بازدید 18498
پس از چندین ماه تعلل، قانون اجرا شد

گام مهم دولت برای کاهش یارانه برق مشترکان پرمصرف / هدف؛ تشویق مشترکان به رعایت الگوی مصرف به جای درآمدزایی است

از امروز اول بهمن، پله‌های برق تغییر کرد؛ بنابراین، ۷۵ درصد مشترکانی که زیر الگو مصرف منطقه قرار دارند، تغییری را متوجه نخواهند شد و تنها ۲۵ درصد که حدود هفت میلیون مشترک را شامل می شود، جزو مشترکان پر مصرف هستند و در صورت عدم تغییر الگوی مصرف، باید بهای بیشتری را پرداخت کنند.
کد خبر: ۱۱۰۰۳۹۰
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۶ 21 January 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ یکی از مشکلات جدی که در سال های اخیر به ویژه سال جاری در حوزه انرژی وجود داشت، مساله خاموشی‌های بخش صنعتی و خانگی برق در فصل گرم سال بود، به گونه ای که بسیاری از مشاغل و کسب و کار و همچنین خانواده ها، از قطعی های مداوم برق گلایه و انتقاد داشتند؛ موضوعی که دلیل آن را باید از دو منظر نگاه کرد: نخست کمبود تولید برق و دوم رشد مصرف بسیار بالا در کشور. دلایلی که ریشه در سهل‌انگاری دولت قبل و عدم‌اجازه به سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه برق دارد و به ارزان بودن برق و استفاده خارج از الگوی بهینه مشترکان و استفاده غیرمجاز از تجهیزات استخراج رمزارز، مربوط می شود.

در این میان، سال گذشته نمایندگان مجلس در زمان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ نسبت به این مساله حساسیت نشان دادند و در تبصره ۸ قانون بودجه سال۱۴۰۰، وزارتخانه‌های نفت و نیرو را موظف کردند تا تعرفه مشترکان پرمصرف و بالاتر از الگوی مصرف، غیریارانه‌ای و بر اساس الگوی افزایش پلکانی IBT تعیین شود که متأسفانه دولت دوازدهم از اجرای این بند قانون بودجه سر باز زد و در نهایت با گذشت بیش از شش ماه از سال، دولت سیزدهم در هفته‌های نخستین کاری خود، خواستار اجرای این قانون مهم شد.

رئیس جمهور در اواخر آبان امسال در جلسه هیات دولت از وزرای نفت و نیرو خواست تا هر چه سریع‌تر آیین‌نامه مربوط به محاسبه هزینه انرژی مشترکان پرمصرف را نهایی و ارائه کنند.

در گام نخست، سرانجام هیات وزیران در جلسه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های نفت و نیرو و به استناد بند (ی) تبصره (۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، آیین نامه اجرایی در بخش گاز را به تصویب رساند.

اما بخش دیگر، یعنی تغییر نرخ محاسبات قبوض برق، همچنان در انتظار تصمیمات نهایی وزارتخانه نیرو قرار داشت تا در نهایت پنجم دی‌ماه اعضای دولت به ریاست سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری با استناد به قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و اجرای حکم مندرج در بند (ی) تبصره (۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، نحوه محاسبه تعرفه برق مصرفی مشترکان را تعیین و اجازه اجرای آن از اول بهمن صادر کرد.

بر این اساس، از امروز (اول بهمن ماه ۱۴۰۰) قرار است بر اساس قانون بودجه، پله‌های مصرف برق خانوار به گونه‌ای محاسبه شود تا الگوی مصرف ۳۰۰ کیلووات ساعت، تغییری در محاسبه نرخ برق نسبت به گذشته اعمال نشود. به بیان ساده‌تر، اگر الگوی مصرف ۳۰۰ کیلووات ساعت باشد، تا این میزان مصرف، مشترک تعرفه قدیم را می‌پردازد.

همچنین از ۳۰۰ تا ۴۵۰ کیلیووات ساعت برای فصول گرم سال، ۱.۵ برابر هزینه‌های تأمین برق، از ۴۵۰ تا ۶۰۰ کیلووات ساعت ۲.۵ برابر هزینه‌های تأمین برق و از مصرف ۶۰۰ کیلووات ساعت به بالاتر ۳.۵ برابر هزینه تأمین انرژی را باید بپردازند. به گفته رجبی مشهدی، هزینه تأمین برق احتمالاً رقمی در حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ تومان برای هر کیلووات خواهد شد. این در حالی است که شنیده‌ها و بررسی‌های تابناک اقتصادی نشان می‌دهد که قیمت گذاری جدید به گونه‌ای است که با توجه به نکات فوق، تا ۳۰۰ کیلووات بدون تغییر، از ۳۰۰ تا ۴۵۰ کیلووات رقم ۶۰۰ تومان، از ۴۵۰ تا ۶۰۰ کیلووات نیز ۱۰۰۰ تومان و بالاتر از ۶۰۰ کیلووات ساعت نیز رقم ۱۴۰۰ تومان مبنای محاسبه قبوض جدید برق خواهد بود.

همچنین باید یادآور شد که بر اساس گفته‌های رخشانی مهر معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر، الگو‌های مصرف قرار نیست تغییر کند، برای مردم عادی الگوی مصرف ۳۰۰ کیلووات ساعت، در ماه است. گرمسیر ۴، ۴۰۰ کیلووات و گرمسیر ۳، ۱۰۰۰ کیلووات، گرمسیر ۲، ۲۰۰۰ کیلووات و گرمسیر ۱، ۳۰۰۰ کیلو وات در ماه است. مردم اگر زیر این الگوی تعیین شده مصرف کنند، قیمت برق برای آنان تغییری نمی‌کند. به گفته رخشانی مهر، از بهمن پله‌های برق تغییر خواهد کرد؛ یعنی قرار است برای تمام اقلیم چهار الگو داشته باشیم که پله بدین صورت است: پله تا الگوی مصرف، پله الگوی مصرف تا ۱.۵ برابر الگوی مصرف، پله ۱.۵ برابر الگوی مصرف تا ۲ برابر الگوی مصرف و پله از ۲ برابر الگوی مصرف به بالا.

بر اساس این گزارش، به گفته مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق ۷۵ درصد مشترکان زیر الگو مصرف منطقه قرار دارند و تنها ۲۵ درصد که حدود هفت میلیون مشترک را شامل می‌شود، جزو مشترکان پر مصرف هستند. از سوی دیگر، الگو کم مصرفی افزایش پیدا کرده یعنی کسانی که زیر ۵۰ درصد الگو منطقه باشند در ماه‌های غیر گرم ۱۰۰ کیلووات ساعت برای مناطق عادی و برای ماه‌های غیر گرم ۱۵۰ کیلووات ساعت لحاظ می‌شود. اگر مشترکی ماهیانه میزان مصرفی زیر این اعداد داشته باشد و علاوه بر آن تحت پوشش کمیته امداد و یا سازمان بهزیستی باشد، برابر بند یک تبصره هشت قانون بودجه سال ۱۴۰۰ از تعرفه رایگان برخوردار می‌شود.

پاداش مصرف برق برای چه کسانی است؟

این الگو ابتدا بر اساس آب و هوا و اقلیم کشور و با توجه به میزان متوسط دمای هوا به مناطق مختلف «معتدل یا عادی» و «گرمسیری» تقسیم شده، سپس نیاز خانوار‌های مختلف به استفاده از انرژی برق برای وسایل روشنایی، ماشین لباسشویی و ظرفشویی، اتو، یخچال و ... که به‌طور معمول برای رفاه مورد نیاز است درنظر گرفته شده است. این الگو برای ۸۰ درصد مشترکان کشور ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه‌های غیرگرم سال و ۳۰۰ کیلووات ساعت برای ماه‌های گرم است و مناطق گرمسیر کشور هم متناسب با شرایط آب و هوایی الگوی خاص خود را دارند.

بر این مبنا اگر مشترکان برق بتوانند در ماه‌های گرم سال مصرف خود را نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش داده و به زیر الگوی مصرف برسانند، به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف معادل قیمت تامین برق یعنی ۳۰۰ تومان پاداش گرفته و از دولت بستانکار می‌شوند؛ البته این در حالی است که دولت در چارچوب الگوی مصرف، برق را به نرخ یارانه‌ای و کمتر از یک سوم این قیمت در اختیار مشترکان قرار می‌دهد و پاداش کاهش مصرف در زمان پیک و اوج بار شبکه، می‌تواند تا دو برابر قیمت تامین برق هم افزایش یابد.

علاوه بر این، آیین‌نامه هیات دولت پیش‌بینی کرده که تعرفه برق مشترکان تحت پوشش نهاد‌های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی در صورت کاهش به میزان ۵۰ درصد الگوی مصرف، رایگان در نظر گرفته شود.

با رعایت راهکار‌های مدیریت مصرفی علاوه بر تاثیرگذاری در مصرف خانوارها، می‌توانیم به تامین برق پایدار کشور کمک شایانی کرده و در راستای کمک به اقتصاد خانواده گام برداریم. بر اساس مصوبه هیات وزیران، بهای برق مشترکان کم مصرف (در سقف مصرف ۵۰ درصد الگوی مصرف) تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی برابر صفر محاسبه می‌شود.

هدف، تشویق خوش مصرفی است

رجبی مشهدی با اشاره به اینکه هدف این طرح درآمدزایی نیست و تشویق مشترکان به رعایت الگوی مصرف هدف اصلی است، گفت: «همان‌طور که گفته شد قانون مشخص می‌کند که به منظور فرهنگ‌سازی و تشویق به کاهش مصرف، وزارت نیرو مجاز به تعیین و پرداخت پاداش تشویقی شده و امیدواریم که این طرح مصرف برق را اصلاح کند.»

تعرفه گذاری پلکانی، مهم‌ترین راهکار جلوگیری از خاموشی‌ها

در این باره پرویز محمدنژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس پیش‌تر در گفتگو با تابناک اقتصادی اظهار داشت: دلیل اصلی خاموشی‌هایی که اکنون با آن مواجهیم، کمبود تولید برق به میزان تقاضاست و این خاموشی‌ها به اندازه‌ی تفاوت تولید و مصرف هست؛ هرچند مسائلی در مدیریت تقاضا نیز وجود دارد. وی با گله‌مندی از مصرف بیشینه کشور، افزود: این خوب نیست که مصرف ما بیش‌تر از میانگین جهانی است و ما حداقل باید در حد میانگین جهانی مصرف کنیم، لذا راهکار سوم این است که از مردم بخواهیم ۱۰ درصد از مصرف خود را کاهش داده ـ که بالتبع یک عدد قابل ملاحظه‌ای در شبکه ایجاد خواهد شد ـ و صرفه جویی کنند، تا برق مصرفی که برای انواع مصارف همچون تلفن، سرمایش و گرمایش، آسانسور و آب خوردن و ... استفاده می‌شود و اگر برق برود همه‌ی این‌ها مختل خواهد شد، دائمی باشد.

محمدنژاد با بیان مهمترین راهکار جلوگیری از خاموشی‌ها، اظهار داشت: راهکار چهارم و مهم‌ترین موضوع، بحث مدیریت مصرف و الگوی مصرف است که وزارت نیرو مکلف است که یک الگوی مصرف کامل را تعریف کند و آن تعریف الگوی مصرف به صورت پلکانی است. خانه‌های لاکچری که از برق خانگی خود برای استخر و جکوزی خود استفاده می‌کنند، این‌ها را مدنظر قرار داده و باید تعرفه مصرفی برق برای چنین افراد پرمصرفی بسیار بالاتر باشد.

تشویق مشترکان کم مصرف ضروری است

احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگویی اظهار داشت: این تصمیم دولت در حقیقت پایانی بر بی‌عدالتی در این حوزه است. وی با اشاره به بُعد تشویقی مصوبه برقی دولت در قالب پرداخت پاداش به اقشار کم‌مصرف گفت: این بخش از مصوبه برق دولت اقدام مثبتی است، زیرا مشترکان خو‌ش مصرف (مشترکانی که مطابق با الگوی مصرف برق، مصرف می‌کنند) که اغلب جزو قشرهای متوسط و کم درآمد هستند، تحت فشار اقتصادی زیادی قرار دارند و پرداخت یارانه به این بخش باید در نظر گرفته شود. توکلی تاکید کرد: پرداخت یارانه به مشترکان کم‌مصرف ضروری است و باید با تغییر در نظام تعرفه‌گذاری برق در اسرع وقت عملیاتی شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۴
قبض برق این دوره ما (صادره در ماه دی)، با همان مصرف سال گذشته بیش از 100% گران شده است!!! تازه جزو پرمصرفها نیستیم
‌دیگه از فردا خاموشی نخواهیم داشت. مشکل برق، یارانه‌ پرمصرف ها بود که حل شد.
این مردم مسرف بی انصاف هوا هم بیشتر از مردم سایر کشورها استفاده می کنن
باشه ، شما که راست میگید !
روش پوپولیستی و نخ نمای افزایش قیمت. اول میگن پر مصرف ها بعد معلوم میشه همه رو گرون کردن. کاری نداره تعریف خوش مصرف رو هر روز عوض میکنن قرار نیست به کسی هم جوابگو باشن همه خودی هستن تو این برنامه ها مردم هم نخودی و ناخودی. این روش هایی هست که احمدی نژاد خودی ظاهرا ناخودی شده برای خودش و مسئولان بعد از خودش باب کرد....
بهانه است. فقط بهانه جدیدی برای گرانی برق. تبلیغات می کنند که فقط پر مصرف ها ولی عمده مردم درگیر میشن.
درامد از این درامد از آن. چی از مردم این کشور باقی مانده که می خواهید از مردم درامد کسب کنید. یا بروید روابط خارجی را درست کنید یا بیخیال پست و مقام خود شوید.
افزایش قیمت ها به نام کاهش یارانه مشترکان پر مصرف و ... برای همه اعمال می شود...
به گفته مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق ۷۵ درصد مشترکان زیر الگو مصرف منطقه قرار دارند و تنها ۲۵ درصد که حدود هفت میلیون مشترک را شامل می‌شود، جزو مشترکان پر مصرف هستند.؛؛

بعله البته وقتی قبض های برق رو صادر میکنند ۷۵ درصد شامل افزایش قیمت میشن و ۲۵ درصد قبض برقشون تغییر نمیکنه.... اینم که یک جایجایی کوچولویه و خیلی مهم نیست!

بعدشم یه چیزی رو نفهمیدم : اگه ۷ میلیون مشترک ۲۵ درصد مشترک ها هستن یعنی ما حدود ۳۰ میلیون مشترک داریم و جمعیت ۸۰ میلیونی یعنی الان تو هر خونه کمتر از ۳ نفر زندگی میکنن؟ انقدر لاکچری هستیم یا فقط تعداد پر مصرفا یه کوچولو زیادی حساب شدن واسه پول گرفتن ازشون !!!؟؟؟
چرا روی کاهش هزینه های تولید برق کار نمیکنید ؟
ببخشید راستی شما اینجور کارها را بلد نیستید .
مدیریت می‌خواد جمع آوری و پایش دایمی اطلاعات ایجاد انگیزه برای کارمندان و کارکنان برق و …….. بازم ببخشید . همون بالایردن هزینه ها راحت‌تره همونو انجام بدید …
باید درامدما هم کفاف پرداخت هارا بنماید یانه ؟؟؟؟...
دولت عزیز گذاشت این قانون شب عید که مردم لباس ها وپرده های خودشان را نشورن وماشین لباسشویی را روشن نکنن
میزان الگوی مصرف غیر واقعی و خیالیست
دیوونه کردین به خدا....هر زور یه بساطه
۹۰ درصد احتمالا برق شان‌گران میشود و مدام میگویند شما جزو ان ۲۵ درصد مشترک پرمصرف هستید
افزایش قیمت برق پرمصرف ها به هیچ وجه مشکل مصرف را حل نخواهد کرد؛ بلکه سبب آسیب های بسیار بیشتر و فقیرتر شدن قشر کم درآمد جامعه خواهد شد. دقت کنید که بخش بزرگ سرمایه در اختیار همین قشر است. با تحمیل هزینه زندگی بیشتر به این بخش نه تنها کمکی به مصرف نخواهد شد؛ بلکه همین بخش به راحتی قیمت کالا و خدماتی که ارایه می کند؛ بالاتر خواهد برد و قشر کم درآمد و متوسط حامعه باید هزینه را پرداخت کنند.
اساسا برای حمایت از بخش آسیب پذیر؛ کشور را از رکود باید نجات داد؛ کارآفرینی را گسترش داد؛ و برای بخش آسیب پذیر به جای یارانه نقدی؛ یارانه های پنهان ایجاد کرد تا توان زندگی بهتر را داشته باشند. این شیوه در کشورهایی با نظام سوسیالیستی مثل آلمان؛ هلند؛ بلژیک و غیره به خوبی اجرا می شود.
این چه عدالتی است که برای همه یک الگو درنظر بگیرند؟ یعنی خانواده ۶ نفره باید مثل یک خانواده ۲ یا ۳ نفره مصرف داشته باشد؟
من الآن بازنشسته هستم و ۴ فرزند دارم. در زمان دولت قبل که هنوز شاغل بودم حماقت کرده و برای یارانه ثبت نام نکردم. الآن بایک خانواه ۶ نفره، حقوق بازنشستگی و عدم دریافت یارانه ، باید جریمه هم بشوم چون بیشتر از خانواده ۲ یا ۳ نفره برق مصرف نمی کنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
یعنی شما برای هر فرد خانواده یک یخچال و کولر جدا دارید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
در شستن لباس و بعضی مصارف و همچنین متراژ خانه اثر دارد.
در مورد اب که 14 مترمکعب در نظر گرفته شده و گاز هم حتما اثر دارد.
این چه طرحی است که فرقی بین خانواده 2 نفره و 5 نفره قائل نمی شود؟
الگوی مصرف مورد نظر فقط در خانه های خالی و خانه های کوچک با یک ساکن قابل اجرا است
خوشحالم رای ندادم
برق مجانی
آب مجانی
....
..


خیلی خوشحالم رای ندادم
آقا من یک سوال دارم .هر کی جوابش رو میدونه پاسخ بده.الان توی بیشتر خونه های امروزی به جای بخاری از پکیج دیواری استفاده میشه که مصرف گازشون از بخاری خیلی کمتره و مقرون به صرفه هستند ولی یک اشکال بزرگ دارند و اون هم اینکه یک پمپ درمدار آب گرم به صورت تمام وقت در حال کاره که آب گرم رو به رادیاتورها میرسونه .اگرچه مصرف این پمپ در ساعت فقط 50 وات برق هست ولی وقتی ضربدر 24 ساعت و ضربدر 30 روز ماه بشه عدد بزرگی میشه.وچه جوری میشه الگوی مصرف من درآوردی شما رو رعایت کرد وقتی توی خونمون پکیج داریم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
عرض کنم ۵۰ وات ضربدر ۲۴ ساعت ضربدر ۳۰ روز میشه ۳۶ کیلووات ساعت ضربدر کیلووات ساعتی ۱۵۰ تومن میشه ۵۴۰۰ تومن، خیلیه؟
سناريوي خوبيه.
الگو مصرف ۲۰۰ کیلووات در ماه قابل محاسبه است و جوابگو حداقل مصرف نیست !
اداره برق، کنتور را ملاک قرار می دهد و این ظلم بزرگی به مستاجران است.
در زمانی که خانه کم است و مستاجر زیاد، صاحب خانه هایی که برای دو یا سه طبقه یک کنتور گرفته‌ است، نیازی نمی بیند برای تفکیک هزينه کند چرا که مستاجران مجبورند اجاره کنند.
با ای وضعی که اکنون‌ هست، از یکطرف اجاره‌ خانه بصورت تصاعدی بالا می رود و از طرف دیگر دولت هزينه آب و برق و گاز را تصاعدی بالا می برد و مستاجران را جريمه می کند، مستاجران زیر پا له‌ می شوند.
شفاف گفته بشه چند عدد لامپ ، یخچال ، فریزر و چقدر می شه از اتو تلویزیون ، لباسشویی ، ظرفشویی ، سشوار ، ..... استفاده کرد ۳۰۰ کیلوات چقدر جواب گوی دنیای وابسته به برق یک خانوار است لطفا چگونگی دست یابی دولت کریمه به ۳۰۰ کیلوات بزور شفاف برای من بی سواد توضیح داده بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
شما برای من مفلوک صاحب نیروگاه توضیح بدهید از کجا بیاورم؟ خیرات کنم؟ برق کیلووات ساعتی ۵۰۰ را می دهند به شما ۱۵۰، حداکثر، آنوقت به من می گویند پول نداریم به شما
بدهیم!
برخی دولت ها سیاست شفاف و بدون غل و غشی دارند ورک و پوست کنده می گویند فلان کالا و خدمات گران شد
برخی دولت هاسیاست پنهانکاری دارند و واهمه دارند که گران شدن کالا و خدمات را اعلام کنند بنابراین سیاست با پنبه سر می برند را پیش می گیرند
نمونه اش همین گران شده برق از اول بهمن ماه است الگو و تعرفه آزاد همه اش بهانه است هدف گران کردن بهاء ترق است الگویی که دولت تعیین کرده یک ایرانی نباید از اتو ، جاروی برقی ، فریزر ، فر برقی و دیگر لوازم برقی که موجب رفاه مردم بود استفاده کند یک ایرانی باید همانند دوره عصر حجر زندگی کند ایا ملت ایران واقعا شایسته چنین رفتاری است دولت برای کسری بودجه سال 1401 خود بجای اسقراض از بانک به استقرض از جیب مردم روی آورده فردا ببینید اکثر مشترکان به میزان برق مصرفی خود اعتراض میکنند انوقت باید پیدا کنید چه کسی توانسته در چارچوب الگو زندگی اش را بچرخاند
تورا خدا بسه با مردم شفاف باشید شهامت داشته باشید برق را گران کردید اسمش را رعایت الگو نگذارید
یعنی اصلا پول و درامد از راه گران کردن برق هدف نیستش و فقط تشویق مردم به الگوی مصرف که معلوم نیست چجوری محاسبه کردید هستش.
خخخ
گوشهای ما هم درازاست..
طرح ها صرفا در جهت کسب درامد است در این طرح برق همه گران خواهد شد اما با این ترفند افزایش ها صورت خواهد پذیرفت در واقع مردم باید هزینه ندانم کاری مسولیین را پرداخت کنن البته بی شک این پول اضافه ای که مردم باید پرداخت کنن ناشی از تحریم ها و ندانم کاریهای مسولین است
منظور از پرمصرف ها کلا کسانی هستند که کنتور دارند. دیگه فکر کنم مجبور باشیم چراغ نفتی روشن کنیم.
الگوی مصرف تعیینی شرکت نیرو فقط کفاف تنها چند لامپ کم مصرف و یک یخچال را می دهد!
همه باید منتظر افزایش قیمت نجومی برق بهاء باشند آماری که وزرات نیرو از مصرف تا حد الگوی کاذب مصرف می دهد برای رد گم کردن است! و دقیقاً همان 75% از نظر وزارت نیرو پر مصرفند!
شما عملاً پول کشور را دلار کرده اید و تمام هزینه ها را دولت محترم بر اساس دلار محاسبه و از مردم می گیرد، اما درآمدها بر اساس ریال است. بعد می گویید ۷۵ درصد زیر الگوی تعیین شده شما! مصرف می کنند. چرا صادقانه با مردم حرف نمی زنید.
دلار را شما گران کردید و روی خانه و خودرو مالیات سنگین بستید. خوب دلار را بر گردانید به حداقل ۵ سال پیش یا ارزش پول ملی را برگردانید به همان ۵ سال پیش. چر اینقدر این مردم بدبخت را روز به روز فقیرتر می کنید و تمام اموال و دارایی آنها را می گیرید؟
اينايي كه ميگن طرح بدی هست خودشون باعث بانی بیچارگی این کشورند این طرح شبیه طرح کشورهای پیشرفتس نباید یکی مثل علی کریمی دویست برابر فرد عادی مصرف کنه
صد در صد مردم جزو آن بیست و پنج درصدهستند.
دولت محترم در راستای کاهش مصرف مردم چه کمکی کرده است؟ این فقط یعنی گران کردن برق و گاز و.....
تا زمانی که مسولان از وسیله نقلیه مدل بالای سازمانی , خانه سازمانی با تمام امکانات و حقوقهای آنچنانی برخوردار هستند هیچ تغیری در دیدگاه و تصمیمات آنها اتفاق نخواهد افتاد
ایهم عیدی امسال که دولت زد فساد بمردم داد سالی که نکوست از بهارش پیداست
نمی توانند گاز برای نیروگاههای برق تامین کنند در حالی که دومین ذخایر گاز دنیا را داریم بعد مازوت می سوزانند و هوا را آلوده می کنند و هوای آلوده جلوی ورود جریان های بارشی به کشور را می گیرد و خشکسالی در کشور درست می کنند و هوای آلوده سرطان برای مردم درست می کند و باران اسیدی هم به همراه می آورد که اب های زیر زمینی را هم سمی می کند بعد برقی که به قیمت سرطان و خشکسالی و صدقه سر پیشینیان کارخانه هایش درست شده است را هر روز گران می کنند.توان داشته اید شبکه برق کشور را نوسازی کنید؟ توان داشته اید ده تا نیروگاه مدرن درست و حسابی با آفتاب خدادادی درست کنید؟ ...
این چه نوع الگوی مصرف من در اوردی است، چگونه ممکن است یک خانواده با داشتن یخچال ،ماشین لباسشویی، اطو، تلویزیون، پکیچ،پمپ ، حداقل روشنایی و ...قادر خواهد بود کمتر از ۵۰۰ مصرف کند، بگویید میخواهید دست در جیب خالی مان بکنید و خلاص، اقای رییسی، دستت درد نکند ، خوب داری مزد اعتماد مان را میدهی ...گاز را هم به همین بهانه گران کردی تا ان را هم مثل برق صادر کنی...
یادم است چندی قبل در سیما مجری برنامه از یکی از مدیران اداره برق خواست میزان ۳۰۰ کیلو وات مصرف الگو برای یک خانوار را محاسبه کند ایشان هم تمام حداقل ها را محاسبه کردند مثلا کمترین لامپ کم مصرف مورد نیاز یخچال و تلوزیون وکولر آبی و....خلاصه تمام حداقل ها برای یک زندگی بسیار بسیار عادی شد ۲۸۰ یا ۲۹۰ کیلووات مجری پرسیدنداگر این خانوار یک لامپ راحسب نیازمدتی روشن کند که می شود پر مصرف وآن مدیر هیچ جوابی نداشتند و فرمودند این مقدارالگومصرف باید دوباره کنترل شود که به نظر دوباره کنترل نشده
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار