی اوضاع در آمریکا که هرگز تدابیری مانند قرنطینه کامل را به اجرا درنیاورد و در نتیجه موفق به مهار بحران نشد، هم وخامت یافته و بستری‌ها یک و نیم برابر شده است.
 
داستان ایران و اومیکرون چه فرجامی خواهد یافت؟ مشابه آمریکا، اروپا و استرالیا یا یک استثنا؟!

مرور این آمار و ارقام نشان می‌دهد که فرجام اومیکرون در کشورمان ممکن است وخیم‌تر از چیزی باشد که تصور می‌شد؛ انبوه بیمارانی که مراکز درمانی را پر می‌کنند و نیازمند مراقبت‌های شبانه روزی هستند، کادر درمانی که می‌بایست دوران پرفشار دیگری را تحمل کنند و در این مسیر دچار آسیب‌هایی شوند و کسب و کار‌هایی که در سایه همه گیری بیماری به رکود و تعطیلی می‌رسند و در آستانه نوروز و دوره شکوفایی بازار، آسیب‌های فراوانی می‌بینند.

همه این‌ها در حالی است که می‌دانیم موج پنجم کرونا در ایران را سویه دلتا رقم زده است و از این حیث، تفاوتی مهم میان ایران و کشور‌هایی وجود دارد که در نمودار فوق از آن‌ها نام برده شده است. افزون بر این، در کشورمان واکسیناسیون گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال هم از مدتی پیش در دستور کار قرار گرفته که حالا نقطه قوت کشورمان محسوب می‌شود، چون اومیکرون در گروه سنی نوجوانان و جوانان شیوع بارزی دارد و این گروه در کشورمان، به میزان قابل قبولی واکسینه شده اند.

البته این خوشحالی دوام زیادی نخواهد داشت اگر بدانیم پیک بیماری در بسیاری از کشور‌های جهان (از جمله کشور‌هایی که نامشان در نمودار فوق برده شده است) در حالی رقم خورده که تدابیر به شدت سخت گیرانه‌ای به اجرا درآمده و حتی قرنطینه و لاک داون کامل در مناطقی از این کشور‌ها اجرا شده است، در حالی که تا کنون هیچ تدبیر ویژه‌ای در کشورمان در دستور کار قرار نگرفته و حتی مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل نشده اند.
 
داستان ایران و اومیکرون چه فرجامی خواهد یافت؟ مشابه آمریکا، اروپا و استرالیا یا یک استثنا؟!

با این تفاسیر، آینده شیوع اومیکرون و موج ششم کرونا در کشورمان به شدت تیره و تار به نظر می‌رسد، به ویژه اگر بدانیم تا این لحظه هیچ محدودیت خاصی وضع نشده و رقم خوردن موجی بزرگتر و مهیب‌تر از موج پنجم [احتمال شماره ۱ در نمودار فوق] دور از انتظار نیست. اتفاقی که اگر تدابیری ویژه برای جلوگیری از وقوع آن هم در نظر گرفته شود، در بهترین حالت موجی به بلندای موج قبلی کرونا در کشورمان [موج احتمالی ۲] رقم خواهد خورد که تا ماه‌ها همه چیز را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

این در حالی است که با توجه به در پیش بودن تعطیلات آخر سال و نوروز، بسیار بعید است که شاهد رقم خوردن موجی کوتاه‌تر [احتمال شماره ۳] باشیم و رویدادی را رقم بزنیم که در نوع خود در جهان استثناست. اتفاقی که برخی کشور‌ها با در پیش گرفتن تدابیر ویژه هم موفق به رقم زدنش نشدند و ظاهرا مسئولان کشورمان انتظار دارند، بی هیچ تدبیری رقم بخورد! تصوری که باید منتظر بمانیم و میزان تحقق آن را نظاره گر باشیم؛ با این یادآوری که نمی‌دانیم تکلیف هزینه‌های تحمیلی به مردم در این میان -که بخشی از آن‌ها جانی است و غیرقابل جبران ـ چه خواهد شد؟!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
لعنت به چین، خیلی روزگار خوشی داشتیم این بلای جانی و مالی هم به آن اضافه شده است و مسئولانی که بیشتر به دنبال درآمد هستند تا ....
چپ و راست بخشنامه میاد که دهه فجر هر چه باشکوهتر برگزار شه و جشن بگیرید
عه، پس این کشورها هم موج ششم داشتن، فکر میکردیم واکسن های اونا خوبه و کرونا اونجا ها تموم شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
برادر یا خواهر گرامی
اونجا به دلیل واکسیناسیون گسترده میزان مرگ و میر نسبت به مبتلایان خیلی کمتر از ایران بود
در ایران هم شاهد خواهیم بود که در مقابل موج گسترده امیکرون تلفات کمتری خواهیم داد
چون واکسیناسیون انجام شده
وقتی وزیر کشور میگه مدرسه ها حضوری باشه و الان هم که مشخص شده بیشتر بچه ها توو مدرسه امیکرون گرفتن از حرفش کوتاه نمیاد و معلوم نیست کجاست، اوضاع وخیم میشه دیگه. مسوولای ما کی به فکر مردم بودن که این دومیش باشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
وقتی یک نظامی رو وزیر کشور می کنند، نباید انتظار بیشتری داشت. ایشون کشور رو با پادگان اشتباه گرفته
دلت خوشه آقا مگه آمار حقیقی وجود دارد که بخواهی با اینجا وانجا قیاس کنی! تازه بعد از دو سال کاشف به عمل آمده که مرگهای ناشی از کرونا سه تا چهار برابر میزانی است که اعلام کرده اند اونوقت شما دنبال آمار و مقایسه میگردی
والا تا الان که همه آمارها با دروغ و لاپوشانی اعلام شده برا اومیکرون هم همینطوره
همش منفعل همش منفی همش وخیم
کی قراره مدیریت باشه ؟
بعد 43 سال هنوز یاد نگرفتین ؟
برای چی واکسن زدیم پس ؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
ما میگفتیم واکسن فایده ای نداره و معلوم نیست چه چیزی دارین وارد بدنتون میکنین اما مثل همیشه ایران جوگیر که بشه هیچی جلودارش نیست.
حالا نه تنها کرونا هنوز در کمین هست بلکه دیر یا زود متوجه عوارض این واکسن ها خواهید شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
ناشناس1956
تو باید از تیم عین الله باشی که تنها وزیر بهداشت که نامه امضا کرده در مخالفت با واردات واکسن شاید هم از اهالی محترم قم هستی و با واکسن رابطه خوبی نداری و ترجیح می‌دهی برای درمان سراغ چیز های دیگر بروی
تابناک جان خودت داری میگی هر کاری که از دست کشورهای پیشرفته برمیومد انجام دادن نتونستن کاری بکنن خوب مسولین ما گفتن ما کاری نکنیم بهتره چرا این همه هزینه کنیم اخرشم هیچ کاری نمیکنیم نتیجشم هرچی باشه قابل توضیحه
مثل موج پنجم که فقط به نظاره نشستیم، فقط تماشا خواهیم کرد که چه می شود.
با جان مردم بازی نکنید نگذارید دقیقه نود ای مسئولان تعطیل کنید
این موج دیگه می بردمون اون دنیا، و مسئولان را خواب!!
اون که مدارس را حضوری کرد الان کجاست و خودشو نشون نمیده؟
اعتکاف هم که برگزار میشه...
چه شود...
ای وجدان‌های بیدار به داد بچه های مدرسه که فاقد هرگونه امکاناتی هستند برسید.
امیکرون حتما یه موج درست میکنه و حتما مرگ و میر هم خواهد داشت تو ایران. واکسن هایی که زدیم خیلی خوب کار کردن یادتون نیست روزی 450 تا کشته اعلامی داشتیم؟ اما خب در مقابل امیکرون خیلی مقاومت ایجاد نمیکنن واکسن ها، چون اصولا کاری که واکسن میکنه میاد باعث میشه بدن یه سری پادتن درست کنه، یه رنجی از پادتن برای پروتئین های متفاوت، حالا بدن هر فرد بستگی به ژنتیکش یه سری زیاد درست میکنه که اون پروتئین شاخک امیکرون که 32 تا میوتیشن داشته (که این تعداد پیش بینی نمیشده و مثل اینه که بخوای غیب گویی کنی تا بتونی دقیق بفهمی چطوری میوتیت میکنه) رو شامل میشه و مقاومت ایجاد میکنه، بدن یه سری هم نه. در نهایت این ویروس هرچی بیشتر میوتیت کنه واگیر دار تر میشه ولی قدرت کشندگیش کمتر. تازه این یادتون باشه که اصولا در حد 4 5 درصد مردم واکسن روشون هیچ تاثیری نداره و بدنشون بهش واکنش درست نمیده. اگه تعداد زیادی از مردم واکسینه شن یا بگیرن جلوی پخشش گرفته میشه که این تعداد وابسته به یه عددیه که مربوط میشه به تعداد مبتلا کردن هر آدم مثلا برای سویه اولیه 67 درصد بود برای امیکرون بیشتره (عدد دقیقش معلوم نشده هنو برا امیکرون).
تو چند سال آینده باید هر سال ملت واکسن بزنن. الانم باید قرنطینه شیم که فشار نیاره فقط، گرچه همه میدونیم که دیگه قرنطینه رو کسی رعایت نمیکنه.
آقایون تصمیم بگیر هیجانی
تا دیر نشده اقدامات قرنطینه ای را انجام بدین با بازگشائی بی ملاحظه مدارس تمامی خانواده ها را درگیر کردین
کادر درمان را بیش از این خسته نکنید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست