بازدید 13180
دکتر قادری در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی

تعرفه‌ گذاری پلکانی پرمصرف‌های برق و گاز، تحت چه شرایطی قابل دفاع و موثر است؟

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: تعرفه گذاری پلکانی موثر مشترکان پرمصرف، نه تنها موجب عادلانه شدن بهره‌مندی از یارانه‌های پنهان خواهد شد، بلکه منجر به اصلاح الگوی مصرف در جامعه نیز خواهد شد و حتی در بلندمدت با مازاد انرژی مواجه خواهیم شد که می‌توانیم آن را صادر کنیم.
کد خبر: ۱۱۰۰۵۴۰
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۹ 22 January 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ از روز گذشته، گام مهم دولت برای کاهش یارانه برق مشترکان پرمصرف برداشته شد؛ بنابراین، با توجه به تصمیم دولت در پنجم دی‌ماه سال جاری، اعضای دولت به ریاست سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری با استناد به قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و اجرای حکم مندرج در بند (ی) تبصره (۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، نحوه محاسبه تعرفه برق مصرفی مشترکان را تعیین و اجازه اجرای آن از اول بهمن صادر کردند.

موضوعی که به طور مشخص تاکیدی بر رعایت الگوی مصرف در میان مشترکان به خصوص پرمصرف به جای درآمدزایی از افزایش نرخ های جدید محاسباتی است.

بر این مبنا، از روز گذشته، پله‌های مصرف برق خانوار به گونه‌ای محاسبه می شود تا الگوی مصرف ۳۰۰ کیلووات ساعت، تغییری در محاسبه نرخ برق نسبت به گذشته اعمال نشود. به بیان ساده‌تر، اگر الگوی مصرف ۳۰۰ کیلووات ساعت باشد، تا این میزان مصرف، مشترک تعرفه قدیم را می‌پردازد.

اما نکته مه در میان این، توجه سیاست گذار بر اصلاح سازوکار تخصیص یارانه های پنهان در حوزه های مختلف همچون انرژی است؛ یارانه هایی که سالانه حجم قابل توجهی از منابع مالی را از آن خود کرده و هرگز منجر به تحقق اهدافی همچون حمایت از اقشار کم برخوردار جامعه نمی شود.

به بیان دیگر، بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹، مبلغ ۱،۶۰۳،۰۰۰ میلیارد تومان تحت عنوان یارانه پنهان (یارانه کالا‌های اسـاسـی، پنج فرآورده نفتی و سـوخت هوایی، گاز طبیعی، برق و آب) به شـرح جدول زیر پرداخت و یا به حســاب بدهکاری دولت منظور شده که حدود ۲.۵ برابر عملکرد «بودجه عمومی دولت» و ۴۶درصد «حجم نقدینگی» در سال ۱۳۹۹ بوده است. در نتیجه ضرورت نگاه کارشناسی به این حوزه، تغییر رویه تخصیص آن در میان مردم، بیش از هر زمانی احساس می شود. 

بر این اساس، دکتر جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی درباره یارانه‌های پنهان انرژی اظهار داشت: حذف یارانه‌های پنهان و هدایت این یارانه‌ها به بخش تولید و ترویج عدالت اجتماعی قطعا به توسعه اقتصادی و بهبود زیرساخت‌های انرژی کشور منجر خواهد شد.

منابع مالی کشور به کدام سمت و سو هدایت می‌شود؟

وی گفت: سال هاست منابع مالی کشور در قالب یارانه آب، برق، گاز، بنزین، گازوئیل و غیره هدر می‌رود و همین باعث شده تا قدرت مالی دولت به شدت کاهش یابد و نتواند به مسئولیت‎‌های اجتماعی خود کامل عمل کند. مجموع این عوامل سبب شده تأثیرگذاری دولت ما چندان زیاد نباشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد که روند فعلی پرداخت یارانه‌ها اصلاً قابل قبول نیست و ادامه این روند منجر به بروز مشکلات عدیده‌ای در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خواهد شد؛ لذا ضروری است که بازنگری اساسی در حوزه پرداخت یارانه‌های انرژی صورت گیرد.

قادری با بیان اینکه سال‌هاست کارشناسان و نمایندگان به دولت در خصوص ارائه ایده و برنامه در راستای هدفمند کردن یارانه‌های پنهان انرژی هشدار داده‌اند، افزود: متأسفانه به دلیل ملاحظات امنیتی و اجتماعی، دولت از هدفمند کردن یارانه‌های انرژی امتناع ورزید و وقتی هم دولت دوازدهم تصمیم به این کار گرفت، کاملاً غیراصولی و غیرکارشناسی به افزایش قیمت حامل‌های انرژی اقدام کرد.

تعرفه‌ گذاری پلکانی پرمصرف‌های برق و گاز، تحت چه شرایطی قابل دفاع و موثر است؟

یارانه‌های پنهان سودی برای دهک‌های پایین نداشت

وی معتقد است که یارانه‌های پنهان باید در بخش‌هایی هزینه شود که برای دهک‌های ضعیف و متوسط جامعه مفید و مؤثر باشد؛ مثلا به جای اینکه دولت سالانه ده‌ها میلیارد دلار صرف پرداخت یارانه پنهان کند، می‌توان این مبلغ کلان را در حوزه ساخت مسکن، کارخانه، توسعه آموزش و حمل‌ونقل عمومی هزینه کند و اقشار ضعیف و متوسط صاحب شغل و خانه شوند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افرادی مستحق دریافت یارانه‌ هستند که از وضعیت درآمدی کمتری بهره‌مندند، گفت: اما متأسفانه در حال حاضر افرادی از یارانه نفع می‌برند که شرایط مالی و اقتصادی خوب و قابل قبولی دارند. همچنین به جای اینکه به بخش تولید یارانه پرداخت شود، به بخش مصرف یارانه پرداخت می‌شود.

قادری افزود: تا زمانی که یارانه پرداخت می‌شود، از میزان مصرف کالاهایی که باید کاسته شود، کاسته نخواهد شد و حتی افزایش هم خواهد داشت و همواره چنین اخلال‌هایی در سیستم مصرف و توزیع کشور ادامه‌دار خواهد بود.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بیان کرد: اخلال‌ها و ایراداتی که در سیستم یارانه‌ای کشور وجود دارد باید حل و فصل شده و یارانه‌ها به سمت توسعه زیرساخت‌ها هدایت شود تا مشکل درآمدی و زیرساختی کشور مرتفع شود و همچنین باید شرایطی به وجود آید که مردم جامعه به یارانه‌های پرداختی در حوزه انرژی نیازی نداشته باشند. به عبارت دیگر اگر می‌خواهیم در حوزه اشتغال موفق باشیم، باید زیرساخت‌‎های آن را فراهم کنیم و فراهم آوردن زیرساخت هم نیازمند سرمایه‌گذاری کلان است که این سرمایه هرگز با ادامه روند فعلی تحقق نمی‌یابد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی توصیه کرد: افرادی که شرایط اقتصادی مناسبی دارند، اصلاً نباید یارانه دریافت کنند. این در حالی است که در نظام تعرفه‌گذاری فعلی بیشترین یارانه به مشترکان پرمصرف و غالبا ثروتمند جامعه می‌رشد، در حالی که یارانه برای این قشر از جامعه نیست و یارانه و سوبسید مختص افراد و دهک‌های ضعیف است.

افزاش پلکانی تعرفه بهای انرژی ضرورت انکارناپذیر

قادری با ضروری دانستن افزایش پلکانی تعرفه بهای انرژی در کشور خاطرنشان کرد: تعرفه گذاری پلکانی موثر مشترکان پرمصرف نه تنها موجب عادلانه شدن بهره‌مندی از یارانه‌های پنهان خواهد شد، بلکه منجر به اصلاح الگوی مصرف در جامعه نیز خواهد شد و حتی در بلندمدت با مازاد انرژی مواجه خواهیم شد که می‌توانیم آن را صادر کنیم و زیرساخت‌های صنعت انرژی را تقویت یا افراد ضعیف را تحت حمایت‌های اقتصادی قرار داد.

وی معتقد است با افزایش پلکانی تعرفه‌ بهای انرژی بخش خصوصی برای ورود به عرصه تولید انرژی انگیزه مضاعفی پیدا خواهد کرد و حتی انتظار می‌رود بسترهای توسعه انرژی پاک و نیز ابزارهای کاهنده مصرف انرژی فراهم شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۶
۳۰۰ کیلووات در ساعت می شه روزی ۱۰ کیلووات ساعت تقسیم بر ۲۴ ساعت کنید می شه ۴۱۰ وات در ساعت.... حالا وات ساعت رو تقسیم بر ۲۲۰ ولت کنید می شه تقریبا ۲ آمپر در ساعت.... یک یخچال معمولی ۲ آمپر مصرف می کنه....

این الگوی ۳۰۰ کیلووات در ماه چطوری محاسبه شده ؟!

کافی یک تلویزیون یک مهتابی و یک یخچال به برق بزنید تا الگوی مصرف رو رد کنید...


کارشناسان اداره برق بیان توضیح بدن برای محاسبه الگوی مصرف چه لوازم برقی رو برای یک خانوار در نظر گرفتند...
اشکال امثال این نماینده این است که فکر میکنند اگر قیمتها افزایش پیدا کند طبقه کم مصرف سود میکند. این آقایان نمی‌دانند که هزینه های افزایش قیمتها کاملا به دوش همه مردم خواهد بود و پر مصرفها هزینه ها را از بقیه به نحوی جبران خواهند کرد
ملت ما سرمايه ىار پرستن
ته جیب من چندتاشپش هست که برای اونم نقشه کشیدند!!!!
برق رو گران میکنید فشار روی مردم بیشتر میشود بعد یک سری ارگان ها رو مجانی میکنید اگر مردم که بهای گران شدن رو میدن رضایت نداشته باشن تکلیف عبادت در آنجا چی میشود
حقوق ها را واقعی و در سطح خلیج فارس پرداخت کنید آنوقت شما ازاد هستید هر کار می خواهید بکنید
والا اون زمان احمدی نژاد که قرار شد 45 تومان یارانه به همه بدن به جاش یارانه های انرژی و ... رو بردارن. حالا بعد از حدود 10 سال که قیمتها چندین برابر شده، یارانه ای که به مردم میدین همچنان همون 45 تومان هست! ولی الان صحبت حذف یارانه برق مشترکان پرمصرف رو میکنید؟!! مگه اصلا یارانه میدید؟! مگه 45 تومان رو شروع نکردید به بهونه حذف یارانه انرژی و بنزین و ... ؟!!!
روابط مملکت را با دنیا جوری نابود کردید که نه می‌توانید نفت بفروشید نه میتوانید پولش را بگیرید تاوانش را هم همه جوره ما مردم می‌دهیم. تورم. بی ارزش شدن پول ملی، گرانی اش مال ماست الانم جبران بی پولی و کسر بودجه را باز از جیب ما مردم میخواهید بکنید. چه گناهی کردیم در این دوره در این مملکت به دنیا آمدیم عمرمان زیر دست شما تباه شد
نمیدانم چرا مسولین همیشه فکر مردم هستند . به نام اینکه درحق کسی ظلم نشود 98 درصد از مردم را تنبیه میکنند . متاسفانه انقدر به فکر سلامت مردم هستند که میگویند مردم به اندازه ای بخورند که احتیاج به دسشویی نداشته باشند ولی ماشالله اکثر مسولین اضافه وزن دارند در حد تیم ملی
نمیدانم چرا اشتباه مسولین را مردم باید تاوان بدهند .
اگر سه برابر کردن قیمت بنزین نفعی برای طبقه محروم داشت این ههم دارد. خودتان هم بهتر می دانید در نهایت نرخ همه پلکان ها افزایش می یابد. این فقط شروع آن است. یا ممکن است عدد پلکان ها انقدر کاهش یابد که کسی شامل تخفیف نشود.
همین خودش باعث افزایش گرانی های بیشتر می شود.
کاش تابناک نظرات کارشناسان منتقد را هم می گذاشتی.
از نظر مسولین همه مردم ایران گناه کار هستند و باید تاوان بدنیا امدن در ایران را پرداخت کنند.
خدایا صبر مردم هم حدی دارد . مسولین دارند کاری میکنند که ممکن است از گرسنگی و فشار مردم طغیان کنند
"وی گفت: سالهاست که منابع مالی کشور در قالب یارانه آب، برق، گاز، بنزین، گازوئیل و غیره هدر میرود"
نه اقاجون سالهاست منابع مالی کشور به علت لج و لجبازی بعضی ها در خصومت با دنیا و رانت و چپاول به هدر میرود.سهم فروش نفت ایران در این سالها به روسیه و عربستان رسیده و ان مقدار ناچیز هم که فروخته میشود رابه قیمت نازل به فرصت طلبان میفروشید و پول انهم به خزانه نمیرود.ضمنا الگوی مصرفی که تعیین کرده اید کفاف یک یخچال و 4 تا لامپ کم مصرف و تلویزیونی که چند ساعت روشن میباشد هم نیست.هنوز فکر میکنید که مردم متوجه رفتارتان نیستند.
تحت شرایطی که حقوق کارمند و معلم هم به نرخ جهانیش حساب بشه وگرنه بیشتر بدبخت کردن مردمه
مسئولان محترم نگفتند این 300 کیلووات ساعت در ماه است یا دو ماه نیم ؟ اداره برق اگر قبوض برق مصرفی را ماهیانه اعلام کند همه کم مصرف میشوند در صورتیکه خود اداره برق زمان 2ماه و 15 روز را در روش محاسبات اش در نظر می گیرد و این یک کلاهبرداری بزرگ از مصرف کننده است . ( ۳۰۰ کیلووات ساعت، تغییری در محاسبه نرخ برق نسبت به گذشته اعمال نشود. به بیان ساده‌تر، اگر الگوی مصرف ۳۰۰ کیلووات ساعت باشد، تا این میزان مصرف، مشترک تعرفه قدیم را می‌پردازد.)
در دیوان عدالت اداری علیه وزارت نیرو در خصوص اجحاف و اضافی دریافتی و محاسبه اشتباه برق بهاء و الگوی مصرف نادرست شکایتی صورت گرفته که همین روزها باید اعلام شود.
این عوام فریبی ها فقط برای خالی کردن جیب ملت برای بریز و بپاش و ببر است .
مالیات ، افزایش تعرفه ، و هزار مورد تلکه کردن های مختلف وسیله ای شده است برای قانونی جلوه دادن این رفتارهای ضد مردمی و ضد اقتصادی
فقط حواس مدیران محترم باشد که میزان مصرف انرژی را متناسب با تعداد افراد خانوار در نظر بگیرند. یک خانواده یک یا دو نفره با یک خانواده شش نفره مصرف برق متفاوتی دارند.
تعداد افراد در مصرف انرژی( برق، آب، گاز و ...) مد نظر قانون گذار باشد.
ما مردمی مسرف و اسراف کن و اهل تبذیز و اهل ریخت و پاش در هر امری هستیم و اهل قناعت و پس انداز نیستیم خصوصا در مواردی که دولت یارانه پنهان میدهد مثل آب و برق و گاز و بنزین و سایر زیرساختها.
بنظر من باید برای همه مردم چه غنی و چه فقیر قیمت آنها واقعی شود چون اکثرا فقرا هم جز درمصرف برق در سایر موارد خیلی مسرف هستند چون فرهنگ مصرف اقتصادی ندارند.نباید در این موارد بر هیچکس رحم کرد مگر اینکه بقول معروف مثل آدم رفتار کند.
موفق باشید ، یعنی همه نفعتون در عدم شفافیت هست
هر موقع اومدید گفتید هزینه های تولید هر کیلو وات برق دقیقا چقدر هست و این پول اضافه ای که دارید میگیرد صرف توسعه در چه راهی داره میشه اون موقع خق دارید و گرنه که میشه دست تو جیب مردم کردن و خرج کردن
هر افزایش قیمتی از جانب دولت عادلانه است و نام آن واقعی شدن قیمت ها است و تمام مشکلات اقتصادی با این افزایش قیمت ها حل می شوند!!!!!! چند بار قرار است با این بهانه ها قیمت ها افزایش یابند اما هیچ مشکلی حل نشود بلکه بیشتر هم شوند؟
بازي بنزين اينبار سر برق داره تكرار ميشه
توزیع عادلانه یعنی اینکه تعداد نفرات را در هر خانواده لحاظ کنند. نه اینکه الگوی مصرف ۳۰۰ کیلووات را برای خانواده ۶ نفره و ۳ نفره یکسان ببینند. از یک طرف تشویق به فرزندآوری می کنند و از طرف دیگر به عائله مندها فشار وارد می کنند. تابناک جان لطفاً این قضیه را دنبال کنید.
منکه دونفر هستم و هردوشاغلیم 6 صبح میریم سرکار و 7 شب برمیگردیم برای من پیامک مصرق بیش از مجاز اومده.
به بهانه جریمه کردن پرمصرفها قیمت برق را گرون کردن و کل 85 میلیون نفر شدن پرمصرف
سخت گیری ها برای تامین برق دستگاه های ماینرها است که در اختیار دولت آ نهادها و ارگانها میباشند ؟
دوباره شروع کردید برق قطع کردن قدرت منطقه ای ؟
نظرات و کارشناسی های تخیلی ، وقت سوخت و سایر حامل های انرژی را گران میکنید ثروتمند از تورم ناشی از این کار ثروتمندتر شده و اقشار فقیر فقیرتر میشوند ، چهل و سه سال است تزهای تکراری میدهید که گران کنیم به نفع قشر فقیر ولی دریغ از یک پاپاسی منفعت و اثر
این تعرفه ها فقط برای مردمی است که قرار بود آب و برقشان را مجانی کنید اجرا می شود یا شامل کاخ ها هم که هر کدام به اندازه یک شهر بزرگ برق مصرف می کنند نیز می شود؟؟؟؟!!!!!!
خدائیش اگه این مدل باعث عدم خاموشی در تابستن و زمستان بشه که ما حرفی نداریم
داداش البته به یه شرط
اینکه الگوی مصرف کدام باشد.مثلا من با روشن کردن کلا یک برق و یک یخچال(تلویزیون میلی را کلا نگاه نمی کنیم و اکثر شب ها هم خانه نیستیم)خارج از الگوی مصرف شدم!!!!
به قول مهران مدیری باید فکری به حال قانون بکنیم
ماكه چهار نفر هستم و نه كولر گازي داريم و تمام برقمون لامپ كم مصرفه و ساعت 10 خوابيم برای من پیامک مصرق بیش از مجاز اومده.
به بهانه ماينرها كه دست خودشونه همه شدن پر مصرف
برق رو صادر کنیم؟ دقیقا به کجا؟ عراق ....سالهاست برق میگیره پولشو بهمون نداده....پاکستان؟ که بجاش برنج بگیریم؟ یا ازش برای تولید رمز ارز استفاده کنیم؟
خودشون می برند و میدوزند و تعریف و تمجید می کنند.
مردم باید همواره خسارت سو مدیریت ها را پرداخت کنند .
این نحوه قیمت گذاری و الگوی مصرف فقط بخاطر صادرات بیشتر برق است و بس و بقیه بهانه است
در قبض بنده امده با 55 هزار تومن قبض برق از 80 درصد ایران برق بیشتر مصرف میکنم.شما باور میکنید این مساله رو؟یا برای همه همینطوری هست
این 200 کیلو وات ساعت برای برق و 150 لیتر آب از کجا آمده با این حساب همه را شامل می شود مسخره کردید مردم را فقط می خواهید کارخانه ها بابت برق مجدد گرانیش از مردم بگیرند.
45 سال است اینها را میگویند
معیار تعیین الگو مصرف واقعا مضحک است، اگر فقط و فقط در خانه ایی سه لامپ، یخچال، تلویزیون روشن باشد مصرف ماهانه از ۳۰۰ فراتر میرود چه برسد به بقیه وسایل برقی! حضرات به وضوح و اشکارانه قصد دارند جبران کاستی ها، عدم مدیریت، کمبود بودجه، حقوق های نجومی شان را از جیب خالی مان تامین کنند الگو مصرف بی منطق گاز و برق نامین میکنند. نماینده ها مجلس بخاطر حقوق های چند ده ملیونی شان بی تفاوتند. دیوان عدالت، دیوان محاسبات، قوه قضاییه، مدعی العموم چرا تا دیر نشده جلو این ظلم اشکار را نمیگیرند. اقای رییسی دست مریزاد! این طوری مزد اعتماد مان را دادی!
این آقای قالیباف که همش صحبت از پولدارها و رانت دارهای 4 درصدی میکرد! الان برای اینکه اون 4 درصد رو تنبیه کنید دارید برق رو گرون میکنید؟! خب اون 4 درصد هم یا کارخونه دار یا تولید کننده هستند که میکشن روی قیمتشون و بازم باقی 96 درصد باید تاوانش رو بدن!!!
واقعیت این است تعدادی از افراد به سود خودشان قانون می نویسند و به سود خودشان همه کار را انجام می دهند .کسی هم نیست جلویشان را بگیرد و یا بهتر بگویم زوری نیست جلویشان را بگیرد. خداوند بزرگ رحم نماید .
اولا " ؛ نیروگاه های موجود قدیمی و مستهلک و راندمان آنها کمتر از استانداردهای جهانی است !
دوما" ؛ شبکه و خطوط انتقال برق فرسوده است و حداقل پرت آن ۴۰ درصد است !
- یک واحد آپارتمان ۵۰ متری که یک مادر بزرگ در آن زندگی می کند ، در یک اطاق از روشنایی با لامپ کم مصرف - یک عدد یخچال و یک دستگاه تلویزیون استفاده می کند ، پیامک آمده است عدم رعایت الگو مصرف دارید !!! این الگو فقط در صورت عدم استفاده از برق رعایت میگردد !
اغلب پر مصرف ها خانواده های فقیر هستند که چندین خانواده با هم زندگی می کنند.
اگر راست می گویند پر مصرفهارا با محلات زندگی آنها معرفی کنند.
ثروتمندان چندین اشتراک کنتور دارند
رفتم در یک مغازه پیر مردی که در روز فقط چند تا مشتری داشت
از بس ناراحت بودم گفتم برای من بازنشسته یک میلیون پول برق آمده من چطوری زندگی کنم . چشمهایش پر از اشک شد گفت برای مغازه من ششصد هزار تومان پول برق آمده من فقط یک یخچال دارم .هر چه رفتم صحبت کردم فایده نداشته .
راستی چه باید کرد .اگر یک محله باهم پول برق نپردازند چه می شود .
با طرح جدید سهمیه بندی بنزین موافقم اگر درست و حساب شده اجرا شود، این نتایج را در پی دارد: 1- کاهش کسری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است 2- به کاهش ترافیک خیابانها و آلودگی هوا و مرگ و میر فراوان ناشی از آن و منجر میشود 3- اصلاح قیمت و بهینه سازی مصرف انرژی و سرمایه گزاری و اشتغال بیشتر در این زمینه 4- عدالت بیشتر در بهره مندی از یارانه انرژی - برای اینکه سهمیه بندی جدید بنزین به افراد عادلانه تر باشد و حد اقل سهمیه هم رعایت گردد، پیشنهاد میشود: به خانواده های 2 نفره 60 لیتر- 3 نفره 75 و 4 نفره 90 و 5 نفر به بالا 105 لیتر پرداخت گردد. - همچنین حمایتهای دیگری مانند کوپن یا کارت مواد غذایی انجام گیرد - در زمینه دیگر حاملهای انرژی هم سهمیه قابل مبادله به مردم داده شود تا افرادیکه در مصرف منابع ، برنامه ریزی و صرفه جویی انجام میدهند نتیجه مستقیم آنرا دریافت کنند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست