بازدید 25397

نه «اومیکرون» و نه «دلمیکرون»؛ خطر بزرگتر «فلورونا» بیخ گوشمان!

در روز‌هایی که جهانیان با کرونای اومیکرون دست به گریبان هستند و می‌کوشند با تدابیر گوناگون، مانع از شیوع بیشتر آن شوند، مراقبت‌ها در کشورمان به شدت کاهش یافته؛ غافل از آنکه خطری به مراتب جدی‌تر بیخ گوشمان کمین کرده است؛ خطر بیماری ترکیبی و مرگباری که حالا از دایره تئوری‌ها عبور کرده و رسمیت یافته است.
کد خبر: ۱۰۹۷۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵ 09 January 2022
تابناک اجتماعی
در روز‌هایی که جهانیان با کرونای اومیکرون دست به گریبان هستند و می‌کوشند با تدابیر گوناگون، مانع از شیوع بیشتر آن شوند، مراقبت‌ها در کشورمان به شدت کاهش یافته؛ غافل از آنکه خطری به مراتب جدی‌تر بیخ گوشمان کمین کرده است؛ خطر بیماری ترکیبی و مرگباری که حالا از دایره تئوری‌ها عبور کرده و رسمیت یافته است.
 
به گزارش «تابناک»؛ این اتفاقی است که ساعاتی پیش در منطقه "آمازوناس" در شمال کشور پرو رقم خورد و به سرعت در رسانه‌های جهان بازتاب یافت؛ کشف علت قطعی مرگ بیماری ۸۷ ساله که به عفونت همزمان آنفلوآنزا و کووید-۱۹ گرفتار بود. بیماری ترکیبیِ تازه‌ای که «فلورونا» نام گرفته، چون تحت تاثیر ابتلای همزمان فرد به ویروس آنفلوانزا (یا فلو) و ویروس کرونا رخ می‌دهد.

دو ویروسی که هر دو توانایی گرفتن جان مبتلایان را دارند و از خصیصه‌های هر دویشان، سرعت بالای انتقال و جهش پذیری بسیار زیاد ویروس است تا جایی از یاد نبرده ایم در سال‌های پیش از شیوع کرونا در جهان، تعداد زیادی از بیماران مبتلا به انواع آنفلوانزا در جهان و ایران جان می‌باختند و در نهایت صف مرگ و میر‌های پرشمار این بیماری زمانی برچیده شد که کرونا در وضعیت جهان گیری قرار گرفت و رعایت پروتکل‌ها، مانع از تکثیر چشمگیر آنفلوانزا شد.

البته این وضعیت پایدار نماند و به مدد واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ در بسیاری از کشور‌ها و بازگشایی‌های فراوان و البته در نتیجه کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مراقبتی، امسال بار دیگر آنفلوانزا شیوع یافت و گرفتاری‌هایی پدید آورد که از جمله آنها، ترکیب شدن با ویروس مرگبار کروناست. اتفاقی که مدت زیادی از کشف آن نمی‌گذرد و حالا به مرگ یک بیمار هم منجر شده است.
 
نه «اومیکرون» و نه «دلمیکرون»؛ خطر بزرگتر «فلورونا» بیخ گوشمان!

نکته قابل تامل درباره مرگ بیمار پرویی، اما آنجایی است که به گفته وزارت بهداشت این کشور، فرد متوفی بر خلاف دو بیمار دیگر مبتلا به فلورونا در پرو، علیه کرونا و بیماری کووید ۱۹ واکسینه نشده بوده و چه بسا همین امر در رهنمون کردن وی به سوی مرگ نقش موثری ایفا داسته است؛ هرچند اظهار نظر قطعی در این خصوص نیازمند بررسی‌های جامع تری است که به گفته مقامات بهداشتی این کشور در دستور کارشان قرار دارد.

از جمله نکات مهم در این پرونده، اطلاع از این نکته است که شمار مبتلایان به کرونای اومیکرون در پرو، ۳۰۹ مورد بوده و در نتیجه از دید اپیدمیولوژیک، نمی‌توان پای این سویه جدید را به ماجرا باز کرد، همان گونه که به رغم شناسایی آنفلوانزای H ۳ N ۲ در این کشور، مشخص نیست که آنفلوانزای این فرد از چه نوعی بوده است. مواردی که بررسی شان نه ساده است و نه به نتایج قطعی و خدشه ناپذیر منجر می‌شود و در نتیجه تنها مساله‌ای که از آن اطمینان داریم، منجر شدن ابتلای فرد به عفونت همزمان دو بیماری به مرگ وی است.

اتفاقی که از مدتی پیش برخی انتظار وقوعش را با ترکیب دیگر عوامل بیماری زا می‌کشیدند که «دلمیکرون» از جمله آنهاست؛ سویه جدیدی از ویروس کرونا که در تئوری می‌تواند از ترکیب دو سویه دلتا و اومیکرون پدید آید و محصولش، کرونایی به مرگباری کرونای دلتا باشد که بسیار سریع‌تر از آن، با سرعت سرایت کرونای اومیکرون سرایت می‌یابد و در نتیجه خطری به مراتب بزرگتر و ترسناک‌تر است.

ماجرا زمانی ترسناک‌تر می‌شود که بدانیم شناسایی سویه‌ای که فرد بیمار به آن مبتلا شده کار چندان ساده‌ای نیست و از آن مهم تر، تفکیک ابتلای فرد به آنفلوانزا یا کووید ۱۹ هم دشواری‌هایی دارد، در حالی که این دو بیماری در درمان متفاوت هستند؛ مثلا با اینکه دارو‌های کورتونی برای درمان کووید ۱۹ در مراحل ابتدایی بسیار کارآمد هستند، به هیچ عنوان برای افراد مبتلا به آنفلوانزا تجویز نمی‌شوند، چون می‌توانند به وخامت حال بیمار منجر شوند!

نگرانی بزرگتر آنجایی است اگر به اوضاع و احوال کشورمان نگاه کنیم، درخواهیم یافت شناسایی ابتلای فرد به کرونا هم کار ساده‌ای نیست، چه برسد به تفکیک بیماری افراد و تعیین اینکه علائم بیماری تنفسی در فرد بیمار ناشی از آنفلوانزاست یا کووید ۱۹! وضعیتی که کاهش رعایت پروتکل‌ها در کشورمان منجر به شدت گرفتن نگرانی‌ها از آن می‌شود و دورنمایی مبهم و تار پیش رویمان قرار می‌دهد که تنها راه دور جستن از آن، رعایت پروتکل ها، تکمیل واکسیناسیون و تزریق دوز سوم واکسن است که هیچ کدامشان فعلا روند مطلوبی ندارند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۸
این واکسن سازا تا ۳۰ میلیارد دوز نفروشن دس بردار نیستن
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۰۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
از یه طرف میگید مدارس و دانشگاه باید باز باشه و حضوری ، همزمان میگید بحران موج بعدی رو داریم. بالاخره کدومش درسته؟چقدر تناقض اخه؟
اینطوری که پیداست برادران ملعون چینی دنیا را برای چندین سال به گند کشیدن

خدا بخیر بگذرونه
کادر درمان داره زمینگیر میشه
مردم همچنان محکوم به رعایت پروتکل ها خواهند بود و بهترین کار فعلا همین است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
. فقط لازم بودعدم حرام خواری رعایت می شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
ملعون اون اربابت آمریکاست سوزش شماها اینه که چرا چین تو پروژه تحریم به آمریکا کمک نکرده
شما نمیتونید دو روز بذارید که مردم آرامش داشته باشند؟
آیا لازمه مدام با اخبار این مدلی اضطراب و تشویش مردم رو زیاد بکنید؟ این خبر بر فرض صحت هیچ فایده ای برای مردم نداره. بفرستید برای مسئولن مربوطه. یه بار از خودتون بپرسید واقعا محتوای رسانه های- ازجمه تابناک- چه نقش مهمی در ایجاد اضطراب، افسردگی،سرخوردگی و یاس مردم داشتند و دارند. خبر منفی نوعا جذاب تر از اخبار مثبته، اما لطفا چهار تا مطلب تهیه کنید که کمی هم روحیه ی مردم رو بسازه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
نه نمی تونن! تجربه بهشون ثابت کرده آرامش که داشته باشیم کاسه و کوزه شون رو می ریزیم به هم!
با این فرضیه های الکی مردم رو نترسانید
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
از اول کارشون ترسوندنه
با ابتلای بیش از 90 درصد جمعیت کشور به کزونا ذز کشور ما ایمنی گله ایی ایجاد شده لذا ما از این لحاظ مشکلی نداریم
جمع کنید بابا
نظامهای بهداشتی در مواجهه با این واقعیت که دوران طایی کرونا برای آنها چه از نظر بودجه چه احترام اجتماعی و چه فرمانروایی و امر و نهی به سیاست مداران در حال پایان است وحشت زده شده و در دوران انکار واقعیت به سر می برد.
والا از کرونا نمیریم از ترسش می میریم
هيچ وقت يك خبر خوش براي مردم نداشته ايد
هميشه هول هميشه هراس
اگه اجازه بدید تایید جهانی بشه و بعد رسانه ای کنید اشکالی داره ؟ واهمه در دل بی قرار و پر آتش مردم نکنید؟!نمک پاشی بر زخم دل مردم؟!
در صورتي که يک ويروس جديد کرونا 'جهش' پيدا کرد حتي در صورتي که ويروس در کشور ديده شد مي توانيم با يک برنامه درست از طريق رسانه ها اين داستان را ايفاي نقش کنيم که ويروس جديد روي نژاد ما تاثير ژنتيکي ندارد و از موج هاي آتي جلوگيري کنيم.
از هفته دیگه ماهان به آمازوناس پرو پرواز برقرار میکنه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
هرچی دشمن میکنه تو مغزت رو سریع بازتاب نده از خودت فکر داشته باش
واکسن ها تاریخ انقضا شان نزدیک شده
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
صدای عوارضشون در میاد اولشه
مشکل این است افراد با زدن واکسن تصور میکنند همه چیز تمام شد و رعایت پروتکل ها را کنار می‌گذارند و شرایط برای گسترش ، تکثیر و درنتیجه جهش ویروسها فراهم میشود
شما که نسبت به در گذشت یک فرد ۸۷ساله در کشور پرو اینقدر حساس هستی و برایش تیتر میرنی و خبر تولید میکنید هیچ خبر قابل درجی در سالگرد سرنگون کردن هواپیمای مسافر بری و کشته شدن ۱۷۸انسان بیگناه پیدا نکردی ....انصاف نیوز هم خوب چیزی هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
اونکه مقصرش آمریکا بود
پروتکل ها را اول از مترو شروع کنید . این قدر حرف اضافه نزنید. دوما واسه چی ادارات باز شد ؟؟؟؟؟
اول کرونا بعد امیکرون بعد دلمیکرون بعد فلورونا ...لابد بعد فیونا بعد..فیزونا بعد...گودزیلا و....بعد
رییس جمهور محترم فرمودند که اوضاع کرونا رو به بهبود هست؛ یاد حسن آقا بخیر
لعنت به چین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
لعنت به آمریکا
همه‌ اخرار‌ در مورد‌ جهش‌ ویروس کرونا‌ و از این حرفها‌ دروغ‌ محض‌ و کار شرکتهای‌ داروساز‌ و سایر لوازم‌ بهداشتی‌ مرتبط‌ با کروناست‌ !
البته‌ سودهای‌ که این ادمها‌ این دوسال بردند‌ باید هم وادارشان بکنه از این دروغها‌ بسازند‌ !
جهش یافته را از کجا تشخیص میدن‌ ؟؟!!!
الان ملت قهرمان ما به جایی رسیده که اگه ایدز و کرونا و آنفلونزا و ایبولا و آسم و سرطان و صد میکروب و ویروس دیگه با هم متحد بشن کاری از پیش نمی برن.
دیگه ترس از هیچی نداریم. ملت ما قهرمانه...
کرونا هیچوقت تمام نخواهد شد برنامه جهانی کنترل جمعیت میخواد جمعیت جهان کاهش پیدا کنه
من قبلا انقدر احمق بودم که اینهارو باور میکردم و طب سنتی و تبریزیان را مسخره میکردم الان فهمیدم چقدر احمق بودم. کرونا به این شکلی که میگن وجود خارجی نداره و تعطیلی ها و قرنطینه ها الکی بود.
حالا آقای وزیر بهداشت دو میلیون واکسن اهدائی را برای سوريه و یمن میفرستد .آخه به کی باید شکایت کرد
بعد از جنگ آمریکا با کره، تحقیقی در خصوص یکی از اردوگاه‌های زندانیان در کره شمالی انجام شد. در این اردوگاه که از استانداردهای بین المللی برخوردار بود، حدود هزار نفر از نظامیان آمریکایی زندانی بودند. در این زندان آب، غذا و امکانات به وفور یافت می‌شد و هیچ‌یک از تکنیک‌های متداول شکنجه استفاده نمی‌شد. اما بیشترین آمار مرگ زندانیان را داشت. زندانیان به مرگ طبیعی می‌مردند. امکانات فرار وجود داشت اما فرار نمی‌کردند. بسیاری از آنها شب می‌خوابیدند و صبح دیگر بیدار نمی‌شدند. آنهایی که مانده بودند احترام درجات نظامی را میان خود رعایت نمی‌کردند‏ و عموماً با زندانبانان خود طرح دوستی می‌ریختند. دلیل این رویداد، سال‌ها مورد مطالعه قرار گرفت. نتیجه تحقیقات به این شرح بود:

در این اردوگاه، فقط نامه‌های حاوی اخبار بد به دست زندانیان رسانده می‌شد، نامه‌های مثبت و امیدبخش تحویل نمی‌شدند.

هرروز از زندانیان خواسته می‌شد تا در مقابل جمع، خاطره یکی از مواردی که به دوستان خود خیانت کرده‌اند یا می‌توانستند خدمتی بکنند و نکرده‌اند را تعریف کنند.

هرکس که جاسوسی سایر زندانیان را می‌کرد، سیگار جایزه می‌گرفت. اما کسی که در موردش جاسوسی شده بود هیچ نوع تنبیهی نمی‌شد. همه به جاسوسی برای دریافت جایزه (که خطری هم برای دوستانشان نداشت) عادت کرده بودند.

تحقیقات نشان داد که این سه تکنیک در کنار هم، سربازان را به نقطه مرگ رسانده است. با دریافت خبرهای منتخب (فقط منفی) امید از بین می‌رفت. با جاسوسی، عزت نفس زندانیان تخریب می‌شد و خود را انسانی پست می‌یافتند. با تعریف خیانت‌ها، اعتبار آنها نزد هم‌گروهی ها از بین می‌رفت. از بین بردن امید، تخریب اعتماد و از بین بردن عزت نفس برای پایان انگیزه زندگی و مرگ خاموش کافی بود.
بابا بی خیال یه مرد 87 ساله اون ور دنیا که واکسن هم نزده مرده، خود پزشک ها هم نمی دونن چرا، بعد شما تیتر می زنی خطر بزرگ و ... چرا اینقدر به مردم استرس بیخود وارد می کنید؟؟؟؟؟؟
مارو از چی میترسونین ؟؟؟
این چیزا دیگه واس ما عادیه
لعنت به شما رسانه های زرد که فقط کار شما شده ترسوندن مردم!!!!
(انتشار هم نکنی برام مهم نیست)
مردم ما که با از فلورونا و کرونا بدتر هر روز دارن مبارزه میکنن {تورم روزانه} . کجای دنیا شب میخوابی صبح بیدار میشی قیمت مواد غذایی تغییر کرده. کرونا یه نعمته از طرف خدا که مردم با خودکشی کردن گناه کبیره نکنن. بیماری باعث مرگشون بشه که لاقل این دنیاشون سیاهه تو اون دنیا یه روی خوش زندگی رو ببینن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار