بازدید 10104
۶

سرگردانی طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در رفت و آمدهای بین مجلس و شورای نگهبان

اشتغال و اصلاح نظام مجوزدهی، یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها برای ریشه‌کن کردن انحصار و ایجاد مشاغل جدید در بازار است، از همین روی نیز نظام حکمرانی کشور به دنبال اصلاح این روند است و مجلس نیز از ابتدای سال، طرحی برای تسهیل مجوز‌های کسب‌وکار طراحی کرد که با وجود گذشت زمان زیادی از بحث تسهیل فرآیند‌های اخذ مجوز کسب و کار، این موضوع هنوز به سرانجامی نرسیده و محل دعوای مجلس و شورای نگهبان قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۰۹۸۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۴ 10 January 2022
اشتغال و اصلاح نظام مجوزدهی، یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها برای ریشه‌کن کردن انحصار و ایجاد مشاغل جدید در بازار است، از همین روی نیز نظام حکمرانی کشور به دنبال اصلاح این روند است و مجلس نیز از ابتدای سال، طرحی برای تسهیل مجوز‌های کسب‌وکار طراحی کرد که با وجود گذشت زمان زیادی از بحث تسهیل فرآیند‌های اخذ مجوز کسب و کار، این موضوع هنوز به سرانجامی نرسیده و محل دعوای مجلس و شورای نگهبان قرار گرفته است.
 
به گزارش تابناک اقتصادی؛ یکی از موانع مهم شروع یک کسب و کار، گرفتن مجوز‌های مربوط به آن است که در بیشتر مواقع فرآیند اخذ آن‌ها زمان‌بر، پرهزینه و همراه با مشکلات متعددی است. امروزه بسیار از کشور‌ها که زمانی آن‌ها هم گرفتار این معضل بودند، با اصلاح قوانین و فرآیند‌های قدیمی و دست و پا‌گیر، مشکل خود را حل نموده و وضعیت اشتغال خود را بهبود دادند.
 
در ایران هم چند سالی می‌شود که این موضوع مطرح شده و دغدغه‌های آن احساس می‌شود. در سال‌های اخیر قانون‌های مختلفی در این بخش به تصویب رسیده که مشکل نظام مجوزدهی را پابرجا ماند؛ به طور مثال، قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ یا قانون رفع موانع تولید به موضوع مجوز‌ها ورود کرد، ولی مشکلات نظام مجوزدهی هنوز پابرجا مانده است.

با روی کار آمدن مجلس جدید، بحث مانع‌زدایی و تسهیل فرآیند‌های شروع کسب وکار، بار دیگر مطرح شد که در راستای آن در آخرین روز‌های سال ۱۳۹۹ قانونی تحت عنوان اصلاح مواد ۱ و ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ تصویب شد. در این قانون به مجوز‌های کسب و کار و فرآیند صدور و اخذ آن‌ها اشاره شده که در آن نقش هیات مقررات زدایی پررنگ‌تر و در نتیجه مراحل اخذ مجوز تسهیل می‌گردد.

با شروع سال جدید و نام‌گذاری آن به سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها توسط رهبر معظم انقلاب، بحث مجوز‌های کسب و کار مورد اهمیت بیشتری واقع و وارد مرحله جدیدی شد. پس از مطالبه زیاد مردم و نخبگان و همچنین تاکید مسئولین و نمایندگان به این مساله، سرانجام طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار کشور در مهر امسال به تصویب مجلس رسید و امید تازه‌ای در دل مردمی که سال‌ها درگیر مشکلات اخذ مجوز برای شروع کسب و کار‌های خود بودند، ایجاد نمود.

اما این پایان کار نبود. شورای نگهبان پس از یک ماه با ذکر ایراداتی به طرح، آن را به مجلس برگرداند. این ایرادات بخشی مربوط به اختیارات هیات مقررات زدایی و بخشی دیگر از آن هم موضوع قضات و الزام شرکت آن‌ها در آزمون وکالت بود. اکنون که حدود یک ماه از این قضیه می‌گذرد، مجلس به تازگی ایرادات را برطرف کرده و آن را تحویل شورای نگهبان داده است.
 
حال سوال اینجاست که شورای نگهبان اکنون آن را تصویب می‌کند یا خیر؟ و در صورت عدم تصویب آن، طرح دوباره به مجلس برمی‌گردد و این بار باید برای تصویب به مجمع تشخیص مصلحت نظام  فرستاده شود؛ که در این صورت با توجه به طولانی مدت بودن روند بررسی در مجمع، باید زمان زیادی منتظر تصویب آن ماند.

اما در حال حاضر که کشور در حالت یک جنگ اقتصادیاست، دیگر نباید زمان را از دست داد و با تصویب هر چه سریعتر این طرح، به کمک وضعیت اشتعال رسید و به تولید رونق داد تا قبل از اتمام سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها بخشی از گرفتاری‌های مردم حل گردد. اهمیت این موضوع به قدری است که می‌توان گفت با اجرای این طرح و سر و سامان دادن مجوز‌های کسب و کار، یک انقلاب در وضعیت کسب و کار ایجاد و به نوعی تحریم‌های داخلی برطرف می‌شود.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
بنده در ایران سالهاست که تولید کننده هستم ولی آنقدر خسته شدم از تغییرات، بی ثباتی، تغییر قیمت مواد اولیه، قوانین عجیب و قریب فقط یک مورد رو عرض میکنم موسسه ای ثبت کردم که یک ماه طول کشید چون اداره ثبت شرکتها هر هفته (جدیدا) یک مقرراتی رو اعلام میکنه بدون بازه زمانی و یک بار یکی از کلمات تا به دست کارشناس برسه از نام حذف شد، عبارت بخشی از مفاد شرح وظایف تغییر کرد و هر بار تمام مراحل رو از اول انجام دادیم فلذا به توصیه یکی از دوستان به عمان رفتم و در عرض کمتر از یک روز تمام کارهای شرکت را ثبت کردم و به زودی اونجا رو فعال میکنم و اگر شرایط در ایران تغییر نکرد و بهتر نشد کلا میرم و اونجا کسب و کارم رو ادامه میدم.
چرا در اموری که برای زندگی عادی مردم مهم است ، قوانین مصوب اینقدر غیر قابل اجرا و الکن هستند؟! مثلا قوانین صدور مجوزهای کسب و کار یا قوانین انتقال سند خودرو یا بسیاری قوانین دیگر. و قوه مقننه هم نمیتواند این قوانین را به درستی تغییر دهد با وجود آنکه به مشکلات و کمبودهایش آگاه است؟
پس کی مجوز بفروشه؟!!!!!
چرا پرت و پلا میگی. مجوز الکی دادن بدون لحاظ مسائل علمی در داوطلبان معنی نداره. دانشگاه ها رو به گند کشوندید حالا برید سر وقت چیزهای دیگه تا کل مملکت رو داغون کنید بره
تسهیل مجوز یا ولنگاری در صدور مجوز؟ تسهیل کردن صدور پروانه وکالت یعنی دادن پروانه دست مردودین آزمونی که سالی شش هزار نفر قبولی داره ولی اینها رد شدن!
ایکاش به تعداد جمع کارکنان دولت فراسه یا انگلیس نگاه کنید. یک دهم کشور ماست. اداره مملکت به اینهمه نیرو نیاز ندارد که از جیب مردم حقوق نجومی بگیرند و مثل کلاف سردرگم دور خود بچرخند!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر